۶ موضوعی که علم به ما درباره‌‌ی چگونگی افزایش هوش توصیه می کند

شنبه ۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴
مطالعه 5 دقیقه
همیشه دوست داریم تا فکر کنیم فرد باهوشی هستیم اما گاهی اوقات همه‌ی ما کارهای نامعقولی انجام می‌دهیم که از یک فرد باهوش انتظار نمی‌رود. آیا روش‌هایی وجود دارد که بتوان قدرت ذهن را تقویت کنیم؟  با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

شاید شما هم در زمان تحصیل در دانشگاه به عنوان یکی از افراد درس‌خوان موفق فارغ‌التحصیل شده‌اید، اما با این وجود همیشه آرزو داشته‌اید که به عنوان نفر اول دانشکده یا دانشگاه مدرک خود را دریافت کنید.

اکثر ما می‌توانیم مقدار بیشتری از قدرت ذهن‌مان را استفاده کنیم. این موضوع در نشریه‌ی نیویورک‌تایمز توسط پروفسور ریچارد فریدمن تشریح شده است. آزمایشی در علوم فکر در حال انجام است که مشخص می‌کند آیا واقعا می‌توانیم با تمرین با هوش‌تر شویم؟

فریدمن در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

 اگر سوال را در مورد افراد پا به سن گذاشته بپرسیم باید بگویم که سوال شما، سوال خوبی نیست.
ذهن ما به صورت فیزیکی بعد از گذشت 50 سال کوچک‌تر خواهد شد و حدود 11 درصد از افراد بعد از 65 سالگی نشانه‌هایی از آغاز بیماری آلزایمر را خواهد داشت.

قبل از ورود به این موضوع باید مقداری در مورد علوم ذهنی اطلاع داشته باشیم. هدف ما امکان فعال‌سازی افراد برای دستیابی حداکثر به ظرفیت مغزی، ضمن افزایش قدرت آن است که از این راه شما می توانید باهوش‌تر شوید.

در ادامه به تشریح هفت نکته‌ای می‌پردازیم که بایدها و نبایدهای تقویت ذهن انسان را به ما نشان می‌دهد.

۱.معماها و بازی‌های فکری کارساز است، اما فقط شما را در حل همین معماهای ذهنی متبحر می سازد

فریدمن در این مورد می‌گوید:

منتظر مقاومت در برابر این ایده هستم. به این خاطر که بازی های فکری جزو صنعت مولتی بیلیونر هاست.

فریدمن دانش آموزان مدرسه‌ای را در چهار کلاس مجزا تقسیم  کرده  و عملکرد هریک از آنها در انواع مختلف بازی‌ها و تمرین‌های فکری مورد بررسی قرار داده است تا مشخص شود که کدام یک از این گروه‌های دانش آموزی عملکرد بهتری داشته‌اند.

فردمن می گوید:

هرچند پیشرفت ذهن در انجام فعالیت های شناختی که قبلا تمرین شده بود، مشاهده شد؛ اما نمی‌توان هیچ شواهدی یافت که تمرینات و بازی های ذهنی باعث باهوش‌تر شدن افراد می شوند، چرا که بازی‌هایی که عملا تمرین و تکراری نشده بود در انتهای این تحقیق هیچ عملکرد رضایت بخش‌تر نسبت به قبل از تحقیق را نشان نداد.

۲. به نظر حل معماها و انجام بازی‌های فکری در افراد پا به سن گذاشته خوب عمل می کند

باریکه ای از امید هم هست چرا که همین تحقیق نشان می دهد گروهی که دارای میانگین سنی بیشتر از 60 سال هستند پس از آزمایش‌ها رشد بیشتری را نسبت به جوانان داشتند و با توجه به این موضوع محققین آزمایش را برروی این افراد به شکل زیر که یک سال کامل به طول انجامید ادامه دادند.

فریدمن می نویسد:

نتایج این تحقیق ها به زودی در یک مجله منتشر خواهد شد. این نتایج به ما نشان داده است که افراد پا به سن گذاشته با ادامه ی تمرین های ذهنی قدرت استنباط شفاهی آنان بیشتر می شود. این یک خبر خوب است چرا که می تواند به ما این را نشان دهد که با تمرین های ذهنی می‌توان برخی از تاثیرات پیری به مغز را به تاخیر انداخت.

۳.باور و اعتقاد به افزایش توانایی مغزی در گروه قشری جوانان تاثیر گذار است

هم اکنون به برخی از اطلاعات واقعا جذابی دست یافته ایم. وقتی به گروه سنی جوانان می رسیم مخصوصا زمانیکه می توانیم آنها را متقاعد نماییم، آنها می توانند عملکرد ذهنی خود را افزایش دهند، در این شرایط مغز جوانان به صورت ناخودآگاه به خود القاء می‌کند که می تواند عملکرد بهتری داشته باشد. شواهد نیز به ما نشان می‌دهد که جوانان عملکرد بهتری در تست های هوش دارند.

فریدمن می نویسد:

این یافته ها نشان می‌دهد که ما باید جوانان را عمیقا با مباحث آموزشی درگیر  کنیم. ــ آنها یک رابطه ی خیلی ساده ای به ما نشان دادند‌ ــ آموزش و تشویق تاثیر شگرفی در عملکرد آنان دارد.

۴.تمرین های فیزیکی می تواند کمک کند

واقعا آیا تمرین های فیزیکی در زندگی ما کمک نمی کند؟ در مورد پیشرفت عملکرد مغزی  تمرین‌های فیزیکی کمک می کند تا نورون های مغز به صورت فیزیکی رشد کنند. به عنوان مثال محققین پس از بررسی تاثیر تمرینهای استقامتی، هوازی و تعادل بر روی گروهی که اختلال روان شناختی خفیفی داشتند به کل شگفت زده شدند.

فریدمن می‌گوید:

محققین دریافتند زمانیکه هردو تمرین هوازی و استقامتی همزمان اجرا شود، این گروه می تواند در بخش‌های مختلف ذهنی رشد چشمگیری داشته باشد. زنان با تمرکز بر روی تمرینات هوازی  پیشرفت خوبی را در بخش تحلیل شفاهی نشان دادند که این نشانگر دریافت نتیجه های مشخص از تمرینات مشخص است.

۵. تمرینات فیزیکی مانع افسردگی می شود

این شاید منطقی ترین عبارت از فریدمن باشد که می نویسد:

 مواجهه با افسردگی های سریالی و اساسی می تواند به صورت مخربی هوش را متاثر سازد و می‌تواند سبب کاهش اندازه‌ی بخشی از مغز انسان شده و مقدار پروتئین‌هایی که مغز از آن تغذیه می کند را به شدت کاهش دهد. 

۶.داشتن یک رابطه‌ی انسانی قوی برای افزایش قوای ذهنی کمک فراوانی می کند

فرید من می نویسد

یکی از موضوعاتی که به طور حتم به افزایش قوای ذهنی انسان کمک می کند داشتن یک رابطه‌ی خوب و عالی با سایر افراد است. برای مثال یک پروفسور دانشگاه هاروارد با تحقیق برروی بیش از ۱۷ هزار انسان که حداقل ۵۰ سال سن داشتند و به مدت ۶ سال به صورت متناوب مورد آزمایش هوش قرار گرفته اند نتایج جالبی  را در برداشت، آن دسته از افرادی که رابطه‌‌ی قوی و صمیمی با اجتماع داشته و پیوند خوبی با اطرافیانش داشته اند،‌در مغزشان تغییری کمتر از نصف نسبت به سایر افرادی داشتند که رابطه ی خوبی با اجتماع نداشته اند.

با همه ی این تفاسیر چه نتیجه ای می‌توان گرفت؟ خیلی ساده است، فرید می‌گوید:

داروهای شفابخش و افزایش هوش را فراموش کنید، لباس ورزشی خودتان را بپوشید و به تمرین بپردازید. اگر شما بیش از ۶۰ سال سن دارید از تمرینات ذهنی به همراه سایر دوستانتان استفاده کنید 
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات