مایکروسافت بطور شگفت‌انگیزی چند گام مؤثر و صحیح به سوی موفقیت برداشت

پنج‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۴
مطالعه 3 دقیقه
کمتر کسی انتظار معرفی محصول یا سرویس شگفت‌انگیزی را در BUILD 2014 داشت. اما شب گذشته مایکروسافت در نطق اصلی کنفرانس بیلد امسال، از چندین اقدام مؤثر و درست خود پرده برداشت که نشان می‌دهند غول نرم‌افزاری دنیا در مسیر درستی قرار گرفته است. در ادامه مطلب به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.
تبلیغات

ابتدا با منوی استارت در ویندوز ۸ شروع می‌کنیم. از همان ابتدای عرضه ویندوز ۸ یکی از مواردی که موجب نارضایتی کاربران ویندوز شد، حذف منوی استارت در محیط دسکتاپ بود. مایکروسافت با این اقدام خود قصد داشت تا کاربران را بیشتر به استفاده از محیط مدرن و لمسی خود تشویق کند، اما هنوز اکثر نیازهای کاربران در محیط دسکتاپ رفع و رجوع می‌شود و از این رو کاربران همواره به دنبال بازگشت منوی استارت بودند. مایکروسافت در ویندوز ۸.۱ دکمه استارت را به سیستم‌عامل بازگرداند؛ اما این دکمه تنها کاربر را به محیط لمسی مترو منتقل می‌کرد. حال مایکروسافت در بسته بروز رسانی جدید ویندوز ۸.۱ که به زودی عرضه خواهد شد، بالاخره پاسخ درستی به درخواست کاربران خود داده است و منوی استارت سنتی ویندوز را با چند تغییر ظاهری ساده، اما حفظ کارایی قبلی،‌ باز گردانده است. حال انتظار می‌رود که کاربران قدیمی ویندوز که به دلیل عدم وجود منوی استارت حاضر به بروز رسانی به نسخه جدید ویندوز نبودند، به ویندوز ۸ مهاجرت کنند. از طرفی مایکروسافت با این اقدام خود به کاربران نشان می‌دهد که هنوز به بازخوردهای کاربران خود، گوش می‌دهد.

ویندوز ۸.۱ منوی استارت

گام مثبت بعدی مایکروسافت پشتیبانی از تولیدکنندگان سخت‌افزار در راستای تولید محصولات رقابتی ارزان‌قیمت با صفحه‌نمایش زیر ۹ اینچ بود. مایکروسافت برای اولین بار گواهی استفاده از سیستم‌عامل ویندوز را در ابزارهایی که مجهز به صفحه‌نمایش زیر ۹ اینچ هستند، مجانی کرد. به این ترتیب شرکای سخت‌افزاری مایکروسافت قادر خواهند بود تا تبلت‌های ۷ و ۸ اینچی مجهز به سیستم‌عامل ویندوز را با قیمت نزدیک به تبلت‌های اندرویدی روانه بازار کنند. انتظار می‌رود با این اقدام مایکروسافت، تولیدکنندگان بیشتری نسبت به تولید تبلت‌های ویندوزی اقدام کنند و نهایتاً بر سهم بازار پلتفرم ویندوز در بازار تبلت‌ها افزوده شود.

Windows free for 9 inch or less tabelt

مورد بسیار مهم دیگری که مایکروسافت در بیلد ۲۰۱۴ به آن اشاره کرد،‌ فراهم‌نمودن بستری است که توسعه دهندگان نرم‌افزاری قادر خواهند بود از طریق آن، محصولات خود را برای پلتفرم‌های مختلف شامل ویندوز‌فون، ویندوز، ویندوز RT و حتی ایکس‌باکس وان توسعه دهند. به این ترتیب هزینه تبدیل اپلیکیشن‌ها برای پلتفرم‌های مختلف کاهش می‌یابد و از طرفی مایکروسافت می‌تواند تولیدکنندگان بزرگ و قدیمی ویندوز را نسبت به ارائه محصولاتشان برای دیگر پلتفرم‌های این شرکت شامل ویندوزفون و ایکس‌باکس تشویق نماید. این موضوع اقدام ارزشمند و فوق‌العاده مهمی است و احتمالاً به ویندوزفون کمک خواهد کرد تا فاصله خود را از نظر تعداد و تنوع اپلیکیشن‌ها، نسبت به دو رقیب قدرتمند خود یعنی iOS و اندروید کاهش دهد.

هیچ‌کدام از موارد ذکر شده،‌ نمی‌توانند موفقیت مایکروسافت را تضمین کنند؛ اما این اقدامات می‌توانند تأثیر مهمی در آینده این شرکت داشته باشند و از همه مهم‌تر، انعطاف‌پذیری بیشتر مایکروسافت را نشان دهند. فراموش نکنیم که ایده ایجاد پلتفرم مشترک بین ابزارهای مختلف و ایجاد سیستم‌عاملی که هم روی PC کار کند و هم روی تبلت از زمان معرفی ویندوز ۸ شکل گرفت؛ اما کاربران PC نهایتا از این ایده استقبال نکردند و این موضوع باعث شد تا فروش ویندوز ۸ آنطور که مایکروسافت انتظار داشت، پیش نرود. حال که مایکروسافت مجدداً توجه بیشتری را به کاربران PC داشته و از طرفی همچنان رابط کاربری لمسی را برای کاربران تبلت‌ها قوت بخشید، شاید بتواند دیدگاه خود را بین عموم کاربران جا بیندازد. مایکروسافت نشان داد که متوجه شده است برای رقابت در بازار فعلی باید سریع‌تر و سنجیده‌تر عمل کند و نباید کاربران محیط دسکتاپ ویندوز که بصورت انحصاری تحت کنترل ویندوز هستند را فراموش کند.

شما آینده مایکروسافت را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟ اقدامات اخیر مایکروسافت را در پیشرفت و کسب سهم بازار بیشتر این شرکت چقدر تأثیر‌گذار می‌پندارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات