سرویس نقشه و مسیریاب نشان از قابلیت‌های جدید در الکامپ ۲۵ رونمایی کرد

یک‌شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
نشان، ارائه‌دهنده‌ی اپلیکیشن اندروید و iOS مسیریاب و نقشه، زیرساخت توسعه‌ی نقشه و نقشه‌ی شهرهای ایران است که امسال در سالن الکام استارز الکامپ ۲۵ حضور دارد.
تبلیغات

نقشه و مسیریاب نشان با داشتن نزدیک به سه میلیون کاربر فعال در کل کشور، پاییز امسال وارد دومین سال فعالیت خود به‌عنوان یک اپلیکیشن می‌شود. اپلیکیشن و سرویس ایرانی نشان با درنظرگرفتن ترافیک آنلاین، سریع‌ترین و کم‌ترافیک‌ترین مسیر را پیشنهاد می‌کند و در طول مسیر نیز هشدارهایی درباره‌ی نزدیک‌شدن به دوربین،‌ پلیس و تصادف به کاربر اعلام می‌کند.

در جریان رویداد الکامپ ۲۵، زومیت فرصت مغتنمی داشت تا با حضور در غرفه‌ی نشان با این استارتاپ بیش‌ از پیش آشنا شود.

نقشه و مسیریاب نشان / neshan navigation

هنگامی که سخن از سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های مسیریابی به‌میان می‌آید، نخستین سرویسی که برای مقایسه به ذهن کاربر خطور می‌کند، اپلیکیشن مشهور وِیز (Waze) است؛ همین موضوع باعث شده‌ تا نشان میان برخی کاربران به «ویز ایرانی» مشهور شود؛ حسین بخشایی، مدیر استراتژی مسیریاب نشان در پاسخ به پرسش زومیت درباره‌ی این مقایسه می‌گوید:

تا پیش از سال ۹۶ و متولد شدن اپلیکیشن نشان، تیم ما در قالب «راژمان» به‌عنوان بازوی پیمان‌کاری شهرداری‌ها، سرویس نقشه‌ی ۱۶ کلان‌شهر کشور را تهیه کرده بود. از همان ابتدا نیز دوست داشتیم اگر قرار است مقایسه‌ای انجام شود، به «گوگل مپ ایران» مشهور شویم، نه «ویز ایرانی»؛ اما به‌سبب نیازهای جامعه‌ی ایران و با شهرت‌گرفتن تاکسی‌های اینترنتی، نیاز به مسیریاب بیشتر احساس می‌شد؛ درنتیجه ما نیز کار خود را با مسیریاب آغاز کردیم. 

اکنون، پس از گذشت نزدیک به دو سال از عرضه‌ی اپلیکیشن مسیریاب و رسیدن به بلوغ نسبی، تیم توسعه‌ی نشان بار دیگر این فرصت را دارد تا فعالیت خود را روی قابلیت‌های «نقشه» متمرکز کند. بخشایی با ذکر این نکته که اکنون اپلیکیشن‌های مسیریاب دیگر پاسخگوی تمامی نیازهای کاربران نیستند، در این‌باره می‌گوید:

ازآنجایی که از مردادماه امسال مجموعه‌ای از سرویس‌های نقشه از جمله مسیریابی با سرویس‌های حمل‌و‌نقل عمومی، نظیر اتوبوس و مترو نیز به اپلیکیشن ما اضافه خواهد شد، نشان بیش از شباهت به ویز، به سرویس‌های نقشه‌ی گوگل شباهت خواهد داشت. تاکنون، جامعه‌ی هدفِ نشان را بیشتر رانندگان، به‌خصوص تاکسی‌های اینترنتی تشکیل می‌دادند؛ اما از این پس قصد داریم سرویس‌های خود را با درنظرداشتن قشرهای متنوع‌تری از جامعه طراحی کنیم.

قابلیت‌های مورد اشاره‌ی مدیر استراتژی نشان، فعلا در نسخه‌ی آزمایشی اپلیکیشن مسیریاب (که در زمان مصاحبه‌ی زومیت هم آماده و روی گوشی‌های نمایندگان حاضر در غرفه نصب بود) در دسترس است و به‌زودی برای عموم کاربران منتشر خواهد شد.

نقشه و مسیریاب نشان / neshan navigation

در ادامه‌ی گپ و گفت با نمایندگان حاضر در غرفه‌ی نشان، درباره‌ی اینکه چرا کاربری باوجود سرویس‌های مشابه و باکیفیت خارجی باید به استفاده از نشان روی بیاورد، پرسیدیم. مدیر استراتژی مسیریاب نشان در پاسخ به زومیت گفت:

من در مصاحبه‌ای دیگر برای همکاران شما توضیح دادم؛ برخی سرویس‌های پخش ویدئو در ایران ممکن است ادعا کنند «یوتیوب ایران» هستند. همین موضوع برای فروشگاه‌های اینترنتی و «آمازون ایران»، تاکسی‌های اینترنتی و «اوبر ایران» و... نیز صدق می‌کند. اما آنچه مقایسه‌ی ما با سرویس خارجی مشابه‌مان را متمایز می‌کند، این است که برخلاف مثال‌هایی که اشاره کردم، سرویس‌های مسیریاب رقیب خارجی ما در ایران بدون هیچ محدودیتی در دسترس کاربران قرار دارند. این موضوع کار ما را خیلی سخت می‌کند؛ زیرا کاربر ایرانی طعم سرویس خوب، بدون محدودیت و درجه یک خارجی را چشیده و ما را با بهترین‌ها مقایسه می‌کند. اما همین نکته ما را آبدیده کرده است؛ چرا که می‌دانیم با کوچک‌ترین کاستی از میدان رقابت به‌در خواهیم شد.

مشخص کردن موقعیت مکانی سرعت‌گیرها ازجمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد مسیریاب نشان است

اپلیکیشن مسیریاب نشان بنا به ادعای بخشایی، تا هنگام رسیدن به مرز یک میلیون و پانصدهزار نصب در فروشگاه اپلیکیشن کافه‌بازار، کوچک‌ترین تبلیغی برای سرویس خود انجام نداده بود. مدیر استراتژی نشان این‌گونه استدلال می‌کند که وقتی چنین تعدادی از کاربران ایرانی بدون هیچ‌گونه تبلیغاتی نشان را به مشابه خارجی ترجیح داده‌اند، خود حاکی از کیفیت بالای سرویس ارائه‌شده است. همچنین ارائه‌ی قابلیت‌های بومی ازجمله طرح ترافیک، زوج و فرد، مشخص‌کردن موقعیت مکانی سرعت‌گیرها، کروز کنترل و... از دیگر مواردی است که بخشایی از آن‌ها به‌عنوان دلایل استقبال کاربران ایرانی از نشان یاد می‌کند.

تیم توسعه‌دهنده‌ی نقشه و مسیریاب نشان در روز سوم الکامپ ۹۸ راهکارهای خود برای پیش‌بینی دقیق ترافیک را در قالب ارائه‌ی دوستانه‌ای با علاقه‌مندان به‌اشتراک گذاشت. استفاده‌ از نقشه‌ی وضعیت ترافیکی که با اتکا بر سرعت رفت‌وآمد کاربران گردآوری می‌شود، ابزار دقیقی برای مسیریابی نیست؛ چرا که ممکن است در منطقه‌ی موردنظر و حین حرکت به‌سمت مقصد، مشکلی پیش بیاید و باعث تغییر ناگهانی در وضعیت ترافیک شود.

نشان برای ایجاد تصویر ترافیکی دقیق‌تر و مسیریابی صحیح‌، مدلی بر پایه‌ی یادگیری ماشینی توسعه داده است؛ بدین ترتیب که به‌جای اتکاء صِرف به وضعیت ترافیکی یک منطقه‌ی به‌خصوص در همان روز یا حتی روزهای قبل، الگوریتم یادگیری ماشین، هزاران تصویر وضعیت ترافیکی گذشته از مناطق مختلف را با تصویر ترافیکی منطقه‌ی مورد نظر کاربر مقایسه می‌کند و با انتخاب شبیه‌ترین نمونه، از آن برای پیش‌بینی بهتر وضعیت ترافیکی و مسیریابی صحیح بهره می‌برد.

نشان

البته مسئله صرفا به مقایسه‌ی تصاویر ترافیکی بازنمی‌گردد، توسعه‌دهندگان نشان چالش دیگری را مطرح می‌کنند: وقوع تصادف، تعطیلی مدرسه یا برگزاری نمایشگاه و بسته‌شدن بخشی از مسیر توسط پلیس از جمله مواردی هستند که پیش‌بینی ترافیک را با چالش روبه‌رو می‌کنند. در این بین مسئله‌ی محدودیت زمانی نیز مطرح است. براساس اعلام توسعه‌دهندگان نشان، تقریبا هر ۱۰۰ ثانیه یک‌بار باید نقشه‌های ترافیکی بررسی شده و در صورت لزوم، مسیر پیشنهادی جدیدی به‌ کاربر ارائه شود.

ارائه‌دهندگان مسیریاب نشان می‌گویند بررسی لحظه‌به‌لحظه‌ی تصاویر ترافیکی برای مسیریابی بی‌نقص به توان پردازشی فوق‌العاده‌ بالایی نیاز دارد؛ از این رو نشان از راهکاری موسوم به مسیریابی داینامیک استفاده می‌کند؛ بدین مفهوم که به‌عنوان مثال در مسیریابی به مقصد میدان آزادی، اکنون نشان می‌تواند تخمین بزند که کاربر ۵ دقیقه بعد به کدام قسمت از مسیر می‌رسد و برهمین اساس، بررسی تصاویر ترافیکی در این بازه‌ی زمانی انجام شده و مسیریابی بهبود پیدا می‌کند، بدین ترتیب مسیریابی یک‌بار و به‌صورت صحیحی انجام می‌شود.

غرفه‌ی نقشه و مسیریاب نشان از ۲۷ تا ۳۰ تیر در سالن الکام استارز واقع در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران دایر است.

دانلود اپلیکیشن

پلی‌استور سیب‌اپ کافه بازار

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات