AMD در تلاش است از اتمام سریع موجودی Radeon RX 6000 جلوگیری کند

جمعه ۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۴
مطالعه 3 دقیقه
سندی که به‌تازگی فاش شده است نشان می‌دهد AMD قصد دارد با وضع قوانینی خاص برای فروش Radeon RX 6000، از مشکلاتی که برای عرضه‌ی RTX 3080 و RTX 3090 انویدیا رخ دادند، جلوگیری کند.
تبلیغات

عرضه‌ی کارت‌های گرافیک سری امپر انویدیا یعنی Nvidia GeForce RTX 3080 و Nvidia GeForce RTX 3090 با حواشی زیادی همراه بود. در ابتدا افراد زیادی خود را برای تهیه‌ی کارت‌های جدید انویدیا آماده کرده بودند، اما درنهایت موجودی RTX 3080 و RTX 3090 در زمان بسیار کوتاهی پس از آغاز فروش، به‌اتمام رسید. بررسی‌ها نشان می‌داد برخی افراد ربات‌هایی طراحی کرده بودند تا بتوانند چند کارت گرافیک بخرند و سپس آن‌ها را در فروشگاه‌هایی نظیر eBay با قیمت چند برابر به بقیه بفروشند. انویدیا رسما اعلام کرد کمبود کارت‌های گرافیک سری امپر قرار است ادامه داشته باشد.

اِی‌اِم‌دی قصد دارد چند روز دیگر به‌صورت رسمی رقیب جدی کارت‌های سری امپر را با نام خانواده‌ی AMD Radeon RX 6000 رونمایی کند. این کارت‌های گرافیک که معماری جدیدی دارند، طبق شنیده‌ها می‌توانند کارت‌های گرافیک سری امپر را تا حد زیادی به‌چالش بکشند.

گزارش‌های اخیر اعلام می‌کنند AMD با برنامه‌ریزی در تلاش است از وقوع اتفاقات مشابه‌با آنچه برای کارت‌های سری امپر رخ داد، جلوگیری کند. تیم قرمز در همین راستا به‌تازگی دستورالعمل‌های خاصی را برای خرده‌فروشی‌ها ارسال کرده است. AMD در دستورالعمل‌های موردبحث به قوانینی اشاره می‌کند که خرده‌فروشی‌ها باید آن‌ها را به‌هنگام فروش کارت‌های گرافیک سری بیگ نوی (Big Navi) رعایت کنند. 

طبق گزارش‌ها، موجودی کارت گرافیک پرقدرت RTX 3080 Founders Edition در عرض تنها «چند دقیقه» به‌اتمام رسید و اکثر کسانی که خود را برای تهیه‌ی کارت گرافیک آماده کرده بودند ناامید شدند. همان‌طور که اشاره کردیم، یکی از دلایل اتمام فروش کارت گرافیک موردبحث ربات‌هایی بودند که تعداد زیادی از این کارت گرافیک را سفارش دادند. چند روز پس از فروش RTX 3080، انویدیا بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت قوانین جدیدی در خرده‌فروشی‌ها وضع کرده است تا از رخداد اتفاقی مشابه برای RTX 3090 جلوگیری شود؛ بااین‌حال گزارش‌ها اعلام کردند بسیاری از ربات‌ها توانسته‌اند قوانین وضع‌شده را دور بزنند و مجددا تعداد بسیار زیادی RTX 3090 سفارش دهند.

گزارش‌هایی که از قدرت بالای خانواده‌ی Radeon RX 6000 AMD حکایت می‌کنند بدین معنی هستند که به‌احتمال زیاد قرار است شاهد تقاضایی درخورتوجه برای این کارت‌های گرافیک باشیم. آن‌طور که رسانه‌ی VideoCardz می‌نویسد، یکی از افشاگران در یوتیوب با نام RedGamingTech اخیرا به سندی از AMD دست پیدا کرده است. این سند دستورالعمل‌هایی را به‌منظور جلوگیری از اتفاقات مشابه برای پردازنده‌های سری رایزن ۵۰۰۰ و کارت‌های گرافیک سری رادئون آر ایکس ۶۰۰۰ اعلام می‌کند. 

از بین قوانین وضع‌شده توسط AMD می‌توانیم به روی کار آوردن مکانیسم‌هایی ویژه برای شناسایی ربات‌ها به‌صورت بلادرنگ اشاره کنیم. همچنین AMD می‌گوید وب‌سایت خرده‌فروشی‌ها باید دارای سیستم کپچا (CAPTCHA) باشد. از بین دیگر معیارها می‌توانیم به مواردی مثل محدودیت در خرید اشاره کنیم. AMD همچنین می‌گوید مشتریان باید بتوانند صرفا برای مدت‌زمانی محدود، محصولات جدید را در سبد خرید فروشگاه نگه دارند.

تیم قرمز پیشنهاد می‌دهد فروشگاه‌ها سیستمی ویژه برای اطلاع‌رسانی به کاربران در هنگام موجود شدن سری دوم محصولات جدید در سایت خود پیاده‌سازی کنند. امروزه EVGA از روشی مشابه برای رزرو کردن کارت‌های گرافیک سری RTX 3000 استفاده می‌کند. سند فاش‌شده می‌گوید خرده‌فروشی‌ها باید این هفته با نماینده‌ی AMD ارتباط برقرار کنند تا بفهمند کدام معیار برای کسب‌و‌کارشان مناسب‌تر است. 

AMD در سندی که برای خرده‌فروشی‌ها فرستاده است می‌نویسد: «بیایید با هم همکاری کنیم تا مطمئن شویم پردازند‌‌‌ه‌های مرکزی و پردازنده‌های گرافیکی جدید AMD به‌هنگام عرضه‌ی اولیه و در فصل تعطیلات سال میلادی به دست گیمرها و طرفداران برند برسند؛ محصولات جدید دقیقا برای همین افراد طراحی شده‌اند». درحال‌حاضر هیچ تضمینی وجود ندارد که نامه‌ی موردبحث AMD، واقعی باشد. 

AMD قصد دارد کارت‌های گرافیک جدید خود را روز به‌صورت رسمی در تاریخ ۲۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۷ آبان ۱۳۹۹) رونمایی کند. زومیت رویداد پراهمیت AMD را پوشش خواهد داد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات