طول عمر خود را با مصرف پروتئین‌های گیاهی افزایش دهید

سه‌شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
پژوهش‌ها از ارتباط میان مصرف پروتئین‌های گیاهی با افزایش طول عمر خبر می‌دهد، بنابراین برای افزایش طول عمر، پروتئین‌های گیاهی را جایگزین پروتئین‌های حیوانی کنید.
تبلیغات

پیروی از رژیم‌های غذایی حاوی پروتئین، به‌ویژه پروتئین‌های گیاهی با خطر پایین مرگ‌ومیر ناشی از علل مختلف همراه است. محققان معتقدند که این یافته‌ها از توصیه‌های رژیم غذایی فعلی برای افزایش مصرف پروتئین‌های گیاهی افراد پشتیبانی می‌کند.

رژیم‌های غذایی سرشار از پروتئین، به ویژه پروتئین موجود در حبوبات (نخود فرنگی، لوبیا و عدس)، غلات کامل و آجیل با خطر پایین ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و سکته مغزی همراه است، در حالی که مصرف منظم گوشت قرمز و مصرف زیاد پروتئین‌های حیوانی با بروز چندین بیماری ارتباط دارد، اما داده‌ها نتایج متناقضی را از ارتباط میان انواع مختلف پروتئین و میزان مرگ‌ومیر ارائه می‌دهد، به همین خاطر محققان مستقر در ایران و ایالات متحده تصمیم به اندازه‌گیری مصرف پروتئین حیوانی و گیاهی و ارتباط آن با خطر مرگ‌ومیر ناشی از انواع مختلف بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان گرفتند.

آنها نتایج ۳۲ مطالعه را مورد بررسی قرار داده و تخمین‌های خطر ابتلا به انواع بیماری‌های مختلف اعم از بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان را در افراد بالای ۱۹ سال گزارش دادند. سپس برای مقایسه اثرات بیشترین در مقابل کمترین گروه‌های دریافتی پروتئین از مدل‌های ریاضی استفاده شد و تجزیه و تحلیل‌های مختلفی برای ارزیابی روابط میان میزان مصرف پروتئین و مرگ‌ومیر انجام گرفت.

بر اساس گزارش‌ها میزان مرگ‌ومیر در میان ۷۱۵،۱۲۸ شرکت‌کننده (تا ۳۲ سال) در این مطالعه، ۱۱۳،۰۳۹ نفر (۱۶۴۲۹ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی و ۲۲۳۰۳ از سرطان) بوده است.

به طور کلی، نتایج نشان می‌دهد که مصرف پروتئین زیاد در مقابل پروتئین کم، خطر مرگ‌ومیر را در افراد افزایش خواهد داد. نتایج پژوهش‌ها حاکی از آن است که مصرف پروتئین گیاهی، خطر ابتلا به مرگ‌ومیر را تا ۸ درصد کاهش داده و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی را هم تا ۱۲ درصد کاهش خواهد داد. بر اساس یافته‌های این مطالعه، مصرف پروتئین حیوانی با خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و مرگ‌ومیر ناشی از سرطان، ارتباط معنی‌داری نداشت. همچنین تجزیه و تحلیل‌ داده‌ها از ۳۱ مطالعه نشان می‌دهد که ۳ درصد انرژی اضافی از پروتئین‌های گیاهی در روز با ۵ درصد خطر مرگ‌ومیر ناشی از علل مختلف همراه است.

محققان معتقدند: «دلایل احتمالی تاثیرات مفید پروتئین‌های گیاهی به ارتباط آن‌ها با تغییرات مطلوب در فشار خون، کلسترول و قند خون مربوط می‌شود که ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی همانند بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ کمک کند.»

توجه داشته باشید که تفاوت در نحوه ارزیابی رژیم‌های غذایی و احتمال اینکه برخی از اثرات ممکن است به دلیل عوامل نامشخص رخ دهد، در تایید این یافته‌ها محدودیت ایجاد می‌کند. علاوه بر این، چون بیشتر مطالعات انجام شده در مورد کشورهای غربی بوده است، این یافته‌ها ممکن است برای سایر کشورها کاربرد نداشته باشد. با این حال، نمی‌توان تعداد بالای شرکت‌کنندگان و میزان بالای مرگ‌ومیر را نادیده گرفت.

محققان می‌گویند: «این یافته‌ها پیامدهای مهمی در بهداشت عمومی دارد، زیرا مصرف پروتئین گیاهی به جای پروتئین حیوانی می‌تواند به‌راحتی افزایش پیدا کند و تاثیر زیادی بر طول عمر افراد بگذارد.»

در حالی که مطالعات بیشتری برای تایید دقیق این موضوع مورد نیاز است، اما این یافته‌ها به شدت از توصیه‌های رژیم غذایی موجود جهت افزایش مصرف پروتئین‌های گیاهی برای همه افراد حمایت می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات