آیا سونی بخش تولید موبایل خود را واگذار می‌کند؟

چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۲
مطالعه 4 دقیقه
سال 2014 سرشار از اتفاقات تلخ و شیرین برای شرکت سونی بود. اما این کمپانی بزرگِ ژاپنی در مسیر پیش روی خود باید  تصمیمات دشواری اتخاذ کند چرا که بخش موبایل و تلویزیون این شرکت همچنان سود ده نیستند. حالا مدیرعامل سونی باید تصمیمات مهم و دشواری بگیرد.
تبلیغات

سونی شرکتی است که بارها در زومیت به پوشش اخبار پیرامون آن پرداخته‌ایم، اخباری در مورد سخت‌افزارهای قدرتمند و زیبای این شرکت، تلویزیون‌های هوشمند سونی که حالا به صورت اندرویدی عرضه می‌شوند،گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار این شرکت که هر 6 ماه به بازار معرفی می‌شوند و البته عملکرد ضعیف‌تر از انتظارِ بخش موبایل، طی سه سال گذشته همه جزو اخباری بوده‌اند که در رابطه با سونی پوشش داده شده‌اند. اخیرا هم که حواشی مربوط به فیلم مصاحبه و البته ماجرای هک شدن سونی پیکچرز در صدر اخبار مرتبط با سونی قرار گرفت. تمام این موارد کازو هیرای مدیر عامل سونی را در شرایط دشواری قرار دادند ولی به نظر نمی‌رسد که مشکلات او در سال 2014 حالا در سال جدید میلادی به پایان رسیده باشند.

 شرکت سونی در مسیر پیش روی خود نیز  تصمیمات دشواری را باید اتخاذ کند چرا که بخش موبایل و تلویزیون این شرکت همچنان بازده‌ی قابل قبولی ندارند. آیا ممکن است سونی از بازار موبایل خارج شود؟ رویترز این احتمال را می‌دهد. در شرایطی که برخی از بخش‌های سونی مانند بخش تولید سنسورهای دوربین‌های دیجیتال و پلی‌استیشن 4 سود دهی لازم را دارند و عالی عمل می‌کنند، امکان خروج سونی از بازار گوشی‌های هوشمند وجود دارد. یکی از تصمیمات سختی که کازو هیرای باید اتخاذ کند در مورد بخش تولید گوشی‌های هوشمند این شرکت است که بالاخره باید مشخص شود که چه سیاستی در مورد آن اعمال خواهد شد. سیاستی که اخیرا سونی در این رابطه اتخاذ کرده است، تمرکز این شرکت بر تولید گوشی‌های هوشمند پیشرفته است که این امر سونی را مستقیما در رقابت با اپل و سامسونگ قرار می‌دهد؛ در حالی که سونی در بازاریابی نیروی تحریف واقعیتی که اپل حول محصولات خود ایجاد کرده را ندارد و از طرفی با قدرت تبلیغاتی و سرمایه‌گذاری‌های کلان سامسونگ در امر بازاریابی نیز نمی‌تواند مقابله کند. علاوه بر این مشکل دیگری که سونی با آن مواجه است، وجود شرکت‌های تولید کننده محصولات اندرویدی دیگری است که قادر به تولید گوشی‌های هوشمند اندرویدی قابل مقایسه با گوشی‌های هوشمند سونی و البته با قیمت‌های کمتر هستند که این امر تراکنش مالی زیادی را برای آنها رقم زده و سونی را تحت فشار قرار می‌دهد. 

از سوی دیگر، معرفی یک گوشی هوشمند پرچم‌دار آن هم به فاصله زمانی هر 6 ماه یک‌بار، بخش موبایل-سونی را تحت فشار قرار می‌دهد. ماه‌ها طول می‌کشد تا یک مدل جدید سونی به دست اُپراتورها در کشورهای مختلف برسد و درست زمانی که این اتفاق می‌اُفتد، مدل جدید پرچم‌دار سونی معرفی می‌شود و مشتریان چندان رغبتی به پرداخت پول بابت گوشی هوشمندی که مدل جدیدتری از آن معرفی شده را ندارند. با این حال این استراتژی سونی باعث می‌شود تا کاربرانی که گوشی هوشمند خود را بصورت آزاد خریداری می‌کنند همواره به جدیدترین فناوری‌های سونی در قالب یک محصول کامل دسترسی داشته باشند.

از طرفی محصولات میان‌رده سونی در مقایسه با پرچم‌داران این شرکت واقعا حرفی برای گفتن ندارند و فاصله زیادی بین گوشی‌های پرچم‌دار سونی و گوشی‌های میان‌رده این شرکت وجود دارد. گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار سونی دارای باتری‌های با ظرفیت بالا، سنسورهای دوربین خوب و البته فناوری ضد آب مخصوص سونی هستند در حالی که در گوشی‌های میان‌رده عموما از جهات مختف شبیه به رقبا هستند.

یکی از مدیران سونی به رویترز گفته است که هیچ تجارتی تا ابد باقی نمی‌ماند و ممکن است سونی هر کدام از تجارت‌های خود را تعطیل کند.

شاید یک راه حل برای سونی-موبایل این باشد که توسط یک شرکت تولید کننده دیگر خریداری شود، درست مانند اتفاقی که برای نوکیا رخ داد. البته این امر هم خطرات و مسائل خود را دارد و ممکن است  یکپارچگی بین بخش تولید موبایل سونی و سایر بخش‌های سرگرمی این کمپانی را خدشه‌دار کند. از طرفی سونی پیش از این سابقه فروش بخش تولید کامپیوترهای شخصی Vaioرا دارد و به گفته یکی از منابع نزدیک به سونی، مدیران این شرکت به خوبی می‌دانند که هیچ تجارتی برای همیشه ماندگار نیست.

به هر حال سونی از زمان روی کار آمدن کازو هیرای، تصمیم‌های درست و بجای بسیاری را اتخاذ کرده تا سونی به وضعیت سوددهی باز گردد. این کمپانی سال گذشته موفق شد زبان طراحی آمنی بالانس خود را به تکامل برساند و محصولی کامل همچون Xperia Z3 را روانه‌ی بازار کند. اصلا بعید نیست که این کمپانی بزرگ و نام‌آشنای ژاپنی امسال نیز تصمیم‌های درست بیشتری را اتخاذ کند و بخش موبایل این شرکت آنطور که انتظار می‌رود، سود ده شود.

امسال سونی، اکسپریا زد ۳، محصولی کامل از هر جهت را، راهی بازار کرد محصولی که انتظار می‌رود فروش قابل ملاحظه‌ای را نیز تجربه کند. باید تا اولین گزارش مالی سونی در سال ۲۰۱۵ منتظر بمانیم تا ببینیم بازده بخش موبایل سونی به چه شکل خواهد بود. حالا نگاه‌ها به کازو هیرای خیره مانده‌ است. باید ببینیم او چه تصمیمی می‌گیرد، آیا امتیاز تولید محصولات موبایل سونی را به شرکت دیگری واگذار می‌کند؟ نظر شما چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات