۶ تصور نادرست درباره‌ی استفاده از ماسک

شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
در طول دنیاگیری کرونا شایعات زیادی درباره‌ی استفاده از ماسک‌ها به وجود آمد. اما تحت هر شرایطی استفاده از ماسک ضروری است و به کاهش روند شیوع ویروس کرونا کمک می‌کند.
تبلیغات

در ماه‌های اخیر، ماسک‌ها به یکی از بحث‌برانگیز‌ترین موضوعات دنیاگری کرونا تبدیل شده‌اند. با وجود درگرفتن بحث‌های آنلاین و گاهی متناقض‌ در افکار عمومی، علم مرتبط با استفاده از ماسک چندان هم پیچیده نیست. شواهد گسترده‌ای در رابطه با کاربرد ماسک برای محافظت از خود و دیگران و کمک به کاهش روند گسترش ویروس کرونا وجود دارد. در ادامه به برخی از متداول‌ترین افسانه‌ها و تصورات غلط رایج درباره‌ی پوشیدن ماسک اشاره شده است.

۱.  استفاده از ماسک وضعیت بیماری را تشدید می‌کند

افسانه: اگر ویروس داشته باشید، پوشیدن ماسک می‌تواند به‌معنی آسیب‌پذیری مجدد در برابر ذرات ویروسی باشد و وضعیت بیماری تشدید می‌شود.

واقعیت: این ادعا در مستند شبه‌علم Plandemic مطرح شد که دانشمندان آن را رد کردند. اگر ویروس در بدن شخصی باشد نمی‌تواند مجددا او را آلوده کند. به عقیده‌ی دانشمندان این دیدگاه، فاقد پشتوانه‌ی علمی است؛ زیرا سیستم ایمنی بدن مانع از آلودگی مجدد می‌شود.

۲. ماسک‌ سطح اکسیژن را کاهش می‌دهد

افسانه: نمی‌توانید در ماسک نفس بکشید. پوشیدن آن خطرناک است؛ زیرا سطح اکسیژن را محدود می‌کند.

واقعیت: ایمنی ماسک‌ها ثابت شده است به همین دلیل پرسنل پزشکی حتی قبل از دنیاگیری کرونا هم از آن‌ها استفاده می‌کردند. بسیاری از پزشکان، شایعات فعلی را درباره‌ی کاهش سطح اشباع اکسیژن خون رد کرده‌اند. علاوه بر این، با وجود ادعاهایی مثل تشدید بیماری‌های تنفسی مثل آسم بر اثر پوشیدن ماسک، پزشکان معتقدند هیچ دلیل معقولی برای معافیت از ماسک وجود ندارد. با پوشیدن صحیح و انتخاب نوع مناسب ماسک می‌توان مشکلات را کاهش داد.

حتی تا وقتی که ماسک خیس نشده باشد می‌توان با آن ورزش کرد. انواع مشخصی از ماسک‌های صنعتی می‌توانند بر جذب اکسیژن تأثیر بگذارند؛ اما انواع متداول ماسک‌ها مثل ماسک جراحی و ماسک پارچه‌ای تأثیری بر سطح اکسیژن ندارند.

۳. اگر علائمی ندارید، نیازی به استفاده از ماسک نیست

افسانه: اگر احساس خوبی دارید و علائمی مثل سرفه یا تب ندارید نیازی به استفاده از ماسک نیست.

واقعیت: ۴۰ درصد از افراد مبتلا به ویروس کرونا هیچ علامتی ندارند. ناقلان بی‌علامت ویروس می‌توانند بدون آن که خود بدانند ویروس را به دیگران منتقل کنند. حتی افرادی که علائم بیماری را دارند ممکن است قبل از پیدا شدن علامت‌ها، ویروس را منتقل کرده باشند.

باتوجه‌به احتمال بازگشایی مدارس در پاییز امسال، کودکان و افراد جوان‌تر باید مراقب باشند؛ زیرا طبق برخی شواهد، کودکان بیشتر از بزرگسالان در معرض انتقال بی علامت ویروس قرار دارند. به همین دلیل با بازگشت مردم به زندگی عمومی، سیاست‌های جامع و پیوسته درباره‌ی پوشیدن ماسک می‌توانند به کاهش سرعت گسترش بیماری کمک کنند.

۴. اگر سالم و شجاع هستید نیازی به ماسک ندارید

افسانه: تنها افرادی که از بیماری می‌ترسند باید ماسک بپوشند. اگر سالم یا شجاع باشید نیازی به ماسک ندارید.

واقعیت: مزیت اصلی استفاده از ماسک، پیشگیری از ابتلای افراد دیگر در محیط اطراف است به همین دلیل تمام افراد باید ماسک بزنند. ماسک‌ها معمولا پس از عطسه، سرفه، تنفس یا صحبت از ورود ذرات عفونی به هوای اطراف جلوگیری می‌کنند. انتقال پیام‌های نادرست درباره‌ی استفاده از ماسک از زبان مقام‌های بهداشتی رسمی در طول دنیاگیری باعث به وجود آمدن شایعه‌ی نپوشیدن ماسک شد و به همین دلیل به باور بسیاری، افراد سالم نیازی به استفاده از ماسک ندارند.

اما بر اساس جدیدترین پژوهش‌ها، مؤثرترین سناریو برای کاهش ابتلا به ویروس کرونا استفاده از ماسک است. در پژوهش اخیر CDC، در یکی از سالن‌های زیبایی میسوری، ماسک به توقف شیوع ویروس کرونا منجر شد. اگرچه دو کارمند، از ناقلان بی‌علامت ویروس بودند؛ اما هیچ‌کدام از ۱۳۹ مشتری آن‌ها به بیماری مبتلا نشدند؛ زیرا همه از ماسک استفاده کردند.

افسانه: گترها یا پوشش‌های پارچه‌ای که اغلب دوندگان به کار می‌روند می‌توانند خطر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش دهند.

واقعیت: طبق پژوهش دانشگاه دوک که در ماه جاری در اینترنت منتشر شد، گتر گردن نمی‌تواند از گسترش ویروس جلوگیری کند؛ اما در این پژوهش، کارایی ماسک بررسی نشده است. درواقع پژوهشگرها تنها به‌دنبال روشی برای اندازه‌گیری کارایی ماسک بوده‌اند. به گفته‌ی پژوهشگران این مقاله، نتایج جامع نیستند؛ اما می‌توان از روش‌شناسی آن برای مقایسه‌ی کارایی ماسک‌ها استفاده کرد. برخی ماسک‌ها می‌توانند بهتر از ماسک‌های دیگر عمل کنند؛ اما پژوهش‌های بیشتری درباره‌ی گترهای گردن لازم است.

۶. ماسک‌ها می‌توانند جایگزین قوانینی مثل فاصله‌گذاری اجتماعی یا شستن دست‌ها شوند

افسانه: اگر از ماسک استفاده کنید می‌توانید بدون نگرانی در شلوغی‌ها رفت‌و‌آمد کنید.

واقعیت: با اینکه پژوهش‌های مربوط به کارایی ماسک‌ها واضح هستند، تنها استفاده از ماسک کافی نیست. کارشناسان بهداشتی، رعایت موارد دیگری مثل شستشویی منظم دست‌ها و حفظ فاصله‌ی اجتماعی حداقل دو متر را توصیه می‌کنند. درنتیجه در صورت ترکیب تمام این معیارها می‌توان به‌طور چشم‌گیری از شیوع ویروس کرونا جلوگیری کرد و جان هزاران نفر را نجات داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات