گفتگوی اختصاصی زومیت با مدیر روابط عمومی هواوی

دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵
مطالعه 8 دقیقه
هواوی یکی از برند‌های رو به رشد دنیای فناوری است که اطلاع از رمز موفقیت آن می‌تواند کمک بزرگی به کسب و کارهای نوپا بکند.
تبلیغات

هواوی از مطرح‌ترین شرکت‌های حال حاضر فناوری است که به لطف حضور گسترده در بازار گوشی‌های هوشمند، موفقیت‌های زیادی را کسب کرده است. فرصتی پیش آمد تا گفتگویی با محمد امین ناهید، مدیر روابط عمومی و مارکتینگ هواوی، داشته باشیم تا با نحوه‌ی برنامه‌ریزی و رمز موفقیت این شرکت آشنا شویم.

مصاحبه با امین ناهید، مدیر روابط عمومی هواوی

سلام. از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید، ممنونم. به عنوان سوال اول، رقابت سنگینی در بازار گوشی‌‌های هوشمند حکم‌فرما است. این رقابت در حدی است که برخی از شرکت‌های بزرگ موفق به کسب سهم مناسبی از آن نشدند. اما هواوی عملکرد بسیار خوبی در این بخش از بازار داشته و سومین تولیدکننده‌ی بزرگ جهان است. اخیراً هم خبری از جایگاه دوم شما در بازار جهانی در رسانه ها منتشر شده است. رمز موفقیت هواوی چیست؟

ابتدا لازم است از مشتریان و کاربران هواوی تشکر کنم که همواره پشتیبان ما بودند و به برند هواوی اعتماد کردند. بله در حال حاضر رقابت سنگینی در بازار جهانی موبایل حکم‌فرما است. اما ما در همین بازار به موفقیت‌های زیادی دست یافتیم.طبق گزارش‌های IDC، سهم هواوی در بازار جهانی موبایل در سه ماهه‌ی اول ۲۰۱۷، ۹.۸ درصد افزایش پیدا کرده و بدین ترتیب در حال حاضر در رده‌ی سوم بزرگ‌ترین عرضه‌کننده‌‌های گوشی هوشمند قرار داریم.همانطور که اشاره کردید بر مبنای گزارش اخیر Counterpoint برند هوآوی، در جایگاه دوم سهم بازار گوشی‌های تلفن همراه قرار گرفته‌است.افزایش ضریب نفوذ ۹ درصدی در بازار گوشی‌های گران‌قیمت و پرچمدار با قیمت بیشتر از ۵۰۰ دلار.در برخی از بازارهای رده‌بالا مثل ایتالیا، اسپانیا و لهستان، سهم هواوی در بخش گوشی‌های گران‌قیمت و پرچمدار از ۱۰ درصد عبور کرده است. این در حالی است که در بازارهای اروپای شرقی و میانه، هواوی سهم بیشتری از بازار را نسبت به اپل در اختیار دارد.سه مولفه‌ی اصلی که منجر به موفقیت فعلی هواوی شده‌‌اند، عبارتند از نوآوری، کیفیت و تحقیق و توسعه‌.هواوی در حال حاضر دارای ۱۵ مرکز تحقیقاتی و ۳۶ مرکز نوآوری در سرتاسر جهان است. ما همچنین با برخی از پیشروان فناوری در جهان اعم از لایکا، گوگل، مایکروسافت، دالبی و اینتل همکاری نزدیکی داریم.کیفیت، مهم‌ترین ارزش سازمانی برند هواوی است. کاربران این برند، قلب تفکر و نوآوری آن را تشکیل می‌دهند؛ مشکلات و نکات منفی محصولات هواوی از دید کاربران، چالش اصلی و زمینه‌ساز نوآوری‌های جدید این برند را ایجاد می‌کنند.به عنوان مثال ما قابلیت‌های دوربین دوگانه و لمس سه‌بعدی را پیش از آیفون، در محصولات خود به کار بردیم. در حال حاضر هم نوا ۲ پلاس با قابلیت‌هایی مثل دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی و چیپ های‌فای، ارتقا قابل توجهی در کیفیت تصاویر سلفی و تجربه‌ی موسیقی ایجاد کرده است.

هواوی اخیرا وارد لیست ۱۰۰ شرکت باارزش لیست فورچن شده است. علت این موفقیت هواوی چیست؟

بله در حال حاضر هواوی در رده‌ی ۸۷ لیست ۱۰۰ شرکت برتر نشریه‌ی فورچن قرار دارد. ما در لیست Brand’Z هم در رتبه‌ی ۴۹ قرار داریم و در لیست ۱۰۰ شرکت برتر نشریه‌ی فوربز در رده‌ی ۸۸ ارزشمندترین برند‌های جهان قرار داریم. هم‌چنین موفق شدیم در میان ۱۰۰ برند باارزش جهان از دید اینتربرند، در رتبه‌ی ۷۲ قرار بگیریم. با در نظر گرفتن این موضوع که نرخ رشد ما بسیار بیشتر از میانگین شرکت‌های فعال در این صنعت است، متوجه خواهید شد که جایگاه ما در حال حاضر بسیار بهتر از رقبای موجود در بازار گوشی‌های هوشمند است.برند ما اکنون وجهه‌ی خوبی برای کاربران و مقامات دارد. تجربه‌ی عالی، هوشمند و با‌کیفیت محصولات ما دلیل اصلی این موضوع است. تمام تلاش در راستای ایجاد شرکت است که کاربران سرتاسر جهان عاشق محصولات آن باشند.

قدم بعدی چیست؟

هواوی با کمک شرکای تجاری خود، تمرکز ویژه‌ای بر ایجاد بستری هوشمند دارد که تمامی گجت‌ها از طریق آن به ارتباط با یکدیگر بپردازند. افزایش سبد محصولات هواوی – از گوشی‌‌های هوشمند و پوشیدنی‌ها گرفته تا لوازم خانه‌ی هوشمند و سرویس‌های ابری- در نهایت به تجربه‌ای ایده‌آل از گجت‌های متصل به یکدیگر برای کاربران سرتاسر جهان، منجر خواهد شد.محصولات هواوی همچنان به روند فعلی خودشان در ارایه‌ی تجربه‌ی دستگاهی هوشمند، متعهد خواهند ماند تا هم‌چنان به عنوان تولید‌کنند‌ه‌ی محصولات باکیفیت به تامین نیاز‌های کاربران خود بپردازد.در بخش گوشی‌های هوشمند ما هم‌چنان بر ایجاد راه‌کارهای نوآورانه در بخش‌های مد، طراحی، عکاسی، قابلیت‌های صوتی و عمر باتری در کنار بهبود تجربه‌ی رابط کاربری و امنیت محصولات خود متمرکز هستیم. در بخش محصولات پوشیدنی، هواوی به توسعه و بهبود ساعت و دستبند‌های هوشمند خود ادامه خواهد داد. ما قابلیت‌های کلاسیک  و مد ساعت‌های هوشمند را به طور پیوسته بهبود خواهیم داد. ارتقا قابلیت‌های ورزشی و بررسی سلامت کاربران در دستبند‌های هوشمند هواوی در دستور کار قرار دارد.در زمینه‌ی ارتقای کیفیت، هواوی کاربران خود را در قلب فعالیت خود قرار می‌دهد و به طور پیوسته از نقطه نظرات آن‌ها برای ارتقای کیفیت و سرویس محصولات خود بهره می‌برد تا در نهایت به استانداردی در صنعت تبدیل شود.
مصاحبه با امین ناهید، مدیر روابط عمومی هواوی

هواوی یکی از اولین شرکت‌هایی بوده که بر توسعه‌ی فناوری 5G تمرکز کرده است. این فناوری چه زمانی به بازار عرضه و تجاری سازی خواهد شد؟

همانطور که پیش از این نیز گفتم، به دلیل اهمیت فوق‌العاده‌ی نوآوری برای ما، همواره سرمایه‌گذاری زیادی در تحقیق و توسعه می‌کنیم. هواوی اولین شرکتی است که تکنولوژی 4.5G را عرضه کرد و هواوی پی ۱۰ نیز اولین موبایلی است که قابلیت پشتیبانی از 4.5G را دارد.5G نیز همین روند را خواهد داشت. شما در آینده‌ی نزدیک می‌توانید انتظار عرضه‌ی فناوری 5G را از هواوی داشته باشید. لازم به ذکر است یکی از موارد مهم و تاثیرگذار در عرضه‌ی فناوری‌های جدید مانند 5G، آمادگی بازار برای استفاده از آن است. ما تکنولوژی 5G را توسعه داده‌‌ایم و محصولات سازگار با آن نیز آماده‌ی عرضه به بازار هستند؛ اما در حال حاضر بازار‌های جهانی آماده‌ی دریافت و استفاده از آن نیستند. بنابراین ما بخش خود را به خوبی انجام داده‌ایم و در حال حاضر آمادگی بازار‌های جهانی زمان عرضه‌ی این فناوری را تعیین می‌کند.

هواوی در حال حاضر در دو بخش میان‌رده و گوشی‌های اقتصادی، یکی از برترین شرکت‌های موجود بوده و بازار را قبضه کرده است. اما چه برنامه‌ای برای کسب سهم بیشتری از بازار گوشی‌‌های هوشمند پرچمدار دارید؟

همانطور که پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره کردم، ما در برخی کشور‌های توسعه یافته، بازار محصولات رده‌بالا را بدست آورده‌ایم. اما در برخی از بازار‌های مانند «مروارید در صدف» هستیم.تا کنون بیش از ۸.۵ میلیون دستگاه هواوی میت ۹ در بازار‌های خارجی ما (۲۱ کشور) عرضه شده است؛ عرضه‌ی محصولات رده بالا سالانه رشدی ۱۰۰ درصدی دارند. ما به تمرکز خود بر نوآوری، سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه، کیفیت بالا ادامه خواهیم داد و در نهایت بخش محصولات رده بالا را از آن خود خواهیم کرد.ما مشتاق همکاری با رسانه‌های محلی هستیم تا تصویر شفاف‌تری از برند خود برای کاربران ایجاد کنیم.

هواوی به تازگی نوا ۲ پلاس رو به بازار عرضه کرده است که قیمت مناسب و قابلیت‌های برخی از گوشی‌های پرچمدار را به همراه دارد. برنامه‌ی هواوی برای کسب بازار پرچمدارها هم در همین راستا است؟

در ابتدا لازم است پیش از پاسخ به این سوال، معرفی کوتاهی از سری محصولات خود داشته باشم.در حال حاضر ما روی سه سری از گوشی‌های هوشمند متمرکز هستیم:سری Mate که پرچمدار محصولات ما است و برای کاربران تجاری و رده‌بالا طراحی شده است؛ افرادی که خواهان محصولی توانمند جهت تامین نیاز‌های خود در ارتقای بهره‌وری هستند.سری P که نقش پرچمدار گوشی‌های هوشمند در بخش عکاسی را ایفا می‌کند. این محصول برای افرادی که خواهان محصولی با طراحی عالی و خلاقیت فوق‌العاده هستند، توسعه یافته است. و سری Nova که به عنوان دستگاه سرگرمی دیجیتالی برای قشر جوان و خواهان تفریح و سرگرمی، ایفای نقش می‌کند.گوشی‌های Nova به سری Star‌ گوشی‌های هواوی تعلق دارند. در این سری از موبایل‌های هواوی، محصولات قیمتی اقتصادی داشته و در عین حال به قابلیت‌های مشابه با نمونه‌های به کار رفته در پرچمداران مجهز شده‌‌اند. در هیچ یک از رقبای ما شما چنین محصولاتی نخواهید یافت. به همین دلیل با این سری از محصولات هواوی قادر هستیم تا رضایت و اعتماد مشتریان را به خوبی کسب کنیم؛ ما قابلیت‌های ارزشمند را با قیمتی اقتصادی در هر دو جنبه‌ی توانایی و کیفیت بالا به کاربران خود عرضه می‌کنیم.
هواوی نوا 2 پلاس / Huawei Nova Plus

از نظر شما نوا ۲ پلاس چه جایگاهی در برابر رقبای خود دارد؟

همانطور که پیش از این نیز گفتم، نوا ۲ پلاس به قابلیت‌هایی مجهز شده است که در هیچ یک از رقبای آن نخواهید یافت. با دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی شما قادر به ثبت تصاویر سلفی زیباتر و با جزئیات بیشتری خواهید بود. با چیپست صدای سه‌بعدی این گوشی، کیفیت موسیقی منحصر به فردی را تجربه خواهید کرد.پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای Kirin در کنار ۴ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی تمام نیاز‌های شما را در بخش پردازشی تامین خواهد کرد. در کنار طراحی جذاب و یکپارچه، این محصول ضخامتی کمتر از آیفون ۷ دارد. شما تمام قابلیت‌های بالا را در قیمتی اقتصادی خواهید داشت. در واقع ما تمام تلاش خود را برای ارایه‌ی بهترین و مناسب‌ترین گزینه به کاربران خود می‌کنیم و مقایسه با محصولات سایر برند‌ها هدف ما نیست؛ کاربران و نیاز‌های آن‌ها اولویت اصلی ما هستند.

آیا هواوی برنامه‌ای برای ورود به بازار محصولات مجهز به هوش مصنوعی دارد؟

بله. قطعا ما وارد بازار محصولات مجهز به هوش مصنوعی خواهیم شد و امیدواریم در این بازار جایگاه اول را به خود اختصاص دهیم. لطفا منتظر رونمایی پرچمدار بعدی ما باشید. تنها چیزی که در حال حاضر می‌توانم بگویم این است که تکنولوژی‌های بسیار خوب و جذابی در راه است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات