bitly فیلتر شد

سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵
مطالعه 1 دقیقه
دسترسی به سایت بیتلی، معروف‌ترین سرویس کوتاه‌کننده‌ی URL و مدیریت لینک از داخل ایران مسدود شد.
تبلیغات

از صبح امروز برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی گزارش داده‌اند که وب‌سایت و آدرس‌های کوتاه‌شده‌ی bitly مسدود شده است. ابزار OONI Probe هم که برای رصد مسدودسازی وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها اینترنتی طراحی شده، نشان می‌دهد که سایت bitly واقعا فیلتر شده و دلیل دیگری باعث عدم‌دسترسی کاربران به آن نشده است.

سایت bitly پیش از این هم در ایران فیلتر شده بود که بدون توضیحی و پس از ساعتی، مسدودسازی آن رفع شد. افراد زیادی از خدمات bitly برای کوتاه‌سازی لینک‌ها استفاده می‌کنند؛ بیتلی معروف‌ترین سرویس کوتاه‌کننده‌ی URL و مدیریت لینک در دنیا است و هر ماه حدود ۶۰۰ میلیون لینک را کوتاه می‌کند. به‌عنوان نمونه، /internet-network/364075-bitly-banned-in-iran/ آدرس کوتاه‌شده‌ی مطلبی است که درحال مطالعه‌ی آن هستید. درحالی‌که آدرس اصلی در سایت زومیت شامل ۶۷ کارکتر است، آدرس کوتاه‌شده‌ی آن در بیتلی تنها ۲۲ کارکتر دارد.

bitly علاوه‌بر کوتاه کردن آدرس‌های اینترنتی، اطلاعات جالبی از تعداد کلیک و نوع دستگاه و سیستم‌عامل کاربران برای نظارت روی عملکرد صفحات اینترنتی و اپلیکیشن‌ها فراهم می‌کند. با فیلتر شدن این سرویس محبوب در ایران، اکنون دسترسی به این اطلاعات ارزشمند برای بسیاری از کاربران بیتلی با مشکل مواجه خواهد شد.

اوایل مردادماه، سرویس AMP گوگل هم که سرویسی برای بارگذاری سریع‌تر سایت‌ها است، فیلتر شد. شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد که این محدودسازی به دستور مقام قضایی به اپراتورها انجام شده و با بررسی مجدد، طی چند ساعت لغو شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات