خالق جهان دیگر در صدد است با کمک آکیولس ریفت مغز شما را بررسی کند

دوشنبه ۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۳
مطالعه 2 دقیقه
این روزها خالق برنامه زندگی دوم (Second Life) در حال یاری‌رسانی به دانشمندانی است که در نظر دارند مغز شما را از زاویه‌ای نزدیک مورد کنکاش و جستجو قرار دهند (زندگی دوم یا زندگی دیگر، جهانی مجازی، سه بعدی و آنلاین است که به کاربرانش اجازه می‌دهد خود دومی ساخته و در جهان دیگری زندگی کنند).
تبلیغات

به گزارش "Fast Company"، فیلیپ رزدیل (Philip Rosedale) با مشارکت دانشمندان عصب‌شناس در کالیفرنیا روی سیستمی کار می‌کند که گردشی واقعی و مهیج را مهیا نموده تا واکنش مغز افراد به تحریکات محیطی را به صورتی کاملاً حقیقی نشان دهد. البته در این تور دیدنی بسیاری از ابزارها و روش‌های دیگر هم به کمک آمده‌اند. از آن جمله اسکن‌های MRI و الکترودهایEEG (الکتروآنسفالوگرافی یا نوار مغزی که برای ثبت فعالیت‌های الکتریکی مغز به کار می‌آید) هستند که قادرند فعالیت‌های مشخص مغزی را ثبت و ضبط ‌کنند. اما خط اصلی جادویی به کمک" Oculus Rift " امکان‌پذیر شده؛ نمایشگری پوشیدنی که شما را به دنیای مجازی رهنمون می‌شود. در کل در طی این برنامه به شخصی دیگر این اجازه داده می‌شود تا به صورت زنده نگاهی مخفیانه و نزدیک به سیستم مغزی شما داشته باشد.

پیشتر و در همین ماه، رزدیل با کمک همسرش در جریان برگزاری "SXSW" یا " South by Southwest" (فستیوالی در زمینه فیلم، موسیقی، برنامه‌های تعاملی و کنفرانس‌های خبری است که اوایل هر سال و در ماه مارس در شهر آستن تگزاس برگزار می‌شود) سیستم مغز شیشه‌ای را معرفی کرده و نشان داد. در این برنامه با کمک جرقه‌هایی از نور و همچنین اطلاعات حاصل از نوار مغزی، فعالیت‌های مغزی همسر رزدیل از نزدیک و به صورت کاملاً واضح نشان داده شد. رزدیل که در طول این برنامه سفری جالب در مغز همسرش داشت، در این مورد می‌گوید: "من دستم را روی پهلوی او گذاشته و اندکی فشار دادم و شما فعالیت قشر مغز او را که ناگهان در پاسخ به این تحریک روشن می‌شد، مشاهده می‌کردید".

این سیستم کمک می‌کند تا علائم مرتبط با EEG در هنگام جابجایی بین نواحی مختلف و شفاف مغز شیشه‌ای، به شکل ضربان‌هایی تپنده مشاهده و قابل رؤیت شوند. به دنبال موفقیت چشمگیر او در اولین تلاشش، شرکت رزدیل"High Frequency "در حال حاضر مشغول کار روی برنامه‌ای است که درصدد خلق یک جهان نوین مجازی است. این گونه که به نظر می‌رسد رزدیل مجاب شده می‌تواند در زمینه به موفقیت رساندن این پروژه علمی که نخستین بار توسط دانشمندان در دانشگاه کالیفرنیا و همچنین دانشگاه سن فرنسیسکو انجام شده، مثمر ثمر واقع شود.

رزدیل اضافه می‌کند: " ما در تلاشیم مشخص کنیم کدام عوامل در احساسات ناشی از مواجه‌شدن افراد با هم دخیل بوده و بویژه زمانی که آنها در تماس مستقیم با یکدیگر قرار می‌گیرند به شکل مؤثرتری ایفای نقش می‌نمایند ".

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

امکان ثبت نظر برای این مطلب وجود ندارد

تبلیغات