افزایش گزارش‌ها درباره بروز ضایعات پوستی در بیماران مبتلا به ویروس کرونا

یک‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
شمار بیماران مبتلا به ویروس کرونا که ضایعات پوستی در آن‌ها ظاهر شده، رو به افزایش یافته است؛ اما ارتباط بین بیماری کووید ۱۹ و آسیب‌های پوستی هنوز تأیید نشده است.
تبلیغات

روند انتشار گزارش‌ها درباره‌ی ضایعات پوستی در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در سراسر جهان رو به افزایش است. ضایعات پوستی انواع مختلفی دارند: برخی از آن‌ها دانه‌های قرمز کوچک و برخی دیگر زخم‌های بزرگ‌تری روی پوست ایجاد می‌کنند؛ برخی از آن‌ها ظاهری شبیه به کهیر دارند و برخی دیگر مشابه حالت قرمزی ناشی از انگشتان یخ‌زده هستند. با‌این‌حال، هنوز برای تأیید این موضوع خیلی زود است که کووید ۱۹ به ضایعات پوستی منجر می‌شود. دکتر کناد شینکای، متخصص پوست در دانشگاه کالیفرنیا سان‌فرانسیسکو و سردبیر نشریه‌ی جاما درماتولوژی، می‌گوید این سؤال میلیون‌ها نفر است که باید بررسی شود:

هنوز دقیقا مشخص نیست ضایعات پوستی ظاهرشده در افراد مبتلا به ویروس کرونا ناشی از تأثیر مستقیم ویروس در پوست است یا به‌دلیل واکنش سیستم ایمنی بدن به این ویروس رخ داده.

دکتر شینکای و همکارانش عنوان کردند این احتمال وجود دارد که برخی از ضایعات پوستی ناشی از عوارض بیماری و واکنش داروها باشند یا حتی به‌علت ویروس‌های دیگر در بیماران مبتلا به عفونت‌های مشترک رخ دهند. برای دستیابی به صحت این موضوع، باید بیماران مبتلا به کووید ۱۹ به‌دقت مطالعه شود.

همان‌طور‌که می‌دانید، برخی از بیماری‌های ویروسی همانند آبله‌مرغان و سرخک و بیماری‌های مرتبط با دست و پا و دهان می‌تواند موجب ضایعات شود. دکتر شینکای در‌این‌باره می‌گوید: «ضایعات پوستی مرتبط با ویروس معمولا در کودکان مشاهده می‌شود؛ به‌همین‌دلیل، بسیار چشمگیرتر است».

میزان دقیق ضایعات پوستی در میان افراد مبتلا به ویروس کرونا مشخص نیست. به‌عنوان مثال، در مطالعه‌ای بیش از هزار نفر از مبتلایان به کووید ۱۹ در چین ازنظر ابتلا به ضایعات پوستی بررسی شدند و تنها ۲ درصد آن‌ها به این وضعیت دچار شده بودند. درمقابل مطالعات اخیر روی ۱۵۰ نفر از مبتلایان به کووید ۱۹ در ایتالیا حاکی از ابتلای ۲۰ درصد از بیماران به ضایعات است. براساس اعلام دکتر شینکای، مطالعات بیشتری درباره‌ی شیوع واقعی ضایعات مرتبط با کووید ۱۹ موردنیاز است. باوجوداین‌، یکی از مشکلات مهم درباره‌ی این مسئله آن است که برخی از بیماران ممکن است علائم خفیف یا هیچ علائمی از بیماری ویروس کرونا نداشته باشند و بیماری آن‌ها هرگز تشخیص داده نشود.

گاهی ممکن است ضایعات نشانه‌ی عفونت خاصی باشد؛ اما هنوز مشخص نیست که این وضعیت به بیماران مبتلا به کووید ۱۹ مربوط می‌شود یا خیر. تاکنون ضایعات پوستی شدیدی در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ مشاهده شده است. پژوهشگران اسپانیایی ضایعات مرتبط با ویروس کرونا را به پنج دسته تقسیم کردند که درادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

برخی از ضایعات پوستی به‌عنوان علائم احتمالی کووید ۱۹ در حال ظهور هستند و این موضوع باعث می‌شود پزشکان تحقیقات بیشتری کنند. علاوه‌بر‌این، گزارش‌ها حاکی از آن است که یک نفر در اسپانیا با دانه‌های قرمز کوچک روی پوست خود و یک بیمار در فرانسه با ضایعات پوستی بزرگ‌تر و وخیم‌تر شناسایی شد. در حالت کلی، به‌نظر می‌رسد زمان بروز علائم ضایعات با کووید ۱۹ بسیار متفاوت است. در بعضی موارد، ضایعات با علائمی همانند تب همراه است و در موارد دیگر، ضایعات ممکن است چند روز پس از بیماری ظاهر شود یا حتی تا اواخر دوره عفونت ظاهر نشود. دکتر شینکای می‌گوید:

انجام تحقیقات برای ارزیابی جامع این ضایعات و زمان وقوع آن‌ها ضروری است، همچنین، پزشکان باید نمونه‌ی بافت را به‌دقت بررسی کنند تا مشخص شود ویروس عامل کووید ۱۹ در پوست نفوذ کرده است یا خیر. این مسئله باید کاملا روشن و میزان شدت و ضعف ضایعات در بیماران مختلف بررسی شود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات