وزارت انرژی ایالات متحده: منشأ کرونا احتمالاً نشت آزمایشگاهی است

دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵
مطالعه 2 دقیقه
پژوهشگر در آزمایشگاه
درحالی‌که وزارت انرژی ایالات متحده در گزارشی به نشت آزمایشگاهی به‌عنوان منشأ ویروس کرونا اشاره می‌کند، دستیار بایدن می‌گوید پاسخ قطعی وجود ندارد.
تبلیغات

وال‌استریت ژورنال روز یکشنبه گزارش کرد که وزارت انرژی ایالات متحده به این نتیجه رسیده است که دنیاگیری کووید ۱۹ به‌احتمال زیاد ناشی از نشت آزمایشگاهی بوده است؛ اگرچه جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، می‌گوید که پاسخ قطعی درمورد منشا ویروس وجود ندارد.

به‌گزارش وال‌استریت ژورنال، نتیجه‌گیری‌های جدید وزارت انرژی در گزارش طبقه‌بندی‌شده به‌روزشده‌ای از دفتر آوریل هینز، مدیر اطلاعات ملی، دیده شده است که اخیراً دراختیار کاخ‌سفید و برخی از اعضای کنگره قرار گرفته است.

افرادی که گزارش مذکور را خوانده بودند، به وال‌استریت ژورنال گفتند وزارت انرژی که بر بسیاری از آزمایشگاه‌های ایالات متحده نظارت می‌کند، براساس اطلاعات جدید به این نتیجه رسید؛ اما سطح اطمینان قضاوت خود را «کم» ارزیابی کرد.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند اداره‌ی تحقیقات فدرال (FBI) نیز در سال ۲۰۲۱ با اطمینان متوسط تشخیص داد که ویروس از نشت آزمایشگاهی منشأ گرفته است؛ اما این آژانس به دلایلی متفاوت از دلایل وزارت انرژی به این نتیجه رسید. سایر آژانس‌های فدرال مخالف هستند. طبق گزارش‌ها، چهار آژانس با اطمینان کم تشخیص داده‌اند که ویروس به‌طور‌طبیعی ازطریق حیوانات به انسان منتقل شده است و دو آژانس دیگر ازجمله CIA بین این دو تئوری منشأ مردد هستند.

وزارت انرژی ایالات متحده به فوربس گفت طبق دستور رئیس‌جمهور، به حمایت از بررسی‌های دقیق و عینی کارشناسان اطلاعات خود درباره‌ی منشأ کووید ۱۹ ادامه می‌دهد؛ اما درباره‌ی جزئیات آن اظهارنظر نمی‌کند.

افراد مطلع از محتوای گزارش به وال‌استریت ژورنال گفتند گزارش وزارت انرژی این باور را دوباره تأیید کرد که دنیاگیری کووید ۱۹ حاصل برنامه‌ی ساخت سلاح‌های زیستی چینی نبوده است.

سالیوان روز یکشنبه در مصاحبه با سی‌ان‌ان در پاسخ به پرسشی درباره‌ی گزارش ژورنال گفت: «برخی از عناصر جامعه‌ی اطلاعاتی به نتیجه‌گیری رسیده‌اند. برخی دیگر هم گفته‌اند که اطلاعات کافی برای اطمینان از این مسئله ندارند. پرزیدنت بایدن بارها به همه‌ی اعضای جامعه اطلاعاتی دستور داده است تا تلاش و منابع را صرف یافتن پاسخ این پرسش کنند؛ اما درحال‌حاضر پاسخی قطعی از جامعه‌ی اطلاعاتی درباره‌ی این سؤال وجود ندارد.»

از زمان شروع انتشار ویروس، منشأ کووید ۱۹ که موجب دنیاگیری چند‌ساله و مرگ بیش از ۶٫۷ میلیون نفر در سراسر جهان شد، محل بحث بوده است. به‌باور بسیاری از کارشناسان، ویروس Sars-Cov-2، یعنی ویروسی که موجب کووید ۱۹ می‌شود، از ووهان چین جایی که اولین شیوع در آن رخ داد، منشأ گرفت؛ اما منشأ دقیق ویروس کمتر مشخص است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که ویروس به‌احتمال زیاد به‌طور‌طبیعی از حیوانات به انسان منتقل شده است؛ اما شواهد مستقیمی وجود ندارد. برخی دیگر فکر می‌کنند احتمال وقوع حادثه‌ی آزمایشگاهی وجود دارد و این موضوع سزاوار تحقیق و تفحص بیشتر است.

چندین تئوری بر پژوهش‌هایی تمرکز دارد که در مؤسسه‌ی ویروس‌شناسی ووهان انجام می‌شود. همچنین، این باور وجود دارد که ویروس ممکن است از حیواناتی ازقبیل خفاش، راکون یا پانگولین به انسان منتقل شده باشد یا قبل از رسیدن به انسان از گونه‌ای به گونه‌ی دیگر منتقل شده باشد. این انتقال طبیعی می‌توانسته است در بازار عمده‌فروشی غذاهای دریایی هوانان رخ دهد که بسیاری از اولین موارد کووید با آن در ارتباط بودند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات