کارکنان مراقبت‌های پزشکی باید ماسک‌های N95 را جایگزین ماسک‌های جراحی کنند

چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
کارکنان پزشکی باید به‌جای ماسک‌های جراحی از ماسک ‌های تنفسی یا N95 استفاده کنند، زیرا ماسک‌های جراحی قابلیت محافظت بهینه از ابتلا به ویروس را ندارند.
تبلیغات

استفاده از ماسک‌های جراحی در مکان‌های آلوده به ویروس کرونا همانند بیمارستان‌ها، محافظت بسیار کمی را در برابر این عامل بیماری‌زا ارائه می‌دهد. نتایج تجزیه و تحلیل‌های مختلف که به‌تازگی از بررسی ۱۷۲ مطالعه توسط سازمان بهداشت جهانی به دست آمده است، بر یافته‌ای صحه می‌گذارند که دانشمندان چندین ماه قبل بر آن تأکید کردند: ماسک‌های N95 و سایر ماسک‌های تنفسی در برابر ویروس کرونا عملکرد بسیار بهتری نسبت به ماسک‌های جراحی یا پارچه‌ای دارند.

نتایج مطالعه‌های انجام شده توسط کارشناسان حاکی از آن است که مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و سازمان بهداشت جهانی، باید به همه پرستاران و کارکنان بخش اورژانس توصیه کنند که ماسک N95 رو به‌جای ماسک جراحی استفاده کنند؛ درحالی‌که درحال‌حاضر این کار را انجام نمی‌دهند. دکتر مایکلز، استاد دانشگاه جورج واشنگتن و رئیس اداره ایمنی و بهداشت کار در دوران ریاست جمهوری اوباما، گفت: ناامیدکننده است که هر دو سازمان مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و بهداشت جهانی اعلام کردند که ماسک‌های جراحی در برابر ویروس از کارکنان پزشکی محافظت می‌کنند، اما در واقعیت اینطور نیست. وی افزود تکیه بر ماسک‌های جراحی باعث شده که بسیاری از کارکنان پزشکی آلوده شوند.

براساس یافته‌ها، میزان محافظت ماسک‌های N95، در حدود ۹۶ درصد بود، درحالی‌که ماسک‌های جراحی از ۶۷ درصد محافظت برخوردار بودند. البته باید این نکته را مدنظر قرار داد که تنها کارکنان بخش پزشکی در معرض خطر بالای عفونت ویروس کرونا قرار ندارند، بلکه کارکنان کارخانه‌های تولید گوشت و دامداران هم در معرض خطر بالای ویروس کرونا هستند و باید از ماسک‌های تنفسی بهره‌مند شود.

سازمان بهداشت جهانی هفته‌ی گذشته سرانجام با تأیید نقش ماسک در کاهش انتقال ویروس کرونا، دستورالعمل ایمنی خود را به‌روزرسانی کرد و پوشیدن آن را برای تمام مردم توصیه کرد؛ درحالی‌که بسیاری از دولت‌ها ازقبل شهروندانشان را به استفاده از ماسک تشویق می‌کردند. موضع این سازمان بسیاری از کارشناسانی را ناامید کرده است که ماسک‌ها را راهکاری ساده، ارزان و بسیار مؤثر برای کمک به مهار بیماری دنیاگیر می‌داند، به‌ویژه باتوجه‌به اینکه این ویروس توسط افرادی منتقل می‌شود که از بیماری خود اطلاع ندارند.

دکتر رینا مکنتایر، همه‌گیرشناس در دانشگاه نیوساوث ولز در سیدنی استرالیا می‌گوید:

هنگامی که عدم اطمینان وجود دارد و شما همه چیز را درباره‌ی یک بیماری نمی‌دانید‌، باید احتیاط کنید؛ بدان معنا که باید بدترین سناریو را فرض کنید و بهترین را برای کارمندان مراقبت‌های بهداشتی فراهم کنید.

وی در ادامه بیان کرد: این انکار به واقع هدفی به غیر از آسیب رساندن به کارکنان پزشکی را در برندارد.

جرمی هاوارد، پژوهشگر در دانشگاه سانفرانسیسکو و یکی از بنیانگذاران جنبش جهانی ماسک برای همه می‌گوید «مطالعات قبلی نشان داده‌اند که استفاده همه افراد از ماسک‌ در کاهش خطر ابتلا به ویروس کرونا مؤثر است، هر چند مطالعات جدید شواهد ضعیف‌تری از این مسئله را بیان می‌کند، اما در حالت کلی بهتر است همه افراد از ماسک استفاده کنند.» وی گفت سازمان‌ها باید نظر خود را در این باره تغییر داده و همه را به استفاده از ماسک تشویق کنند.

تجزیه و تحلیل‌های جدید همچنین حاکی از آن است که پوشاندن چشم‌ها با محافظ صورت یا عینک، توسط کارمندان مراقبت های بهداشتی و افراد جامعه ممکن است برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا بسیار مؤثر باشد. به‌نظر می‌رسد ویروس کرونا در درجه اول ازطریق قطرات خارج شده به هنگام سرفه، عطسه، صحبت یا حتی تنفس یک فرد آلوده پخش شود، البته برخی از عفونت‌ها هم ممکن است در اثر تماس افراد با لمس یک سطح آلوده و سپس لمس دهان، بینی یا چشم ایجاد شوند.

براساس نتایج مطالعاتی که به‌تازگی انجام گرفته است، ویروس کرونا می‌تواند ازطریق قطرات ریز و کمتر از ۵ میکرون به‌نام آئروسل‌ها نیز منتشر شود؛ اما سازمان بهداشت جهانی تاکنون این مسئله را تأیید نکرده است.

در ابتدا مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، ماسک‌های N95 را برای کلیه کارکنان مراقبت‌های بهداشتی توصیه می‌کرد، اما به گفته دکتر مکنتایر، بعدها به دلیل کمبود ماسک‌های N95 و تجهیزات محافظ شخصی از توصیه‌های خود کوتاه آمد. وی گفت دستورالعمل‌ها باید براساس شواهد و نه براساس منابع باشند، زیرا این مسئله مثل آن است که به یک ارتش بگوییم ببخشید، اسلحه‌هایمان تمام شده است، بنابراین شما باید این کمان‌ها را بگیرید و با دشمن رو‌به‌رو شوید.

تجزیه‌وتحلیل‌ها نشان داده‌اند که ایستادن در فاصله‌ی بیش از یک متر از دیگران، خطر انتقال ویروس را از ۱۳ به ۳ درصد کاهش می‌دهد. استفاده از ماسک احتمال عفونت را از ۱۷ به ۳ درصد و محافظت از چشمان این خطر را از ۱۶ به ۶ درصد کاهش می‌دهد. پژوهشگران تأکید می‌کنند که مردم همچنان باید شستن مکرر دستانشان را ادامه دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات