نگاه نزدیک: تبلت VivoTab RT ایسوس

سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۱ - ۲۳:۲۸
مطالعه 6 دقیقه
در کنفرانس شب گذشته ایسوس، زومیت شانس کار کردن با تبلت VivoTab RT ایسوس را پیدا کرد. این تبلت در نگاه اول فوق‌العاده سبک، باریک و خوش ساخت به نظر می‌رسد و سیستم‌عامل ویندوز RT روی نمایشگر ۱۰.۱ اینچی آن می‌درخشد. ایسوس تجربه چندین ساله تبلت‌های اندرویدی ترنسفورمر را در تبلت‌های ویندوزی VivoTab به کار گرفته و یک محصول تبدیل شدنی دیگر را تولید کرده است. در ادامه مطلب با نگاه نزدیک زومیت به این تبلت همراه باشید.
تبلیغات

همان‌طورکه امروز در مقاله معرفی محصولات لمسی ویندوز 8 ایسوس خواندید، تبلت‌‌های VivoTab در سه نسخه مختلف عرضه می‌شوند. در کنفرانس شب‌گذشته، ما شانس کار کردن با تبلت VivoTab RT را داشت، تبلتی که مجهز به پردازنده Tegra 3 انویدیا، ۲ گیگابایت حافظه رم، یک نمایشگر ۱۰.۱ اینچی IPS و سیستم‌عامل ویندوز RT است.

قیمت VivoTab RT به همراه داک فیزیکی کی‌بورد ۵۹۹ دلار است و شرکت آوات (واردکننده تبلت‌های لمسی ویندوزی ایسوس در ایران) وعده داده که این تبلت از هفته ‌آینده رسما وارد بازار کشور خواهد شد.

طراحی و ارگونومی

تبلت VivoTab RT از نظر طراحی واقعا زیبا است. پشت تبلت به دو قسمت تقسیم شده که بخش روشن‌تر از جنس آلومینیوم و قسمت بالا از جنس پلاستیک ساخته شده است، این ترکیب‌ بدنه به همراه ضخامت بسیار کم، جلوه خاصی را به این تبلت داده است. وقتی تبلت را در دست می‌گیرید بلافاصله متوجه وزن سبک آن می‌شوید، باورتان نمی‌شود که چنین ابزار سبکی قادر به اجرای ویندوز باشد.

لبه‌های باریک به همراه طراحی راه‌راه بخش پلاستیکی پشت تبلت باعث شده‌ است تا VivoTab به‌راحتی در دست جای گیرد و از دست سُر نخورد. به دلیل وزن سبک این تبلت، می‌توان از آن به مدت طولانی استفاده کرد. ازآنجاکه لبه‌های تبلت نسبت به وسط آن باریک‌تر هستند وقتی VivoTab را در دست می‌گیرید، احساس می‌کنید که ضخامت آن کمتر از ۸.۳ میلی‌متر باشد. در لبه‌های این تبلت، خروجی Micro HDMI، درگاه microSD، جک هدفون و دکمه‌های حجم صدا وجود دارند. دکمه پاور نیز در قسمت بالای تبلت قرار داده شده که دسترسی به آن آسان است.

اگر از بخش پلاستیکی قسمت بالای پشت دستگاه که چنگی به دل نمی‌زند، صرف‌ نظر کنیم، طراحی کلی و کیفیت ساخت VivoTab RT جذاب و دوست‌داشتنی است.

نمایشگر

وقتی به قسمت جلوی تبلت می‌رسیم، نمایشگر ۱۰.۱ اینچی آن با یک حاشیه مشکی رنگ نسبتاً بزرگ به چشم می‌خورد. نمایشگر ۱۰.۱ اینچی VivoRT از نوع +Super IPS است و دارای رزولوشن ۱۳۶۶ در ۷۶۸ پیکسل است. این رزولوشن استانداردی است که بسیاری از ابزارهای ویندوز ۸ از آن استفاده خواهند کرد. این، حداقل رزولوشن است که برای استفاده از تمام قابلیت‌های ویندوز ۸ به آن نیاز خواهید داشت. اگر نمایشگری رزولوشن پایین‌تر از این داشته باشد بازهم می‌توان از آن برای اجرای ویندوز ۸ استفاده کرد اما قابلیت Snap که در آن می‌توان یک برنامه را در سمت راست صفحه و بصورت باریکتر در کنار نرم‌افزارهای دیگر اجرا نمود، فعال نخواهد شد.

شاید تراکم پیکسل‌ها در این نمایشگر خیلی بالا نباشد اما با متون به شکل کاملاً واضح و تصاویر با کیفیت مناسبی نمایش داده می‌شوند و با چشم غیرمصلح نمی‌توان پیکسل‌ها را مشاهده کرد:

بخشی از عکس گرفته شده از عبارت استارت ویندوز در نمایشگر VivoTab RT

به لطف پنل IPS دقت رنگ‌ها و زاویه دید، این صفحه‌نمایش بسیار خوب است و تصاویر به شکل طبیعی و روشن نمایش داده می‌شوند. از هر زاویه‌ای که به تبلت نگاه کردیم، متوجه افت تصویر نشدیم.

دوربین

دوربین تمام تبلت‌های خانواده VivoRT یکسان و ۸ مگاپیکسلی است. این دوربین قادر به ضبط ویدئو 1080p نیز است. ما سعی کردیم در همان محل کنفرانس چند عکس با VivoTab بگیریم، عکس‌ها به نظر کیفیت مناسبی داشتند اما برای بررسی دقیق دوربین باید در شرایط مختلف آن را به بوته آزمایش گذاشت. به هر حال دوربین ۸ مگاپیکسلی حداقل در شرایطی که نور محیطی مناسب باشد عکس‌های قابل قبولی ضبط می‌کند. دوربین جلوی این تبلت نیز ۲ مگاپیکسلی است و به‌راحتی از پس مکالمه ویدیویی بر خواهد آمد.

داک کی‌برد

یکی از قسمت‌های جذاب این تبلت، کی‌برد فیزیکی آن است که شباهت بسیاری به صفحه‌کلید‌های ترنسفورمرهای اندرویدی دارد، ویندوز RT و ویندوز ۸ نیز برخلاف اندروید و iOS به خوبی از صفحه‌کلید و ماوس پشتیبانی می‌کنند و تجربه یک کامپیوتر واقعی را برای کاربر به ارمغان می‌آورند. فاصله کلید‌ها و ابعاد تاچ‌پد خیلی مناسب نیستند اما برای یک ابزار ۱۰ اینچی قابل قبول به نظر می‌رسند.

داک کی برد VivoTab RT

این داک کی‌برد علاوه بر درگاه‌ USB دارای یک باتری داخلی نیز است که طول عمرباتری را تا ۱۶ ساعت افزایش می‌دهد.

حقیقت امر این است که هرچند صفحه‌نمایش ۱۰ اینچی برای تبلت‌ها بسیار مناسب است اما اگر قرار باشد از تبلت‌ خود به‌عنوان نوت‌بوک نیز استفاده کنید، فضای کافی برای انجام چند کار هم‌زمان را دراختیار نخواهید داشت.

مشخصات فنی و قیمت

  • پردازنده: Tegra 3 با ۴ هسته ۱.۳ گیگاهرتزی
  • حافظه: ۲ گیگابایت DDR3L
  • حافظه ذخیره‌سازی: ۳۲ و ۶۴ گیگابایت
  • نمایشگر ۱۰.۱ اینچ با رزولوشن ۱۳۶۶ در ۷۶۸ پیکسل از نوع +Super IPS
  • دوربین: ۸ مگاپیکسل با فوکوس خودکار و فلش LED و دوربین جلو ۲ مگاپیکسل
  • شبکه بی‌سیم وای فای، بلوتوث ۴ و GPS، شبکه‌ها 3G و 4G (بصورت اختیاری)
  • طول عمر باتری: تبلت تنها ۹ ساعت، به همراه باتری تا ۱۶ ساعت
  • ابعاد ۲۶۳ در ۱۷۱ در ۸.۳ میلی‌متر و وزن ۵۲۵ گرم

نرم‌افزار و بازده

متأسفانه در محل برگزاری کنفرانس دسترسی به اینترنت وجود نداشت و ما نتوانستیم تبلت را در اکثر نرم‌افزارها مورد آزمایش قرار دهیم. اما حرکت بین قسمت‌های مختلف سیستم‌عامل و بین برنامه‌ها و اجرای منوی Charm و غیره به نرمی و طرز باورنکردنی سریع انجام می‌شد.

ویندوز RT

همان‌طورکه پیش‌تر نیز اشاره شد، سیستم‌عامل این تبلت ویندوز RT است، اگر هنوز این سیستم‌عامل را نمی‌شناسید باید بدانید که اگرچه ویندوز RT از نظر ظاهری و رابط کاربری شباهت زیادی به ویندوز 8 دارد، اما از نظر کارایی تفاوت‌های بسیاری بین این دو سیستم‌عامل وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها عدم اجرای نرم‌افزارهای فعلی ویندوز ۷ و نسخه‌های قبلی ویندوز روی نسخه RT است. البته انتظار می‌رود نرم‌افزارهایی که از این پس تولید می‌شوند برای هر دو سیستم‌عامل منتشر گردند، چون براساس ادعای مایکروسافت به دلیل هسته مشترک دو سیستم‌عامل ویندوز ۸ و ویندوز RT تبدیل نرم‌افزارها برای RT زمان بسیار کمی را نیاز دارد. اما به هر حال نرم‌افزارهای ویندوز ۸ روی RT اجرا نمی‌شوند و در حال حاضر نرم‌افزارهای مبتنی بر ویندوز RT بسیار محدود هستند. البته این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که نرم‌افزارهای مایکروسافت مانند اسکایپ و مجموعه نرم‌افزاری آفیس ۲۰۱۳ برای ویندوز RT نیز عرضه شده‌اند و هر روز عنوان‌های بیشتری برای این سیستم‌عامل تولید و ارائه می‌شوند.

رابط کاربری ویندوز RT هیچ تفاوتی با ویندوز ۸ نمی‌کند و تبلت VivoRT نیز به خوبی از پس اجرای این سیستم‌عامل بر می‌آید، سیستم‌عامل، ژست‌های حرکتی و غیره به نرمی اجرا می‌شوند و تاخیری در انجام امور حس نمی‌شود. اما اجرای برخی از برنامه‌ها با تأخیر چند ثانیه‌ای انجام می‌شد و ازآنجاکه دسترسی به اینترنت نداشتیم نمی‌توانیم در مورد اجرای سریع کلیه نرم‌افزارها به خوبی اظهار نظر کنیم.

VivoRT مجهز به یک پردازنده ۴ هسته‌ای ۱.۳ گیگاهرتزی Tegra 3 است، پردازنده‌ای که جزء بهترین‌های ARM است. هرچند هنوز دقیقاً نمی‌دانیم که از پس سیستم‌عامل ویندوز RT بر می‌آید یا خیر، اما یک مورد که بدون شک Tegra 3 از آن سربلند بیرون خواهد آمد، قدرت پردازش گرافیکی و اجرای بازی‌ها است.

نظر شما در رابطه با ViVoTab RT ایسوس چیست؟ آن را چطور ارزیابی می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات