ده ترفند اندروید که شاید از آن‌ها بی‌خبر باشید [همراه با ویدئو]

یک‌شنبه ۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
در این مطلب با ده ترفند در گوشی‌های اندرویدی آشنا خواهید شد که شاید کمتر به‌آن‌ها توجه کرده‌اید.
تبلیغات

گوگل هرساله با به‌روزرسانی اندروید و اپلیکیشن‌های این سیستم‌عامل، تغییرات ریز و درشتی در آن اعمال می‌کند که برخی تغییرات در آن‌ها به‌وضوح مشخص‌اند و برخی دیگر از نگاه کاربران مخفی می‌مانند یا چندان استفاده نمی‌شوند.

برخی از این تغییرات شامل نکته‌ها و ترفندهای مفیدی می‌شود که استفاده از آن‌ها می‌تواند به بهره‌وری بیشتر از دستگاهتان کمک کند. شما می‌توانید با دانستن ترفندهای مختلف اندروید به کاربر حرفه‌ای این سیستم‌عامل تبدیل شوید. درادامه با زومیت همراه باشید تا ده ترفند از ترفندهای جالب‌ اندروید را مرور کنیم.

کپی متن یا عکس با درگ و دراپ

یکی از روش‌های ساده برای کپی‌کردن متن‌ها از گوگل کروم و هر صفحه‌ای دیگری که متن و عکس داشته باشد، درگ و دراپ است. برای این کار ابتدا باید حالت دو پنجره‌ی گوشی خود را فعال کنید و سپس دو اپلیکیشنی که قصد دارید متن یا عکس از یکی از آن‌ها را کپی و در دیگری جای‌گذاری کنید، باز کنید.

در‌ادامه، قسمتی از متن یا عکس مدنظر خود را انتخاب کنید، انگشت خود را روی آن نگه دارید، به صفحه‌ی دیگر بکشید و در فیلد متن رها کنید. پس از این کار، مشاهده خواهید کرد که متن یا عکس انتخاب‌شده بدون کپی‌کردن به‌راحتی انتقال داده شده است.

زوم‌کردن با یک انگشت در گوگل مپ

زوم کردن با یک انگشت در گوگل مپ

گوگل مپ یکی از اپلیکیشن‌های پرکاربردی است که کاربران برای مسیریابی و به‌اشتراک‌گذاشتن موقعیت مکانی خود از آن استفاده می‌کنند. کاربران می‌توانند با زوم‌کردن روی نقشه به اطلاعات دقیق‌تری دسترسی داشته باشند. یکی از ترفندهای اندروید زوم‌کردن بدون برداشتن انگشت و با کاربری ساده‌تر است.

برای این کار باید وارد اپلیکیشن گوگل مپ شوید. سپس با دو بار ضربه‌زدن روی بخشی از نقشه حالت زوم را فعال کنید. حال بدون برداشتن انگشت و تنها با بالا و پایین کردن انگشت خود می‌توانید (Zoom in) و (Zoom out) کنید. در ویدئو زیر، آموزش کامل ترفندهای گفته‌شده در این مقاله را مشاهده خواهید کرد.

تماشا در یوتیوب

حامی این ویدئو صرافی تترلند است.

به‌اشتراک‌گذاشتن لایو لوکیشن بدون واتساپ

لایو لوکیشن بدون واتس اپ

امروزه، استفاده از قابلیت لایو لوکیشن بسیار زیاد شده است. کاربران می‌توانند با به‌اشتراک‌گذاشتن موقعیت مکانی‌شان به‌صورت زنده، اطلاع دقیقی از لوکیشن خود را برای دیگران ارسال کنند. به‌دلیل استفاده زیاد از پیام‌رسان واتساپ، کاربران برای ارسال لایو لوکیشن از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند؛ اما باید بدانید که گوگل مپ نیز این قابلیت را دارد. شما می‌توانید با ارسال موقعیت خود در قالب لینک ارسال‌شده، دیگران را از لوکیشن خود به صورت لحظه‌ای باخبر کنید.

برای این کار ابتدا وارد نرم‌افزار گوگل مپ شوید. سپس در بالای صفحه روی عکس پروفایل خود ضربه بزنید. سپس از بین گزینه‌های موجود Location sharing را انتخاب کنید. حال باید ایمیل یا شماره شخصی که قصد دارید لوکیشن را به او ارسال کنید، انتخاب کنید و سپس روی ارسال ضربه بزنید. در این حالت، فرد مقابل با کلیک روی لینک ارسال‌شده، اطلاع دقیقی از موقعیت شما به دست می‌آورد.

جابه‌جاشدن بین تب‌های گوگل کروم

جابجا شدن بین تب های گوگل کروم

زمانی‌که تب‌های زیادی در مرورگر کروم باز می‌کنید، مدیریت و جابه‌جایی بین آن‌ها کمی دشوار می‌شود. برای این کار روش بسیار ساده‌تری وجود دارد؛ فقط کافی است انگشت خود را روی نوار بالایی کروم به‌سمت راست و چپ بکشید. با استفاده از این روش، دیگر نیازی نیست که تب‌های مختلف را باز و سپس صفحه‌ی مدنظر خود را انتخاب کنید.

جست‌وجو به‌صورت ناشناس

جستجو به صورت ناشناس

تقریباً تمامی مرورگرهای امروزی از قابلیتی به‌ نام حالت ناشناس بهره می‌برند. این حالت می‌تواند کاربردهای زیادی برای کاربران داشته باشد. درصورتی‌که کاربران حالت ناشناس یا Inconginto را فعال کنند، هرآنچه در آن تب جست‌وجو کنند یا وارد هر صفحه‌ای که شوند، هیچ‌گونه اطلاعاتی در تاریخچه‌ی مرورگر آن‌ها به‌جا نخواهد ماند.

همچنین، در این حالت نیازی نیست که با حساب خاصی به گوگل کروم و دیگر مرورگرهای دارای این قابلیت وارد شوید. برای استفاده از این قابلیت، ابتدا وارد مرورگر کروم شوید و سپس در قسمت بالایی سمت راست روی آیکون سه‌نقطه ضربه بزنید. سپس از بین گزینه‌های موجود، New Incognito tab را انتخاب کنید. حال در این صفحه می‌توانید به جست‌وجو و وب‌گردی خود ادامه دهید.

استفاده از ویجت کروم

ویجت گوگل کروم

ویجت‌های بسیار متعددی برای برندهای مختلف گوشی وجود دارد. برخی از این ویجت‌ها به‌صورت پیش‌فرض روی گوشی‌ها وجود دارند. ویجت کروم یکی از این ویجت‌ها است که در گوشی‌های اندرویدی دیده می‌شود.

ویجت کروم باعث می‌شود، جست‌وجو و استفاده از دستیار صوتی گوگل و دسترسی به حالت ناشناس برای شما بسیار ساده‌تر شود؛ زیرا نوار جست‌وجو را همیشه و به‌صورت دائمی در Home Page خود خواهید داشت.

این نوار فضای زیادی نیز اشغال نمی‌کند. برای اضافه‌کردن این ویجت باید وارد بخش ابزارها یا ویجت‌ها شوید. معمولاً با نگه‌داشتن دکمه‌ی Home یا Recent App، می‌توانید وارد بخش ابزارها شوید. سپس این ویجت را انتخاب کنید و به صفحه اصلی خود انتقال دهید.

زمان‌بندی حالت سایلنت

زمان‌بندی حالت سایلنت

یکی از قابلیت‌های کاربردی اندروید که در گوشی‌های شیائومی و سامسونگ دیده می‌شود، زمان‌بندی حالت سایلنت یا بی‌صدا است. این قابلیت در مواقعی بسیار سودمند است که گوشی خود را به‌طور موقت سایلنت، اما فراموش می‌کنید که آن را به حالت قبل برگردانید.

اگر گوشی شما از برند شیائومی است، برای استفاده از این ویژگی باید یکی از دکمه‌های مربوط به کم و زیاد کردن صدا را فشار دهید. سپس بالای بخش Sound bar روی آیکن سه‌نقطه ضربه بزنید. حال انگشت خود را روی بخش Slide to set timer جا‌به‌جا کنید. در این بخش، می‌توانید زمان مدنظرتان را انتخاب کنید.

فعال‌کردن این قابلیت در گوشی‌های سامسونگ متفاوت است. برای این کار از کوئیک پنل، انگشت خود را روی گزینه Sound نگه دارید و سپس روی Mute ضربه بزنید. حال بخشی به نام Temporary Mute اضافه می‌شود که با فعال‌کردن آن، می‌توانید مدت‌زمان مدنظر خود را برای خروج از حالت سایلنت انتخاب کنید.

بازی آفلاین گوگل

بازی آفلاین گوگل

احتمالاً همه‌ی شما زمانی‌که در حال جست‌وجوی موضوعی در مرورگر کروم بوده‌اید، با دایناسور پیکسلی معروف گوگل روبه‌رو شده‌اید. این دایناسور فقط زمانی ظاهر می‌شود که گوشی یا کامپیوتر شما به اینترنت متصل نباشد.

این دایناسور، تنها یک تصویر برای اعلام خبر دسترسی‌نداشتن به اینترنت نیست؛ بلکه بازی آفلاین اندروید است. با ضربه‌زدن روی دایناسور، شروع به حرکت می‌کند و می‌توانید با ادامه‌ی بازی امتیاز کسب کنید. همچنین، در مواقعی که اینترنت شما وصل است، می‌توانید با واردکردن آدرس chrome://dino این بازی را انجام دهید.

دستیار صوتی گوگل

دستیار صوتی گوگل

در سال‌های اخیر، دستیار صوتی گوگل بسیار هوشمندتر شده است. شما می‌توانید با استفاده از این ابزار و فقط به‌صورت صوتی، فرمان‌هایی را به گوشی خود منتقل کنید. یکی از کاربردهای ابتدایی‌ این ابزار، پیداکردن نام آهنگ‌هایی است که در حال شنیدن آن‌ها هستید.

برای این کار باید اپلیکیشن گوگل اسیستنت را با نگه‌داشتن دکمه‌ی هوم یا کشیدن انگشت از گوشه‌های لبه‌ی پایینی صفحه باز کنید . سپس به انگلیسی نام موسیقی را بپرسید. روش دیگر آن است که پرسش خود را تایپ کنید. در این‌ حالت میکروفون دستیار فعال می‌شود و شما با نزدیک‌کردن گوشی به منبع صدا یا با زمزمه‌کردن ترانه، می‌توانید اسم و خواننده موسیقی را پیدا کنید. همچنین، به‌طور پیش‌فرض برخی از پرسش‌های پرتکرار در این اپ وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

تبدیل ویدئو به فایل صوتی بدون اپلیکیشن تبدیل فرمت

تبدیل ویدئو به فایل صوتی بدون اپلیکیشن تبدیل فرمت

روشی بسیار ساده برای تبدیل فایل‌های ویدئویی به فایل صوتی وجود دارد که می‌توانید بدون نصب اپ خاصی این کار را تنها در فایل منیجر خود انجام دهید. برای این کار ابتدا وارد فایل منیجر شوید و سپس به بخش Rename ویدئو مدنظر بروید. حال باید فرمت فایل را از MP4 به MP3 تغییر دهید. پس از این کار، ویدئو شما به‌صورت فایل صوتی ازطریق اپلیکیشن‌های پخش موسیقی اجرا می‌شود.

ترفندهای بسیار زیادی برای اندروید وجود دارد که استفاده از این سیستم‌عامل را برای کاربران خود جذاب‌تر می‌کند. در این مقاله ده نمونه از این ترفندها را مرور کردیم. شما کاربران زومیت از کدام‌یک از ترفندهای اندروید بیشتر استفاده می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات