تیم‌کوک، رهبری که با خروج از سایه‌ی جابز، تعریفی جدید از اپل ارائه داد

سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۵
مطالعه 20 دقیقه
۳ سال از روی کار آمدن تیم‌کوکِ ۵۳ ساله می‌گذرد. وی جانشین استیو جابزی شد که یکی از شناسنامه‌های دنیای فناوری به شمار می‌رود؛ فردی که نام وی با نام اپل در هم تنیده شده و به‌واقع می‌توان به دور از هر تعصبی پوست‌اندازی دنیای فناوری را تا حدودی در گرو خدمات وی دانست. اما تیم‌کوک با تکیه‌ زدن به صندلی ریاست نشان داد که شایسته‌ی این جایگاه است و علی‌رغم چهره‌ی خندان و آرام، رهبری مدبر است که اپلی جدید را با امضای خود معرفی کرده است.
تبلیغات

 تیم‌کوک سال 2013 میلادی موفق به دریافت جایزه‌ی Lifetime Achievement دانشگاه ایالات آلاباما شد. این جایزه هر ساله به یکی از افراد موفق ایالت آلاباما یا دانشگاه آوبورن به‌دلیل موفقیت در رسیدن به یک منزلت قابل احترام در کسب و کار، اهدا می‌شود. تیم‌کوک در این مراسم طی سخنانی از دوران کودکی خود گفته و ماجرایی تعریف کرد که بنابه گفته‌ی وی نقش تاثیرگذاری در زندگی او داشته است.

 تیم‌کوک در سال ۱۹۷۰ میلادی زمانی که تنها ۱۰ سال داشته، در حالی که در دنیای کودکانه‌ی خود در حال دوچرخه‌سواری بوده شاهد قتل عام خانواده‌ی سیاه‌پوست شده است. وی این ماجرا را این چنین تعریف می‌کند:

در مقابل خانه‌ای که متعلق به این خانواده بود، مردی با ابا و کلاهی سفید رنگ ایستاده و شعارهای نژادپرستانه‌ای سر می‌داد. سپس صدای شکستن شیشه به گوش رسید، بطوریکه به‌نظر می‌رسد فردی چیزی را از پنجره به بیرون پرتاب کرده است.

کوک یکی از این افراد را که ردای سفید برتن کرده بودند، پس از خارج کردن کلاه شناخت. وی این مرد را در کلیسا دیده بود. پس از تماشای این صحنه، وی سریع شروع به پدال زدن کرد و به‌سرعت از محل مورد نظر دور شد.

کوک در ادامه‌ی سخنان خود در این سخنرانی ادامه داد:

این تصویر همیشه در ذهن من باقی ماند و زندگی من برای همیشه تحت تاثیر این حادثه قرار گرفت.

تیم‌کوک اعلام کرد که از آن پس به خود قول داده است که فارغ از هر شغل و مقامی که به آن دست یابد، ارزش‌های انسانی و حقوق انسانی در کنار کرامت انسانی از جمله‌ی مفاهیمی باشند که همیشه باید با احترام به آن‌ها زندگی کرد. وی سپس در مورد کمپانی تحت امر خود نیز چنین جمله‌ای را به زبان آورد:

اپل نیز یکی از کمپانی‌هایی است که به حقوق انسانی احترام گذاشته و به شدت به این مفهوم پای‌بند است.

تیم‌کوک به خود قول داده تا ارزش‌های انسانی و حقوق انسانی در کنار کرامت انسانی از جمله‌ی مفاهیمی باشند که همیشه باید با احترام به آن‌ها زندگی کرد

 دانلود ویدئو

تیم‌کوک یکی از مدیران پشت صحنه‌ی اپل بود که پس از مرگ استیوجابز، زمام امور در کوپرتینو را در دست گرفت. پیش از مرگ استیوجابز، تیم‌کوک به‌عنوان مردی که وظیفه‌ی انجام عملیات و کارها را در پشت صحنه داشت، برای همگان آشنا بود، اما بیرون از کمپانی و انتظار عمومی، کمتر کسی وی را شناخته و حتی پیش‌بینی انتخاب وی به‌عنوان مدیرعامل کمپانی را در سر می‌پروراند. وی فردی آرام است که می‌تواند رازهای بسیاری را از اطرافیان خود مخفی نگه دارد. شاید همین ویژگی اوست که در نحوه‌ی مدیریت وی نیز متجلی است و نحوه‌ی اداره‌ی کمپانی اپل و تصویر آن در نظر عموم را به‌گونه‌ای که در نظر داشته، تغییر داده است.

اپل فروش محصولات خود را از ۶۵ میلیارد دلار در سال‌مالی ۲۰۱۰ به ۱۷۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ میلادی رسانده است

کمپانی اپل در زمان تکیه‌ زدن تیم‌کوک بر مسند ریاست، پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته، به طوری که سهامداران از عدم توانایی کمپانی برای ادامه‌ی چنین شرایطی نگران بودند. نگاهی به درآمدهای اپل در سال‌های اخیر نشان از این دارد که این کمپانی فروش محصولات خود را از ۶۵ میلیارد دلار در سال‌مالی ۲۰۱۰ به ۱۷۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ میلادی رسانده است. در سال مالی ۲۰۱۳ فروش اپل رشدی ۹ درصدی را تجربه کرد که در مقایسه با میانگین افزایش فروش ۴۰ درصدی سالانه که از سال ۲۰۰۴ تا سال ۲۰۱۳ محاسبه شده، نشان از کاهش فروش نسبت به سال‌های گذشته داشته است. همچنین باید به کاهش سود خالص نیز اشاره کرد که در اثر کاهش فروش روی داده است. ارزش سهام اپل نیز به نصف میزان حداکثری خود کاهش یافت که از ۲۰۱۲ تا میانه‌های سال ۲۰۱۳ میلادی در بالاترین میزان ممکن سپری می‌کرد. این کاهش بیشتر ناشی از انفعال در بازار عنوان شد.

سهامداران کاهش سود و ارزش سهام اپل را بیشتر به علت عدم عرضه‌ی محصولاتی چون ساعت‌هوشمند این کمپانی با نام iWatch‌ و همچنین iTV می‌دانند که علاقمندان همچنان در انتظار معرفی این محصولات و همچنین عرضه‌ی آن‌ها به بازار هستند. اما واکنش تیم‌کوک در برابر چنین انتقاداتی که بیشتر در پی ارائه‌ی یک معجزه توسط مدیرعامل هستند، کاملا خونسردانه و به‌دور از هر نوع هیجان و شتابزدگی است.

طراحی‌های اعجاب انگیز محصولات اپل کجا است؟

طراحی‌های اعجاب انگیز محصولات اپل کجا است؟ این سوالی است که Laurance I. Balter، مدیر استراتژی‌های بازاریابی موسسه‌ی سرمایه‌گذاری اوراکل مطرح کرده است. بالتر با تایید توانایی‌هایی تیم‌کوک، وی را در زمینه‌ی عملیات و کنترل چرخه‌ی تولید محصول فرد بسیار کارآمد و توانایی مطرح کرده است که به زبان ساده تولید محصولات با استفاده از مواد اولیه‌ی محدود و آماده‌سازی مقدمات و بستر برای تولید محصول است، اما وی استعداد و بینشی در مورد طراحی محصولات ندارد. وی اظهارات کوک در مقابله با انتقادات را در تنها در یک جمله خلاصه می‌کند:

تیم‌کوک در مقابل تمام انتقاداتی که اخیراً به وی وارد می‌شود، وعده‌ی عرضه‌ی محصولاتی انقلابی را می‌دهد.

بالتر این کمپانی را برفراز کوهی از اسکناس توصیف می‌کند که حجم آن برابر 150.6 میلیارد دلار است

بالتر کمپانی اپل را از نظر مالی در وضعیت بسیار خوبی می‌داند و این کمپانی را برفراز کوهی از اسکناس توصیف می‌کند که حجم آن برابر 150.6 میلیارد دلار است. اما سوال اصلی اینجا است، که آیا این کمپانی همچنان قادر خواهد بود تا به رشد مضاعف خود ادامه دهد؟ وی با مبهم خواندن وضعیت سهام این کمپانی و ادامه‌ی رشد اپل، سوال خود در مورد ارائه‌ی محصولات خلاقانه و محصولاتی در خور اپل را دوباره مطرح می‌کند.

تیم‌کوک برای راضی کردن سهامداران اقدام به تقسیم سهام کرده و سپس طرح خرید سهامی به ارزش 90 میلیارد دلار را به اجرا گذاشت که ماحصل آن بازگشت ارزش سهام این کمپانی بود. تیم‌کوک قدم‌های دیگری را نیز برداشت که هدف از آن‌ها بالا بردن قدرت کمپانی بود که از جمله‌ی آن می‌توان ورود به بازار چین از طریق همکاری با بزرگ‌ترین اپراتور مخابراتی جهان، چاینا موبایل اشاره کرد که یکی از بازارهای بالقوه‌ی فروش تلفن‌هوشمند و محصولات الکترونیک در جهان است. اپل در ادامه به سراغ یکی از برند‌های مطرح بازار موسیقی رفته و کمپانی Beats Music را با پرداخت مبلغی برابر 3 میلیارد دلار به زیر پرچم خود آورد که به‌همراه آن دو بازیگر بزرگ در صنعت موسیقی، یعنی Dr.Dre و Jimmy Iovine نیز راهی کوپرتینو شدند.

یکی دیگر از سیاست‌های اپل گسترش نفوذ برند اپل و شنیده شدن نام این کمپانی در گستره‌ی وسیع‌تری است که این کار با گسترش نام شرکت در توئیتر و حمایت از حرکت‌های اجتماعی درپیش گرفته شده است. تیم‌کوک همچنین براستفاده از ابزار‌های مقاوم در کمپانی تاکید کرده است. علاوه بر موارد ذکر شده، تیم‌کوک میزان مشارکت خود در طرح‌های خیرخواهانه را افزایش داده و برنامه‌های را برای مشارکت کارکنان اپل نیز تدارک دیده است.

جاناتان آیوی که مسئولیت استودیو طراحی کمپانی اپل را برعهده دارد، همچون استیو جابز طرفداران خاص خود را دارد و شماری از طرفداران موفقیت اپل را در گرو طراحی‌ها و نگرش خاص وی به محصولات اپل می‌دانند. براساس گفته‌های آیوی، تیم‌کوک در مورد اصلی‌ترین فلسفه‌ی کمپانی، یعنی خلاقیت هیچ‌گاه کوتاهی نکرده است. جانی آیوی در این مورد چنین اظهار نظر کرده است:

به‌نظر من چیزی در کمپانی تغییر نکرده است.کارکنان اپل در زمان مدیریت تیم‌کوک همان احساسی را دارند که در زمان هدایت اپل توسط جابز داشتند. صبور بودن و قرار گرفتن در برابر مشکلات برای همه سخت است. این امر همچنان که برای جابز سخت بود، برای کوک نیز سخت است.

 روح گذشته‌ی سخت‌افزار

استیوجابز هسته‌ی اصلی و روح اصلی طراحی محصولات در کمپانی اپل بوده است

براساس داستان‌های متعددی که در مورد استیوجابز مطرح شده و می‌توان صحت آن‌ها را نیز تایید کرد، استیوجابز هسته‌ی اصلی و روح اصلی طراحی محصولات در کمپانی اپل بوده است. برای مثال می‌توان به آیفون اورجینال اشاره کرد که طی پروسه‌ی طراحی و تولید آن، استیوجابز جلسات هفتگی متعددی را با مهندسان تشکیل داده و نحوه‌ی پیشرفت پروژه را بررسی کرده است.

فرانسیسکو تولماسکی، یکی از مهندسین پیشین اپل که روی توسعه‌ی مرورگر آیفون کار می‌کرده، در این مورد چنین اظهار نظر کرده است:

استیوجابز انسان مصممی بود. یکی از تکه کلام‌های وی یا به بیان بهتر استاندارد وی برای رضایت از محصول، حیرت‌انگیز بودن محصول بود. زمانی که محصول با بخشی از کار رضایت جایز را جلب نمی‌کرد وی با عدم کافی بودن میزان جادویی بودن محصول، مهندسان را به تلاش دوباره فرا می‌خواند.

اغلب کارکنان اپل به خاطر دارند که استیوجابز در دوران حیات و ریاست خود بر اپل تقریبا هر روز ناهار خود را در غذاخوری کمپانی به‌همراه جانی‌آیوی صرف می‌کرده است. این روزها اما جانی آیوی بصورت یک روز در میان با تیم‌کوک در دفتر کاری دیدار می‌کند، اما براساس گفته‌های آیوی پروسه‌ی طراحی بدون تغییر باقی مانده است.

جانی‌آیوی در خصوص جابز چنین اظهار نظر می‌کند:

استیو ارزش‌ها و چارچوب‌های خاصی را در تعیین کرده بود که کاملا پایدار و استوار بودند. یکی از این قوانین اتکا به دستاوردهای گروه‌ها و تیم‌های کوچک خلاق است که تا‌کنون در اپل ادامه یافته. همچنین فلسفه‌ی تولید محصولات اپل که براساس آن نرم‌افزار و سخت‌افزار باید در هم تنیده باشند، در زمان مدیریت تیم‌کوک نیز دست نخورده باقی مانده است. برای مثال زمانی که کمپانی تصمیم به تولید لپ‌تاپ‌هایی با بدنه‌ی تیتانیومی گرفت، من، استیو و تیم به این موضوع فکر می‌کردیم که چگونه می‌توانیم تیتانیوم را به نوعی مورد استفاده قرار دهیم که شکل نهایی آن مطابق طرح‌ها و شماهایی باشد که ما در نظر داریم.

جانی‌آیوی به یکی دیگر از ارزش‌های مهم در اپل اشاره می‌کند که تمرکز کامل روی محصول تولیدی است. او اینگونه ادامه می‌دهد:

هرچند استیوجابز در مورد طراحی بسیار دیوانه‌وار رفتار می‌کرد، اما در مقابل تیم‌کوک بسیار آرام در این باره فکر می‌کند. کوک در مورد طراحی بسیار آرام است و با به‌خدمت گرفتن زمان تصمیم‌گیری صحیح نشان می‌دهد که موضوع تا چه حد برایش اهمیت دارد.

تیم‌کوک کمترین دخالت ممکن را در طراحی ساعت‌هوشمند اپل داشته و مسئولیت آن را به سایر اعضای بلندپایه‌ی اپل چون جانی‌آیوی محول کرده است

شماری از کارکنان اپل تیم‌کوک را به موجب در دسترس بودن و همچنین عقلانیت بسیار تحسین می‌کنند؛ اما در مقابل شماری دیگر نیز وی را با استیو جابز مقایسه کرده و کوک را کمتر از جابز در امر تولید و طراحی محصول دخیل می‌دانند. این افراد گجت‌پوشیدنی اپل یا همان آی‌واچ معروف را مثال می‌زنند که همگان بی‌صبرانه در انتظار معرفی و عرضه‌ی آن به بازار هستند. براساس گفته‌های این افراد که به‌دلیل ممنوعیت مصاحبه با رسانه‌ها بصورت گمنام به اظهار نظر می‌پردازند، تیم‌کوک کمترین دخالت ممکن را در طراحی ساعت‌هوشمند اپل داشته و مسئولیت آن را به سایر اعضای بلندپایه‌ی اپل چون جانی‌آیوی محول کرده است. اپل در این مورد اظهار نظر خاصی نکرده است.

به گفته‌ی این افراد، به‌نظر می‌رسد کوک بیشتر علاقمند به جنبه‌هایی از عملکرد این گجت است که به‌عنوان مثال می‌توان به قابلیت سنجش ضربان قلب و همچنین سنجش فاکتورهای اساسی سلامت اشاره کرد، تا نیاز کاربران را به مراجعه به پزشک کاهش دهد. همچنین این افراد عرضه‌ی ساعت‌هوشمند اپل در سه‌ماهه‌ی چهارم سال جاری میلادی را پیش‌بینی کرده‌اند که با شایعات اخیر مبنی بر احتمال معرفی آی‌واچ در مراسم ۱۸ شهریور این کمپانی هم‌خوانی دارد.

یکی دیگر از جنبه‌های کاری تیم‌کوک، تحت نظر گرفتن دنیای فناوری و به‌خدمت گرفتن کاربلدترین افراد از صنایع مختلف است که از جمله‌ی آن می‌توان به استخدام Angela Ahrendts، مدیر پیشین بلک‌بری برای تصدی سمت مدیریت فروشگاه‌های مجازی و فیزیکی اپل و همچنین Paul Deneve، مدیر اجرایی Yves Saint Laurent اشاره کرد که مسئولیت اجرای پروژه‌های مخصوص را برعهده گرفته است. وی همچنین Kevin Lynch مدیر سابق فناوری در اَدوبی، Michael O'Reilly، مدیر سابق پزشکی در Masimo Corporation را به خدمت گرفته است که در زمینه‌ی تولید تجهیزات مانیتورینگ پزشکی فعالیت می‌کند. البته در این بین نباید دو فرد نام‌آشنای فعال در زمینه‌ی موسیقی را از یاد برد که با خرید بیتس به اپل راه یافته‌اند.

براساس گفته‌های Bono، خواننده‌ی گروه موسیقی U2، تیم‌کوک تیمی از خلاق‌ترین افراد را از نظر فکری گرد‌آورده است. Bono و گروه موسیقی U2 رابطه‌ی نزدیکی را با استیوجابز در زمان تصدی پست مدیریت اپل داشتند و حتی اپل در زمان اوج فروش و استقبال از آیپاد نسخه‌ای اختصاصی از این محصول را با U2 عرضه کرده و در برخی امور خیریه در آفریقا نیز مشارکت نمود.

تیم‌کوک هیچ وقت عنوان نکرده که برای جایگزینی جابز آمده، بلکه وی اظهار کرده که من تلاش می‌کنم تا جای خالی جابز را با ۵ نفر پر کنم.

Bono در این خصوص چنین اظهار نظر می‌کند:

تیم‌کوک هیچ وقت عنوان نکرده که برای جایگزینی جابز آمده، بلکه وی اظهار کرده که من تلاش می‌کنم تا جای خالی جابز را با ۵ نفر پر کنم. شاید این موضوع و این طرز فکر دلیل خرید بیتس را نیز توجیه کند.
TimCook1

به خدمت گرفتن افراد بیشتر به‌معنای عدم دخالت در امر طراحی و تولید سخت‌افزار نیست، بلکه در زمان مدیریت تیم‌کوک شاهد عرضه‌ی محصولات جدیدی نیز به بازار بوده‌ایم که از جمله‌ی آن باید به آیپد مینی اشاره کرد . A. Iger مدیر اجرایی دیزنی  و یکی از اعضای هیئت‌مدیره‌ی اپل در خصوص نقش کوک در تولید محصولات چنین اظهار نظر کرده است:

تیم‌کوک در زمان عرضه‌ی آیپد مینی بر این اعتقاد بود که کاربران آیپد کوچک و ارزان را دوست خواهند داشت. این محصولی بود که استیوجابز در زمان حیات خود بازار مناسبی را برای آن پیش‌بینی نمی‌کرد.

فروش آیپدمینی پس از عرضه فروش نسخه‌ی اصلی آیپد را پشت سر نهاد، بطوریکه حتی براساس برآوردهای موسسات تحلیلی چون گارتنر و ABI، فروش آیپدمینی در سال اول فروش بیش از ۶۰ درصد از فروش کلی آیپد‌های اپل را به خود اختصاص داد.

هرچند برخی از محصولات تولیدی نیز نتایج جالب توجهی را برای اپل به‌همراه نداشتند. برای مثال می‌توان آیفون‌های عرضه شده در سال گذشته‌ی میلادی را نام‌ برد که شامل نسخه‌ای قدرتمند با نام آیفون 5S و نسخه‌ای میان‌رده با نام 5C شد که علی‌رغم موفقیت 5S، آیفون 5C با ابال چندانی روبرو نشد.

مساله‌ای که در این بین برای اپل چالش‌برانگیز است، قانون حاکم بر اعداد بزرگ است. فروش برخی از محصولات اپل به‌قدری زیاد است که حتی فروش خوب یک محصول جدید و خوب از این تولیدکننده به‌شرطی که به یک فروش رویایی همچون آیفون دست نیابد، به چشم نمی‌آید، این رویه به قدری ادامه یافته که حتی سهامداران نیز به این موضوع عادت کرده‌اند. برای مثال در صورتی که آی‌واچ اپل در اولین سال تولید به آمار فروش ۱۰ میلیون دستگاه دست باید، تاثیر آن افزایش ۵۰ سنتی درآمد به ازای هر سهم خواهد بود که در درآمدهای کلی این کمپانی درصد ناچیزی را به خود اختصاص خواهد داد، در حالی که فروش ۱۰ میلیون دستگاهی از یک محصول در یک سال برای سایر کمپانی‌ها یک آمار فوق‌العاده خوب به شمار می‌رود، اما قوانین در مورد اپل کمی متفاوت است.

اپل دیگر مواد لازم و خلاقیت مورد نیاز برای تولید محصولاتی که دنیای فناوری و محصولات الکترونیک را دگرگون کند، در چنته ندارد

مایکل کوزومانو، استاد دانشکده‌ی مدیریت در دانشگاه MIT در مورد اپل و تولید محصولات خلاقانه توسط این کمپانی اظهارات جالب توجهی دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

اپل دیگر مواد لازم و خلاقیت مورد نیاز برای تولید محصولاتی که دنیای فناوری و محصولات الکترونیک را دگرگون کند، در چنته ندارد.

وی که هم اکنون در حال کار روی کتابی در مورد خلاقیت است، از مقر اصلی اپل در کوپرتینو بازدید به عمل آورده و همچنین با شماری از کارکنان کنونی و سابق اپل در مورد سنت کمپانی به گفتگو نشسته است. وی با انجام این مصاحبه‌ها به این نتیجه رسیده که اپل کنونی از نبود قدرت و استعداد اصلی استیوجابز در ترکیب عقاید مختلف برای تولید یک محصول انقلابی رنج می‌برد.

جابز توانایی در کنار هم قراردادن تکه‌های مختلف پازل در کنار یکدیگر را داشت، بطوریکه می‌توان گفت وی با کنار هم قراردادن ایده‌های مختلف و پالایش آن، محصول نهایی را در پیش چشم خود می‌دید.

شرکت در امور خیریه، سیاستی صحیح از نظر کوک

TimCook2

همگان می‌دانند که استیو جابز قلب و روح کمپانی اپل است، از این‌رو تیم‌کوک سعی دارد تا خود را به‌عنوان رهبری با مشخصات متفاوت نمایش دهد. حساب‌کاربری توئیتر وی پر است از جملات و اعلام مواضعی در حمایت از حقوق بشر و حفظ محیط زیست. وی همچنین اقدام به نوشتن ستونی در وال‌ استریت ژورنال در حمایت از قوانین برابر در کار برای اشخاص کرده است.

وی همچنین نقل قول‌هایی را نیز در حمایت از مارتین‌‌لوترکینگ و رابرت‌کندی ادا کرده، اما وی به روشنی در مورد تمایلات سیاسی خود و همچنین ریشه‌های سیاسی تفکرات خود سخنی به میان نیاورده است. بنابر سخنان وی که ماه دسامبر سال گذشته با تعریف خاطره‌ای از اعضای گروه صلیب آتشین ادا کرد، وی سخنانی را در تقبیح نژادپرستی اظهار کرد و ریشه‌ی ان را در ترس مردمی دانست که رفتارها و ویژگی‌های متفاوتی را با اکثریت مردم دارند. اپل بعدها از اظهار نظر رسمی در مورد گفته‌های تیم‌کوک و تمایلات سیاسی و اجتماعی وی خودداری کرد که تاکنون نیز ادامه دارد.

تیم‌کوک در سال ۱۹۸۲ با مدرک کارشناسی در رشته‌ی مهندسی صنایع از دانشگاه آوبورن فارق‌التحصیل شد. وی در زمان فارق‌التحصیلی از دانشگاه دوک برای دریافت مدرک تجاری خود، در کمپانی IBM مشغول به کار بود که بعدها کار در کمپانی‌های Intelligent Electronics و Compaq را نیز تجربه کرد. در سال ۱۹۹۸ استیوجابز در زمانی که اپل با مشکلات فراوانی دست به گریبان بود به سراغ تیم‌کوک رفت، اما تیم‌کوک‌ بعدها به این نتیجه رسید که کار برای یکی از باهوش‌ترین و خلاق‌ترین مدیران کمپانی‌های دنیای فناوری چه مزایا و منافعی را می‌تواند برای وی دربرداشته باشد.

پس از خودکشی و حوادث پیش آمده برای کارکنان کارخانه‌های چینی، بیش از ۲۵۰ میلیون نفر درخواستی را در وب‌سایت Change.org به امضا رساندند که طی آن از اپل خواستند تا شرایط کاری در کارخانه‌های تحت امر و قرارداد خود را بهبود بخشد

تیم‌کوک در سال ۲۰۰۲ به مقام قائم‌مقام اجرایی اپل در فروش جهانی و عملیات رسید. زمانی که تیم‌کوک در سال ۲۰۱۱ به صندلی ریاست در کمپانی اپل تکیه زد، کنکاش‌ها و بررسی‌ها در مورد شرایط کاری کارخانه‌های چینی که قطعات اولیه بسیاری از کمپانی‌های فعال در زمینه‌ی فناوری چون اپل را تامین می‌کردند، افزایش یافت. در آوریل ۲۰۱۲ میلادی، پس از خودکشی و حوادث پیش آمده برای کارکنان کارخانه‌های چینی، بیش از ۲۵۰ میلیون نفر درخواستی را در وب‌سایت Change.org به امضا رساندند که طی آن از اپل خواستند تا شرایط کاری در کارخانه‌های تحت امر و قرارداد خود را بهبود بخشد. از سال ۲۰۱۲ میلادی نیز اپل سالانه گزارش‌هایی را در تشریح تولیدکنندگان و کارخانه‌های تولید‌کننده قطعات محصولات خود، مکان‌ها و ساعات کاری کارکنان این کارخانه‌های که در حدود ۱ میلیون نفر می‌شود، منتشر می‌سازد.

والری‌جَرِت، یکی از مشاورین ریاست جمهوری ایالات متحده‌ی آمریکا است در مورد کوک و تصمیمات وی چنین اظهار نظر می‌کند:

آقای کوک در حال ساخت یک کارخانه‌ی تولید کامپیوترهای مک در آریزونای ایالت تگزاس است تا آخرین کامپیوترهای مک را با استفاده از فناوری‌های روز در داخل کشور آمریکا تولید نماید. این اقدام نشان از اعتماد به نفس بالای کوک در جهت موفقیت دارد، در حالی که بخش اعظمی از شغل‌های ایجاد شده برای تولید محصولات اپل خارج از خاک آمریکا است، بطوریکه براساس برآوردهای انجام شده در حدود ۹۰ درصد از هزاران قطعه‌ی الکترونیک مورد استفاده در آیفون خارج از خاک آمریکا تولید می‌شود.

وی همچنین به مشارکت ۱۰۰ میلیون دلاری کمپانی اپل برای تجهیز مدارس به آخرین ابزار‌های آموزشی از قبیل آیپد‌ها و اینترنت با سرعت بالا نیز اشاره کرده و تیم‌کوک را برای این خدمات تحسین کرد.

 از دیگر اقدامات اپل در دوران تصدی تیم‌کوک بر صندلی ریاست، باید به تغییر منابع انرژی مورد استفاده در کارخانه‌های این کمپانی نیز اشاره کرد، چراکه این کمپانی به‌سرعت در حال جایگزینی منابع انرژی مورد استفاده با انرژی‌های تجدیدپذیر است، بطوریکه اپل یکی از برترین کمپانی‌های در جهت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است.

رایان اسکات، مدیر اجرایی در کمپانی Causecast است که یک ارگان غیرانتفاعی برای کمک به کمپانی‌هایی است که درصدد راه‌اندازی کمپین‌های خیرخواهانه است. وی مشارکت اپل در امور خیرخواهانه را آغاز خوبی می‌داند، هرچند وی برنامه‌های تیم‌کوک برای شرکت در امور خیرخواهانه را به اندازه‌ی برنامه‌های سایر کمپانی باشکوه و تاثیرگذار نمی‌داند و انتظار دارد تا اپل نیز برنامه‌هایی در حجم و گستره‌ی وسیع‌تری را درپیش بگیرد. وی مشارکت اپل را در دوبعد مالی و همچنین در اختیار گذاردن منابع فکری تاثیرگذارتر می‌داند. برای مثال کمپانی مایکروسافت اعلام کرده که بطور متوسط روزانه  ۲ میلیون دلار بصورت نرم‌افزاری در کارهای خیرخواهانه سرمایه‌گذاری نموده و همچنین کارکنان این کمپانی نیز از سال ۱۹۸۳ میلادی ۱ میلیارد دلار در اینگونه امور سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در دو سال گذشته کارکنان اپل مبلغی در حدود ۵۰ میلیون دلار را به امور خیریه اختصاص داده‌اند.

اپل در سال‌های فعالیت خود با مشکلاتی نیز از جانب مقامات دولتی روبرو بوده و مذاکراتی را درجهت کاهش مالیات‌های دریافتی داشته است. براساس اطلاعات منتشر شده تیم‌کوک در گفتگویی با یکی از سناتورهای مجلس سنا اپل را یکی از بزرگ‌ترین مالیات‌دهندگان آمریکا خوانده و عنوان کرده که این کمپانی تمامی بدهی خود به دولت آمریکا را پرداخت می‌کند. ماه جولای گذشته یکی از قضات ایالتی اپل را به همکاری با ناشران برای بالا بردن قیمت کتاب‌های الکترونیک در فروشگاه محصولات خود متهم کرد.

به گفته‌ی James E.Austin، استاد دانشگاه هاروارد در زمینه‌ی تجارت، اشاره به برخی از مفاهیم اجتماعی و حمایت از آزادی‌های انسانی توسط رهبر اپل، تعریف جدیدی را از هدایت و رهبری یک کمپانی را ایجاد کرده است که به حمایت از حقوق انسانی و طبیعی هر کاربری می‌پردازد. اما در مقابل، Kellie McElhaney پروفسور دانشگاه برکلی با اظهار نظرهای تیم‌کوک چندان موافق نیست و وی سخنان تیم‌کوک را در مورد حقوق انسانی درست نمی‌پندراد، چراکه از نظر وی معلوم نیست که این حقوق از نظر چه اشخاصی صحیح است و همچنین شامل مواضع اقتصادی روشنی نیز برای اپل نمی‌شود.

این دیدگاه مورد تایید شمار بسیاری از سهامداران اپل نیز هست. در جریان برگزاری نشست سهامداران این کمپانی که در محل مقر اصلی برگزار شد، یکی از سهامداران که خود طرفدار ارزش‌های اجتماعی خواند، سوالی را از تیم‌کوک در خصوص توقف فعالیت‌ها و برنامه‌های این کمپانی درخصوص پیشبرد برنامه‌های دوستدار محیط‌ زیست پرسید و علت درخواست خود مبنی بر توقف را به‌دلیل عدم وجود انگیزه‌های مالی و کسب سود شمرد.

تیم‌کوک صراحتاً پاسخی به سوال فرد مورد نظر نداد، اما وی سرانجام چنین فعالیت‌هایی را بسیار مناسب عنوان کرد. پاسخ تیم‌کوک بیشتر جنبه‌ی اخلاقی داشت تا در پاسخ به یک سوال مالی باشد.

تیم‌کوک اقدامات و سخنان خود را به جهت اینکه صحیح است، تایید می‌کند. به‌واسطه‌ی برخورداری از خصلتی آرام و خونسرد وی واکنش تندی به سخنان این سهامدار نشان نداد، اما بالا رفتن تن صدای وی نشان داد که وی کاملا با نگرش سهامداران در مورد نگاه مالی به هر برنامه و اظهار نظری را مخالف است. وی با عنوان کردن این موضوع، از سهامداران خواست تا در صورتی که به‌دنبال اتخاذ تصمیمات روشن مالی و در پیش گرفتن برنامه‌های تماماً اقتصادی از جانب وی هستند، از بازار بورس خارج شوند.

پس از ادای این سخنان، وی با تحسین شماری دیگر از اعضای هیئت‌مدیره روبرو شد که از جمله‌ی این افراد می‌توان به اَل گور یکی از اعضای هیئت‌مدیره‌ی اپل اشاره کرد. اما Justin Danhof، عضو هیئت مدیره‌ی اپل که تیم‌کوک را مورد سوال قرار داده بود، با تعجب از واکنش تیم‌کوک، چنین پاسخی را از جانب مدیرعامل یک کمپانی دور از انتظار خواند. در روزهای پس از روی دادن این جریان در نشست سهامداران این کمپانی، شماری دیگر از سهامداران در گفتگو با Robert Weinstein، تیم‌کوک را در حال تبدیل اپل از یک کمپانی با تولید محصولات لوکس و خلاقانه به یک کمپانی با محوریت موضوعات بشردوستانه عنوان کردند.

تیم‌کوک در مقابل استیو‌جابز

 در جریان برگزاری کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل، WWDC 2014 که در سن‌فرانسیسکوی آمریکا و با حضور بیش از ۵،۰۰۰ از توسعه دهندگان اکوسیستم iOS برگزار شد، تیم‌کوک وعده‌ی معرفی بزرگ‌ترین محصول نرم‌افزاری این کمپانی پس از عرضه‌ی سرویس اپ‌استور را داد. وی برای معرفی این سیستم، با خطاب قراردادن یکی از افراد قوی حاضر در اپل با نام سوپرمن، از وی خواست تا روی صحنه حاضر شده و محصول جدید را معرفی نماید.

TimCook3

این صحنه برای افرادی که به سخنرانی‌های استیوجابز و معرفی محصولات اپل توسط رهبر فقید اپل آشنایی داشتند، کمی غریب به نظر می‌رسید، چراکه استیوجابز به‌خوبی عنان همه چیز را روی صحنه در دست می‌گرفت. پس از اعلام حضور فردی دیگر روی صحنه برای معرفی محصول جدید، تیم‌کوک صحنه را ترک کرد و سپس Craig Federighi، مدیر بخش مهندسی نرم‌افزار در اپل روی صحنه آمد. هرچند سرویس معرفی شده که محصول مصرفی نرم‌افزاری نبود، اما مجموعه‌ای از ابزار‌های نرم‌افزاری بود که با نام کیت توسعه‌دهندگان برای بالا بردن کیفیت توسعه‌ی نرم‌افزار و همچنین تسهیل این امر برای اپل تولید شد.

هرچند این محصول اهمیت چندانی برای مصرف‌کنندگان عادی نداشت، اما بسیاری از توسعه‌دهندگان از معرفی چنیپ محصولی به وجد آمدند. برای مثال می‌توان به Jordan Brown و سه دوست وی اشاره کرد که یک کمپانی برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های سلامتی با نام Orca Health را در اختیار دارند. این افراد از شهر سالت‌لیک سیتی به سن‌فرانسیسکو آمده و برای اشغال یک جای مناسب برای نشستن، شب را در پیاده‌رو سپری کردند. هرچند خستگی در چهره‌ی این افراد موج می‌زد، اما هیجان ناشی از حضور در این کنفرانس آن‌ها را سرپا نگه داشته بود. این چهار نفر در توصیف تیم‌کوک، وی را فردی عنوان کردند که تبحر خاصی در تنظیم برنامه‌ریزی و مدیریت دارد، اما وی را الهام بخش ندانستند، اما در مقابل این افراد Federighi را شخصی با نمونه‌ای از اخلاقیات استیوجابز عنوان کرده‌اند.

استیوجابز را به خواننده‌ی نام آشنای گروه موسیقی بیتلز، John Lennon توصیف کرده‌اند، در حالی که تیم‌کوک را به شخصیت کارتونی Ringo تشبیه کرده‌اند

این افراد با استیوجابز را به خواننده‌ی نام آشنای گروه موسیقی بیتلز، John Lennon توصیف کرده‌اند، در حالی که تیم‌کوک را به شخصیت کارتونی Ringo تشبیه کرده‌اند. با وجود این، این افراد از تیم‌کوک راضی هستند و از وی حمایت می‌کنند. آن‌ها معتقدند در صورتی که تیم‌کوک قادر باشد تا تمامی قطعات لازم برای موفقیت را در کنار هم چیده و اپل را به سمت موفقیت رهنمون سازد، مشکلی ایجاد نخواهد شد. این توسعه‌دهندگان توجه چندانی به رویکرد اجتماعی تیم‌کوک نداشته، هرچند یکی از آن‌ها این نگرش را مناسب و ضروری می‌داند، با این حال این افراد این توسعه‌دهندگان سخنان و سیاست‌های این چنین را بی‌ارتباط با سمت و سوی کار و فعالیت خود می‌دانند. این چهارتن به این موضوع نیز اشاره کرده‌اند که اخیراً مشکلاتی در توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها پیش آمده و از این‌رو کمپانی‌ آن‌ها از یک تولید کننده‌ی صرف اپلیکیشن‌های iOS، اخیراً به تولید اپلیکیشن‌هایی برای اندروید نیز پرداخته است.

توسعه‌دهندگان اپل معتقدند که اپل از سیاست موفقیت آمیز خود یعنی همان هماهنگی سخت‌افزار و نرم‌افزار فاصله گرفته است و برای ادعای خود مثال خوبی نیز ارائه می‌کنند و آن چیزی نیست جز اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های ارائه شده در iOS 8 که در حوزه‌ی سلامتی و کنترل فاکتورهای سلامتی بدن است، اما تاکنون سخت‌افزاری برای این امکانات معرفی نشده است. براساس گمانه‌زنی‌های انجام شده، این امکانات سخت‌افزاری در قابل گجت‌پوشیدنی این کمپانی یا همان آی‌واچ ارائه خواهد شد. این افراد معتقدند که در صورت حضور استیوجابز، هیچ‌گاه چنین اتفاقی نمی‌افتاد و شاهد این ناهماهنگی نبودیم.

همانطور که می‌دانید ۱۸ شهریور ماه شاهد برگزاری مراسم اپل خواهیم بود که با محوریت معرفی آیفون‌های اپل و شاید ساعت‌هوشمند این کمپانی، یعنی آی‌واچ همراه خواهد شد. یکی از عمده‌ترین تغییرات در معرفی آیفون‌های اپل، عرضه‌ی نسخه‌ی ۵.۵ اینچی از این محصول خواهد بود که استیوجابز در زمان حیات و مدیریت بر اپل، هیچگاه لزوم بزرگ کردن صفحه‌ی نمایش را قبول نکرد، هرچند همگان این روزها از شکستن رکوردهای فروش توسط این تلفن‌هوشمند صحبت می‌کنند. نظر شما در این مورد و تغییر سیاست‌های اپل در زمان مدیریت تیم‌کوک چیست؟ فارغ از بحث‌های شخصیتی، آیا تیم‌کوک توانسته تا اپل را بسوی موفقیت رهنمون سازد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات