وای فای 7 چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
اگرچه فناوری وای‌فای 6E هنوز به‌طور گسترده استفاده نشده است، حوزه‌ی ارتباطات بی‌سیم همچنان به‌سرعت در حال پیشرفت بوده و هم‌اکنون مراحل توسعه‌ی وای‌فای ۷ نیز آغاز شده است.
تبلیغات

بسیاری از کاربران توجه زیادی به تجهیزات شبکه‌ی خانگی خود نمی‌کنند و کم‌تر آن را ارتقا می‌دهند. به‌عنوان مثال، روترهای وای‌فای ۶ در سال ۲۰۱۹ وارد بازار شده‌اند؛ اما به‌احتمال زیاد هنوز بیشتر کاربران از این نوع مود‌م‌ها استفاده نمی‌کنند. در‌حال‌حاضر نرخ پذیرش روترهای مجهز به وای‌فای ۶ و 6E زیاد نیست؛ اما حوزه‌ی ارتباطات بی‌سیم در حال آماده‌شدن برای معرفی وای‌فای ۷ به‌عنوان نسل بعدی شبکه‌های بی‌سیم است.

به‌گزارش اندروید اوتوریتی، استاندارد آینده‌ی وای‌فای ۷ درمقایسه‌با نسل قبلی این فناوری جهش چشمگیری محسوب نمی‌شود. وای‌فای ۷ در باند فرکانس ۲٫۴ و ۵ و ۶ گیگاهرتز کار می‌کند. با‌این‌حال، به‌نظر می‌رسد این فناوری از نظر پایداری و امنیت درمقایسه‌با نسل قبلی وای‌فای بهبود یافته است. در‌ادامه، ویژگی‌های نسل بعدی وای‌فای مرور خواهیم کرد.

وای‌فای ۷ چیست؟

وای فای

وای‌فای ۷ درواقع فناوری مورد‌انتظار ما از نسل بعدی شبکه‌های بی‌سیم است. در‌حال‌حاضر، نام این شبکه از‌نظر فنی IEEE 802.11be است که نشان می‌دهد اصلاحیه‌ای برای استاندارد اصلی وای‌فای 802.11 خواهد بود. این استاندارد با نام مستعار EHT نیز شناخته می‌شود و بر بهبود تدریجی بسیاری از قابلیت‌های اضافه‌شده به استانداردهای قبلی، از‌جمله وای‌فای ۶ تمرکز دارد.

وای‌فای ۷ بیشتر بر بهبود تدریجی قابلیت‌های اضافه شده به استاندارد قبلی یعنی وای‌فای ۶ تمرکز دارد.

به‌عنوان مثال، اجازه دهید «دسترسی چندگانه‌ی تقسیم فرکانس متعامد» یا OFDMA را در‌ نظر بگیریم. این ویژگی در وای‌فای ۶ معرفی شده است و به روترها اجازه می‌دهد تا بتوانند تعداد بیشتری از دستگاه‌های متصل‌شده را مدیریت کنند و از طیف موجود به‌طور مؤثرتر بهره ببرند.

هدف وای‌فای ۷ این است که با هماهنگی OFDMA افزایش بهره‌وری یک گام به‌ جلوتر پیش رود. به‌ زبان ساده، این تکنیک برای انتقال داده استفاده خواهد شد و به چند نقطه‌ی دسترسی بی‌سیم (AP) اجازه خواهد داد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و درکل عملکرد بهتری در شبکه‌های بی‌سیم بزرگ‌تر ارائه دهد.

وای‌فای ۷ مثل 5G با هدف کاهش نرخ تأخیر در مواردی مثل پخش زنده‌ و اجرای بازی‌های رایانه‌ای توسعه داده شده است. تأخیر در اینجا صرفا به مدت زمانی اشاره می‌کند که سیگنال از مسیریاب یا نقطه‌ی دسترسی شما به دستگاه ارسال می‌شود و پاسخ آن به منبع برمی‌گردد. اگر تابه‌حال در تماس‌های ویدئویی با مکث‌های طولانی مواجه شده‌اید، مسلما با این نوع نرخ تأخیر آشنایی دارید. همان‌طور‌که انتظار می‌رود، با دور‌شدن از منبع سیگنال، تأخیر شدیدتر خواهد شد. با‌این‌حال، ازدحام شبکه نیز می‌تواند به افزایش نرخ تأخیر انتقال داده منجر شود.

نسل بعدی وای‌فای علاوه‌بر بهبود نقطه‌ی اتصال روترها، به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد برای انتقال و دریافت داده‌ها به‌طور هم‌زمان از چند باند فرکانس و کانال استفاده کنند تا نرخ تأخیر کاهش یابد. این ویژگی عملیات چندپیوندی نامیده شده است و در مواقعی که راه‌اندزای شبکه شما به‌دلیل تداخل سیگنال‌های خارجی یا حتی ازدحام دستگاه‌های مجاور مختل می‌شود، به ایجاد پایداری بیشتر کمک خواهد کرد.

اگرچه افزایش توان یا سرعت تمرکز اصلی وای‌فای ۷ نیست، به‌لطف پشتیبانی از کانال‌های گسترده‌تر، این فناوری به هدف یاد‌شده دست پیدا می‌کند. به‌‌عبارت‌دیگر، کانال‌ها درواقع زیرباندهایی در فرکانس اصلی وای‌فای محسوب می‌شوند. به‌عنوان مثال، باند ۵ گیگاهرتز به ۴۵ کانال کوچک‌تر تقسیم می‌شود که عرض این کانال‌های جداگانه از ۲۰ تا ۸۰ مگاهرتز متغیر است.

کانال‌های جدید ۳۲۰ مگاهرتزی وای‌فای ۷ از نظر تئوری از وای‌فای ۶ و کانال‌ ۱۶۰ هرتزی آن سرعت بیشتری دارند. اگرچه همه‌ی دستگاه‌ها از این کانال‌های گسترده پشتیبانی نمی‌کنند، ارائه‌ی این قابلیت برای برنامه‌های کاربردی با پهنای باند بالا مناسب است. در‌نهایت، وای‌فای ۷ تعداد جریان‌های فضایی را نیز به ۱۶ افزایش می‌دهد. اینتل تخمین زده است هنگامی‌ که این قابلیت با پشتیبانی کانال گسترده‌تر ترکیب شود، استاندارد جدید از‌نظر تئوری می‌تواند به سرعت ۴۶ گیگابیت‌‌برثانیه دست پیدا کند. این آمار از رکورد سرعت وای‌فای ۶ (حدود ۹ گیگابیت‌‌برثانیه) بیش از ۵ برابر بیشتر است.

چرا به وای‌فای ۷ نیاز داریم؟

اینترنت اشیا / iot

مسلما بسیاری از ما هنوز از دستگاه‌ها و روترهای محدود به وای‌فای ۶ استفاده می‌کنیم که در زمان حاضر، بیش از یک‌ دهه از عرضه‌ی آن گذشته است. اگرچه وای‌فای ۶ و وای‌فای 6E نسبتا جدید محسوب می‌شوند، هنوز به‌طور گسترده در دستگاه‌های مختلف استفاده نشده‌اند و فقط در برخی گوشی‌های پرچم‌دار پشتیبانی از این استانداردها را شاهد هستیم.

با‌وجود‌این‌، سؤال این است که چرا صنعت ارتباطات بی‌سیم همچنان به‌دنبال نسل بعدی این فناوری است؟ پاسخ ساده‌ این است که امروزه نوآوری‌های بسیار پیشرفته‌ در حوزه‌های مختلف را شاهد هستیم و بهبودهای اعمال‌شده در نسل بعدی وای‌فای، می‌تواند در سال‌های آینده به استفاده‌ی بهتر از این پیشرفت‌‌ها کمک کند.

اگرچه امروزه فناوری کنفرانس ویدئویی و اینترنت اشیاء (IoT) نسبتا جدید محسوب می‌شوند، به‌نظر می‌رسد محبوبیت این حوزه‌ها در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت. این امر به‌ویژه در بخش سازمانی بیشتر صدق می‌کند؛ جایی که دستگاه‌های صنعتی مرتبط با اینترنت اشیاء مثل حسگرها و تجهیزات نظارتی می‌توانند به‌راحتی محدودیت‌های استانداردهای وای‌فای موجود را آزمایش کنند. با‌این‌حال، امروزه بسیاری از کاربران در محیط خانه نیز از محصولاتی مثل بلندگوهای هوشمند، لامپ‌های هوشمند، دوشاخه‌ها و هزازان دستگاه دیگر استفاده می‌کنند. علاوه‌بر‌این، بسیاری از دستگاه‌های خانگی امروزی مثل قهوه‌سازها می‌توانند به اینترنت متصل شوند.

وای‌فای ۷ با ویژگی‌هایی مثل افزایش ظرفیت و تأخیر کمتر و بهبود قابلیت‌های مرتبط با مدیریت تداخل سیگنال می‌تواند بستری مناسب برای افزایش بهره‌وری از دستگاه‌های مختلف حوزه‌ی اینترنت اشیاء باشد. البته شاید کاربران عادی خانگی نفع زیادی از ارتقا به وای‌فای ۷ نبرند؛ اما این تکنولوژی برای کاربرانی بسیار کاربردی خواهد بود که از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و بازی‌های آنلاین بهره می‌برند.

وای‌فای ۷ چه زمانی دردسترس قرار خواهد گرفت؟

وای فای 6 گیگاهرتز

شایان ذکر است وای‌فای ۷ در این مرحله با مشخصات رسمی آن فاصله‌ی زیادی دارد. در‌واقع، مؤسسه‌ی مهندسی برق و الکترونیک (IEEE) حتی از نام وای‌فای ۷ برای این نسل از فناوری مذکور استفاده نکرده است. پس جای تعجب نیست که فاصله‌ی زیادی با معرفی دستگاه‌های مجهز به وای‌فای ۷ داشته باشیم. مراحل کار روی این پروتکل بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ به‌پایان خواهد رسید و حتی پس‌از‌آن، شاید مجبور باشید یک تا دوسال دیگر برای تصویب جریان اصلی منتظر بمانید.

علاوه‌بر‌این، با اینکه یک سال کامل از نهایی‌شدن وای‌فای 6E گذشته است، اکثر کشورها هنوز مجوز طیف جدید ۶ گیگاهرتز را برای استفاده‌های عمومی دریافت نکرده‌اند. براساس فهرستی که اتحاد وای‌فای گردآوری کرده است، بازارهای بزرگی مثل ایالات متحده و بریتانیا و کشورهای اتحادیه‌ی اروپا مجوز این طیف را حذف کرده‌اند و به آن اجازه می‌دهند در برنامه‌های داخلی استفاده شود. با‌‌این‌حال، هنوز استثناهای درخورتوجهی در‌این‌بین وجود دارد. به‌عنوان مثال، استرالیا و ژاپن هنوز در حال بررسی این موضوع هستند؛ درحالی‌که سایر بازارهای مهم مثل هند حتی به تقاضای صنعت درباره‌ی وای‌فای 6E پاسخ نداده‌اند.

در‌مجموع، وای‌فای ۷ فقط زمانی می‌تواند به‌طور جدی وارد بازار شود که پذیرش بیشتر استانداردهای فعلی را شاهد باشیم. البته با‌‌‌توجه‌‌به سرعت کُند عرضه‌ی وای‌فای 6E، این احتمال وجود دارد که نسل بعدی این فناوری تا راه‌یافتن به خانه‌های ما چند سال فاصله داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات