بررسی لپ تاپ ام اس آی GE66 Raider مدل 2020

یک‌شنبه ۶ تیر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
مطالعه 23 دقیقه
لپ‌تاپ GE66 Raider بیش‌از یک سال پیش عرضه شده است، ولی هنوز هم دستگاه قدرتمندی محسوب می‌شود.
تبلیغات

ام اس آی یکی از شناخته‌شده‌ترین برندها در بین علاقه‌مندان به بازی‌ های کامپیوتری به‌حساب می‌آید. عمده‌ی محصولات این شرکت برای گیمرها ساخته می‌شود که برای نمونه می‌توانیم به قطعات داخلی کامپیوتر شامل انواع کارت گرافیک و مادربرد، لوازم جانبی کامپیوتر مثل ماوس و کیبورد و از همه مهم‌تر، لپ‌تاپ‌های گیمینگ اشاره کنیم.

لپ‌تاپ‌های گیمینگ MSI در مدل‌های متنوعی عرضه می‌شوند که هرکدام برای قشر خاصی از گیمرها طراحی شده است. گیمرهایی که به دنبال بهترینِ بهترین‌ها می‌گردند، معمولا سراغ سری فوق‌العاده گران‌قیمت GT Titan می‌روند؛ لپ‌تاپ‌هایی غول‌پیکر که بیش از چهار کیلوگرم وزن دارند و قدرتمندترین قطعات را در بدنه‌ی عظیم‌الجثه‌ی خود جای داده‌اند. آن‌هایی هم که سبک‌ترین و باریک‌ترین را بخواهند، مدلی از سری GS Stealth را تهیه می‌کنند.

لپ تاپ MSI GE66 Raider نیمه باز روی میز

سری میانی لپ‌تاپ‌های گیمینگ MSI که با قیمتی نسبتا مناسب، سخت‌افزار قدرتمندی را ارائه می‌دهد و وزن خیلی زیادی هم ندارد، GE Raider نام دارد که در مدل‌های ۱۵ و ۱۷ اینچی وارد بازار شده است. این لپ‌تاپ‌ها شاید یک سری از امکانات هیجان‌انگیز سری Titan مثل سیستم خنک‌کننده پیشرفته با چهار فن یا باریکی و سبکی سری Stealth را نداشته باشند، ولی باز هم می‌توان روی آن‌ها به‌عنوان لپ‌تاپ‌هایی مناسب برای اجرای انواع بازی‌های کامپیوتری حساب کرد.

امروز به‌سراغ GE66 Raider می‌رویم؛ البته مدل سال گذشته آن با پسوند 10SFS را در اختیار داریم؛ مدلی که به کارت گرافیک GeForce RTX 2070 Super و پردازنده‌ی نسل دهمی اینتل Core i7 مجهز شده است. در نظر داشته باشید که شرکت MSI چند ماه پیش، مدل جدیدی از لپ‌تاپ GE66 Raider را با کارت گرافیک سری RTX 3000 و پردازنده‌های نسل یازدهم اینتل معرفی کرد. 

در زمان نگارش بررسی پیش‌رو، ام اس آی GE66 Raider مدل 2020 با قیمت حدود ۷۰ میلیون تومان در بازار ایران به‌فروش می‌رسد. سؤال اصلی این است که آیا با چنین قیمتی، GE66 Raider هنوز هم ارزش خرید دارد؟ آیا می‌تواند جدیدترین بازی‌های کامپیوتری را روی نمایشگر ۳۰۰ هرتزی خود اجرا کند یا خیر؟ سوالاتی که پاسخشان را می‌توانید در بررسی پیدا کنید.

طراحی و کیفیت ساخت ام اس آی GE66 Raider

افرادی که به جای کنسول‌های بازی، کامپیوتر و لپ‌تاپ را برای تفریح انتخاب می‌کنند، تفاوتی بزرگ با کنسول گیمرها دارند: برای چنین افرادی، نورپردازی RGB حتی از سرعت دستگاه هم مهم‌تر است! اگر ۶-۷ سال به‌عقب برگردیم، این موضوع اهمیت خاصی نداشت؛ ولی الان حتی پد ماوس هم باید نورپردازی با ۱۶ میلیون رنگ داشته باشد! همین موضوع را می‌توانید در مدل‌های مختلف سری GE مشاهده کنید. اگر به یاد داشته باشید، در سری GE60، نهایت می‌توانستید رنگ نور پس‌زمینه‌ی کیبورد برای تمام یا بخشی از کلیدها تغییر دهید؛ ولی حالا شرایط کاملا فرق دارد. مدل GE66 Raider که با شعار Light ‘em Up (روشنشان کنید) به‌فروش می‌رسد؛ انواع و اقسام جلوه‌های نوری را تولید می‌کند؛ به‌طوری‌که حتی می‌توان از آن در مجالس هم استفاده کرد!

لپ تاپ MSI GE66 Raider

صرف‌نظر از سیستم نورپردازی کیبورد که می‌توانید رنگ تک‌تک کلیدها را تغییر دهید و افکت‌های مختلفی را روی آن پیاده کنید، نواری شفاف جلوی لپ‌تاپ قرار دارد که آن‌هم با هر رنگ و افکتی که بخواهید روشن می‌شود. MSI این سیستم نورپردازی جدید را «نور ماورایی» (Mystic Light) می‌نامد؛ مشابه چیزی که قبلا در لپ‌تاپ‌های گیمینگ ROG Strix ایسوس دیده بودیم. بنابراین به‌عنوان یک «پی سی گیمر» نیازتان به رنگ پردازی RGB برطرف می‌شود و می‌توانید بدون دغدغه به بازی کردن بپردازید. مثل همه‌ی لپ‌تاپ‌های گیمینگ MSI، سیستم‌های نورپردازی نتیجه همکاری با SteelSeries است و با نرم‌افزار SteelSeries هم می‌توانید کل سیستم‌های نورپردازی کیبورد و نوار شفاف جلوی دستگاه را شخصی‌سازی کنید.

از چند سال پیش و از زمان مدل GE60، نخستین‌بار است که طراحی سری GE دستخوش تغییرات اساسی شده؛ دیگر خبری از آن خط‌های پشت قاب نمایشگر نیست و لبه‌های گرد هم جای خود را به لبه‌های تیز و جدی‌تر داده‌اند. اگر بخواهیم مقایسه کنیم، باید بگوییم که GE66 Raider شباهت زیادی به لپ‌تاپ‌های گیمینگ HP مثل سری Omen یا Pavilion Gaming دارد.

طراحی پشت لپ تاپ MSI GE66 Raider

نورپردازی رنگارنگ GE66 Raider می‌تواند اتاقتان را شب‌ها روشن نگه دارد  

ام اس آی لپ‌تاپ GE66 را به‌عنوان لپ‌تاپ گیمینگی «سبک» معرفی می‌کند. درست است که GE66 در بین لپ‌تاپ‌های چهار-پنج کیلویی، سبک ارزیابی می‌شود؛ ولی به‌صورت کلی نمی‌توانیم آن را لپ‌تاپی سبک بدانیم. GE66 Raider نزدیک به ۲٫۴ کیلوگرم وزن دارد و جزو لپ‌تاپ‌های ۱۵ اینچی سنگین محسوب می‌شود؛ بنابراین در نظر داشته باشید که اولا برای جابجایی آن باید کیف مخصوص را تهیه کنید و دوما با وجود چنین بدنه‌ی سنگینی، حمل مداوم آن دشوار خواهد بود؛ مگر اینکه احترامی برای مهره‌های کمرتان قائل نباشید.

از نظر ابعاد، به لطف باریک‌شدن حاشیه‌های اطراف نمایشگر، MSI توانسته ابعاد دستگاه را تا جای ممکن کوچک کند؛ به‌همین دلیل از بخش ماشین‌حساب یا همان Numpad از روی کیبورد خبری نیست. بدنه‌ی دستگاه برخلاف مدل‌های گذشته که تماما پلاستیکی و مشکی بودند، از ترکیب فلز و پلاستیک و به رنگ خاکستری ساخته شده است. البته فلزی‌بودن بدنه، به‌خصوص فضای اطراف کیبورد، باعث می‌شود تا گرمای قطعات داخلی به بدنه منتقل شود و قسمت بالای کیبورد گرم شود. در این مورد در ادامه به‌طور مفصل توضیح خواهیم داد.

لپ تاپ MSI GE66 Raider

شاید بتوانیم اصلی‌ترین نقطه‌ضعف از نظر کیفیت ساخت را نوار شفاف جلویی بدانیم که هم کیفیت پایینی دارد و هم مونتاژ شدن آن روی بدنه دستگاه به‌اصطلاح «تو ذوق می‌زند». بدنه‌ی دستگاه حداقل در مدلی که در اختیار داشتیم، با دقت مونتاژ نشده بود؛ چراکه وقتی لپ‌تاپ را می‌بستیم، نمایشگر و بدنه دستگاه روی هم کیپ نمی‌شدند و بینشان فاصله‌ای باقی می‌ماند.

کیفیت ساخت دستگاه را به‌طورکلی «رضایت‌بخش» ارزیابی می‌کنیم. اگر به قسمت‌های مختلف بدنه مثل فضای اطراف کیبورد فشار وارد کنید، بدنه دچار فرورفتگی نمی‌شود. لولاهای نمایشگر هم کیفیت خوب و کارایی بهینه‌ای دارند و می‌توانند نمایشگر را در زاویه موردنظرتان محکم نگه دارند. به‌علاوه این لولاها آن‌قدری محکم طراحی نشده‌اند که برای باز کردن دستگاه مجبور شوید از هر دو دستتان استفاده کنید؛ البته وزن زیاد دستگاه هم در امکان باز شدن آن با یک دست بی‌تأثیر نیست.

کیبورد و تاچ پد ام اس آی GE66 Raider

قطعا می‌دانید که ام اس آی برای ساخت کیبورد لپ‌تاپ‌های گیمینگ خود با شرکت مطرح SteelSeries همکاری می‌کند؛ شرکتی که ۷ سال است به‌صورت تخصصی به تولید لوازم جانبی مثل کیبورد، ماوس و هدفون برای گیمرهای کامپیوتر می‌پردازد. SteelSeries همیشه تغییراتی در چیدمان کلیدهای کیبورد لپ‌تاپ‌های MSI می‌دهد تا آن‌ها مناسب گیمرها کند. برای نمونه، کلیدهای Ctrl و Shift سمت چپ که استفاده‌ی زیادی برای گیمرها دارند، بزرگ‌تر از حد استاندارد طراحی شده‌اند.

کیبورد لپ تاپ MSI GE66 Raider

کلیدهای کیبورد GE66 Raider به‌صورت جزیره‌ای و جدا از هم روی بورد نصب شده‌اند و ابعادی بزرگ و فاصله‌ی زیادی از هم دارند؛ بنابراین برای مواقعی هم که نمی‌خواهید از GE66 Raider برای بازی کردن استفاده کنید، می‌توانید با سرعت زیادی تایپ کنید. کلیدها نرم هستند و فضای مناسبی برای حرکت کردن دارند؛ ولی آن صدای «کلیک» دل‌نشینی را که از کیبوردتان انتظار دارید نمی‌شنوید.

در لپ‌تاپ‌های گیمینگ پیشین MSI، کلید «ویندوز» به سمت راست منتقل شده بود تا موقع بازی تصادفا آن را فشار ندهید و از بازی خارج نشوید؛ ولی در مدل GE66 Raider این کلید دوباره به سمت چپ منتقل شده؛ اما با توجه به ابعاد بزرگ کلید Ctrl، بعید است که تصادفا آن را فشار دهید.

کیبورد GE66 Raider برای گیمرها مناسب است؛ ولی اگر مثل ما با لپ‌تاپتان زیاد تایپ می‌کنید، ایرادات زیادی در آن وجود دارد.

از کلید ویندوز که بگذریم باید به نزدیک بودن کلید پاور به کلید Delete اشاره کنیم. با توجه به نزدیک بودن این دو کلید به هم، قطعا چند باری موقع پاک کردن فایل‌ها، لپ‌تاپ را خاموش خواهید کرد. مورد بعدی اینکه دو عدد کلید Back Slash آن‌هم با فاصله‌ای بسیار کم در سمت راست کیبورد قرار دارند که واقعا دلیل وجود دو کلید با عملکردی یکسان را نمی‌دانیم.

برچسب های روی لپ تاپ MSI GE66 Raider

باریک کردن حاشیه اطراف نمایشگر و به‌صورت کلی، کوچک‌تر شدن دستگاه در مقایسه با مدل‌های سال گذشته، MSI را مجبور کرده تا بخش عددی یا همان Numpad را حذف کند. کلید Shift سمت راست هم کوچک‌تر از استاندارد است. به‌طورکلی سمت راست کیبورد، چیدمان کلیدها ایرادات زیادی دارد. شاید این موضوع برای گیمرها چندان اهمیت نداشته باشد؛ ولی اگر مثل ما قرار باشد با لپ‌تاپتان زیاد تایپ کنید، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

کلید Fn در GE66 Raider نقش مهمی دارد؛ چراکه با نگه‌داشتن و فشردن کلیدهای Fn می‌توانید صدا و روشنایی نمایشگر را کم‌وزیاد کنید، نور پس‌زمینه کیبورد را خاموش و روشن کنید و حتی سرعت سیستم خنک‌کننده دستگاه را افزایش دهید؛ البته پیش از مورد آخری که با نگه‌داشتن کلید Fn و فشردن F8 فعال می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم از هدفون‌های صنعتی استفاده کنید؛ چراکه صدای آزاردهنده‌ی فن‌های لپ‌تاپ ممکن است به گوش‌هایتان آسیب بزند.

ترک پد لپ تاپ MSI GE66 Raider

درست زیر کلید Space، تاچ‌پد نسبتا کوچک و جمع‌وجور دستگاه قرار دارد. کیفیت پایین تاچ‌پد اولین موردی بود که توجهمان را جلب کرد. از چنین لپ‌تاپ گران‌قیمتی اصلا انتظار نداشتیم که تاچ‌پدی لق داشته باشد که حتی در جای تعبیه شده هم محکم نباشد. شاید دستگاهی که برای بررسی در اختیار ما قرار داشت ضربه خورده بود؛ ولی به‌هرحال نمی‌توانیم از چنین موردی چشم‌پوشی کنیم.

صرف‌نظر از کیفیت ساخت، خود تاچ‌پد عملکرد خوب و روانی دارد. سطح آن شیشه‌ای است و انگشتان دست به‌راحتی روی آن سُر می‌خورند. کلیدهای چپ و راست به‌صورت یکپارچه داخل تاچ‌پد تعبیه شده‌اند و عملکرد سریع و دقیقی هم دارند. مثل اکثر تاچ‌پدها، تاچ‌پد GE66 Raider هم از فرمان‌های چندلمسی پشتیبانی می‌کند. به هر حال، تاچ‌پد بی‌اهمیت بخش لپ‌تاپ‌های گیمینگ محسوب می‌شود و طبیعتا همراه این لپ‌تاپ باید یک ماوس گیمینگ هم تهیه کنید.

اتصالات و درگاه های ام اس آی GE66 Raider

از نظر درگاه‌ها و اتصالات، GE66 Raider واقعا کاملا است. در حقیقت، این لپ‌تاپ نه‌تنها تنوع زیادی از درگاه‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهد، بلکه درگاه‌هایش چیدمان بهینه‌ای هم دارند.

اولا که درگاه‌های پرمصرف مثل ورودی برق، درگاه شبکه RJ45، درگاه HDMI و درگاه Mini DisplayPort همگی در پشت قرار دارند. در دو طرف دستگاه فقط چهار درگاه USB، جک هدفون و میکروفن و کارت‌خوان تعبیه شده‌اند؛ بنابراین خیالتان راحت است که کابل برق یا کابل ضخیم HDMI، مزاحم درگاه‌های USB نشده و می‌توانید با خیال راحت از انواع ماوس‌های باسیم استفاده کنید.

درگاه پشت لپ تاپ MSI GE66 Raider

در نظر داشته باشید که از مجموع پنج درگاه USB لپ‌تاپ، سه تای آن نوع A با استاندارد 3.2 و دوتایشان نوع C هستند. از دو درگاه نوع C، یکی از استاندارد قدیمی 3.1 با پشتیبانی از DisplayPort و دیگری از استاندارد جدید 3.2 نسل 2x2 پشتیبانی می‌کند؛ البته برای اتصال مانیتور یا تلویزیون به دستگاه، علاوه بر درگاه USB می‌توانید از درگاه‌های Mini DisplayPort یا HDMI 2.0 هم استفاده کنید.

از نظر تعداد، تنوع و چیدمان درگاه‌ها، GE66 Raider لپ‌تاپی عالی محسوب می‌شود

برای اتصال به شبکه‌های بی‌سیم و باسیم، MSI همیشه از حرفه‌ای‌ترین تراشه‌‌ها برای لپ‌تاپ‌های گیمینگش استفاده می‌کند و GE66 Raider هم از این قاعده مستثنا نیست. تراشه‌های شبکه‌ی این لپ‌تاپ توسط برند Killer ساخته شده و برای اتصال بی‌سیم از تراشه Killer Wi-Fi 6 بهره می‌برد که از جدیدترین استاندارد Wi-Fi یعنی Wi-Fi 6 یا همان 802.11ax پشتیبانی می‌کند که در تئوری، سه برابر از نسل قبلی سریع‌تر است. اگر بخواهیم خیلی خلاصه بگوییم، از سمت GE66 نگران کیفیت و سرعت شبکه نباشید و قطعا مودم یا روتر شما گلوگاه شبکه خواهد بود.

درگاه سمت راست لپ تاپ MSI GE66 Raider
درگاه سمت چپ لپ تاپ MSI GE66 Raider

روی لبه‌ی باریک بالای نمایشگر، وب‌کم دستگاه قرار دارد که MSI ادعا می‌کند جزو بهترین‌ها در بین لپ‌تاپ‌ها محسوب می‌شود. در بررسی‌مان دقیقا خلاف این موضوع به ما ثابت شد. وب‌کم دو مگاپیکسلی GE66 Raider کیفیتی کاملا معمولی دارد و نهایتا برای برگزاری جلسات آنلاین می‌توانید روی آن حساب کنید. اگر قصد استریم کردن بازی خود را دارید، به گفته MSI اعتماد نکنید و یک وب‌کم باکیفیت تهیه کنید.

صفحه‌نمایش و بلندگوهای ام اس آی GE66 Raider

ام اس آی GE66 Raider در مدل‌های مختلفی با نمایشگرهای متفاوتی در بازار عرضه شده است؛ مدل که برای بررسی مهمان زومیت بود، پسوند 10SFS را یدک می‌کشید و از نمایشگر ۱۵ اینچی، با فناوری IPS، دقت Full HD و نرخ نوسازی ۳۰۰ هرتز بهره می‌برد. همان‌طور که در بخش طراحی هم گفتیم، حاشیه‌های نمایشگر، به‌جز لبه‌ی پایینی، بسیار باریک شده‌اند. در دو طرف حاشیه‌ها به کم‌ترین ضخامت و حدود ۵ میلی‌متر می‌رسند و بیش از ۸۰ درصد از فضای این قاب در اختیار نمایشگر قرار دارد.

پخش فیلم و نورپردازی لپ تاپ MSI GE66 Raider

بارزترین ویژگی نمایشگر GE66 Raider، نرخ نوسازی ۳۰۰ هرتزی آن به‌حساب می‌آید. در حالت عادی چنین نرخ نوسازی زیادی را حرکتی تبلیغاتی می‌دانیم؛ ولی از آنجایی که GE66 Raider از کارت گرافیک فوق‌العاده قدرتمند GeForce RTX 2070 Super بهره می‌برد و رزولوشن نمایشگرش به Full HD محدود شده است، می‌توانید در بازی‌های قدیمی و سبک از ۳۰۰ هرتزی بودن نمایشگر بهره ببرید؛ به‌خصوص برای کسانی که به بازی‌های آنلاین علاقه‌مندند، این نرخ نوسازی زیاد می‌تواند به برتری رقابتی تبدیل شود. صرف‌نظر از نرخ نوسازی، به‌‌لطف فناوری IPS، نمایشگر لپ‌تاپ زوایای دید بسیار خوبی دارد. اگر از اطراف به نمایشگر نگاه کنید، رنگ‌ها به هم نمی‌ریزند و تصویر به‌اصطلاح دچار اعوجاج نمی‌شود.

نرخ نوسازی زیاد نمایشگر توجه گیمرها را جلب می‌کند؛ ولی باید با روشنایی کم آن کنار بیایید.  

برخلاف انتظارمان، با نمایشگری بدون نقص مواجه نیستیم. بزرگ‌ترین ایراد نمایشگر GE66 Raider روشنایی بسیار کم آن است. حتی اگر روشنایی نمایشگر را روی حداکثر ممکن قرار دهید، باز هم به ۲۰۰ نیت هم نمی‌رسد! در حقیقت فقط زمانی که روشنایی را روی حداکثر ممکن قرار دهید، می‌توانید محتوای آن را به‌درستی ببینید.

با وجود اینکه نمایشگر GE66 Raider روکشی مات دارد و جلوی انعکاس نور محیط را می‌گیرد، ولی روشنایی خیلی کم نمایشگر به شما اجازه نمی‌دهد که در محیط‌های پرنور یا زیر نور آفتاب از آن استفاده کنید. لپ‌تاپ ام اس آی با حداقل روشنایی ۸ نیتی‌اش، در محیط‌های تاریک نیز تجربه‌ی بصری جالبی برایتان به‌ارمغان نخواهد آورد.

عملکرد نمایشگر ایسر ConceptD 7 Ezel Pro دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ / آزمایش

تصویر سفید

تصویر مشکی

نسبت کنتراست

AdobeRGB

sRGB

DCI-P3

حداکثر روشنایی

حداقل روشنایی

میانگین روشنایی

Native

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین

خطا

MSI GE66 Raider

۱۸۱٫۷ نیت

۸٫۱۱ نیت

۱٫۱۶ نیت

۱۵۶٫۱

۷۳٫۱

--

۹۹

۳٫۶

۷۵٫۴

--

ایسر ConceptD 7 Ezel Pro

۲۹۴٫۶ نیت

۱۵٫۷ نیت

۲٫۴۲ نیت

۱۲۱٫۷

۱۰۰

۲٫۵

۱۴۳٫۴

۵٫۴

۹۲٫۹

۳٫۶

میت بوک D 14

۱۹۱ نیت

۳٫۶۵ نیت

۱٫۰۳ نیت

۱۸۵٫۴

۴۷٫۸

--

۶۴

۴٫۸

۴۷٫۵

--

سرفیس لپ تاپ Go

۲۱۴٫۷ نیت

۰٫۶۳ نیت

۲٫۰۴ نیت

۱۰۵٫۲

۷۳٫۳

--

۹۷٫۷

۱٫۹

۷۴٫۷

--

مک بوک پرو M1

۴۳۶ نیت

۰٫۰۰ نیت

۰٫۵۵ نیت

۸۵۵

۷۶٫۴

--

۹۹٫۹

۲٫۳

۷۸٫۳

--

هلیوس ۳۰۰

۳۱۹ نیت

۲۱٫۳ نیت

۳٫۷۵ نیت

۸۵

۷۰

۶٫۱

۹۱٫۵

۵٫۵

--

--

سرفیس بوک ۳ ۱۵ اینچی

۴۰۵ نیت

۳٫۴ نیت

۰٫۵۳ نیت

۷۶۴

۶۵

۳٫۸

۹۴

۱٫۳

۷۴

۳٫۴

می نوت‌بوک پرو ۱۵

۲۵۰ نیت

۵٫۵ نیت

۱٫۴ نیت

۱۷۶٫۶

۷۵

۵٫۱

۱۰۰

۳

--

--

ایسر نیترو ۷

۲۶۸ نیت

۱۸٫۸ نیت

۲٫۰۵ نیت

۱۲۹٫۵

۷۱٫۵

۵٫۳

۹۲٫۵

۴

--

--

میت بوک D15

۲۱۳ نیت

۴٫۳ نیت

۱٫۵۴ نیت

۱۳۸

۴۸

۵٫۱

۶۳

۴٫۴

--

--

میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۱۹

۴۷۵ نیت

۵٫۳ نیت

۴٫۱ نیت

۱۱۲

۷۳٫۳

۴٫۳

۹۹٫۱

۱٫۷

۷۵

۳٫۵

سرفیس پرو ۷

۳۹۴ نیت

۰٫۸ نیت

۰٫۶ نیت

۶۲۵

۷۲٫۵

۴٫۰

۹۶

۱٫۶

--

--

* تمامی اعداد ذکرشده در جدول بالا در آزمایشگاه زومیت حاصل شده است.

مطابق‌انتظار، لپ‌تاپ MSI GE66 صرفا فضای رنگی sRGB‌ را به‌صورت کامل پوشش می‌دهد. دقت نمایش رنگ‌ها مناسب ارزیابی می‌شود؛ اما تمایل اندکی به سردی در نمایش رنگ سفید به‌چشم می‌آید.

دو طرف لپ‌تاپ و روی لبه‌های چپ و راست، دو بلندگو برای تولید صدای استریو تعبیه شده‌اند که توسط شرکت Dynaudio کالیبره شده است و دریایی از امکانات ویژه مثل پشتیبانی از صدای Hi-Res، امکان تولید صدای فراگیر و سه‌بعدی را ارائه می‌دهد.

لوگو Dynaudio روی لپ تاپ MSI GE66 Raider

روی کاغذ با بلندگوهای خوبی طرفیم که باید صدای بلند و رسایی را تولید کند؛ اما در عمل از لغت «معمولی» برای بلندگوهای GE66 Raider استفاده می‌کنیم. بلندگوهای این لپ‌تاپ صدای بلندی ندارند و کیفیت صدا هم رضایت‌بخش نیست. به‌علاوه، اگر بلندی صدا را روی حداکثر قرار دهید، کیفیت آن به هم می‌ریزد. با توجه به صدای خیلی زیادی که فن‌های دستگاه تولید می‌کنند، پیشنهاد می‌کنیم که حتما از هدفون استفاده کنید؛ ولی اگر به هر دلیلی تمایلی به استفاده از هدفون ندارید، روی بلندگوهای لپ‌تاپ حساب نکنید و یک جفت بلندگوی باکیفیت تهیه کنید.

عملکرد و باتری ام اس آی GE66 Raider

لپ‌تاپ GE66 Raider در بازارهای جهانی با یکی از دو پردازنده‌ی Core i9 و Core i7 خانواده‌ی کامت‌لیک اینتل و یکی از ۵ پردازنده‌ی گرافیکی خانواده‌ی RTX 2000 انویدیا به‌فروش می‌رسد؛ اما مدلی که در بازار ایران یافت می‌شود و برای بررسی دراختیار زومیت قرار دارد، از پردازنده‌ی ۴۵ واتی Core i7-10875H و گرافیک RTX 2070 Super قدرت می‌گیرد.

مشخصات فنی CPU و GPU لپ‌تاپ MSI GE66 Raider

مشخصات CPU

نام پردازنده

Intel Core i7-10875H

معماری

کامت‌لیک نسل دهم با معماری مبتنی‌بر نسخه‌ی پنجم اسکای‌لیک

لیتوگرافی

۱۴ نانومتر ارتقاءیافته

تعداد هسته

۸ هسته / ۱۶ ترد

فرکانس

۲٫۳۰ گیگاهرتز پایه، ۵٫۱۰ گیگاهرتز توربو (یک هسته)

حافظه‌ی کش

۱۶ مگابایت

TDP

۴۵ وات در فرکانس پایه

گرافیک یکپارچه

Intel UHD Graphics

eDRAM

ندارد

فرکانس گرافیک یکپارچه

فرکانس پایه‌ ۳۵۰ مگاهرتز، فرکانس بیشینه ۱٫۲۰ گیگاهرتز

پشتیبانی از حافظه

DDR4-2933

مشخصات dGPU

نام پردازنده‌ی گرافیکی

NVIDIA GeForce RTX 2070 Super

لیتوگرافی

۱۲ نانومتر FinFET

معماری

تورینگ

تعداد هسته‌های Cuda

۲۵۶۰

تعداد هسته‌های Tensor

۳۲۰

تعداد هسته‌های RT

۴۰

تعداد TMU

۱۸۴

تعداد ROP

۶۴

فرکانس گرافیک

پایه: ۱۱۴۰ مگاهرتز - بیشینه: ۱۳۸۰ مگاهرتز

فرکانس حافظه

۱۷۵۰ مگاهرتز

حافظه

۸ گیگابایت GDDR6

پهنای باس حافظه

۲۵۶ بیت

پهنای باند حافظه

۴۴۸ گیگابایت‌برثانیه

توان محاسباتی FP32

۷٫۱ ترافلاپس

توان طراحی گرمایی

۱۱۵ وات

پردازنده‌ی نسل دهمی Core i7-10875H تا ۲۱ اردیبهشت امسال سردمدار خانواده‌ی ۴۵ واتی Core i7 اینتل بود؛ اما از آن روز، جایگاه خود را به مدل نسل یازدهمی Core i7-11800H واگذار کرد.

تراشه‌ی Core i7-10875H از خانواده‌ی نسل دهمی Comet Lake اینتل و مبتنی‌بر نسخه‌ی پنجم معماری ۱۴ نانومتری Skylake است. اینتل با این تراشه‌ی ۸ هسته / ۱۶ رشته، فرکانس ۲٫۳۰ گیگاهرتزی و فرکانس بیشینه‌ی ۵٫۱۰ (برای پردازش‌های تک‌رشته‌ای) و ۴٫۳ گیگاهرتز (برای پردازش‌های چندرشته‌ای) را وعده می‌دهد و توان مصرفی آن در فرکانس پایه را ۴۵ وات عنوان می‌کند.

بازی با لپ تاپ MSI GE66 Raider

در سوی دیگر میدان، پردازنده‌ی گرافیکی RTX 2070 Super یکی از توانمندترین مدل‌ها در بین اعضای خانواده‌ی RTX 20 به‌حساب می‌آید؛ اما توان محاسباتی FP32 آن از RTX 3070، همتای خود در خانواده‌ی RTX 30، بالغ‌بر ۶۰ درصد ضعیف‌تر است! البته این تراشه در ترکیب با نمایشگر ۳۰۰ هرتزی و Full-HD لپ‌تاپ GE66 Raider می‌تواند تجربه‌ی بازی بسیار لذت‌بخشی را برایتان به‌ارمغان آورد.

عملکرد MSI GE66 Raider دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ / بنچمارک

مشخصات فنی

GFXBench

3DMark

GeekBench 5 CPU

GeekBench 5 GPU

PCMark 10

CineBench

R23

Aztec Ruins 

High Tier

Time Spy

Wild Life

Night Raid

Multi Core

Single Core

dGPU

iGPU

Multi Core

Single Core

GE66 Raider

Core i7-10875H

RTX 2070 Super

۲۰۹٫۱ فریم‌برثانیه

DirectX 12

۸۳۹۳

۴۸۳۴۰

۴۶۷۰۲

۸۱۰۶

۱۳۴۶

۹۵۷۳۳

۶۱۴۴

۵۸۸۲

۹۶۳۳

۱۲۰۱

ConceptD 7 Ezel Pro

Core i7-10875H

Quadro RTX 3000

۱۳۳٫۳۹ فریم‌برثانیه

DirectX 12

۵۷۵۳

۲۱۱۴۱

۲۷۶۰۰

۷۹۰۴

۱۳۴۰

۷۲۸۶۶

۶۴۴۷

۵۱۷۳

۱۰۵۱۳

۱۳۰۷

MateBook D 14

Core i5-10210U

MX250

۳۱٫۸۹ فریم‌برثانیه

DirectX 12

۱۱۷۹

۷۲۷۸

۱۱۴۴۹

۳۷۷۴

۱۰۶۲

۱۱۶۰۵

۵۴۸۹

۴۴۰۳

۳۵۸۵

۱۰۶۶

MacBook Pro M1

Apple M1

Apple GPU

۸۱٫۳۷ فریم‌برثانیه

Metal

--

۱۸۰۳۶

--

۷۶۷۰

۱۷۲۹

--

۱۹۱۹۴

--

۷۷۷۸

۱۵۱۲

Acer Helios 300

Core i7 - 10750H

1650Ti

۹۷٫۱۴ فریم‌برثانیه

DirectX 12

۳۹۳۴

۲۳۶۹۸

۲۸۷۹۳

۴۸۳۸

۱۲۳۹

۴۱۴۲۴

۵۵۸۳

۵۱۴۸

۶۸۹۲

۱۲۳۸

Surface Book 3 15

Core i7 - 1065G7

1660Ti Max-Q

۱۳۱٫۱ فریم‌برثانیه

DirectX 12

۴۹۷۹

--

۲۲۱۸۲

۴۳۴۷

۱۳۳۴

۶۰۳۱۶

۱۰۷۳۹

۴۲۷۰

۴۴۷۵

۱۱۵۳

Acer Nitro 7

Core i7 - 9750H

GTX 1650

۸۹٫۴۹ فریم‌برثانیه

DirectX 12

--

--

--

۵۳۲۴

۱۲۴۹

۴۲۲۰۶

۵۷۶۶

۵۱۰۵

--

--

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

 همان‌طور که در جدول بالا نیز مشاهده می‌کنید، عملکرد تک‌رشته‌ای پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای Core i7-10875H درمقایسه‌با مدل ۶ هسته‌ای Core i7-10750H به‌کاررفته در لپ‌تاپ Helios 300 تفاوت فاحشی ندارد؛ اما به‌لطف تعداد هسته‌‌های بیشتر، در پردازش‌های چندرشته‌ای شاهد ۴۰ درصد عملکرد سریع‌تر هستیم. تراشه‌ی کم‌مصرف M1 اپل کماکان با اختلافی ۲۵ درصدی، در رأس پردازش‌های تک‌رشته‌ای قرار دارد.

پردازنده‌ی گرافیکی RTX 2070 Super قدرتمندترین مدلی است که تابه‌امروز در زومیت روی لپ‌تاپ‌ها بررسی کرده‌ایم و این موضوع را از نتایج نیز متوجه شد. لپ‌تاپ گیمینگ MSI به‌لطف گرافیک RTX 2070 Super بالغ‌بر ۱۳۰ درصد از لپ‌تاپ گیمینگ Helios 300 با پردازنده‌ی گرافیکی GTX 1650Ti و ۳۰ درصد از لپ‌تاپ مهندسی Ezel Pro ایسر با گرافیک RTX 3000 توان محاسباتی OpenCL بیشتری دارد.

عملکرد لپ‌تاپ MSI GE66 Raider در حالت متصل به برق و با باتری

وضعیت لپ‌تاپ

امتیاز در دور نخست آزمون استرس CPU

امتیاز پس از ۳۰ دقیقه آزمون استرس CPU

اجرای بازی Gears 5 با وضوح FHD‌ و گرافیک اولترا

متصل به برق

۹۶۳۳

۹۲۹۷

۹۶٫۵ فریم‌برثانیه

با باتری

۸۱۳۶

۸۶۳۸

۶۴٫۶ فریم‌برثانیه

در کمال تعجب، افت عملکرد لپ‌تاپ MSI GE66 Raider با جدایی از اتصال برق چندان فاحش نیست. عملکرد لپ‌تاپ گیمینگ MSI حدود ۱۵ درصد در پردازش‌های چندرشته‌ای CPU-محور و ۳۰ درصد در اجرای بازی‌ها نسبت به حال متصل به برق افت می‌کند؛ اما عملکرد دستگاه در پردازش‌های مداوم، افت چندانی ندارد؛ در حالت متصل به برق، پس از ۳۰ دقیقه اجرای مداوم بنچمارک CineBench R23، تنها شاهد ۳ درصد افت عملکرد بودیم!

همان‌طور که در نمودارهای زیر می‌بینید، پردازنده‌ی Core i7-10875H چه در حالت متصل به برق، چه با باتری، به‌صورت کاملا پایدار، به‌ترتیب با ۱۲۰۰ و ۷۵۰ مگاهرتز فراتر از فرکانس پایه‌ی ۲٫۳ گیگاهرتزی‌اش کار می‌کند؛ در این دو حالت، توان مصرفی پایدار پردازنده به‌ترتیب ۷۵ و ۵۵ وات اندازه‌گیری شد، دمای پردازنده نیز در همسایگی ۹۰ و ۸۰ درجه‌ی سلسیوس نوسان داشت؛ البته بهای چنین عملکرد پایداری، چرخش بسیار سریع و پرسروصدای فن‌های دستگاه بود، پس هدفون روی گوش‌هایتان داشته باشید!

آزمون پایداری عملکرد پردازنده MSI GE66 Raider - نمودار فرکانس
آزمون پایداری عملکرد پردازنده MSI GE66 Raider - نمودار توان
آزمون پایداری عملکرد پردازنده MSI GE66 Raider - نمودار دما

در آزمون پایداری عملکرد گرافیک، اختلاف دو حالت متصل به برق و باتری بسیار چشم‌گیرتر بود؛ درحالت متصل به برق فرکانس پردازنده‌ی گرافیک در همسایگی ۱۵۵۰ مگاهرتز (بسیار فراتر از مقدار ۱۳۸۰ مگاهرتزی بیشینه در جدول مشخصات فنی) و توان مصرفی معادل ۱۱۵ وات اندازه‌گیری شد؛ درحالی‌که با باتری، اعداد یادشده به‌ترتیب حدود ۹۰۰ مگاهرتز و ۵۰ وات بودند.

آزمون پایداری عملکرد گرافیک MSI GE66 Raider - نمودار فرکانس
آزمون پایداری عملکرد گرافیک MSI GE66 Raider - نمودار توان
آزمون پایداری عملکرد گرافیک MSI GE66 Raider - نمودار دما

ترکیب صفحه‌نمایش Full-HD سریع و گرافیک پرقدرت RTX 2070 Super، عملکرد گیمینگ بسیار لذت‌بخشی را با MSI GE66 Raider به‌ارمغان می‌آورد؛ همان‌طور که مشاهده می‌کنید، دستگاه در تمام بازی‌ها به جز بنچمارک Ray Tracing بازی Bright Memory: Infinite، نرخ‌های بیش‌از ۶۰ فریم‌برثانیه را در بهترین تنظیمات گرافیکی به‌ارمغان می‌آورد؛ بنابراین چنانچه اندکی سطح تنظیمات گرافیکی را پایین بیاورید، به نتایج شگفت‌انگیزتری دست می‌یابید.

عملکرد MSI GE66 Raider در کاربری‌های حرفه‌ای

بازی / عملکرد

تنظیمات گرافیکی

نرخ‌فریم میانگین

GTA V

Highest Quality

۸۶٫۹ فریم‌برثانیه

Gears 5

Ultra Quality

۹۶٫۵ فریم‌برثانیه

Immortals Fenyx Rising

Ultra Graphics

۶۵ فریم‌برثانیه

FarCry 5

Ultra Quality

۹۲ فریم‌برثانیه

Bright Memory: Infinite RTX

Quality DLSS

۴۶ فریم‌برثانیه

لپ‌تاپ GE66 Raider در کاربری‌های حرفه‌ای نیز عملکرد جالب‌توجهی دارد، این لپ‌تاپ در رندر مدل BMW با نرم‌افزار Blender و تبدیل ویدئویی با بیت‌ریت ۷۸ مگابیت‌برثانیه به نمونه‌ی FHD، به‌ترتیب با اختلافی ۳۰ تا ۳۵ درصدی، سیستم مرجع زومیت با گرافیک RTX 2060 و پردازنده‌ی Core i7-10700 را از پیش‌رو برمی‌دارد.

عملکرد MSI GE66 Raider در کاربری‌های حرفه‌ای

کامپیوتر/کاربری

مشخصات فنی

رندر مدل BMW با وضوح Full-HD و پلتفرم Cuda

تبدیل ویدئوی 4K HDR به 1080p با انکد سخت‌افزاری H.264

MSI GE66 Raider

Core i7-10875H

RTX 2070 Super

۴۷٫۶ ثانیه

۱۲۲ ثانیه

سیستم مرجع زومیت

Core i7-10700

RTX 2060

۷۲ ثانیه

۱۷۸ ثانیه

براساس بررسی ام اس آی GE66 Raider از سوی زومیت، این لپ‌تاپ از حافظه‌ی ذخیره‌سازی یک ترابایتی شرکت وسترن دیجیتال با کنترلر ۴ مسیره‌ی NVMe PCIe 4x بهره می‌برد و سرعت خواندن و نوشتن آن بسیار عالی است، ما با این لپ‌تاپ به سرعت‌های ترتیبی حدودی ۳٫۴ و ۳٫۱ گیگابایت‌برثانیه دست یافتیم.

عملکرد حافظه MSI GE66 Raider دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

MSI GE66 Raider

۳۳۹۲٫۴۰

۳۱۰۴٫۱۳

Acer ConceptD 7 Ezel Pro

۳۵۶۲٫۸۷

۳۰۲۷٫۲۲

MateBook D 14

۳۴۱۵٫۸۹

۲۹۸۵٫۴۳

Surface Laptop Go

۱۶۷۱٫۶۵

۳۷۶٫۶۴

MacBook Pro M1

۲۵۱۷٫۱۷

۲۳۳۰٫۹

Acer Predator Helios 300

۱۸۴۰٫۵۸

۲۷۲۵٫۴۸

Microsoft Surface Book 3 15

۲۰۷۱٫۸۷

۸۰۵٫۹۵

Acer Nitro 7

۱۷۹۲٫۸۰

۱۵۵۰٫۴۹

Huawei MateBook D15 SSD

۳۴۳۶٫۸۸

۱۴۴۲٫۶۲

Huawei MateBook D15 HDD

۱۱۰٫۹۶

۱۰۸٫۰۱

Surface Pro 7

۲۰۱۸٫۳۵

۸۱۲٫۴۶

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

اگرچه روی لپ‌تاپ MSI GE66 Raider برچسب باتری ۹۹٫۹ وات‌ساعت به‌چشم می‌خورد؛ بررسی زومیت نشان می‌دهد که لپ تاپ MSI از باتری لیتیوم-یون ۹۵ وات ساعتی بهره می‌برد؛ باتوجه به مصرف ۵۰ واتی گرافیک و ۵۵ واتی پردازنده در حالت Unplugged، چنین ظرفیت حجیمی نیز نمی‌تواند به شارژدهی جالب‌توجهی بیانجامد.

عملکرد باتری MSI GE66 Raider دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ / آزمایش

نمایشگر

باتری 

ویدئو

PCMark 10

GFXBench - Manhattan 3.1

ابعاد و رزولوشن

وات‌ساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

طول‌عمر باتری

(دقیقه)

کم‌ترین نرخ فریم

(فریم‌برثانیه)

MSI GE66 Raider

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۹۵

۵:۳۹

۳:۴۸

۵۷٫۷

۱۳۶٫۵

Acer Ezel Pro

۱۵٫۶ اینچ

۲۱۶۰ × ۳۸۴۰ پیکسل

۸۴

۹:۴۱

۶:۴۷

۱۱۷٫۹

۳۰٫۲

MateBook D 14

۱۴ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۵۷

۱۱:۳۴

۹:۰۰

۲۶۴٫۸۷

۵۹٫۷۹

Surface Laptop Go

۱۲٫۴۵ اینچ

۱۰۲۴ × ۱۵۳۶ پیکسل

۳۹٫۷

۱۰:۱۳

۶:۰۸

۲۶۴٫۸۷

۱۴٫۸۵

Apple MacBook Pro M1

۱۳٫۳ اینچ

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۸٫۲

۱۶:۴۷

--

۲۱۸٫۸۴

۶۰٫۰۱

Acer Predator Helios 300

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۵۵

۵:۲۱

۳:۲۴

۵۶٫۵۵

۱۳۰٫۹

Surface Book 3 15

Tablet Mode

۱۵ اینچ

۲۱۶۰ × ۳۲۴۰ پیکسل

۲۲

۴:۱۰

--

--

--

Surface Book 3 15

Laptop Mode

۱۵ اینچ

۲۱۶۰ × ۳۲۴۰ پیکسل

۸۵

۱۴:۰۵

--

۱۴۱٫۲۵۷

۵۱٫۲۵

Acer Nitro 7 2019

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۵۷٫۵

۶:۲۷

--

۱۲۰٫۲۲

۳۷۱۰٫۵۲

Huawei MateBook D15

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۴۲

۷:۰۴

--

۷۲٫۵۷

۵۹٫۸۴

Huawei MateBook X Pro 2019

۱۳٫۹ اینچ

۲۰۰۰ × ۳۰۰۰ پیکسل

۵۷٫۴

۱۴:۰۶

--

۱۶۷/۰۷

۲۴٫۴

Surface Pro 7

۱۲٫۳ اینچ

۱۸۲۴ × ۲۷۳۶ پیکسل

۴۳٫۲

۱۰:۰۰

--

۱۲۳/۷۹

۲۲٫۷۶

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در تست‌های زومیت و در شرایطی‌که روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت (اسلایدر Brightness روی ۱۰۰ درصد) قرار داشت، کلیه‌ی اتصالات بی‌سیم قطع و اسلایدر مصرف انرژی دستگاه در حالت Better Performance بود، لپ تاپ GE66 Raider توانست تنها مدت‌زمان ۳ ساعت و ۴۸ دقیقه را در شبیه‌سازی کاربری‌های روزمره و اداری ثبت کند و با قرار دادن اسلایدر روی Better Battery، مدت شارژدهی حین پخش ویدئو به عدد ناامیدکننده‌ی ۵ ساعت و ۳۹ دقیقه رسید که هر دو نتیجه در سطح لپ‌تاپ گیمینگی مانند Helios 300 هستند.

جمع‌بندی

ام اس آی GE66 Raider لپ‌تاپ خوبی برای عاشقان بازی‌های کامپیوتری محسوب می‌شود؛ البته نمی‌توانیم از لغتی فراتر از «خوب» برای توصیف آن استفاده کنیم. ترکیب سخت‌افزاری این لپ‌تاپ به لطف کارت گرافیک رده‌بالای GeForce RTX 2070 Super به شما اجازه می‌دهد که حتی جدیدترین و سنگین‌ترین بازی‌ها را با حداکثر تنظیمات گرافیکی روی نمایشگر Full HD و ۳۰۰ هرتزی دستگاه اجرا کنید. برای پی‌سی گیمرهای دوآتشه هم که نورپردازی رنگارنگ را اصلی‌ترین بخش هر کامپیوتر می‌دانند و به نور پس‌زمینه کیبورد قانع نیستند، MSI نوار شفاف Mystic Light را به GE66 Raider اضافه کرده تا بتوانید کل اتاقتان با افکت‌های مختلف روشن کنید. به‌علاوه، GE66 درگاه‌های زیاد و متنوعی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

لپ تاپ MSI GE66 Raider از نمای بالا

از جمله‌ی ایرادات GE66 Raider می‌توانیم به موارد مثل کیفیت پایین بلندگوها، روشنایی کم نمایشگر، چیدمان عجیب کیبورد و یک سری ایرادات در مونتاژ بدنه اشاره کنیم؛ اما بزرگ‌ترین مشکل GE66 Raider مدل 2020 این است که با قیمت حدود ۷۰ میلیون تومان در بازار ایران عرضه می‌شود؛ درحالی‌که با قیمتی کمتر از ۴۰ میلیون تومان می‌توانید لپ‌تاپ‌هایی را تهیه کنید که نمایشگر ۳۰۰ هرتزی را در اختیارتان قرار نمی‌دهند؛ ولی از سخت‌افزار قدرتمندتر و به‌روزتری بهره می‌برند.

آیا GE66 Raider مدل 2020 هنوز هم ارزش خرید دارد؟ هم بله، هم خیر!

در ابتدای بررسی پرسیدیم که «آیا GE66 Raider مدل ۲۰۲۰ هنوز هم ارزش خرید دارد؟» پاسخ این سؤال کاملا بستگی به نیازتان دارد. اگر صرفا به‌دنبال قدرتمندترین لپ‌تاپ گیمینگ در این بازه‌ی قیمتی هستید، می‌توانید مدل‌هایی با کارت گرافیک GeForce RTX 3000 و پردازنده‌های نسل یازدهم اینتل هم پیدا کنید؛ ولی اگر نمایشگر با نرخ نوسازی زیاد برای بازی‌های آنلاین برایتان مهم است و به نورپردازی RGB علاقه‌ی ویژه‌ای دارید، GE66 Raider انتخاب خوبی برایتان خواهد بود.

نکات مثبت

  • اجرای روان اکثر بازی‌ها با حداکثر تنظیمات گرافیکی
  • عملکرد پایدار پردازنده مرکزی و کارت گرافیک
  • نرخ نوسازی ۳۰۰ هرتزی صفحه‌نمایش
  • تنوع زیادی از درگاه‌ها و اتصالات
  • دریایی از نورپردازی RGB

نکات منفی

  • قیمت زیاد
  • بلندگوهای ضعیف و بی‌کیفیت
  • روشنایی خیلی کم صفحه‌نمایش
  • صدای آزاردهنده‌ی سیستم خنک‌کننده
  • چیدمان نامناسب برخی از کلیدهای کیبورد
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات