اپل احتمالا سال آینده از هدست واقعیت ترکیبی رونمایی خواهد کرد

دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
به گفته مارک گِرمن، اپل نسل بعدی ایرپاد و مک‌بوک پرو را در سال جاری میلادی و هدست واقعیت ترکیبی‌ خود را در سال ۲۰۲۲ رونمایی خواهد کرد.
تبلیغات

مدت‌ها است انتظار می‌رود اپل نسل بعدی مک‌بوک پرو را با زبان طراحی کاملا جدید رونمایی و روانه بازار کند؛ محصولی حائز اهمیت از این جهت که در بطن خود پذیرای جدیدترین تراشه سری M خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود در مقایسه با نسل گذشته، محدودیت‌های کم‌تری داشته باشد و قدرت سخت‌افزاری به‌مراتب بیشتری به ارمغان بیاورد.

گزارش‌های اخیر حاکی از آن بودند که اپل قصد دارد در بازه سپتامبر تا نوامبر سال جاری میلادی نسل بعدی نوت‌بوک‌هایش را رونمایی کند. مارک گِرمن، تحلیلگر و خبرنگار نام‌آشنای بلومبرگ، در جدیدترین خبرنامه خود بار دیگر مهر تأییدی بر این ادعا می‌زند و معتقد است که غول دنیای فناوری به‌زودی از مک‌بوک پرو بعدی در ابعاد ۱۴ و ۱۶ اینچی در کنار ایرپاد نسل سوم رونمایی خواهد کرد.

با گذر از مک‌بوک پرو، احتمالا سال آینده میلادی برای کوپرتینویی‌ها بسیار مهم خواهد بود؛ چراکه به ادعای گِرمن، اپل مدت‌ها است در حال توسعه مک پرو با تراشه بسیار قدرتمند مبتنی بر معماری آرم بوده. مک پرو از لحاظ معیارهای عملکردی، قدرتمندترین رایانه در خانواده‌ی کامپیوترهای مک محسوب می‌شود؛ به عبارت دیگر، مک پرو قدرتمندترین دستگاه از میان سه رایانه رومیزی مک مینی، آی‌مک و مک پرو است که در حال حاضر اپل آن را تولید و عرضه می‌کند و به‌عنوان آخرین سنگر اینتل در کامپیوترهای مک نقش مهمی در این گذار ایفا می‌کند.

طبق شایعات قبلی، اپل دو تراشه با اسم رمز «Jade 2C-Die» و «Jade 4C-Die» در دست توسعه دارد که به ۲۰ و ۴۰ هسته‌ی پردازشی آراسته شده‌اند و به‌ ترتیب ۱۶ و ۳۲ هسته با عملکرد بالا به همراه چهار یا هشت هسته با بازده بالا، چینش موسوم به Big.Little آرم را تشکیل می‌دهند. اپل در بخش گرافیک نیز قصد دارد بهترین عملکرد ممکن را به ارمغان بیاورد؛ از این‌رو، پردازنده گرافیکی مک پرو بعدی در دو پیکربندی ۶۴ و ۱۲۸ هسته‌ای در دسترس خواهد بود؛ البته هنوز مشخص نیست پردازنده گرافیکی بعدی اپل از نوع مجتمع و بخشی از SOC (سیستم-روی-چیپ) خواهد بود یا اپل کارت‌ گرافیکی گسسته برای این محصول در نظر گرفته است.

افزون بر این، گرمن معتقد است که اپل در اوایل سال ۲۰۲۲ مک‌بوک ایر و به‌ دنبال آن، آیپد پرو بعدی را با بدنه‌ای شیشه‌ای به‌منظور پشتیبانی از شارژ بی‌سیم و مشخصات سخت‌افزاری جدید به‌روز خواهد کرد. همچنین این احتمال وجود دارد که این شرکت از نسل بعدی ایرپاد پرو رونمایی کند. گفته می‌شود اپل حسگرهای حرکتی پیشرفته‌تری در بهترین محصول پوشیدنی صوتی‌اش ادغام خواهد کرد و می‌توان در چشم‌انداز محصولات صوتی اپل استفاده از فناوری بیومتریک را متصور بود.

اما قطعاً مهم‌ترین محصول احتمالی اپل در سالیان اخیر، نخستین دستگاه HMD (هدست) مبتنی بر فناوری واقعیت ترکیبی خواهد که گمان می‌رود پیش‌نمایشی هرچند محدود از آن در سال آینده به نمایش گذاشته شود. گزارش‌های پیشین حاکی از آن بودند که اپل طراحی فیزیکی سه تراشه AR/VR را تکمیل کرده است و ظاهرا تراشه‌ها آماده تولید آزمایشی هستند. منابع مطلع از توسعه دستگاه می‌گویند طبق روال معمول، TSMC وظیفه تولید تراشه‌های مذکور را بر عهده دارد و احتمالا تولید انبوه حداقل تا یک سال دیگر آغاز نخواهد شد. از قرار معلوم، هر سه تراشه از نوع SOC هستند؛ اما برخلاف سایر پردازنده‌های اپل، دارای موتور عصبی و قابلیت یادگیری ماشینی نیستند.

گفته می‌شود نخستین هدست واقعیت ترکیبی اپل برای غوطه‌ور کردن کاربران در دنیای خود از نمایشگرهای بسیار پیشرفته micro-LED استفاده خواهد کرد. برخلاف نمایشگرهای LED سنتی و ماژول‌های OLED که در محصولات الکترونیکی قابل‌ حمل فعلی استفاده می‌شود، فناوری micro LED وضوح و کارایی چشمگیر در ابعادی جمع‌وجور نوید می‌دهد. این نوع نمایشگرها به‌جای لایه‌های شیشه‌ای، مستقیما روی ویفرها ساخته شده‌اند؛ مکانیزمی که باعث می‌شوند به‌طور در خور توجهی نازک و کوچک‌تر از نمایشگرهای معمولی باشند.

این فناوری گزینه‌ی بسیار مناسبی برای دستگاه‌های پوشیدنی واقعت افزوده، ساعت‌های هوشمند و... است. در حال حاضر کانون توجه تأمین‌کنندگان پنل به بزرگ‌تر کردن نمایشگرها معطوف شده است؛ اما وقتی از دستگاه‌های سبک و نازک مانند عینک با هدست‌های واقعیت افزوده یا مجازی صحبت می‌شود، به صفحه‌نمایشی بسیار کوچک، سبک و با وضوح خیره‌کننده نیاز خواهد بود.

تاکنون شایعات زیادی درباره‌ی علاقه‌ی اپل برای معرفی هدست AR در سال‌های آینده منتشر شده است. بر اساس گزارش‌های قبلی، اهالی کوپرتینو در فرایند توسعه و طراحی اپل گلس مبتنی‌ بر فناوری واقعیت افزوده با مشکلات متعددی روبه‌رو شده‌اند و از قرار معلوم، معرفی این عینک ممکن است به‌ تأخیر بیفتد و در نهایت، هدست واقعیت مجازی یا واقعیت ترکیبی اپل به‌عنوان سنگ بنا در مسیر نشان‌ دادن قابلیت شگرف این محصولات زودتر از آن راهی بازار شود.

به ادعای گِرمن، اپل در حال کار روی ویژگی ارتباطات ماهواره‌ای برای مدل‌های آینده آیفون است. پیش از این ادعا می‌شد اپل با استفاده از تراشه سفارشی‌ X60 کوالکام، پشتیبانی از ارتباطات ماهواره‌ای را در سری آیفون ۱۳ ارائه خواهد داد؛ اما در زمان رونمایی از خانواده آیفون ۱۳ هیچ اشاره‌ای به این قابلیت نکرد. در صورت استفاده از این قابلیت در آیفون‌های آینده، فقط بازارها یا مناطق منتخب امکان دسترسی به این ویژگی خواهد داشت.

از قرار معلوم، ارتباطات ماهواره‌ای اپل در صورت نبود پوشش‌دهی سلولار، تنها به‌عنوان اقدام اضطراری عمل خواهد کرد. همچنین تأکید می‌شود که غول دنیای فناوری امکان برقراری تماس‌های ماهواره‌ای ارائه نخواهد داد؛ چراکه این امر می‌تواند به سردی روابط اپل و اپراتورهای تلفن همراه منجر شود که اغلب شرکای دیرینه این شرکت هستند.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با اپل به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات