حماسه‌ آذرخش‌ها که در دل آسمان به ثبت رسیده‌اند

جمعه ۱۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
آیا فیلم پمپی که اخیراً روی پرده سینماها رفته را دیده‌اید؟ فیلمی که محوریت آن شهری از شهرهای امپراتوری روم است که در پی آتشفشان قله وزوو در میان خاکسترهای ناشی از فوران، مدفون شده و از نظرها محو شد. صرفه‌نظر از محتوای آن، ارائه تصویری از به آتش کشیده‌شدن جهان پیرامون انسان است؛ جایی که همه چیز دست به دست هم داده تا انسان اوج وحشت و دلهره را تجربه کند و البته این تنها با کمک جادوی جلوه‌های ویژه ممکن شده است. اما این گونه وقایع امروزه نیز به وقوع می‌پیوندند و البته عکاسان شجاع دلی هم پیدا می‌شوند که پیام آنها را به ما برسانند. در این مطلب تمرکز ما نه تنها روی وقایعی مشابه، بلکه لحظات درخشانی است که آذرخش‌ها دست به خلق آن زده‌اند. با ما همراه شوید.
تبلیغات

با کمک جادوی عکاسی، لحظه‌ای به یادماندنی از یک حادثه یا منظره برای همیشه در قلب زمان، یخ بسته و جاودانه می‌شود. این بار به سراغ عکس‌هایی دیدنی از لحظه درخشیدن آذرخش‌ها در آسمان رفته‌ایم تا به جلال و شکوه این پدیده زیبا و در عین حال ترسناک زائیده طبیعت، نگاهی نو داشته باشیم. 

آتشفشان Eyjafjallajokull، ایسلند

eyjafjallajokull-volcano-lightning-iceland 26742 990x742

یکشنبه‌ای در ایسلند، آتشفشان«Eyjafjallajokull» فورانی دیدنی را تجربه کرد که نمایشی از نور برای ساکنان دهکده‌های پائین دست آن فراهم نمود؛ نمایشی که از ماگمای سرخ رنگ در حال جوشش و طنین مرگبار آذرخش‌های مخرب در دل خاکسترهای تیره آتشفشانی که آسمان شب را پوشانده بودند، شکل گرفته بود. عکاس این تصویر«Sigurdur Stefnisso» قبل از آنکه به دنبال جان پناهی بگردد، موفق شد از این لحظه تاریخی عکسی تهیه کند. این پدیده آتشفشانی عموماً زمانی رخ می‌دهد که ابر انفجاری و جریان همرفتی آن به سطحی بالاتر از اتمسفر منتقل شوند. این امر باعث ایجاد واکنشی با سطح سیاره شده و به دنبال آن واقعه‌ای رخ می‌دهد که دانشمندان آن را توفان تندری کثیف”Dirty Thunderstorm» نام نهاده‌اند.

مجسمه آزادی، نیویورک سیتی

Lightning-Hitting-the-Statue-of-Liberty1

با نگاهی به تصویر می‌توان صدای غرش رعد وبرق را که شبیه به کوبیدن روی هزاران طبل است تصور کرد؛ سمفونی که آذرخش به راه انداخته است؛ انگار می‌گوید این تازه شروع ماجرا است. اگر به دقت به مشعلی که در دست مجسمه است نگاه کنید، می‌بینید که گویی روشن شده و می‌سوزد. عکاس این تصویر جی فاین (Jay Fine)، لحظه‌ای به یادماندنی را به دام انداخته است.

ایکاریا(Ikaria) ، یونان

07-greece-lightening-exposures 16001

خب، کافی است کمی وقت صرف کرده و خود را به ارتفاعات برسانید و البته فاصله مناسب را هم رعایت کنید تا سوختن و رعد‌و‌برق‌های قدرتمند یونان را به نظاره بنشینید؛ بله این است یک طوفان واقعی.تصویری که مشاهده می‌کنید مرکب از 70 شات مختلف است که توسط کریس کوتسیوپولوس (Chris Kotsiopoulos) تهیه شده و بیکرانی و حس احاطه‌شدن توسط چنین طوفان آذرخش بی‌نظیری را به بیننده منتقل می‌کند. طوفانی که در جزیره یونانی ایکاریا به وقوع پیوسته است. تنها تصور کنید یونانیان باستان با توجه به پیشینه اعتقادی و خدایان خاص خود، با دیدن چنین رویدادی چه برداشتی می‌کردند؟ این که زئوس بی‌رحم و خدای دریا یعنی پوزوئیدون، چگونه در حال نبرد با یکدیگر هستند.

گرند کنیون، آریزونا

pb-1309119-lightning2.photoblog900

با استفاده از یک آشکار سازی گسترده، عکاس این تصویر رالف میدر(Ralf Meader) موفق شده ترتیبی دهد تا یک رعدو برق چندگانه را که در حال ضربه زدن به صخره‌های دره «گرند کنیون» است، به بهترین شکل به تصویر بکشد. فقط لحظه‌ای تأمل کرده و فکر کنید گیرافتادن در میان چنین ماجرایی چه حس و حالی دارد؟

برج ایفل، پاریس

incredible-lightning-strikes-eiffel-tower

عروس شهرهای جهان یعنی پاریس، هر روز به دنبال راهی جدید برای شگفت‌زده‌کردن دوست‌دارانش است و این بار طوفان آذرخشی به کمکش آمده و برج ایفل را انتخاب کرده است. برج ایفل شب هنگام و جایی بر فراز سر ساکنان شهر با نور زیبایی می‌درخشد و رعد‌وبرقی که در پس زمینه مشاهده می‌شود، بر گیرایی آن افزوده است. عکاس برتراند کولیک (Bertrand Kulik) موفق به ثبت لحظه‌ای رؤیایی شده است.

پل خلیج، سن فرانسیسکو

Bay-Bridge-Lightning-San-Fransico

در یک شب بارانی در سن فرانسیسکو کالیفرنیا، عکاس فیل مک گرو (Phil Mcgrew)، عکسی فوری از پنجره مرطوب آپارتمانش تهیه کرده که بسیار سرگرم‌کننده است. این طور که از این تصویر برمی‌آید گویی آذرخش‌ها روی پل قرار ملاقات مهمی داشته‌اند.

آتشفشان Puyehue ، شیلی

Puyehue-Volcano-Chile

هر چند این تصویر شبیه به صحنه‌ای از یک فیلم است، شاید چیزی شبیه به جلوه‌های ویژه پمپی، اما این در حقیقت تصویری واقعی است که توسط فرانسیکو نگرونی (Francisco Negroni)در کشور شیلی و از آتشفشان «Puyehue» برداشته شده است. این عکس در واقع مکاشفه‌ای است پیرامون آنچه که فانیان ممکن است در آخرین روز این جهان شاهد آن باشند. 

پس از یک سلسله زمین لرزه‌های شوم در این ناحیه سرانجام این آتشفشان کار خود را با یک فوران دیدنی تکمیل کرد. 3.500 نفر ساکنین این منطقه ناگزیر شدند خانه و کاشانه خود را ترک کرده و تا جایی که ممکن بود از حفره جهنمی شیطان که در دل آسمان گشوده شده بود فاصله بگیرند. گردبادها و آتش سوزی که به اوج خود رسیده بودند، کل هفته به طول انجامیدند؛ ابر صخیمی از خاکستر به همراه آذرخش‌های ممتد، هرج و مرج و آشفتگی شدیدی را در شهرهای متروکه اطراف حکم‌فرما کرده بود. این همان لحظه‌ای است که هیچ کدام مایل به تجربه آن نیستیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات