تویوتا یاریس GRMN، معرفی شد

چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
نسخه‌ی GRMN تویوتا یاریس، با هدف رقابت با هاچ‌بک‌های پرقدرت بازار، در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۷ معرفی شد.
تبلیغات

تویوتا یاریس GRMN که از نسخه‌ی مسابقات رالی یاریس، الهام گرفته شده است، در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۷ معرفی شد. این هاچ‎‌بک جذاب با بهره‌مندی از ترمزهای بزرگ، رینگ‌های آلیاژی ۱۷ اینچی برند BBS، اگزوز بیضی‌شکل مرکزی، وزن سبک و رنگ سفارشی سیاه و سفید نمایانگر دپارتمان ریسینگ تویوتا (Gazoo)، بر عملکرد بهتر تمرکز کرده است. در زیر درب کاپوت یاریس GRMN، یک پیشرانه‌ی ۱.۸ لیتری با قدرت ۲۱۲ اسب بخار قرار دارد که برخلاف هاچ‌بک‌های این کلاس به سوپرشارژر مجهز شده است.

Toyota Yaris GRMN

بررسی و تست در نوربرگ‌رینگ

درست پس از رونمایی مدل مفهومی یاریس GRMN در سال ۲۰۱۵، نمونه‌ی اولیه این هاچ‌بک به مقر تویوتا در نزدیکی پیست افسانه‌ای نوربرگ‌رینگ آلمان فرستاده شد. گروهی از متخصصان تیونینگ اروپایی و ژاپنی تویوتا، عملکرد این خودرو را در پیست نوربرگ‌رینگ و انواع مختلف جاده‌ مانند اتوبان‌ها و مسیرهای پر پیچ و خم کوهستانی، مورد بررسی و توسعه قرار دادند. تیم مهندسی تویوتا معتقد بود که اگر یاریس GRMN توانایی‌های خود را در این آزمایشات ثابت کند، در هر جای دیگری عملکرد خود را نشان خواهد داد. کد GRMN نیز نمایانگر تیونینگ دپارتمان ریسینگ تویوتا توسط متخصصان در پیست نوربرگ‌رینگ است. این تیم متشکل از تیونرها و رانندگان حرفه‌ای بود که تمام تجربیات خود مسابقات پیست را در ساخت هاچ‌بک تویوتا به کار گرفته‌اند.

پس از اصلاحات و تنظیمات بسیار، تویوتا یاریس GRMN در کارخانه‌ی تویوتا در شهر والنسین فرانسه به تولید خواهد رسید.

Toyota Yaris GRMN

پیشرانه و قوای فنی

قلب یاریس GRMN را یک پیشرانه‌ی چهار سیلندر ۱۶ سوپاپه به حجم ۱۷۹۸ سی‌سی به همراه سوپرشارژر مگنوسن ایتون و سیستم زمان‌بندی هوشمند Dual VVT-i برای سوپاپ‌های ورودی و خروجی، تشکیل می‌دهد. واحد 2ZR-FE توسط تیم مهندسی بریتانیای تویوتا جهت استفاده روی پلتفرم کوچک یاریس آماده شده است. با نسبت تراکم ۱۰:۱ حداکثر قدرت ۲۱۲ اسب بخار در ۶۸۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۲۵۰ نیوتن‌متر در ۵۰۰۰ دور در دقیقه امکان‌پذیر شده است. با انتقال نیرو توسط جعبه‌دنده‌ی دستی ۶ سرعته به محور جلو، تویوتا یاریس GRMN با حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت (محدودشده به صورت الکترونیکی)، در زمان ۶.۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

به دلیل کمبود فضا، نصب کردن سوپرشارژر یکی از چالش‌های اصلی تیم مهندسی تویوتا بود. سوپرشارژر، سیستم خنک‌کننده و ورودی هوا، در قالب یک واحد نصب شدند. به دلیل اهمیت سیستم خنک‌کننده، اینترکولر و خنک‌کننده روغن در جلوی رادیاتور قرار دارند. سیستم سوخت رسانی نیز با استفاده از اجزای پیشرانه‌ی V6، تقویت شده است. یاریس GRMN با داشتن وزنی بالغ بر ۱۱۳۵ کیلوگرم، بهترین نسبت قدرت به وزن (۵.۳۵ کیلوگرم بر یک اسب بخار) را در کلاس خود دارد.

Toyota Yaris GRMN

شاسی و هندلینگ

برای تضمین انتقال مناسب قدرت به سطح جاده، تویوتا یاریس GRMN به دیفرانسیل لغزش محدود تورسن مجهز شده است. با کار گذاشتن میله‌ی خارجی در فضای پیشرانه بین سیستم تعلیق در جلو و تقویت زیرساخت بست‌های جلو و عقب، استحکام شاسی ارتقاء داده شده است. به کمک‌فنربندی کوتاه به همراه کمک‌فنرهای برند Sachs و آنتی‌رول‌بارهای با قطر ۲۶ میلی‌متر، یاریس GRMN ناهمواری جاده را به راحتی جذب می‌کند. سیستم تعلیق در جلو شامل استرات مک‌فرسون و در عقب شامل طرح پیچشی است. برای توقف سریع یاریس، در جلو دیسک‌های ۲۷۵ میلی‌متری با لنت‌های چهار پیستونی و در عقب دیسک‌های ۲۷۸ میلی‌متری کار گذاشته شده است. لنت‌های ترمز نیز با رنگ سفید ویژه‌ی ریسینگ Gazoo تزئین شده‌اند.

Toyota Yaris GRMN

رینگ‌های آلیاژی ۱۷ اینچی برند BBS که در لاستیک‌های بریدج‌استون پوتنزا با سایز ۲۰۵/۴۵ قرار گرفته‌اند، که علاوه بر تأمین فضای مورد نیاز برای ترمزهای بزرگ‌تر،در کاهش وزن نیز نقش دارند. سیستم اگزوز نیز با در نظر گرفتن فضای کم و سیستم مدیریت حرارت در کف بدنه، کاملا دوباره طراحی شده است. هدف از طراحی دوباره آن، کاهش فشار عقب اگزوز، کنترل آلایندگی و صدای اگزوز بوده است. حاصل اینکار، افزایش توان خروجی، کاهش وزن و صدای گوش‌نواز اگزوز است.

طراحی بدنه

همانند نسخه‌ی رالی، یاریس GRMN با سه درب عرضه می‌شود. از جزئیات بدنه می‌توان به اسپویلر عقب سیاه‌رنگ، طرح سفارشی سپر عقب، دیفیوزر عقب، جلوپنجره با طرح لانه زنبوری و طرح اگزوز مرکزی اشاره کرد. رنگ بدنه با سقف سیاه‌رنگ و آنتن طرح کوسه‌ای، از طرح و رنگ تویوتا یاریس رالی الهام گرفته شده است. در جلو، رنگ قرمز و سیاه و چراغ‌های LED جلب توجه می‌کنند.

Toyota Yaris GRMN

طراحی فضای داخلی

با وجود صندلی‌های اسپرت محصول بوشوکو تویوتا، روحیه‌ی اسپرت یاریس در کابین نیز مشاهده می‌شود. از دیگر موارد اسپرت، دکمه‌ی استارت، نمایشگر TFT، پدال‌های آلومینیومی و غربیلک چرمی فرمان است که از مدل GT86 قرض گرفته شده است.

فقط ۴۰۰ دستگاه یاریس GRMN با فرمان چپ و راست و با قیمت ۲۹ هزار و ۹۰۰ یورو به همراه مالیات، برای بازار اروپا تولید خواهد شد.

Toyota Yaris GRMN
Toyota Yaris GRMN
Toyota Yaris GRMN
Toyota Yaris GRMN
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات