چگونه شماره عینک را با گوشی هوشمند پیدا کنیم؟

چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
شاید تمایل داشته باشید بدون مراجعه به چشم‌پزشک و در منزل، نمره‌ی شیشه‌های عینک فراموش‌شده‌ی خود را به‌دست آورید. با زومیت همراه باشید تا با معرفی اپلیکیشن و توضیح نحوه‌ی کار آن، به‌آسانی به این موضوع پی ببرید.
تبلیغات

اگر نسخه‌ی پزشک را گم کنید، چاره‌ای ندارید جز اینکه دوباره به پزشک مراجعه کنید. بااین‌حال، اگر نسخه‌ای را گم کنید که شماره‌های عینک طبی‌تان روی آن نوشته شده است و شیشه‌های عینک شما سالم هستند و به نسخه‌ هم نیاز ندارید، زیاد نگران نشوید؛ زیرا می‌توانید در منزل و با استفاده از رایانه و گوشی تلفن‌همراه و نصب نرم‌افزار، نمره‌های شیشه‌های عینک خود را پیدا کنید. باوجوداین، برای تهیه‌ی نسخه‌ی تأییدشده چاره‌ای جز مراجعه به چشم‌پزشک (‌اوپتومتریست) ندارید.

شماره‌های شیشه‌های عینک خود را پیدا کنید

برای اینکه بتوانید شماره‌های شیشه‌های عینک خود را در منزل و در سریع‌ترین زمان ممکن پیدا کنید به رایانه، گوشی هوشمند اندرویدی یا آی‌اواس، کارت اعتباری یا کارتی مشابه و به‌اندازه‌ی آن برای تنظیمات دقیق و اتاق کاملا روشن نیاز دارید. ناگفته نماند ازآنجاکه در تمام طول مدت آزمایش باید عینک را در دست داشته باشید و درضمن گوشی هوشمندنیز باید در نقطه‌ای ثابت و نمایشگر آن به‌طور دائم روشن باشد، پس تنظیمات لازم را انجام دهید.

نصب نرم‌افزار Lingo Rx

چگونه شماره عینک را با گوشی هوشمند پیدا کنیم

۱. اپلیکیشن Lingo Rx را روی گوشی خود نصب کنید. این برنامه برای هر دو سیستم‌عامل اندروید و iOS دردسترس قرار دارد.

۲. پس از نصب برنامه روی گوشی تلفن‌همراه‌، با رایانه‌تان به این صفحه بروید.

۳. کد QR موجود در صفحه‌ی رایانه‌تان را با برنامه‌ی Lingo Rx نصب‌شده روی گوشی تلفن‌همراه‌تان اسکن کنید.

۴. پس از اتمام اسکن، اندازه‌ی صفحه را به‌اندازه‌ی کارت اعتباری خود تنظیم کنید.

۵. کارت اعتباری را روی صفحه‌نمایش رایانه‌تان و داخل شبکه‌‌ی مستطیل‌شکلی قرار دهید که از شش نقطه تشکیل شده و آن را طوری تنظیم کنید که شش نقطه دقیقا به‌اندازه‌ی کارت اعتباری‌تان باشد.

حال گوشی خود را که برنامه‌ی Lingo Rx روی آن در حال اجرا است، روبه‌روی نمایشگر رایانه و در فاصله‌ای قرار دهید که مستطیل متشکل از ۶ نقطه روی صفحه‌نمایش رایانه در قاب تصویر گوشی قرار گیرد. فراموش نکنید این شبکه‌ی مستطیلی‌شکل شش‌نقطه‌ای باید دقیقا در قاب گوشی شما قرار داشته باشد و نه‌تنها بزرگ‌تر از آن نباشد که بعضی از نقاط در بیرون صفحه‌نمایش گوشی قرار گیرند؛ بلکه خیلی کوچک‌تر از قاب صفحه‌نمایش گوشی هم نباشد. درضمن، توجه کنید که میان لنز دوربین گوشی و قاب مستطیل‌شکل متشکل از شش نقطه، هیچ‌چیز (مثلا عینک یا دست شما) مانع ایجاد نکند. حال مراحل زیر را انجام دهید:

چگونه شماره عینک را با گوشی هوشمند پیدا کنیم

۱. اگر گوشی‌ تلفن‌همراه از مستطیل روی نمایشگر رایانه‌تان خیلی دور یا خیلی نزدیک باشد، برنامه اعلام می‌کند تا بتوانید فاصله‌ی مناسب را به‌دست آورید.

۲. حال عینک خود را بردارید و بین لنز گوشی و مستطیل روی نمایشگر رایانه بگیرید. دقت کنید که «دو چشم یا دایره‌ی داخل مستطیل» ازطریق دو شیشه‌ی عینک مشاهده‌شدنی باشند.

۳. دستورالعمل‌های اعلامی برنامه برای نزدیک یا دور‌ کردن عینک از مستطیل را اجرا کنید. زمانی‌که برنامه از شما می‌خواهد عینک را مقداری کج کنید، این کار را انجام دهید.

۴. هنگامی‌که اسکن کامل شود، برنامه آن را تجزیه‌و‌تحلیل می‌کند.

۵. وقتی برنامه از شما خواست با کارت اعتباری سلفی بگیرید، کارت اعتباری‌تان را روی پیشانی‌ و بالای چشمانتان قرار دهید و سلفی بگیرید.

۶. نتایجی که برنامه به‌دست آورد، روی رایانه‌تان نمایش می‌دهد.  

مقدار درستی و دقت

چگونه شماره عینک را با گوشی هوشمند پیدا کنیم

اعداد و ارقام نتیجه‌ی این برنامه واقعا چقدر می‌تواند دقیق باشد؟ گزارش بالا چنین ادعا می‌کند:

ما نیز این برنامه را آزمایش کردیم و دریافتیم که نتایج آن کاملا دقیق است. اعدادی که این برنامه نشان داد، با اعدادی که اپتومتریست پس از معاینه اعلام کرد، به‌طور کامل مطابقت داشت.

محدودیت‌ها

انجام آزمایش با این برنامه و به این روش محدودیت‌هایی نیز دارد که در صفحه‌ی اصلی برنامه کاملا بیان شده است. اگر نمره‌ی شماره‌های عینک خارج از محدوده‌ی ۶ منفی برای نزدیک‌بینی و تا ۳ مثبت برای دوربینی و نمره‌ی آستیگماتیسم بیش از ۲/۵ باشد، این برنامه نمی‌تواند نمره‌ی شماره‌ی شیشه‌ی عینک را تشخیص دهد. چنانچه هرکدام از مقدارهای شیشه‌ی عینک بیش از مقداری باشد که شرح دادیم‌، این برنامه خروجی نخواهد داشت. 

این موارد را نیز امتحان کردیم و دریافتیم که دقیقا همین‌طور است. درصورتی‌که شماره‌های عینک بیشتر از ۶ منفی باشد، نزدیک‌بینی شدید محسوب می‌شود و اگر در‌حدود ۳ مثبت باشد، در حد متوسط قرار می‌گیرد؛ اما شماره‌ی ۵ مثبت به‌عنوان دوربینی شدید تلقی می‌شود. اندازه‌گیری دقیق خارج از مقدارهای شرح‌داده‌شده با گوشی هوشمند امکان‌پذیر نیست و بهتر است به متخصص چشم‌پزشک مراجعه شود.

دیدگاه شما کاربران زومیت چیست؟ تاکنون از چنین برنامه‌هایی استفاده کرده‌اید؟ چه برنامه‌هایی را در این زمینه پیشنهاد می‌کنید؟ تجربه خود را با ما و دیگر کاربران زومیت در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات