تماشا کنید: سنسور اثر انگشت Sense ID کوالکام از Touch ID اپل بهتر است

سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
امروز کوالکام به همراه تراشه جدید Snapdragon 820، از فناوری تشخیص اثر انگشت مبتنی بر امواج اولتراسونیک رونمایی کرد. به نظر می‌رسد این فناوری که Sense ID نام دارد، می‌تواند به رقیبی جدی برای تاچ آی دی اپل تبدیل شود.
تبلیغات

از زمان معرفی آیفون 5S در سال ۲۰۱۳، اپل قابلیتی را ارائه کرد که هیچ کمپانی نتوانست با آن به رقابتی جدی بپردازد: تاچ آی‌دی! سامسونگ در گلکسی اس 5، گلکسی نوت 4 و دیشب در گلکسی اس 6 سعی کرد با ارائه فناوری مشابهی با اپل رقابت کند، اما چندان موفق نبود. حالا کوالکام فناوری جدیدی برای تشخیص اثر انگشت ارائه کرده که می‌تواند اپل را به چالش بکشد.

Sense ID کوالکام از امواج اولتراسونیک (فراصوت) برای تشخیص اثر انگشت به صورت سه‌بعدی استفاده می‌کند. بر خلاف Touch ID، فناوری کوالکام می‌تواند اثر انگشت شما را حتی اگر انگشتتان کثیف یا خیس باشد هم تشخیص دهد. حتی این سنسور می‌تواند از روی شیشه، آلومینیوم، استیل، یاقوت کبود و پلاستیک هم اثر انگشت کاربر را تشخیص دهد. این بدان معنا است که تولیدکنندگان قادر خواهند بود تا سنسور اثر انگشت را در دل بدنه تلفن قرار دهند و دیگر نیازی به اختصاص بخشی مجزا از جنسی متفاوت از بدنه گوشی برای سنسور نخواهد بود. مثلا سنسور می‌تواند بر روی حاشیه تبلت به صورت یکپارچه با بدنه تعبیه شده و اصلا دیده نشود.

فناوری جدید مدعی است که دقت بالاتری هم دارد. کوالکام می‌گوید که فناوری اولتراسونیک، که هم‌اکنون نیز در مباحث امنیت بیومتریک کاربرد دارد، می‌تواند از لایه خارجی پوست عبور کرده و جزئیات و مشخصات اثر انگشت را به صورت سه‌بعدی تشخیص دهد. این مشخصه‌ها شامل شیارهای اثر انگشت و و منافذ تعریق است. اضافه شدن منافذ تعریق به فرایند تشخیص، باعث می‌شود تا امنیت این روش نیز بالاتر رفته و کپی کردن اثر انگشت کاربر بسیار سخت‌تر شود.

دانلود ویدیو

تاچ آی دی از یک سنسور اثر انگشت خازنی مبتنی بر سطح برخورد استفاده می‌کند که در آن به جای روش سنتی که نیاز به کشیدن انگشت کاربر روی سنسور داشت، تصویری دو بعدی از اثر انگشت کاربر در زمان قرار گرفتن آن روی سنسور ایجاد می‌شود. اپل پس از تصاحب کمپانی AuthenTec در سال ۲۰۱۲ به این فناوری دست پیدا کرد. این موضوع باعث شد تا سایر تولیدکنندگان تلفن هوشمند مجبور به استفاده از فناوری کمپانی رقیب، Synaptics شوند که قدیمی‌تر است.

فناوری Synaptics اولین بار در گلکسی اس 6 مورد استفاده قرار گرفته، اما شاید با آمدن فناوری جدید کوالکام، دیگر سنسور پرچمدار جدید سامسونگ جذابیتی نداشته باشد.

Sense ID به دو صورت یکپارچه با تراشه Snapdragon 820 و مجزا روانه بازار می‌شود. اولین دستگاه‌هایی که از این فناوری استفاده می‌کنند، احتمالا در سال جاری میلادی معرفی خواهند شد.

کلیه‌ی اخبار و مقالات نمایشگاه را در آدرس zoomit.ir/mwc-2015/ مشاهده کنید.

مارکت اندرویدی مایکت ، اسپانسر ویژه زومیت در پوشش خبری نمایشگاه MWC 2015، با بیش از ۵۰ هزار برنامه و بازی ایرانی و خارجی در خدمت شما است.

 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات