اپل با خرید Beats Audio به دنبال تصاحب چیست؟ هدفون‌های پرزرق و برق یا سرویس موسیقی مستقل از پلتفرم؟

شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۴
مطالعه 5 دقیقه
همانطور که دیروز در زومیت خواندید، به‌نظر می‌رسد اپل درصدد خرید کمپانی Beats Audio با مبلغ 3.2 میلیارد دلار است. علی‌رغم عدم تأیید رسمی این خبر، شواهدی چون ویدیویی منتشر شده از Dr.Dre که از بنیان‌گذاران Beats Audio است، احتمال محقق شدن چنین خریدی را پررنگ‌تر از پیش کرد. حال به نظر می‌رسد اپل در حال پیوند‌دادن این خبر با واقعیت و در نتیجه انجام بزرگ‌ترین خرید تاریخ خود است. اما اپل با این خرید چه چیزی به دست خواهد آورد؟
تبلیغات

به بیان ساده، اپل در حال خرید کمپانی است که رشد قابل توجهی را از زمان تأسیس به خود دیده است. شاید بیان این نکته خالی از لطف نباشد تا بدانید که تنها اپل است که می‌تواند از منظر سرعت رشد با Beats Audio رقابت کند. تنها شش سال از زمان تأسیس این کمپانی نوپا توسط Dr.Dre و Jimmy Lovine سپری شده است، در حالی که براساس گزارش‌ها سودآوری این کمپانی سال گذشته‌ی میلادی از یک میلیارد دلار عبور کرده است. براساس گزارش NPD، بیتس با عرضه‌ی هدفون‌های 350 دلاری در سال 2008 وارد بازار شد و پنج سال بعد، یعنی در سال 2013 در حدود 59 درصد از بازار هدفون‌های 99 دلاری به بالا را در اختیار خود گرفته بود. وال‌استریت‌‌ژورنال، میزان رشد درآمد این کمپانی طی سال‌های 2010 تا 2012 را پنج برابر تخمین زده است.

پس از به دست آوردن رشد قابل ملاحظه، بیتس وارد اپ‌استور نیز شد؛ بطوریکه هدفون‌های این کمپانی بازار را به قبضه‌ی خود درآورد. هرچند منتقدین پروسه‌ی بازسازی صدای این محصولات را بسیار ناشیانه و بی‌مهارت خواندند، اما به‌واسطه‌ی طراحی‌های چشم‌گیر و وجود شخصیتی چون Dr.Dre در پس تولید این برند، صنعت تولید محصولات صوتی و مخصوصاً هدفون‌ها از یک تجارت پیش پا افتاده به صنعتی لوکس و پر درآمد بدل شد. یکی دیگر از سیاست‌های بازاریابی موفق بیتس، حضور Lovine در جمع داوران America Idol از سال 2011 تا 2013 بود که همراه با قراردادی مبنی بر استفاده از هدفون‌های بیتس بود که برای دو سال این محصول را در معرض تماشای میلیون‌ها بیننده‌ی تلویزیونی قرار داد. با ادامه‌ی این روند، لوگوی b کمپانی بیتس، جایگزین هدفون‌های اپل در میان علاقمندان موسیقی شد.

تصاحب بیتس منجر به ارائه‌ی طیف وسیعی از وسایل جانبی برای محصولات اپل خواهد شد که ارمغان آن کسب سودی دو طرفه برای اپل است. براساس گزارش‌های منتشر شده، هدفون ۲۰۰ دلاری بیتس هزینه‌ی تمام شده‌ی ۱۴ دلاری را برای ساخت روی دست تولید کننده قرار می‌دهد. همچنین تصاحب بیتس، کنترل برند قدرتمندی را در دنیای موسیقی در اختیار اپل قرار می‌دهد که محبوبیت زائدالوصفی میان کاربران جوان دارد.

AppleBeatsInt1

در طولانی مدت این خرید امکان مقابله با رقبای نوپایی همچون Spotify را در اختیار اپل قرار خواهد داد. اپل همچنان بزرگ‌ترین فروشنده‌ی محتوای دیجیتال است؛ اما سیاست‌های این کمپانی در راستای فروش هر آهنگ به قیمت ۹۹ سنت رفته‌رفته توسط سروس‌های استریمی چون Pandora و Spotify تهدید خواهد شد. براساس گزارش‌ منتشر شده توسط Nielsen SoundScan، فروش تک‌اهنگ‌ها از طریق فروشگاه آیتونز با کاهشی 12 درصدی روبرو بوده است. استیوجابز با نحوه‌ی کنونی ارائه‌ی سرویس‌ّ‌های موسیقی که Pandora و Spotify از آن پیروی می‌کنند، مخالف بود؛ اما استقبال از چنین سرویس‌های نشان‌دهنده‌ی لزوم تجدیدنظر در استراتژی‌های در پیش گرفته شده است.

هرچند اپل با کاهش فروش و استقبال از سرویس موسیقی خود همراه بوده است، در مقابل کمپانی سوئدی Spotify، بر گستره‌ی نفوذ خود افزوده است؛ بطوریکه این کمپانی با افزایش درآمد خود به میزان 500 میلیون دلار، بازار‌های هدف خود را از 17 به 32 کشور افزایش داده است. Spotify سود چندانی به جیب نمی‌زند و دورنمای روشنی برای آن ترسیم نشده است؛ اما امکان دسترسی آنی به موسیقی در کنار هزینه‌های پایین ماهیانه، میلیون‌ها کاربر را به سمت خود جلب کرده است. احتمالاً اپل درصدد ارائه‌ی سرویس مشابهی است و با توجه به ثبت ۸۰۰ میلیون کارت اعتباری در پایگاه داده فروشگاه اپل، مطمئناً شاهد چیرگی اپل بر سایر سرویس‌های مشابه خواهیم بود.

بکارگیری چنین سیستمی نگرانی دیگری را برای اپل در پی خواهد داشت و آن احتمال کاهش فروش آیفون، آیپد و آیپاد تاچ‌های تولیداین کمپانی، به موجب امکان دسترسی به موسیقی‌ها فارغ از ابزار مورد استفاده است. اپل اولین کمپانی حال حاضر در جهان است که امکان همگام‌سازی موزیک را بین ابزار‌های قابل‌حمل و آیتونز ممکن ساخته است. در مقابل Spotify این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌هد تا موزیک‌های خود را از تمامی پلتفرم‌ها که شامل اندروید، iOS و ویندوزفون است به یکدیگر انتقال داده و همگام کنند. با توجه به نقش پررنگی که موسیقی در رشد کمپانی اپل داشته، به نظر می‌رسد که کوپرتینویی‌ها بار دیگر برای عقب نماندن از قافله، روش‌های خود را تغییر دهند. شاید آیتونز برای اندروید یکی از این راه‌حل‌ها باشد.

AppleBeatsInt2

هیچ‌یک از دلایل فوق، خرید این کمپانی توسط اپل را به قیمت ۳.۲ میلیارد دلار را یک خرید معمولی جلوه نمی‌دهد. آخرین خرید گران‌قیمت کمپانی اپل، تصاحب کمپانی NeXT به قیمت ۴۰۰ میلیون دلار در سال 1996 بود که ماحصل آن انتقال هسته‌ی سیستم‌عامل اپل است که تا به امروز مورد استفاده‌ی این کمپانی است. شاید عمده‌ علت ارزشمند‌کردن خرید NeXT‌به قیمت ۴۰۰ میلیون دلار توسط اپل، بازگشت استیوجابز باشد که پس از اخراج از اپل، کمپانی NeXT را بنیان نهاده بود. جابز در بازگشت به اپل، تحولی شگرف را در دنیای فناوری ایجاد کرد. خرید کمپانی Beats Audio اپل را در معرض محک چالش‌های جدیدی قرار خواهد داد که جلب رضایت کاربران محصولات بیتس یکی از این موارد است. همچنین نگهداری سرویس موسیقی فعلی بیتس و گسترش آن در پلتفرم‌های رقیب نیز از جمله‌ی سایر سؤالاتی است که در صورت خرید باید به دنبال پاسخ آن باشیم. بیتس چگونه در پلتفرم اپل آمیخته و در قالب یک محصول در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت؟ شاید اپل درصدد آن است تا بیتس را به‌عنوان کلیدی برای ورود به سایر پلتفرم‌ها در زمینه‌ی فروش موسیقی مورد استفاده قرار دهد.

اگر موسیقی در سال 2000 در ابزار‌هایی چون آیپاد و نرم‌افزارهایی انقلابی چون آیتونز خلاصه شده بود، حال طلایه‌داران این عرصه سرویس‌هایی چون Spotify‌ و Beats است. فناوری کامل موسیقی که مستقل از پلتفرم عمل می‌کند، مفهومی است که نسل نو علاقه‌ی وافری به آن دارند. یقیناً اپل توانایی ساخت چنین بستری را دارا است؛ اما تصاحب یک کمپانی که این ویژگی و قابلیت را دارا است، کار عاقلانه‌تری است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات