آئودی Q4 e-tron مفهومی معرفی شد

چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
شرکت آئودی مدل Q4 e-tron را به‌عنوان پنجمین خودرو الکتریکی خود معرفی کرد. این شرکت تا سال ۲۰۲۵، ۱۲ خودرو الکتریکی خواهد ساخت.
تبلیغات

آئودی امروز نسخه مفهومی الکتریکی جدید خود با نام Q4 E-tron را معرفی کرد. این کراس‌اور کامپکت به‌عنوان پنجمین خودرو الکتریکی آئودی تولید خواهد شد، و احتمالا اولین نمونه‌های این خودرو تا سال ۲۰۲۰ وارد بازار خواهند شد. نمونه Q4 e-tron در قسمت جلویی از زبان طراحی‌ای بهره می‌برد که تقریبا شالوده تمامی خودروهای الکتریکی جدید این شرکت را تشکیل می‌دهد.

آئودی Q4 e-tron

جلوپنجره هشت ضلعی این خودرو بخش زیادی از قسمت جلویی را تشکیل داده و به‌همراه ۲ ورودی‌ هوای بزرگ و چراغ‌های LED، چهره خودرو را تکمیل می‌کند. طراحی شاسی‌بلندهای جدید این شرکت از حالت جعبه‌ای خارج شده و اکنون شاهد استفاده از خطوط بیشتری در بدنه هستیم. مدل مفهومی تمام الکتریکی Q4 e-tron که در ژنو معرفی شد، از ۲ موتور الکتریکی بهره می‌برد که در مجموع ۲۲۵ کیلووات، معادل ۳۰۱ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کنند. پکیج باتری‌های لیتیوم-یون ۸۲ کیلووات‌ساعتی این خودرو، امکان پیمایش ۴۵۰ کیلومتر مسافت را فراهم می‌کند که از نسخه بزرگتر e-tron هم بیشتر است.

آئودی Q4 e-tron

اکنون امکان شارژ در حالت سریع هم وجود دارد که به‌گفته آئودی، تنها در ۳۰ دقیقه به میزان ۸۰ درصد خودرو را شارژ می‌کند. آن‌طور که آئودی ادعا می‌کند، پکیج باتری‌ها در زیر خودرو طوری قرار گرفته‌اند که مرکز ثقل خودرو را پایین‌تر می‌آورند و انتقال وزن را به‌صورت مساوی بین قسمت جلو و عقب تقسیم می‌کند. شایان ذکر است که شرکت آئودی براساس قوانین جدید WLTP اروپا، برد مسافتی این نمونه را تنظیم کرده است.

آئودی Q4 e-tron

آئودی اخیرا اعلام کرده که نسخه بزرگتر از شاسی بلندهای ‌e-tron که در شهریور ماه معرفی شد، به‌زودی به مشتریان تحویل داده می‌شود. Q4 e-tron یک خودرو با سیستم چهار چرخ متحرک است که می‌تواند در مدت زمان ۶.۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت دست یابد. بیشینه سرعت در نظر گرفته‌شده برای این خودرو هم ۱۸۰ کیلومتربرساعت خواهد بود. همانند نسخه e-tron، نمونه Q4 e-tron هم از فناوری کابین مجازی (virtual cockpit) بهره می‌برد. یک صفحه‌نمایش دیجیتالی که در پشت فرمان خودرو قرار گرفته، اطلاعاتی نظیر میزان سرعت، میزان شارژ باتری و سیستم ره‌یاب را نمایش می‌دهد.

آئودی Q4 e-tron

نمایشگرهای HUD با قابلیت های واقعی، اطلاعات گرافیکی مهم را نمایش می‌دهد که شامل ره‌یابی مسیر با استفاده از پیکان‌های مسیریابی می‌شود. روی فرمان خودرو دکمه‌هایی تعبیه شده که امکان کنترل سیستم صوتی و تصویری و برخی از حالات خودرو را در اختیار می‌گذارد. صفحه نمایشگر ۱۲.۳ اینچی بخش اعظمی از کنسول وسط را اشغال کرده اما علاوه‌بر این، پایه‌ای برای شارژ تلفن همراه هم در کنسول وسط در نظر گرفته شده است. اما هنوز بخش زیادی از اطلاعات این خودرو، مانند قیمت، یک راز باقی مانده است.

آئودی Q4 e-tron

اما باید قیمتی کمتر از ۷۴ هزار دلار را انتظار داشته باشیم. شرکت آئودی سخت مشغول الکتریکی کردن خودروهایش است. این تصمیم درست بعد از رسوایی فولکس واگن در بخش خودروهای دیزلی در سال ۲۰۱۵ گرفته شد. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته در این شرکت، تا سال ۲۰۲۵، ۱۲ محصول الکتریکی از جانب آئودی معرفی خواهد شد. همانند دیگر خودروهای تحت نظارت فولکس واگن، نمونه Q4 e-tron هم از پلتفرم شاسی الکترونیکی هوشمند یا MEB بهره می‌برد.

آئودی Q4 e-tron

MEB که در سال ۲۰۱۶ معرفی شد، به‌گفته آئودی یک پلتفرم انعطاف‌پذیر مخصوص خودروهای الکتریکی است که بهره‌وری را بیشتر و هزینه‌ها را کمتر می‌کند. تا آخر سال ۲۰۱۹، آئودی ۲ نمونه جدید با نام‌های e-tron Sportback و Q2L e-tron معرفی خواهد کرد. این نمونه‌ها به‌صورت خاص برای بازار چین طراحی شده‌اند و در آنجا به فروش می‌رسند. در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ هم، آئودی نسخه تولیدی از خودرو ۴ در قدرتمند خود یعنی e-tron GT کوپه را معرفی خواهد کرد. این خودرو در گروه آئودی GmbH طراحی و تولید خواهد شد. انتظار می‌رود که معرفی نسخه Q4 e-tron هم تا آن زمان انجام شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات