وزارت بهداشت: واکسن خارجی کرونا ۲۰ درصد جمعیت کشور را پوشش می‌دهد

چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
سخن‌گوی وزات بهداشت اظهار کرد ایران با پرداخت ۵۲ میلیون دلار، واکسن کرونا را در کواکس پیش‌خرید کرده است؛ اما این واکسن، تنها می‌تواند ۱۰ درصد جمعیت کشور را پوشش دهد.
تبلیغات

سخن‌گوی وزات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد که علاوه‌بر اقدام ایران در زمینه‌ی تولید واکسن کرونا، در پیش‌خرید واکسن از کشورهایی مشارکت کرده است که در این حوزه جلوتر هستند. به‌گفته‌ی سیماسادات لاری، ایران در میان ۸۴ کشوری است که برای پیش‌خرید واکسن کرونا در کواکس پول پرداخت کرده است.

لاری: به‌جز افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری زمینه‌ای و کادر درمان، واکسن ایرانی برای بقیه مردم استفاده می‌شود

طبق اعلام لاری، هزینه‌ی پیش‌پرداخت واکسن ۵۲ میلیون دلار است که پرداخت آن در حال انجام است. با‌این‌اوصاف، سخن‌گوی وزارت بهداشت می‌گوید میزان واکسنی که از این طریق خریده می‌شود، تقریبا می‌تواند ۱۰ درصد جمعیت ایران را پوشش دهد. بااین‌حال، برای تهیه‌ی واکسن با برخی شرکت‌های بین‌المللی (مانند شرکتی هندی) نیز همکاری شده تا واکسن ۱۰ درصد دیگر جمعیت هم از این طریق تأمین شود.

بر‌این‌اساس، واکسن‌های خارجی کرونا نهایتا ۲۰ درصد جمعیت کشور را پوشش خواهند داد. از این میان، افراد مسن و مبتلا به بیماری زمینه‌ای و کارکنان با ارتباط مستقیم با بیماران مشمول دریافت این واکسن‌ها می‌شوند. لاری می‌گوید اصرار دولت بر این است که برای سایر جمعیت کشور، واکسن ایرانی استفاده شود و کشورمان از رقابت تولید واکسن در دنیا عقب نماند.

لاری: انجام آزمایش آنتی‌ژن کرونا در مراکز درمانی دولتی رایگان خواهد بود

هم‌اکنون، شرکت‌های مختلفی ازجمله انستیتو پاستور و مؤسسه‌ی رازی و ستاد اجرایی فرمان امام درحال‌پیگیری پروژه‌ی ساخت واکسن کرونا در ایران هستند. هشت شرکت دانش‌بنیان نیز در این حوزه پیشتاز هستند که به‌گفته‌ی لاری، چهار شرکت در زمستان وارد مرحله‌ی کارآزمایی بالینی می‌شوند.

پیش‌از‌این، مدیر روابط‌عمومی وزارت بهداشت نیز در توییتی خبر داده بود که هشت واکسن ایرانی کرونا در فهرست نامزدهای واکسن سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته‌اند و هشت واکسن ایرانی دیگر نیز در آستانه‌ی ورود به این فهرست هستند.

سخن‌گوی وزارت بهداشت به آزمایش‌های آنتی‌ژن کرونا اشاره کرد که نتیجه را در مدت ۲۵ دقیقه اعلام می‌کنند. وی گفت قرار است تعدادی تست از کره‌جنوبی خریده شود و در کشور خودمان نیز هفته‌ی آینده اولین نمونه از تست آنتی‌ژن تولید شود. آزمایش‌های آنتی‌ژن قرار است تنها دراختیار مراکز ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته کرونا و مراکز درمانی دولتی قرار بگیرند و به‌رایگان برای افراد علامت‌دار انجام شوند. پیش‌از‌این، تنها از افراد آسیب‌پذیر و مسن‌تر از ۶۰ سال به‌رایگان آزمایش گرفته می‌شد.

سیماسادات لاری میزان مرگ‌و‌میر بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بستری‌شده در بخش آی‌سی‌یو را ۵۰ درصد اعلام کرد و گفت از هر دَه هزار نفر مبتلا به کرونا، بیش از چهار نفر دوباره درگیر بیماری می‌شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات