ویندوز ۱۰ اینترنت اشیاء در سال‌های آتی با قابلیت‌های جدید مهمی به‌روزرسانی می‌شود

یک‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت تصمیم دارد تا به‌روزرسانی‌های مهمی را برای ویندوز ۱۰ نسخه‌ی اینترنت اشیاء ارائه کند که با ترکیب این نسخه و نسخه‌ی تجاری همراه خواهد بود.
تبلیغات

مایکروسافت در ماه‌های پیش‌رو، تغییرات قابل‌توجه و مهمی را در پلتفرم ویندوز برای اینترنتی اشیاء (IoT) خود پیاده‌سازی می‌کند. ردموندی‌ها تصمیم دارند تا سال ۲۰۲۱، دو ساختار Window 10 IoT Core و Windows 10 IoT Enterprise را با هم ادغام کنند و همچنین ابعاد نسخه‌ی حاصل را نیز به‌میزان قابل‌توجهی کاهش دهند.

ردموندی‌ها ادعا می‌کنند که پلتفرم ویندوز برای کارایی‌های اینترنت اشیاء، در سال آینده قابلیت‌های متعددی دریافت می‌کند. از میان قابلیت‌ها می‌توان به گسترش پشتیباتی از سخت‌افزارها، کاهش تا ۴۰ درصدی ابعاد خود سیستم‌عامل و به‌روزرسانی‌های خودکار اشاره کرد. کاربران همچنین می‌توانند جریان‌های کاری لینوکس را به‌کمک Linux Containers در Azure Iot Edge در ویندوز اجرا کنند. مقام‌های مایکروسافت می‌گویند قابلیت‌های جدید به‌زودی به‌صورت پیش‌نمایش آماده می‌شوند و در سال ۲۰۲۱ به‌صورت گسترده عرضه خواهند شد.

نسخه‌ی بعدی ویندوز با پشتیبانی طولانی‌مدت، هسته و نسخه‌ی تجاری (Core و Enterprise) را با هم ادغام خواهد کرد. نسخه‌ی ادغام‌شده به‌نام Windows 10 Iot Enterprise شناخته می‌شود. مایکروسافت متعهد شد که این نسخه‌ی تجاری را با کانال خدمات طولانی‌مدت (LSTC) منتشر کند.

ادغام نسخه‌های متفاوت ویندوز ۱۰ اینترنت اشیاء در سال ۲۰۲۱ انجام می‌شود

ردموندی‌ها تا امروز روی این نکته تأکید می‌کردند که نسخه‌های هسته و تجاری ویندوز ۱۰ اینترنت اشیاء، برای کارایی‌های متفاوت طراحی شده‌اند. IoT Core برای دستگاه‌های کوچک هوشمند و محفوظ توسعه یافته بود. این نسخه قابلیت اجرای اپلیکیشن‌های UWP را داشت و از پردازنده‌ ARM پشتیبانی می‌کرد. نسخه‌ی IoT Enterprise طبق گفته‌ی شرکت، تمامی قدرت‌ها و قابلیت‌های ویندوز را به کاربر اینترنت اشیاء ارائه می‌کند که شامل مدیریت و امنیت سطح تجاری هم می‌شود. نسخه‌ی تجاری همچنین از پشتیبانی بلندمدت بهره می‌برد.

مقام‌های مایکروسافت در اخبار جدید اعلام کردند که توسعه‌دهنده‌های کاربر IoT Core هنوز هم می‌توانند از قابلیت‌های این نسخه استفاده کنند که تا سال ۲۰۲۹ پشتیبانی می‌شود. در ادامه، آن‌هایی که از IoT Core در پردازنده‌های x64 و ARM64 استفاده می‌کردند، باید به‌مرور به نسخه‌ی IoT Enterprise مهاجرت کنند.

NXP

مایکروسافت یک مرورگر جدید اج مبتنی بر کرومیوم را هم به ویندوز ۱۰ اینترنت اشیاء جدید اضافه می‌کند. این مرورگر اکنون در کانال SAC ویندوز مذکور دردسترس قرار دارد. در نسخه‌ی بعدی سال جاری، مرورگر به‌صورت گسترده برای همه‌ی کاربران عرضه خواهد شد. پشتیبانی مرورگر، برای کاربردهایی همچون کیوسک و علامت‌گذاری دیجیتال و لوازم خانگی ضروری محسوب می‌شود. درنتیجه یک حالت کیوسک و دسترسی مشخص در این دستگاه‌ها در اج ارائه می‌شود. این قابلیت به‌صورت پیش‌نمایش در سال جاری برای کاربران اینسایدر عرضه می‌شود و عرضه‌ی گسترده‌ی آن نیز سال آینده اعلام شد.

نسخه‌ی بعدی و ادغام‌شده‌ی Windows 10 IoT Enterprise برای پردازنده‌های i.MX8 شرکت NXP نیز دردسترس خواهد بود. مقام‌های مایکروسافت می‌گویند، این پردازنده‌ها به مجموعه‌ی کنونی قابل پشتیبانی شامل اینتل، AMD و کوالکام اضافه می‌شوند. ردموندی‌ها همچنین تلاش می‌کنند تا Azure RTOS یا real-time operating system خود را نیز به‌عنوان گزینه‌ای دیگر به پلتفرم اینترنت اشیاء خود اضافه کنند. این گزینه مخصوص دستگاه‌های مجهز به میکروکنترلر و دستگاه‌های بسیار محدود عرضه می‌شود. Azur RTOS مبتنی بر فناوری ThreadX است که مایکروسافت با خرید Express Logic در سال ۲۰۱۹، آن را تصاحب کرد.

مایکروسافت در کنفرانس بیلد امسال اعلام کرد که کیت‌های توسعه‌ای امبدد Azure RTOS از شرکت‌های ST، Renesas، NXP، Microchip و کوالکام دردسترس هستند که شامل مجوز محصول برای تمامی بخش‌های Azure RTOS نیز می‌شوند. مایکروسافت همچنین کد منبع کامل تمامی بخش‌های Azure RTOS را برای اهداف آزمایشی در گیت‌هاب منتشر کرده است. Azure RTOS همچنین با ماژول Azure Security Center برای نظارت بر تهدیدها و آسیب‌پذیری‌های موجود در دستگاه‌های اینترنت اشیاء عرضه می‌شود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات