آنچه از نمایشگاه خودرو فرانکفورت IAA 2019 انتظار داریم

یک‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
دیترویت، ژنو و فرانکفورت، میزبان مهم‌ترین نمایشگاه‌های خودرو در سراسر جهان هستند. طی روزهای آینده در فرانکفورت آلمان، بزرگ‌ترین رویداد مرتبط با صنعت خودروسازی دنیا برگزار خواهد شد.
تبلیغات

نمایشگاه خودرو فرانکفورت که به اختصار IAA نامیده می‌شود، یکی از مهم‌ترین رویدادهای مرتبط با صنعت خودروسازی دنیا است. این نمایشگاه هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود و اهمیتی ویژه برای برندهای اروپایی و خصوصا آلمانی دارد. با توجه به آمار بازدیدکنندگان و شرکت‌های حاضر در سال ۲۰۱۷، می‌توان نمایشگاه خودرو فرانکفورت را بزرگ‌ترین گردهمایی خودروسازان در جهان دانست که ۱۲ ساختمان را به خود اختصاص داده بودند. امسال، روز سه‌شنبه ۱۹ شهریور، اولین روز IAA برای خبرنگاران و کارشناسان خواهد بود. این نمایشگاه روز شنبه ۲۳ شهریور به روی عموم بازگشایی خواهد شد و تا ۳۱ شهریور ادامه خواهد داشت.

ترکیب IAA مخفف عبارت آلمانی Internationale Automobil-Ausstellung به‌معنی نمایشگاه‌ بین‌المللی خودرو است. سال‌های زوج مثل ۲۰۱۸، به محصولات تجاری و صنعتی (Commercial vehicles) شامل انواع کامیون و اتوبوس اختصاص دارد که به میزبانی شهر هانوفر آلمان برگزار می‌شود. طبیعتا سال‌های فرد مثل ۲۰۱۹ هم برای خودروهای جاده‌ای و سواری (Passenger vehicles) در نظر گرفته شده است. سابقه‌ی این رویدادها به سال ۱۸۹۷ می‌رسد و حالا ۱۲۲ سال قدمت دارد.

نمایشگاه خودرو ژنو

اهمیت نمایشگاه خودرو فرانکفورت با توجه به اصالت و ارزش تجاری، برای خودروسازان جهان ثابت شده است؛ اما بعضی برندهای مشهور و قدرتمند هم در این رویداد حضور ندارند. آلپین (آلپاین)، استون مارتین، سیتروئن، داچیا، دی‌اس (DSفراری، آبارث، آلفارومئو، فیات، کرایسلر، جیپ، شورولت، کادیلاک، نیسان و اینفینیتی، میتسوبیشی، پژو، رولزرویس، ولوو، سوبارو، سوزوکی و تویوتا، غایبان بزرگ IAA در سال ۲۰۱۹ هستند.

از هم‌اکنون برای نمایشگاه خودرو فرانکفورت ۲۰۱۹، حضور پررنگ محصولات الکتریکی و پلاگین هیبرید به‌عنوان جذاب‌ترین مدل‌های نمایشگاه قابل پیش‌بینی است. علاوه‌بر محصولات جدید با فناوری‌های مدرن، سوپراسپرت‌ها و ابرخودروهای گران‌قیمت تولید محدود هم اهمیت زیادی برای بازدیدکنندگان خواهند داشت. در ادامه‌ی مطلب، مهم‌ترین خودروهای حاضر در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۹ و محصولاتی که احتمالا رونمایی خواهند شد، معرفی می‌شوند.

پورشه تایکان

Porsche Taycan / پورشه تایکان

تایکان با عنوان اولین خودروی تمام‌برقی ساخت پورشه، بیشترین بازدیدکننده را در IAA جذب خواهد کرد. بعد از سال‌ها، رقیبی برای تسلا مدل S در اروپا ساخته شده است که البته توسط برندی معتبر ارایه می‌شود. در نمایشگاه فرانکفورت امسال، نسخه‌های توربو و توربو S تایکان مجهز به ۲ پیشرانه نصب شده روی محورهای جلو و عقب، با قدرت‌ بیش از ۶۰۰ اسب‌بخار حضور خواهند داشت که قرار است با آستانه‌ی قیمت ۱۵۳ هزار و ۱۸۳ هزار دلار تولید شوند. پورشه در آینده‌ی نزدیک، مدل‌های ارزان‌قیمت تایکان را تولید می‌کند که احتمالا حدود ۸۰ هزار دلار قیمت خواهند داشت؛ اما حضور این مدل‌ها در فرانکفورت بعید به نظر می‌‌رسد.

لندرور دیفندر

LANDROVER defender

قدیمی‌ترین شاسی‌بلند ساخت اروپا، یکی از اصیل‌‌ترین خودروهای دو دیفرانسیل دنیا با قابلیت سواری خارج جاده است. در سال ۱۹۴۸، شرکت رُور (Rover) انگلیس اقدام به ساخت محصولی اختصاصی برای ارتش بریتانیا کرد که ضمن برخورداری از توانایی‌های مورد نیاز یک سواری نظامی، مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی بود. محصول نهایی با نام لندرور تا سال ۱۹۸۵ توسط شرکت‌های روُر و لیلاند (Leyland) با بدنه‌ی ۲در عرضه شد. از ۱۹۸۳، لندرور دیفندر با کمی تغییرچهره و همراه‌با امکانات لوکس به تولید رسید. دیفندر تا سال ۲۰۱۶ تقریبا بدون تغییر در بدنه و ظاهر بیرونی فروخته شد تا مشابه مرسدس کلاس G، یکی از اصیل‌ترین شاسی‌بلندهای دنیا باشد. نسل جدید این خودروی دوست‌داشتنی بعد از سال‌ها انتظار در نمایشگاه خودرو فرانکفورت ۲۰۱۹ معرفی خواهد شد.

فولکس واگن ID3

VOLKSWAGEN ID3

بعد از پورشه و آئودی، نوبت به عضو اصلی بزرگ‌ترین گروه خودروسازی آلمان رسیده است تا هاچبک‌ برقی و اقتصادی خود را معرفی کند. از ماه‌ها قبل، نمایشگاه خودرو فرانکفورت ۲۰۱۹ برای رونمایی اولین محصول تمام‌الکتریکی فولکس‌واگن با پلتفرم مستقل، انتخاب شده بود. هنوز اطلاع دقیقی از شرایط فنی یا امکانات رفاهی این خودرو که با نام ID 3 فروخته خواهد شد، در دسترس نیست؛ اما بخش قابل‌توجهی از ظرفیت تولید آن برای یک سال آینده پیش‌فروش شده است.

لامبورگینی سیان

Lamborghini Sian

جدیدترین سوپراسپرت ساخت لامبورگینی، اولین محصول هیبریدی این شرکت است. سیان قبل از حضور در فرانکفورت ۲۰۱۹ با تصاویر رسمی و جزئیات فنی معرفی شد تا در IAA به نمایش عمومی گذاشته شود. براساس ادعای لامبورگینی، شتاب و نهایت سرعت سیان، بهتر از اونتادور SVJ است. این مدل هیبریدی در زمانی کمتر از ۲.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسد و بیشینه‌‌ی سرعتی فراتر از ۳۵۰ کیلومتربرساعت فراهم می‌کند. تولید لامبورگینی سیان به ۶۳ دستگاه با آستانه‌ی قیمت ۳.۶ میلیون دلار محدود شده است.

بی‌ام‌و X6

bmw x6

تقریبا تمامی کراس‌اورهای بی‌ام‌و طی دو سال اخیر، با نسل جدید معرفی شده یا تغییر چهره داده‌اند. البته این شرایط برای شاسی‌بلند کوپه‌ی بی‌ام‌و صدق نمی‌کند و X6 از سال ۲۰۱۴ تاکنون، در انتظار رونمایی نسل سوم است. نمایشگاه خودرو فرانکفورت، محل رونمایی از جدیدترین نسخه‌ی بی‌ام‌و X6 خواهد بود. ممکن است این محصول برای تولید در سال ۲۰۲۰، نسل جدیدی از X6 نباشد اما چهره‌ای مدرن و امکاناتی تازه خواهد داشت.

بایتون ام‌بایت

Byton M-Byte SUV / شاسی بلند الکتریکی بایتون

فراتر از بسیاری خودروسازان چینی که محصولاتی عامه‌پسند با قیمت رقابتی تولید می‌کنند، شرکت‌هایی وجود دارند که برای رسیدن به بالاترین فناوری‌ها در صنعت خودروسازی تلاش می‌کنند. حدود دو سال پیش، استار‌تاپ بایتون با سرمایه‌گذاری چند غول‌ فناوری چینی، شامل تنسنت (چهارمین شرکت بزرگ اینترنتی جهان بعد از گوگل، آمازون و آی‌بی‌ام) و فاکسکان (بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی قطعات الکترونیک دنیا) بنیان‌ گذاشته شد. هدف از تأسیس بایتون، ساخت خودروهای تمام‌برقی مجهز به جدیدترین فناوری‌ها است. سال ۲۰۱۸ مهم‌ترین محصول این شرکت با نام ام‌بایت (M-Byte) به‌صورت یک کراس‌اور مفهومی معرفی شد. نسخه‌ی نهایی و آماده به تولید این خودرو در نمایشگاه‌ فرانکفورت برای اولین‌بار رونمایی می‌شود.

هیوندای i30 N پروژه‌ C

Hyundai i30 n tuning

از سال ۲۰۱۷، نسل جدید i30 در کشورهای مختلف دنیا وجود دارد. این مدل در نسخه‌ی N، مجهز به پیشرانه‌ی قوی‌تر با امکانات بیشتر برای رانندگی اسپرت است. طبیعتا هیوندای i30 Nپروژه‌ C که در فرانکفورت رونمایی خواهد شد، تفاوت بنیادین با مدل اصلی i30 N نخواهد داشت؛ اما به لطف کاهش وزن و تزئینات فیبرکربن با سپرهای اختصاصی، جذاب‌تر خواهد بود. این محصول جدید با تولید محدود به ۶۰۰ دستگاه، شاید کمی قدرتمندتر از نسخه‌ی استاندارد با پیشرانه‌ی ۲۷۱ اسب‌بخار باشد.

هیوندای N الکتریک

Hyundai i20 n tuning

احتمال رونمایی از هاچبک‌ برقی هیوندای در IAA ۲۰۱۹ زیاد نیست؛ اما بزرگ‌ترین خودروساز کره تلاش می‌کند تا محصولی مشابه نسخه‌ی برقی اوپل کورسا بسازد. در آینده‌ی نزدیک، بخشی از مسابقات رالی جهانی به هاچبک‌های اسپرت برقی اختصاص خواهد داشت و البته هیوندای نیز علاقه‌مند حضور در این رقابت‌ها است. هیوندای N الکتریک احتمالا روی پلتفرم i20 ارائه خواهد شد.

وایزمن V8

Wiesmann / ویسمن

خودروسازی وایزمن (Wiesmann) سال ۱۹۸۸ توسط برادران وایزمن در آلمان تأسیس شد. این شرکت، تمرکز خود را بر تولید مدل‌های اسپرت ۲نفره با ظاهری شبیه به خودروهای کلاسیک انگلیسی، مثل جگوار XK۱۲۰ گذاشت؛ اما از پیشرانه و تجهیزات فنی ساخت بی‌ام‌و استفاده کرد. جدیدترین محصول وایزمن که احتمالا در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۹ رونمایی خواهد شد، تیپ بدنه‌ای مشابه محصولات قدیمی این شرکت خواهد داشت و مجهز به پیشرانه‌ی ۸ سیلندر بی‌ام‌و نصب‌شده روی M5 با قدرت ۶۰۰ اسب‌بخار خواهد بود.

مدل‌های مفهومی

مشابه سال‌های گذشته، برندهای مختلف با خودروهای مفهومی به فرانکفورت می‌آیند تا نمایی از محصولات احتمالی در آینده‌ و توانایی‌های فنی خود را نمایش دهند. بنابر شایعات و اخبار رسمی، مرسدس بنز، بی‌ام‌و، آئودی و هیوندای، برنامه‌ای ویژه برای رونمایی از خودروهای مفهومی در IAA ۲۰۱۹ دارند.

مرسدس بنز EQ مفهومی (EQS)

eqs render

بعد از تولید کراس‌اور تمام‌برقی مرسدس بنز با نام EQC و همچنین ون الکتریکی این برند با نام EQV، عرضه‌ی یک سدان با پیشرانه‌ی برقی وعده داده شده است. احتمالا نام نهایی این خودرو EQS خواهد بود و پیش‌نمایش خود را با یک مدل مفهومی در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۹ انجام خواهد داد. حدود دو سال پیش، یک هاچبک مفهومی با نام EQA در نمایشگاه خودرو فرانکفورت ۲۰۱۷ حضور داشت که البته هرگز به تولید و عرضه‌ی عمومی نرسید.

هیوندای رترو 45

hyundai 45

واژه‌ی رترو عموما به محصولاتی گفته می‌شود که ظاهری شبیه به نمونه‌های قدیمی و نوستالژیک دارند. جدیدترین خودروی مفهومی هوندای هم علاوه‌بر استفاده از پیشرانه‌ی مدرن و تجهیزات آینده‌نگر، ظاهری الهام‌گرفته از هاچبک‌های قدیمی این شرکت کره‌ای خواهد داشت. مدل مفهومی هیوندای 45 در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۹ رونمایی خواهد شد تا سابقه‌ی بزرگ‌ترین خودروساز کره جنوبی را یادآوری کند.

آئودی AI:Trail

audi suv render

اوایل سال ۲۰۱۹ در نمایشگاه شانگهای چین، آئودی از یک هاچبک مفهومی با نام AI:ME رونمایی کرد که نمونه‌ای از یک خودروی اقتصادی مجهز به فناوری‌های مدرن در آینده بود. آئودی اعلام کرده است، عبارت AI که در فرهنگ عمومی به هوش مصنوعی یا هوش ماشین‌ها تعبیر می‌شود، پروژه‌ی بلندمدت این شرکت برای ساخت محصولات خودران خواهد بود. با این اوصاف، جدیدترین مدل مفهومی آئودی با نام AI:Trail یک کراس‌اور ۴چرخ محرک با قابلیت‌ رانندگی خودران در مسیرهای خارج جاده خواهد بود.

بی‌ام‌و سری 4

BMW M4 render

احتمال رونمایی از نسل جدید بی‌ام‌و سری 4 در فرانکفورت ۲۰۱۹ کم است. مدل در حال تولید از این خودرو با نسخه‌های مختلف، فروش بسیار خوبی در سراسر جهان دارد و یکی از موفق‌ترین محصولات مدرن بی‌ام‌و محسوب می‌شود. نسل جدید سری 4 درحال گذراندن مراحل پیش‌تولید و آزمایش‌های میدانی است. حضور نمونه‌ی مفهومی یا فیس‌لیفت از این خودروی محبوب، می‌تواند علاقه‌مندان بی‌ام‌و را به نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۹ بکشاند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات