اپل، فیسبوک را از استفاده از برنامه‌های iOS منع کرد

شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
سوءاستفاده‌ی فیسبوک از اطلاعات کاربران، همکاری‌های آتی این شبکه‌ی پرطرفدار اجتماعی با اپل را تحت‌تأثیر قرار داده است.
تبلیغات

اپل حاضر نیست فقط به این دلیل خطر کند که فیسبوک اعلام کرده نسخه‌ی تحت iOS اپلیکیشن جنجال‌برانگیزش را تعطیل می‌کند. این شرکت در بیانیه‌ای در Recode اعلام کرد آن‌ها تلاش می‌کنند مجوزهای تجاری استفاده‌شده‌ی فیسبوک برای توزیع این نرم‌افزار در محیط‌های خارج از اپ‌استور را لغو کنند.

به‌گفته‌ی سخن‌گوی اپل، استفاده‌ی شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک از مجوزهای تجاری برای توزیع اپلیکیشن‌ها در میان افرادی غیر از کارکنان آن، «نقض آشکار» توافق‌ها با اپل بود. متهم اصلی در این رسوایی اپلیکیشن تحقیقاتی فیسبوک است که در ازای دریافت اطلاعات کاربران پول پرداخت می‌کرد؛ اما تصمیم اپل می‌تواند پیامدهای سنگینی بر فیسبوک تحمیل کند و باعث شود خیلی از ابزارهای داخلی آن از کار بیفتند.

یکی از منبع‌های The Verge گفت پس از آنکه اپل مجوزهای مرتبط را لغو کرد، اپلیکیشن‌های مهم فیسبوک‌های تحت iOS، ازجمله مسنجر و اینستاگرام، ازکار افتادند. همچنین، آن دسته از برنامه‌های طراحی‌شده فقط برای کاربرد داخلی، مانند منوهای غذایی و برنامه‌های حمل‌ونقل نیز متوقف شدند. لغو قطعی مجوزهای این برنامه‌ها به مشکلی بسیار جدی برای فیسبوک تبدیل شده است.

اپلیکیشن تحقیقاتی فیسبوک که IP کاربران را تغییر می‌داد، متهم اصلی سوءاستفاده از اطلاعات کاربران است

فیسبوک که تصمیم گرفته بود اپلیکیشن تحقیقاتی‌اش به‌نام Facebook Research را تعطیل کند، به‌تازگی از آن دفاع کرده است. این شرکت مدعی شده به‌دلیل اسم گویای اپلیکیشن مذکور که از ماهیت تحقیقاتی آن حکایت می‌کند و نیز پس از ثبت‌نام و ورود کاربر به آن، به‌صورت آشکار پیام‌رسانی می‌شد، نمی‌توان آن را برنامه‌ای محرمانه تلقی کرد. همچنین، فیسبوک با کم‌اهمیت جلوه‌دادن کشف این موضوع که برخی از کاربران اپلیکیشن جاسوس را نوجوانان تشکیل می‌دادند، به این نکته اشاره می‌کند که کمتر از ۵ درصد از کاربران نوجوان بوده‌اند و والدین همه‌ی آن‌ها نیز فرم‌های رضایت‌نامه‌ها را امضا کرده بودند. بااین‌حال، هیچ‌کدام از این توضیحات نمی‌تواند توجیه کند چرا فیسبوک از مجوزهای تجاری این شرکت برای ارائه‌ی اطلاعات به اپلیکیشن‌هایی غیر از فیسبوک استفاده کرده است.

صرف‌نظر از هر توجیه ارائه‌شده برای انجام این کار، این اقدام باعث شد تنش‌ها و اختلاف‌های بین اپل و فیسبوک شدت بیشتری بگیرد. حفظ حریم خصوصی یکی از اصول محوری است که اپل برای خود تعریف کرده و در سال ۲۰۱۸، تیم کوک، مدیر ارشد اپل، به‌دلیل آنچه استانداردهای ضعیف برای حفظ حریم خصوصی نامید، به‌شدت از فیسبوک انتقاد کرد. در پاسخ به این انتقادها، مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک نیز، این ادعا را مطرح کرد که کوک حقیقت را نمی‌گوید. اختلاف‌های آن‌ها زمانی بالا گرفت که اپل در اواخر سال ۲۰۱۸، فیسبوک را واداشت سرویس تغییردهنده‌ی IP خود را متوقف کند؛ سرویسی که بعدها به ابزار تحقیقاتی آن تبدیل شد.

اپل و فیسبوک دشمنان‌ قسم‌خورده‌ی هم نیستند؛ ولی اپل با لغو مجوزهای تجاری فیسبوک، به حل اختلافات میان آن‌ها کمک نمی‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات