۱۰ مهارت تکنولوژیکی که می‌تواند برای شما سالیانه بیش از ۱۰۰ هزار دلار دستمزد به ارمغان آورد

سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۳
مطالعه 8 دقیقه
اگر در زمینه تکنولوژی توانایی‌های مناسبی را کسب کرده‌اید، درخواست شما برای دریافت دستمزدهای بالا منطقی خواهد بود.کسانی که به دنبال کسب و کار در صنعت رایانه می‌باشند ابتدا باید نقطه‌های قوت و مورد نیاز بازار را بیابند و به کسب علم و مهارت در حوزه‌های مورد نیاز بازار کوشش کنند. البته به یاد داشته باشید که بعضی از توانایی‌ها و مهارت‌های شما ممکن است در سال‌های متفاوت، به شکل متغیری ارزش‌گذاری شود، چه بسا یک مهارت، طی سالیان متمادی جزو برترین مهارت‌ها به شمار رود ولی مدتی بعد، معمولی و پیش‌ پاافتاده محسوب گردد. در این مقاله تلاش شده است تا مهارت‌هایی که با دستمزد سالیانه بیش از ۱۰۰ هزار دلار ارزش‌گذاری می‌شوند، به طور مختصر به شما معرفی شوند.
تبلیغات

ما از سایت محبوب مربوط به اشتغال و کار، Indeed.com درخواست داشتیم تا مهارت‌ها و شغل‌هایی که با حداقل دستمزد ۱۰۰ هزار دلار در سال سروکار دارند را به ما معرفی کند. لازم به ذکر است که همانطور که مستحضرید در بسیاری از شغل‌ها می‌توان پاداش، سهام و موارد دیگر را نیز به دستمزد سالیانه شخص اضافه کرد.

مقاله‌های مرتبط:

    سایت Indeed.com یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های مربوط به اشتغال و کار به شمار می‌رود که در هر ماه نزدیک به ۱.۵ میلیارد جستجوی مربوط به شغل را پشتیبانی می‌کند. این پورتال از طریق پایگاه داده عظیم خود به معرفی عناوین شغلی، حقوق و دستمزد و موارد مربوط به آن‌ها به کاربران می‌پردازد و از همین طریق نیز اطلاعات درخواستی را در اختیار ما قرار داده است.

    البته احتمالا در ادامه و با دیدن لیست کمی‌ متعجب شوید، چرا که تعدادی از مهارت‌های موجود و مورد تقاضا آنچنان جدید نیستند. در برخی موارد تکنولوژی‌های قدیمی‌تر هنوز دارای تقاضای بالایی هستند و بدین‌ ترتیب شرکت‌ها بر سر افرادی که توانایی‌های خوبی در این زمینه‌ها دارند وارد رقابت می‌شوند.

    رتبه دهم: زبان مدل‌سازی یکپارچه (UML) با ارزش حداقل ۱۰۱ هزار دلار

    زبان مدل سازی یکپارچه ( Unified Modeling Language ) یا UML یک زبان مدلسازی است که برای تحلیل و طراحی سیستم‌های شی‌گرا به کار می‌رود.

    مارک‌اندرسن، سرمایه‌دار مشهور، بنیان‌گذار نت اسکیپ و یکی از پدران فناوری اطلاعات می‌گوید: " دنیای نرم‌افزار در حال بلعیدن جهان هست." البته منظور او از این جمله به وابستگی شدید جهان کنونی به نرم‌افزار و تکنولوژی‌های مرتبط با آن‌ها باز می‌گردد. با پیشرفت زایدالوصف نرم‌افزار، شاهد پیچیده‌تر شدن آن شدیم. در اینجا بود که زبان مدل‌سازی یکپارچه به منظور تبدیل پروسه پیچیده نرم‌افزار به دیاگرام وارد گود شد.

    هدف استفاده از نمودارهای مختلف در UML، ارائه دیدگاه‌های گوناگون از سیستم است. همانطور که مهندسین عمران جهت ساختن یک ساختمان پلان‌های مختلفی از ساختمان تهیه می‌کنند، متخصصین به کمک نمودارهای UML نماهای مختلفی از نرم افزار مورد نظر را تهیه می‌کنند. نکته‌ای که باید حتما به آن توجه داشت آن است که مدل UML آنچه را که یک سیستم باید انجام دهد توضیح می‌دهد، ولی چیزی درباره نحوه پیاده سازی سیستم نمی‌گوید.

    رتبه نهم: J2EE با ارزش حداقل ۱۰۲ هزار دلار

    J2EE مخفف Java 2 Platform Enterprise Edition است که از ورژن ۵ به بعد بیشتر با نام Java EE شناخته می‌شود.

    J2EE یک میان‌افزار استاندارد است که شرکت سان میکروسیستم آن را برای توسعه و به کارگیری برنامه‌های کاربردی تجاری در مقیاس گسترده و با قابلیت الکترونیکی و به صورت توزیعی و چندلایه ارائه کرده است. در حقیقت Java EE نرم‌افزاری است که به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا برنامه‌های جاوای خود را اجرا کنند. Java یک زبان فوق‌العاده محبوب برای نوشتن برنامه‌های تحت وب و برنامه‌های تجاری است. پس اگر برنامه نویس جاوا هستید با حقوق خوبی دریافت کنید.

    رتبه هشتم: Powerbuilder با ارزش حداقل ۱۰۲ هزار دلار

    PowerBuilder از جمله محصولات Sybase است که به عنوان یک ابزار توسعه‌دهنده نرم‌افزاری و به منظور گسترش برنامه‌ها و نرم‌افزارهای تجاری تحت ویندوز به‌کار می‌رود. نرم‌افزار Power Builder به عنوان زبان برنامه سازی نسل چهارم، یکی از قوی‌ترین نرم افزارها برای تولید برنامه‌های کاربردی می‌باشد. این نرم‌افزار به طور ویژه برای توسعه نرم‌افزارهای وب و تحت پلتفرم دات نت مایکروسافت (NET.) به‌کار گرفته می‌شود.

    PowerBuilder جزو نرم‌افزارهای قدیمی‌ به‌ شمار می‌رود که اولین نسخه آن در سال ۱۹۹۰ یعنی ۲۲ سال پیش عرضه شد. با عنایت به این که بیشتر توسعه دهندگان جوان‌ ترجیح می‌دهند تا از پلتفرم‌ رقیب دات نت یعنی جاوا استفاده کنند، PowerBuilder نیز در چند سال اخیر دچار افت شدید محبوبیت و کاربرد شده و به آرامی‌ به صف مهارت‌های کامپیوتری منسوخ شده می‌پیوندد. به هر حال در این روزها، یافتن متخصص دات نت و PowerBuilder به امری دشوار مبدل گشته است و در کنار آن دستمزدهای این متخصصین نیز رقم‌های قابل توجهی را نشانه رفته است.

    رتبه هفتم: Hadoop با ارزش حداقل ۱۰۳ هزاردلار

    Hadoop یک تکنولوژی فوق‌العاده به منظور کار بر روی دیتاهای عظیم به‌شمار می‌رود. این تکنولوژی در واقع برای ذخیره سازی و فراخوانی اطلاعات حجیم (در حد گیگابایت،‌ ترابایت و یا حتی پتابایت) مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این‌ها Hadoop در امر مدیریت و پردازش مقادیر عظیم داده فوق‌العاده عمل می‌کند.

    Hadoop که یک نرم‌افزار متن باز است امور مربوط به جمع‌آوری و ذخیره مقادیر زیادی داده و آنالیز آن‌ها در دستگاه‌های ارزان قیمت را نیز بر عهده دارد. مثلا، بانک‌ها می‌توانند از Hadoop برای تشخیص تقلب، و آنالیز الگوی خرید مشتریان در سرویس‌های خرید آنلاین بهره گیرند.

    این فناوری با تجزیه مجموعه داده‌های بسیار بزرگ به بلوک‌های کوچک‌تر و توزیع آن‌ها در سرتاسر کلاستر سخت افزاری، به افزایش سرعت پردازش و افزایش ظرفیت سخت افزاری کمک می‌کند.

    شرکت‌هایی نظیر فیس بوک، آمازون، IBM، مایکروسافت، eBay و یاهو از نرم افزار Hadoop به منظور تحلیل داده‌های بزرگ خود بهره می‌برند.

    با این‌که Hadoop به خودی خود یک نرم‌افزار متن‌باز به‌شمار می‌رود ولی تعداد محدودی از شرکت‌ها نظیر Cloudera ،Hortonworks و MapR از نسخه تجاری این نرم‌افزار استفاده می‌کنند.

    علاوه بر این‌ها، تقاضا برای مهارت‌های مربوط به دیتاهای بزرگ بیش از ۱۰۶ هزار دلار آب می‌خورد، چرا که برای مهارت در این زمینه، باید در Hadoop ،NoSQL databases و ... نیز از دانش کافی برخوردار بود.

    رتبه ششم: Silverlight با ارزش حداقل ۱۰۳ هزار دلار

    به یکی از موارد غیر قابل انتظار لیست رسیدیم. مایکروسافت تکنولوژی برتر خود در زمینه خلق برنامه‌های غنی صوتی تصویری برای دنیای وب را Silverlight نام نهاده است. در حقیقت Silverlight برای جایگزینی Adobe Flash (که به پایان خود نزدیک می‌شود) به‌وجود آمده است.

    البته اگر از مهارت خاصی در این نرم‌افزار بهره‌مند نیستید، لازم نیست برای کسب آن خود را به دردسر بیاندازید. با این که مایکروسافت به طور رسمی‌ اعلام نکرده است ولی Silverlight عمر محدودی خواهد داشت. در واقع مایکروسافت چتر حمایتی خود را بر بالای استاندارد HTML5 پهن کرده و در کنار آن عدم پشتیبانی برنامه‌های اصلی ویندوز ۸ از Silverligh تأیید کننده همین موضوع است.

    با این حال شرکت‌های زیادی وجود دارند که تولیداتی را بر پایه این نرم‌افزار داشته و برای رسیدگی و ادامه کار با آن‌ها به متخصصین در این زمینه نیاز دارند.

    رتبه پنجم: گواهی CISSP با ارزش حداقل ۱۰۳ هزار دلار

    به ازای هر کمپانی عظیم بر روی کره آبی، درخواست برای متخصصین دنیای IT و دارای مدارک معتبر در زمینه امنیت اطلاعات و ارتباطات وجود دارد.

    آزمون و مدرک بین المللی CISSP مخفف Information Systems Security Professional Certified متعلق به شرکت ISC می‌باشد. این شرکت در سال ۱۹۸۹ به عنوان یک کنسرسیوم غیر انتفاعی از پیشروان صنعت و با هدف عرضه مدارک بین المللی در زمینه امنیت اطلاعات در هر سطح و گرایشی آغاز به کار نمود.

    CISSP از جمله برترین مدارک امنیتی به‌ شمار می‌رود و به متقاضیانی تعلق می‌گیرد که سابقه حداقل پنج ساله به عنوان متخصص حرفه‌ای امنیتی داشته باشند. افرادی که موفق به کسب این مدرک می‌شوند، می‌توانند در موقعیت‌های کاری خوبی در سرتاسر جهان مشغول به‌کار شوند.

    رتبه چهارم: Erlang با ارزش حداقل ۱۰۷ هزار دلار

    رتبه چهارم لیست نیز کمی‌غیرقابل باور به نظر می‌رسد. Erlang یک زبان برنامه‌نویسی بسیار قدیمی‌است که توسط اریکسون و برای پشتیبانی از برنامه‌هایی ابداع شده بود که نیازمند محیط‌های سطح بالا و پردازش‌های سنگین بودند.

    طراحی این زبان برنامه‌نویسی بیشتر به منظور اجرای همزمان و سریع دستورات بوده و بدین‌ ترتیب نیازی به حفاظت از متغیرها و Lock کردن آن‌ها برای اجرای همزمان دستورات نبود. درحالی که اکثر زبان‌های برنامه‌نویسی روی پیچیدگی و جلوگیری از خطا تمرکز دارند، Erlang ابزارهای لازم برای برنامه‌نویسی همزمان و آسان را فراهم می‌کند.

    در سال ۱۹۹۸ میلادی، اریکسون این زبان را به‌ صورت متن باز منتشر کرد و همزمان با این کار، رشد این زبان سرعت گرفت. با افزایش سیستم‌های پردازش ابری بر روی داده‌های عظیم، Erlang در شرف حیات دوباره است، چرا که این زبان برای انجام امور مربوط به پردازش توزیع شده بدون کاهش محسوس سرعت تبحر کافی دارد.

    رتبه سوم: Clojure با ارزش حداقل ۱۰۸ هزار دلار

    Clojure که به صورت "closure" تلفظ می‌شود، نسخه مدرن یک زبان برنامه‌نویسی بسیار قدیمی‌ به نام Lisp می‌باشد که از سال ۱۹۵۸ متولد شد.

    Clojure از سال ۲۰۰۷ و با خلاقیت Rich Hickey شکوهمندانه به عرصه فناوری پا گذاشت. عمده دلیل محبوبیت این زبان آن است که به خوبی با ماشین مجازی جاوا که در مرورگرهای وب به شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد کار می‌کند. این زبان در نوشتن برنامه‌های وب پیچیده که وظیفه پشتیبانی همزمان تعداد زیادی کاربر را بر عهده دارند، به‌ خوبی نقش خود را ایفا می‌کند.

    رتبه دوم: مدرک PMP با ارزش حداقل ۱۰۸ هزاردلار

    PMI's Project Management Professional) PMP)، یکی از رایج‌ترین و مورد قبول‌ترین گواهی‌های موجود در زمینه مدیریت پروژه است.

    این مدرک حقیقتا در بالاترین سطح ممکن قرار دارد و به افرادی تعلق می‌گیرد که لااقل بتوانند با سند‌های رسمی‌ ثابت کنند که نزدیک به ۴۵۰۰ ساعت کار مفید و با ارزش در زمینه مدیریت پروژه انجام داده‌اند. جالب آن که بعد از گرفتن این گواهی مجبور هستید تا سخت کار کنید و بدین‌ ترتیب مدرک را برای خود حفظ کنید.

    با این که این یک مدرک اختصاصی در زمینه IT به شمار نمی‌رود، اما اکثر کسانی که در زمینه IT در بخش مدیریت پروژه فعالیت دارند طالب اخذ آن هستند و اکثر کارفرمایان دنیای IT این مدرک را در زمینه مهارت مدیریت پروژه می‌پذیرند.

    رتبه اول: PeopleSoft با ارزش حداقل ۱۱۰ هزار دلار

    PeopleSoft یک نرم‌افزار مدیریت منابع انسانی یا مدیریت ارتباط با مشتریان است که در سال ۲۰۰۵ و در یکی از تلخ‌ترین تصاحب‌های خصمانه تاریخ IT به‌دست Oracle افتاد!

    بنیان‌گذار اصلی این نرم‌افزار تلاش کرد تا با احداث یک رقیب ابری، مشتریان PeopleSoft را به سمت خود بکشاند و از Oracle دور کند. با این که تعدادی از مشتریان Oracle وفادار ماندند ولی این کار تأثیر خود را بر فروش این شرکت گذاشت. Oracle ادعا می‌کند که در سال ۲۰۱۱، ۳۵۰ مشتری جدید را به تنهایی به مشتریان قبلی خود اضافه کرده است.

    البته این مهارت هم از آنجایی جالب است که به‌ نظر می‌رسد تعداد تقاضا برای افراد آشنا به این نرم‌افزار بیشتر از تعداد افرادی است که با این نرم‌افزار آشنایی دارند.

    شما با کدام‌یک از این مهارت‌ها آشنایی دارید؟ آیا این مهارت‌ها به‌اندازه‌ای که در دیگر کشورها ارزش‌گذاری می‌شوند در ایران نیز ارزش دارند؟ اگر درباره دستمزد افراد با این مهارت‌ها در کشورمان اطلاعاتی دارید ما و دوستانتان را در بخش نظرات از آن آگاه کنید.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات