نکات برجسته زندگی نامه 60 دقیقه ای استیو جابز

دوشنبه ۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۷
مطالعه 5 دقیقه
امروز مصاحبه 60 دقیقه ای استو جابز با Walter Isaacson از طریق CBS News منتشر شد. Isaacson نگارش زندگی نامه  استیو جابز (موسس و مدیرعامل سابق اپل) را طی درخواست جابز از 7 سال پیش آغاز کرده است. در ادامه نکات برجسته و جالب زندگی استیو جابز را جمع آوری کرده ایم.
تبلیغات

نکات برجسته زندگی نامه استیو جابز

  • استیو جابز حدود 7 سال پیش از Isaacson دعوت کرد تا زندگی نامه او را بنویسد. در آن زمان Isaacson تصور می کرد که تقاضای استیو، زود و مغرورانه است چون استیو جابز در آن زمان جوان بود. اما Isaacson نمی دانست که جابز فاصله کمی تا جراحی تومور سرطانی لوزالمعده داشت.
  • Isaacson، استیو جابز را زودرنج و شکننده توصیف می کند. "استیو جابز در برخی اوقات با مردم بسیار تند و زننده برخورد می کرد. اگر طرف مقابلش پیش خدمت رستوران ویا شخصی که کل شبانه روز را مشغول کد نویسی بود تفاوتی نمی کرد و اگر از او می پرسیدی که چرا اینطور برخورد می کنی؟ چرا مهربان تر عمل نمی کنی؟ پاسخ می داد "من واقعا دوست دارم با مردمی باشم که خواستار کمال هستند."
  • Isaacson بسیاری از صفت های شخصی استیو جابز را بیان کرده و به برخی از لحظه های کلیدی زمان کودکی او اشاره کرده است. او یک داستان از درگیر بودن جابز در ساخت حصار به همراه پدر خوانده اش Paul روایت کرده است: "Paul گفت: تو باید پشت حصار را طوری درست کنی که هیچ کسی نتواند تفاوت آن را با جلوی حصار تشخیص دهد. حتی اگر هیچ کسی پشت حصار را نبیند، خود تو می دانی و این نشان می دهد که یک چیز کامل را ساخته ای"
  • استیو جابز تحت تاثیر فرهنگ ناحیه خلیج سان فرانسیسکو و عاشق گوش دادن به موزیک های Dylan بود اما از موسیقی الکترونیکی نیز خوشش می آمد. Isaacson گفته است: "زمانی که استیو جابز در شرکت آتاری، تولید کننده بازی کار می کرد، مدیران شرکت مجبور شدند استیو جابز را به شیفت شب منتقل کنند چون او پابرهنه راه می رفته و هرگز حمام نمی کرد و کارمندان حاضر به کارکردن با او نبودند."
  • استیو جابز یک مرخصی 7 ماه از آتاری گرفت و به هند سفر کرد. او در هند با ذن بودایی برخورد کرد و در انجا متوجه طراحی صحنه شد. او زمانی که از سفر بازگشت دریافت که سادگی نهایت پیچیدگی است.
  • زمانی که جابز از سفر بازگشت سعی کرد با کمک Steve Wozniak در گاراژ خانه پدر و مادرش یک کامپیوتر برای افرادی که به دنبال سرگرمی بودند تولید کند. آنها با 1,300 دلار شروع کردند. در زمانی که جابز 25 سال سن داشت اپل حدود 50 میلیون دلار ثروت داشت. استیو جابز در نوار ضبط شده به Isaacson گفت: "من می دانستم که پس از این دیگر لازم نیست نگران پول باشم."
  • استیو جابز ذاتا هیچ وقت به محدودیت اختیارات خود اعتنا نمی کرد و همیشه احساس می کرد که قوانین عادی در مورد او حاکم نیستند. یک نمونه آشکار از این موضوع مربوط به زمانی که او صاحب یک مرسدس بنز کوپه اسپورت شد برمی گردد او حاضر به قرار دادن ورقه گواهینامه برروی ماشین نشد.
  • Isaacson می گوید: خانه استیو جابز در Palo Alto کاملا عادی است. خانه او در یک محله معمولی و در مقابل یک پیاده رو عادی واقع شده است. بدون پارکینگ پیچ در پیچ بزرگ، بدون هیچ نرده امنیتی. استیو جابز گفته که نمی خواهم مانند بسیاری که پول دار می شوند به شیوه اسراف کاران زندگی کنم.
  • استیو جابز پدر واقعی خود را که یک رستوران راه اندازی کرده بود، ملاقات کرد. اما جابز هیچ وقت خود را به پدرش معرفی نکرد. او گفت: "من به خاطر می آورم که یک یا دو بار پدرم را در رستورانش ملاقات کردم و مطمئن بودم که او پدرم است. من با او دست دادم اما خودم را معرفی نکردم."
  • استیو جابز بصورت تصادفی و زمانی که برای چک کردن سنگ کلیه اقدام کرده بود در سال 2004 متوجه سرطان خود شد. اسکن انجام شده سرطان لوزالمعده را نشان داد. استیو جابز 9 ماه عمل جراحی که برای خارج کردن تومور قرار بود انجام شود را عقب انداخت و در عوض روش های مختلف طبیعی را امتحان کرد. زمانی که او اقدام به جراحی کرد سرطان به بافت های کناری لوزالمعده نیز پراکنده شده بود. Isaacson باور دارد که استیو جابز از تاخیر در عمل جراحی پشیمان بود.
  • استیو جابز در سال 2008 و زمانی که به همه می گفت درمان شده است نیز به صورت مخفیانه معالجات خود را ادامه می داد. در این سال سرطان به کبد او کشیده شد.
  • در دو سال و نیم گذشته، استیو جابز تمایلی به سفر و یا بیرون رفتن از خانه نداشت. و در عوض تمام تمرکز خود را برروی محصولاتی که دوست داشت اپل تولید کند قرار داده بود. مخصوصا آیفون و آیپد. Isaacson می گوید: من فکر می کنم استیو جابز تمایل داشت تا تلویزیون را نیز فتح کند. او عاشق تولید تلویزیون با امکان "استفاده راحت" بود. اما او شروع به صرف وقت بیشتر برای خانواده اش نیز کرد. او درد شدیدی داشت و معمولا در مورد درد با من صحبت می کرد.
  • استیو جابز گاها مسائله مرگ را در ملاقات های آخرش مطرح می کرد. جابز در مصاحبه ضبط شده اش گفته: "من زندگی ام را مانند یک کمان می بینم که به پایان خواهد رسید و در مقایسه با آن هیچ چیزی اهمیت ندارد. شما تنها به دنیا می آیید و تنها از دنیا می روید و آیا چیز دیگری اهمیت دارد؟ منظور من این است که دقیقا پس از مرگ استیو چه چیزی را از دست خواهید داد؟ می دانید؟ هیچ چیز"
  • استیو جابز همچنین گفته است که ایمان بیشتری به خدا پیدا کرده است. "شاید دلیل آن این است که من دوست دارم باور کنم که پس از مرگ زندگی دیگری نیز وجود دارد و پس از مرگ همه چیز ناپدید نخواهد شد. خرد و حکمتی که انباشته کرده ای از بین نخواهد رفت. من فکر می کنم مرگ مانند یک کلید خاموش و روشن کردن است. به همین دلیل است که من دوست ندارم کلید خاموش و روشن کردن را برروی ابزارهای تولید اپل قرار دهم."

اگر تمایل دارید در مورد استیو جابز بیشتر بدانید:

منبع: Mashable

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات