نگاه نزدیک: مانیتور 23 اینچی IPS اسوس مدل VG23AH با قابلیت پخش تصاویر سه بعدی

یک‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۰
مطالعه 5 دقیقه
مانیتور 23 اینچی IPS ایسوس مدل VG23AH با قابلیت پخش تصاویر سه بعدی رونمایی شده است و ما شانس کار کردن با آن را داشتیم.
تبلیغات

هیچ چیزی لذت بخش‌تر از حضور در میان مجموعه بی‌نظیری از محصولات دیجیتال نیست. در گردهمایی خانواده اسوس، مانیتور IPS این شرکت کمه دارای رزولوشن Full HD است، خودنمایی می‌کرد. اولین موردی که در مورد این مانیتور جلب توجه می‌کند زاویه دید بسیار خوب و لایه زد انعکاس نور کم‌نظیر آن است. با زومیت همراه باشید تا نگاه نزدیکی به این محصول بیاندازیم.

بسیاری بر این باورند که پردازنده، کارت گرافیک یا مادربرد مهم‌ترین قسمت یک کامپیوتر است، اما به‌نظر من باید تمام قطعات کامپیوتر را در یک طرف و یک مانیتور بی‌نقص را در سوی دیگر قرار داد. دلیل آن در دو چیز است:

  • اول اینکه بدون مانیتور خوب بقیه قطعات مفهومی ‌ندارند. چه تفاوتی دارد که شما کارت‌ گرافیک 1 میلیونی تومانی یا 100 هزار تومانی داشته باشید، زمانی‌که مانیتور شما 17 اینچ و از نوع پنل TN با رزولوشن 1280 در 960 باشد.
  • دوم اینکه سرمایه‌گذاری روی مانیتور بسیار عاقلانه تر به‌نظر می‌رسد، پردازنده و کارت‌ گرافیک ماندنی نیستند و خیلی زود از دور خارج می‌شوند، اما یک مانیتور خوب در سایز مناسب می‌تواند سال‌ها جوابگوی نیاز کاربر باشد.

سخن را کوتاه کنیم و برویم به سراغ مانیتور IPS شرکت اسوس. این کمپانی تایوانی برخلاف بسیاری از شرکت‌های تولید‌کننده دیگر، محصولی با امکانات و قیمتی مناسب فراهم کرده که از هر لحاظ با محصولات شرکت‌های بزرگی مانند Dell، LG و دیگران قابل رقابت است.

این مانیتور ایسوس رزولوشن 1920 در 1080 پیکسل داشته و پنل IPS آن در حالت خاکستری به خاکستری زمان پاسخگویی 5 میلی ثانیه دارد. در هنگامی که ما این مانیتور را تماشا می‌کردیم بازی PES ۲۰۱۲ در آن در حال اجرا بود. زمان پاسخگویی مناسب این مانیتور موجب نمایش تصویری روان و بدون تاری می‌شد و کنتراست هوشمند آن، جزییات تصویر را حتی در مناطق تاریک تصویر به خوبی نشان می‌داد. عکس‌های گرفته شده نمی‌‌تواند آنچنان که شایسته است کیفیت پنل را به نمایش بگذارد، اما نباید هم از یک پنل IPS انتظار دیگری جز کیفیت بالا داشت.

کیفیت بدنه بسیار مناسب است ، و به‌راحتی می‌توان با اندکی استفاده از دکمه‌ها و دیدن گوشه گوشه‌ی این محصول به کیفیت مناسب آن پی برد. شرکت‌های دیگری همچون Dell نیز از پنلهای IPS برای تولید مانیتور استفاده می‌کنند، اما به دلیل قیمت بالا و امکانات کم، ایسوس به‌راحتی آن‌ها را کنار خواهد زد. اما ضخامت مانیتور نسبتا زیاد است و در مقایسه با مانیتورهای زیبای امروزی خیلی جذاب نیست.

مانیتور VG23AH اسوس دارای تکنولوژی Splendid است که توسط همین شرکت طراحی و توسعه داده شده است. به گفته اسوس این فناوری به‌طور هوشمند براساس وضعیت و نوع کاربرد، اطلاعات تصویر را پردازش کرده و به بهبود رنگ‌ها و جزییات تصویر اقدام می‌کند. این سیستم 6 پروفایل پیش‌فرض دارد: استاندارد، sRGB ، دید شب، بازی، تئاتر و چشم‌انداز) که با استفاده از کلید میانبر، کاربر قادر است به‌راحتی از میان آن‌ها بهترین حالت را برگزیند.

از لحاظ پورت‌های اتصال به ورودی‌های مختلف، اسوس بسیار جامع عمل کرده است و با قرار دادن دو پورت HDMI 1.4 ، یک پورت DVI-D و یک D-Sub تقریبا تمامی حالت‌‎ها را پوشش داده است. وجود دو پورت HDMI به‌نظر من در نمایشگرهای امروزی بسیار ضروری است، چرا که طیف وسیعی از دستگاه‌ها از این اتصال برای پخش تصاویر استفاده می‌نمایند.

مشخصات فنی مهم مانیتور ۲۳ اینچ VG23AH اسوس

  • رزولوشن 1920 در 1080 پنل IPS از نوع LED Backlight در اندازه 23 اینچ یا 58.4 سانتی‌متر
  • کنتراست 1 به 80 میلیون (حالت‌های مختلف هوشمند برای پخش تصاویر در بهترین وضعیت)
  • زمان پاسخگویی خاکستری به خاکستری 5 میلی ثانیه
  • حداکثر روشنایی 250 شمع بر متر مربع(nit یا cd/m2)
  • زاویه دید وسیع (178 درجه عمودی و افقی)
  • قابلیت پخش تصاویر سه‌بعدی با استفاده از تکنولوژی Passive (قابلیت پخش Blu-ray سه‌بعدی)
  • دو پورت HDMI 1.4، یک DVI-D و یک پورت D-Sub سنتی به‌همراه یک پورت هدفون
  • اسپیکر دو عدد، هر کدام با قدرت 3 وات RMS
  • وزن 6.5 کیلوگرم و ابعاد به‌همراه پایه 550 در 419 در 250 میلی‌متر
  • مصرف برق در حالت عادی 40 وات، در حالت صرفه‌جویی 0.5 وات و در حالت خاموش 0.5 وات

بعد از دیدن مشخصات فنی باید به این موضوع اشاره کرد که این محصول تنها یک مانیتور نیست، بلکه یک سیستم پخش کامل است. شما اگر قصد داشتن یک مانیتور دو منظوره‌، هم برای اتصال به کامپیوتر و هم برای استفاده از پلی‌ استیشن 3 خود را دارید، این مانیتور بهترین گزینه است. مطمئنا اسوس به این بازار نیز چشم دوخته‌ و به همین دلیل امکاناتی اینچنینی را در یک مانیتور قرار داده است. همچنین این مانیتور به‌همراه یک عینک پولاریزه و یک عینک کلیپی پولاریزه برای نصب روی عینک طبی، ارایه می‌شود.

اسوس عینک سه بعدی

قیمت مانیتور جدید ایسوس هنوز در ایران مشخص نیست، اما قیمت دلاری این محصول در حدود 250 دلار بوده که به نسبت کیفیت و امکاناتی که ارائه می‌کند به‌نظر معقول و مناسب است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات