بررسی میت بوک D15 هواوی مدل 2021 [با بررسی ویدیویی]

سه‌شنبه ۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
میت‌بوک D15 مدل ۲۰۲۱ با پردازنده نسل یازدهم اینتل با ظاهری مشابه، عملکرد سخت‌افزاری برادر بزرگتر خود را بهبود داده است. با بررسی هواوی میت‌بوک D15 مدل ۲۰۲۱ همراه زومیت باشید.
تبلیغات

درحالی‌که حدود دو سال از معرفی اولترابوک اقتصادی هواوی با نام میت‌بوک D15 می‌گذرد، شرکت چینی تصمیم گرفت تا این لپ‌تاپ میان‌رده را در بخش سخت‌افزار به‌روزرسانی و آن را با پردازنده نسل یازدهم اینتل یعنی سری تایگر لیک روانه بازار کند. با زومیت همراه باشید تا نگاهی دقیق به تغییرات عملکرد میت‌بوک D15 هواوی داشته باشیم و دستاوردهای شرکت چینی از این تغییر را مورد بررسی قرار دهیم.

بررسی ویدیویی میت بوک D15 2021

مشخصات ظاهری

هواوی ظاهر شکیل و جمع‌وجور میت‌بوک D15 را در مدل جدید دست‌نخورده باقی گذاشته، بنابراین ما نیز در بررسی پیش‌رو برای جلوگیری از تکرار، از شما دعوت می‌کنیم تا در صورتی که مایل به کسب اطلاعات بیشتری در مورد طراحی و کیفیت ساخت، درگاه‌ها و ارتباطات، کیبورد و تاچ‌پد، نمایشگر و اسپیکر اولترابوک هواوی هستید، به بررسی لپ‌تاپ میت‌بوک D15‌ هواوی رجوع کنید.

ترک پد لپ‌تاپ هواوی میت بوک D15 مدل 2021
لپ‌تاپ هواوی میت بوک D15 مدل 2021
پورت های لپ‌تاپ هواوی میت بوک D15 مدل 2021
پورت های لپ‌تاپ هواوی میت بوک D15 مدل 2021

کارایی و عملکرد

مهم‌ترین تغییر میت‌بوک D15 مدل ۲۰۲۱ نسبت به مدل اصلی، به‌روز شدن آن با پردازنده نسل یازدهمی Core i5-1135G7 اینتل است که آن را با نام رمز تایگر لیک می‌شناسیم. این پردازنده با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری SuperFin تولید شده است و از چهار هسته پردازشی و ۸ رشته بهره می‌برد. بیشینه فرکانسی که 1135G7 می‌تواند روی کاغذ و در پردازش تک‌هسته‌ای به آن دست پیدا کند ۴٫۲۰ گیگاهرتز است.

مشخصات فنی CPU و GPU لپ‌تاپ MateBook D 15

مشخصات CPU

نام پردازنده

Intel Core i5-1135G7

معماری

تایگرلیک کلاس UP3

لیتوگرافی

۱۰ نانومتر سوپرفین

تعداد هسته

۴ هسته / ۸ ترد

فرکانس

۲٫۴۰ گیگاهرتز پایه با توان ۲۸ وات، ۴٫۲۰ گیگاهرتز توربو (کل هسته‌ها)

حافظه‌ی کش

۸ مگابایت

TDP

۱۲ تا ۲۸ وات

گرافیک یکپارچه

Intel Iris Xe Graphics با ۸۰ واحد اجرایی

eDRAM

--

فرکانس گرافیک یکپارچه

فرکانس بیشینه ۱٫۳۰ گیگاهرتز

پشتیبانی از حافظه

DDR4-2666, LPDDR3-2133, LPDDR4-2933

هسته‌های پردازشی پردازنده نسل یازدهم اینتل از ریزمعماری جدید Willow Cove استفاده می‌کنند که کارایی بیشتر و ۲۰ درصد سرعت کلاک بالاتر را به‌همراه دارند. اینتل در پردازنده‌های نسل ۱۱ توان حرارتی گرمایی (TDP) نامی را حذف کرده است و در عوض، شرکت‌های سازنده می‌توانند توان حرارتی گرمایی مدنظرشان را روی پردازنده تنظیم کنند.

پردازنده‌های تایگر لیک اینتل در دو کلاس توان طراحی گرمایی تولید می‌شوند: کلاس UP3 با توان قابل تغییر ۱۲ تا ۲۸ وات و کلاس UP4 با توان ۷ تا ۱۵ وات. پردازنده مورد استفاده در مدل ۲۰۲۱ میت‌بوک D15 در کلاس UP3 قرار می‌گیرد و در توان طراحی گرمایی ۱۲ وات، قابلیت ارائه فرکانس پایه ۹۰۰ مگاهرتز و در توان ۲۸ وات قابلیت ارائه فرکانس پایه ۲٫۴ گیگاهرتز را دارد.

لپ‌تاپ هواوی میت بوک D15 مدل 2021

پردازنده Core i5-1135G7 از حافظه‌های DDR4-3200 و LPDDR4X-4267 پشتیبانی می‌کند. میت‌بوک D15 مدل ۲۰۲۱ با دوظرفیت حافظه ۸ و ۱۶ گیگابایت و حافظه ذخیره‌سازی SSD از نوع NVMe PCle با ظرفیت ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت به بازار عرضه شده است. نسخه‌ای که برای بررسی دراختیار زومیت قرار داشت از ۱۶ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی استفاده می‌کرد. خوشبختانه هواوی در مدل ۲۰۲۱ میت‌بوک D15، پشتیبانی از وای‌فای ۶ را نیز اضافه کرده و کاربران دیگر محدود به استفاده از وای‌فای ۵ نخواهند بود.

میت‌بوک D15‌ مدل ۲۰۲۱ به پردازنده گرافیکی مجزا مجهز نشده است و از GPU مجتمع روی تراشه‌ی Intel Iris Xe بهره می‌گیرد که در نام‌گذاری پردازنده نیز به‌صورت G7 مشخص شده است. این نسخه از پردازنده گرافیکی Intel Xe، از ۸۰ واحد اجرایی (EU) استفاده می‌کند و فرکانس پایه دینامیکی آن ۱٫۳ گیگاهرتز است.

با بهره‌گیری از سخت‌افزار جدید، میت‌بوک D15 مدل ۲۰۲۱، نسبت به نسخه قبل در بخش عملکرد بهبود قابل توجهی پیدا کرده است. همان‌طور که در جدول عملکرد MateBook D15 مشاهده می‌کنید، در بنچمارک‌های کاربری روزمره، شاهد بهبود ۳۰ درصدی در سرعت انجام وظایف هستیم. پردازنده نسل ۱۱ به‌کار رفته در میت‌بوک هواوی نیز بهبود ۳۵ درصدی عملکرد را نسبت به مدل قبلی به همراه داشته است.

عملکرد MateBook D 15 دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر (Plugged)

لپ‌تاپ / بنچمارک

مشخصات فنی

عملکرد روزمره

وب‌گردی

شبیه‌ساز بازی

عملکرد در گرافیک

عملکرد CPU در رندر

توان محاسباتی CPU

توان محاسباتی GPU

PCMark 10

Speedometer 2.0

GFXBench

3DMark

CineBench R23

GeekBench 5

GeekBench 5

Aztec Ruins High Tier

Time Spy

Wild Life

Night Raid

Single

Multi

Single

Multi

OpenCL

DirectX 12/Metal

DirectX 12

Vulkan/Metal

DirectX 12

iGPU

dGPU

MateBook D 15

Core i5 -1135G7

Intel Xe

۴۷۹۵

۱۷۱٫۵

۴۶٫۹۹ فریم‌برثانیه

۱۲۸۰

۷۹۵۵

۱۲۵۲۳

۱۳۵۳

۴۸۶۳

۱۳۹۴

۴۷۸۱

۱۳۷۶۱

--

MateBook D 14

Core i5-10210U

MX250

۴۴۰۳

--

۳۱٫۸۹ فریم‌برثانیه

۱۱۷۹

۷۲۷۸

۱۱۴۴۹

۱۰۶۶

۳۵۸۵

۱۰۶۲

۳۷۷۴

۵۴۸۹

۱۱۶۰۵

Modern 15

Core i7-10710U

MX350

۴۵۰۹

۱۲۰

۶۴٫۸ فریم‌برثانیه

۱۴۸۹

۸۳۶۰

۱۵۲۷۸

۱۱۸۰

۶۳۳۶

۱۲۲۰

۴۵۵۶

۵۴۶۲

۱۵۰۲۹

MacBook Pro M1

Apple M1

Apple GPU

--

۲۰۹

۸۱٫۳۷ فریم‌برثانیه

--

۱۰۰۱۷

--

۱۵۱۲

۷۷۷۸

۱۷۲۹

۷۶۷۰

۱۹۱۹۴

--

Katana GF66

Core i7-11800H

RTX 3060

۶۶۸۰

۱۸۰٫۸

۱۷۵٫۳ فریم‌برثانیه

۷۱۷۷

۴۱۹۴۵

۳۹۹۸۸

۱۴۹۹

۱۰۷۷۹

۱۵۵۴

۷۶۷۳

۸۴۰۷

۹۸۸۵۵

Raider GE66

Core i7-10875H

RTX 2070 Super

۵۸۸۲

۱۵۰٫۰

۲۰۹٫۱ فریم‌برثانیه

۸۳۹۳

۴۸۳۴۰

۴۶۷۰۲

۱۲۰۱

۹۶۳۳

۱۳۴۶

۸۱۰۶

۶۱۴۴

۹۵۷۳۳

ConceptD 7 Ezel Pro

Core i7-10875H

Quadro RTX 3000

۵۱۷۳

۱۶۴٫۰

۱۳۳٫۳۹ فریم‌برثانیه

۵۷۵۳

۲۱۱۴۱

۲۷۶۰۰

۱۳۰۷

۱۰۵۱۳

۱۳۴۰

۷۹۰۴

۶۴۴۷

۷۲۸۶۶

Acer Helios 300

Core i7 - 10750H

1650Ti

۵۱۴۸

--

۹۷٫۱۴ فریم‌برثانیه

۳۹۳۴

۲۳۶۹۸

۲۸۷۹۳

۱۲۳۸

۶۸۲۹

۱۲۳۹

۴۸۳۸

۵۵۸۳

۴۱۴۲۴

Surface Book 3 15

Core i7 - 1065G7

1660Ti Max-Q

۴۲۷۰

--

۱۳۱٫۱ فریم‌برثانیه

۴۹۷۹

--

۲۲۱۸۲

۱۱۵۳

۴۴۷۵

۱۳۳۴

۴۳۴۷

۱۰۷۳۹

۶۰۳۱‍۶

Acer Nitro 7

Core i7 - 9750H

GTX 1650

۵۱۰۵

--

۸۹٫۴۹ فریم‌برثانیه

--

--

--

--

۱۲۴۹

۵۳۲۴

۵۷۶۶

۴۲۲۰۶

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در بخش پردازش‌های گرافیکی، میت‌بوک ۲۰۲۱ نسبت به مدل قبل، برتری محسوسی داشت و با وجود استفاده از گرافیک روی تراشه، ۴۷ درصد از میت‌بوک مدل ۲۰۲۰ قوی‌تر عمل کرد.

نمایشگر لپ‌تاپ هواوی میت بوک D15 مدل 2021

برای سنجش عملکرد میت‌بوک D15 در پردازش‌های مداوم و طولانی، آزمون پایداری عملکرد CPU را با استفاده از نرم‌افزار CineBench R23 و در مدت زمان ۳۰ دقیقه روی آن اجرا کردیم. طی مدت انجام آزمون، پارامترهای مختلف پردازنده شامل فرکانس، توان مصرفی و دما را مورد پایش قرار دادیم، لپ‌تاپ نیز روی پروفایل انرژی Best performance با دو حالت متصل به برق (Plugged) و با باتری (Unplugged) قرار داشت.

عملکرد لپ‌تاپ MateBook D 15 در حالت متصل به پریز برق و با باتری

پروفایل مصرف انرژی لپ‌تاپ

وضعیت لپ‌تاپ

عملکرد CPU در دور نخست آزمون پایداری عملکرد

عملکرد CPU پس از ۳۰ دقیقه اجرای آزمون پایداری عملکرد

PCMark 10

Best performance

متصل به پریز برق

۵۱۶۲

۴۲۲۹

۴۷۹۵

با باتری

۵۰۵۳

۴۲۳۳

۴۶۰۹

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

طبق نتایج آزمون پایداری عملکرد انجام شده توسط زومیت، پردازنده میت‌بوک D15 در حالت متصل به برق و با باتری رفتار تقریباً مشابهی را از خود نشان می‌دهد. در ابتدای آزمایش، فرکانس تمام هسته‌های CPU در حالت Boost شده، با صرف توان ۴۱ وات به حدود ۳٫۸ گیگاهرتز رسید و دمای پردازنده نیز در همسایگی ۹۰ درجه سانتی‌گراد قرار گرفت.

فرکانس CPU در آزمون پایداری عملکرد میت‌بوک D15
توان CPU در آزمون پایداری عملکرد میت‌بوک D15
دمای CPU در آزمون پایداری عملکرد میت‌بوک D15

عملکرد پردازنده طی مدت حدود دو دقیقه، در وضعیت پایدار قرار گرفت و در ادامه آزمون هم همین وضعیت پایدار را به خوبی حفظ کرد. در این شرایط، هسته‌های پردازنده با توان ۱۷ وات و فرکانس ۲٫۶ گیگاهرتز کار می‌کردند و دما هم در نزدیکی ۶۰ درجه نوسان داشت. ازآنجاکه بیشینه دمای قابل تحمل برای پردازنده Core i5-1135G7 در حدود ۱۰۰ درجه تعریف شده، میت‌بوک D15 با نگاه داشتن فرکانس کاری در محدوده ۲٫۵ گیاهرتز، اولویت را روی مصرف توان و دمای پردازنده قرار داده است. در بخش خنک‌کنندگی میت‌بوک D15، هواوی ادعا می‌کند که با استفاده از فن ۰٫۲ میلیمتری شارک فین، مدیریت گرمای دستگاه را ۲۴ درصد بهبود داده است.

لپ‌تاپ هواوی میت بوک D15 مدل 2021

میت‌بوک D15 از همان باتری ۴۲ وات‌ساعتی نسخه قبلی استفاده می‌کند و هواوی برای آن شارژر ۶۵ واتی درنظر گرفته که با کابل USB-C به لپ‌تاپ متصل می‌شود. هواوی ادعا می‌کند که تنها با ۱۵ دقیقه شارژ کردن باتری، می‌توان ۲ ساعت از D15‌ استفاده کرد.

برای بررسی شارژدهی باتری میت‌بوک D15، پروفایل انرژی را در حالت Best performance قرار دادیم، حالت پرواز را برای آن فعال کردیم و ازآنجاکه روشنایی نمایشگر به ۲۰۰ نیت نمی‌رسید، آن را در بیشترین روشنایی ممکن قرار دادیم. در چنین شرایطی، آزمون باتری PCMark 10 را روی لپ‌تاپ اجرا کردیم که شارژدهی باتری را در کاربری‌های اداری و روزمره به صورت بی‌وقفه می‌سنجد. باتری میت‌بوک D15 مدل ۲۰۲۱ در این آزمون ۵ ساعت و ۵۱ دقیقه شارژدهی داشت. ازآنجاکه PCMark 10 عملکرد باتری را در شرایط کاربری بی‌وقفه می‌سنجد، بنابراین در شرایط کاربری واقعی می‌توانید تقریباً یک روز کاری (معادل ۸ ساعت) را با یک بار شارژ کامل میت‌بوک D15 هواوی سر کنید.

جمع‌بندی

هواوی میت‌بوک D15 مدل ۲۰۲۱ با حفظ طراحی و ظاهر مدل قبل، از لحاظ سخت‌افزار تولدی دوباره یافته است. شرکت چینی با بهره‌گیری از پردازنده نسل یازدهم اینتل، D15 را به یک گزینه ایده‌آل، اما گران‌قیمت، برای کسانی که به‌دنبال یک لپ‌تاپ روزمره و اداری خوب می‌گردند، تبدیل کرده است. از سوی دیگر، وزن سبک، باتری نسبتاً با دوام و نمایشگر ۱۵٫۶ اینچی IPS تقریباً تمام چیزی که از یک لپ‌تاپ با کاربری عادی انتظار دارید را در اختیارتان قرار می‌دهد. نقطه ضعف اصلی میت‌بوک D15 نسبت به نسخه قبلی را شاید بتوان در نمایشگر کم‌نورتر آن دانست که می‌تواند کار با لپ‌تاپ در شرایط نوری شدید را به معضل بزرگی تبدیل کند.

لپ‌تاپ هواوی میت بوک D15 مدل 2021

بااین‌حال اگر به‌دنبال اولترابوکی شیک، سبک و باریک می‌گردید که بتواند ساعت‌های زیادی از روز، شما را در کارهای اداری و تحصیلی همراهی کند و البته از لحاظ مالی در مضیقه چندانی قرار ندارید، هواوی میت‌بوک D15‌ می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

نکات مثبت

  • پایداری عملکرد عالی
  • ابعاد و وزن مناسب
  • طراحی زیبا
  • نمایشگر ۱۵٫۶ اینچی

نکات منفی

  • عمر باتری متوسط
  • عمق حرکتی کم کلیدهای کیبورد
  • روشنایی کم نمایشگر
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات