نگاه نزدیک به تلفن‌های Vibe Z2 و Vibe X2 لنوو

یک‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۱
مطالعه 7 دقیقه
پیش‌تر در گزارش زومیت از غرفه لنوو در IFA 2014 برلین خواندید که لنوو دو تلفن جدید با نام‌های Vibe Z2 و Vibe X2 را معرفی کرده است. من هم توانستم از نزدیک با این تلفن‌ها کار کنم و قابلیت‌های آنها را مورد بررسی قرار دهم. در ادامه با نگاه نزدیک به تلفن‌های جدید لنوو همراه زومیت باشید.
تبلیغات

لنوو که حالا صاحب موتورولا و تلفن‌های پرفروش سری Moto هم شده نشان داده که قصد دارد همچون صنعت پی‌سی‌ها، در صنعت ابزارهای هوشمند قابل حمل نیز پرقدرت وارد شود. موتورولا به عنوان یکی از دارایی‌های لنوو پس از اعمال سیاست‌های گوگل جانی دوباره گرفت و به مسیر موفقیت بازگشت. لنوو اما سعی کرده که برند موتورولا را از برند خود، لنوو دور نگه دارد و این دو را به طور کاملا جدا از هم مدیریت کند تا به طور موازی حتی با هم به رقابت هم بپردازند. گوشی‌هایی که با برند لنوو روانه بازار شده‌اند، چندان نتوانسته‌اند مخاطبین اندرویدی خارج از خاک چین را به سمت خود جذب کنند و کمپانی چینی فروغی بسیار کمتر، حتی از کمپانی‌های هموطنی چون، هواوی و شیائومی در بازارهای جهانی داشته است. اما یادمان نرود که لنوو در این حوزه تازه‌کار است و با پشتوانه‌ای چون موتورولا یک خطر بالقوه برای نامداران تولیدکننده ابزارهای اندرویدی به حساب می‌آید.

این کمپانی در نمایشگاه IFA برلین حضور نسبتا پررنگی داشت و در غرفه خود محصولات متنوعی از انواع پی‌سی‌ها شامل کامپیوترهای رومیزی، کامپیوترهای همه‌کاره، تبلت‌های ویندوزی و لپ‌تاپ‌ها و اولترابوک‌ها را در معرض دید عموم قرار داده بود. اما لنوو کمتر از ۳ سال است که به اندروید و اکوسیستم گوگل نیز علاقه نشان داده و این علاقه هر روز پررنگ‌تر هم می‌شود. سال گذشته با معرفی تلفن Vibe Z، لنوو توانست کمی توجه کاربران را به خود جلب کند و همین یک ماه پیش پرچمدار جدیدی به نام Vibe Z2 Pro را ارائه کرد که مورد پسند بسیاری واقع شده بود.

اما این بار در خلال نمایشگاه IFA دو تلفن دیگر معرفی شدند که یکی را می‌توان میان‌رده‌ای بسیار عالی و دیگری را محصولی بین میان‌رده و پرچمدار قلمداد کرد. اجازه دهید ابتدا یا Vibe Z2 که محصولی نزدیک به پرچمداران است شروع کنیم. اما پیش از ان گالری تصاویر این تلفن را مشاهده کنید:

Vibe Z2: یک پرچمدار میان‌رده!

وقتی این گوشی را در دست گرفتم، اولین چیزی که توجه من را به خود جلب کرد طراحی متفاوت و کیفیت ساخت بالای آن بود. بدنه‌ی فلزی مستحکم یکپارچه این تلفن ظاهری دلربا و مقاوتی بالا به آن داده است. در بخش جلوی دستگاه شاهد حاشیه‌های باریک هستیم که به زیبایی آن کمک کرده است. اما جذاب‌ترین بخش بدنه پشتی است که جنس آن فلز است و لبه‌های کناری دستگاه را پوشانده است. در بالای آن هم ماژول دوربین به شکل مستطیل نسبتا بزرگی قرار دارد و حتی پیچ هایی که آن را به بدنه وصل کرده نیز پوشانده نشده است. این ظاهر متفاوت شکل و شمایل خاصی به دستگاه داده که علاوه بر زیبایی حس استحکام بالا را نیز به کاربر القا می‌کند. گوشه‌های دستگاه هم نسبتا نوک‌تیز هستند و لنوو سعی کرده سادگی را در شکل مستطیلی مسطح تلفن به نمایش بگذارد.

نمایشگر ۵.۵ اینچی تلفن دارای رزولوشن ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل است که منجر به تراکم ۲۶۷ پیکسل بر اینچ می‌شود. رزولوشن دستگاه عالی نیست ولی برای چنین محصولی کافی به نظر می‌رسد و به لطف پنل IPS شدت روشنایی صفحه خیلی زیاد است و بعید می‌دانم زیر نور مستقیم آفتاب مشکلی به وجود بیاید.

Vibe Z2

Vibe Z2 از اندرویدی ۴.۴ کیت‌کت با رابط کاربری اختصاصی لنوو بهره می‌برد. رابط کاربری آن ویژگی خیلی خاصی ندارد و فقط ظاهر آن با اندروید گوگل متفاوت است و به نظر من چندان هم جذاب نیست. امکان تغییر تم لانچر دستگاه و حتی دانلود و خرید تم نیز در آن وجود دارد.

دوربین پشتی این تلفن دارای سنسور ۱۳ مگاپیکسل سونی به همراه قابلیت لرزش‌گیر اپتیکال است. کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربین این تلفن بسیار خوب است و این در حالی است که Vibe Z2 پرچمدار این کمپانی چینی نیست. اما در جلوی تلفن هم یک دوربین ۸ مگاپیکسلی را شاهد هستیم که مطمئنا تنها کاربردش تماس ویدیویی نیست و با استفاده از آن می‌توانید سلفی‌های باکیفیتی از خود بگیرید.

این محصول یکی از اولین تلفن‌های اندرویدی است که با پردازنده ۶۴ بیتی کوالکام، یعنی اسنپ‌دراگون 410 روانه بازار می‌شود. این پردازنده ۴ هسته‌ای ۶۴ بیتی در رده‌ای بالاتر از میان‌رده قرار می‌گیرد. فرکانس کلاک ۴ هسته پردازشی آن با فرکانس کلاک ۱.۲ گیگاهرتز کار می‌کنند. پردازنده گرافیکی Adreno 306 و حافظه رم ۲ گیگابایتی آن با توجه به ان که رابط کاربری لنوو بسیار سبک است، باعث شده تا شاهد هیچ لگ و تاخیری در این تلفن هوشمند نباشیم.

Vibe Z2 با قیمت بسیار خوب ۴۲۹ دلار روانه بازارهای جهانی خواهد شد. می‌توان این محصول را میان‌رده‌ای با مشخصات بسیار نزدیک به پرچمداران معرفی کرد. لنوو بازار تلفن‌های هوشمند را بسیار جدی گرفته و ارائه تلفنی چون Vibe Z2 نیز بیانگر همین موضوع است.

Vibe X2: خوش‌قیمت زیبا

تلفن Vibe X2 در واقع نسخه جدید میان‌رده لنوو محسوب می‌شود. باز هم میان‌رده‌ای با قابلیت‌های یک پرچمدار! بدنه این تلفن نیز همچون Vibe Z جدید فلزی است. اما این بار خبری از یکپارچگی فریم با بدنه پشتی نیست. بدنه پشتی از فریم دور دستگاه جدا است و نکته جالب در ترکیب رنگ بین بدنه پشتی و فریم دور دستگاه است. مثلا در نسخه قرمز رنگ شاهد آن هستیم که لبه‌ها کمی تیره‌تر از بدنه پشت هستند و در قسمت جلو، رنگ قالب مشکی است. در بخش جلو باز هم شاهد حاشیه باریکی دور نمایشگر هستیم که به دستگاه ظرافت می‌بخشد. باتری این تلفن ۲۲۰۰ میلی‌آمپرساعت ظرفیت دارد. با وجود آن که این ظرفیت برای یک میان‌رده با پردازنده نه چندان پرمصرف چهارهسته‌ای مدیاتک MT6595 کافی به نظر می‌رسد، اما افرادی که به باتری اهمیت زیادی می‌دهند می‌توانند درپوش پشتی VIBE Xtension Vase که یکی از ابزارهای جانبی این دستگاه است و تنها ۵.۱ میلی‌متر ضخامت دارد را خریداری کرده و روی پشت تلفن خود نصب کنند. بدین صورت علاوه بر افزایش مقاومت محصول در برابر ضربات و افتادن از دست، عمر باتری تلفن نیز تقریبا ۲ برابر می‌شود!

Vibe X2

پردازنده ۸ هسته‌ای این تلفن به صورت یکپارچه، ماژول ارتباطی 4G LTE را نیز با خود دارد. این تراشه فقط روی عملکرد و قدرت پردازشی تمرکز نکرده و قابلیت‌های بهبود مصرف باتری فراوانی با خود همراه دارد. بدین ترتیب علاوه بر عملکرد پردازشی فوق‌العاده عمر باتری دستگاه حتی بدون کیس مخصوص هم بسیار خوب است. Vibe X2 از ۲ گیگابایت حافظه رم بهره‌مند است که مالتی‌تسکینگ را در آن تسهیل می‌کند و حافظه داخلی آن نیز ۳۲ گیگابایت است که بسیار سخاوتمندانه به نظر می‌رسد.

نمایشگر این تلفن ۵ اینچ با رزولوشن 1080p است. دقت رنگ‌ها و زاویه دید آن نیز بسیار عالی هستند. دوربین پشت این دستگاه ۱۳ مگاپیکسل با فوکوس خودکار است و دوربین جلوی ۵ مگاپیکسلی آن نیز سلفی‌بازها را بسیار خوشحال می‌کند.

همه اینها فقط با ۴۰۰ دلار به دست می‌آیند! زیبایی، کیفیت ساخت بالا، سخت‌افزار مناسب از ویژگی‌های بارز این تلفن هستند. با این حال شاید مهم‌ترین مولفه این تلفن قیمت باورنکردنی آنها نسبت به قابلیت‌هایشان باشد. 

 مشخصات فنی Vibe Z2 و Vibe X2

Category

Lenovo Vibe Z2

Lenovo Vibe X2

شبکه

LTE Cat4 800 / 850 / 900 / 1800 / 2100 / 2600 Dual SIM

LTE Cat4 800 / 1800 / 2100 / 2600 Optional Dual SIM

صفحه نمایش

5.5-inch HD IPS LCD (1280 x 720)

5-inch Full HD IPS LCD (1920 x 1080)

پردازنده

Qualcomm MSM8916 Snapdragon 410, Quad-core 1.2 GHz

GPU Adreno 306

MediatTek MT6595m True8Core, Octa-core 2.0 GHz

GPU PowerVR G600

سیستم عامل

Android 4.4 (KitKat)

Android 4.4 (KitKat)

دوربین

Rear: 13MP + OIS + Autofocus + LED flash, Front: 8MP

Rear: 13MP + Autofocus + LED flash, Front: 5MP

ویدیو

1080p@30fps

1080p@30fps

اتصالات

WiFi 802.11 a/b/g/n/ac , Bluetooth®: 4.0 A2DP

WiFi 802.11 a/b/g/n/ac , Bluetooth®: 4.0 A2DP

USB

USB 2.0

USB 2.0

سنسورها

Accelerometer, gyro, proximity, compass

Accelerometer, gyro, proximity, compass

ضد آب

No

No

حافظه رم

2GB

2GB

حافظه ذخیره سازی

32GB

32GB

درگاه میکرو SD

No

No

ابعاد

148.5 x 76.4 x 7.8 mm, 158g

140.2 x 68.6 x 7.3 mm, 120g

باتری

Non-removable Li-Po 3000 mAh battery

Non-removable Li-Po 2300 mAh battery + Optional VIBE Xtension Case

رنگ

White, Gold, Titanium

White, Gold, Red, Dark Grey

نظر شما در باره تلفن‌های جدید لنوو چیست؟ شانس موفقیت این محصولات در بازارهای جهانی را چقدر می‌دانید؟

کلیه اخبار و مقالات مرتبط با نمایشگاه را در صفحه‌ی zoomit.ir/ifa-2014/ دنبال کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات