کشف قدیمی‌ترین ابزارهای چوبی بازمانده از نئاندرتال‌ها

پنج‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
در کاوش‌های باستان‌شناسی انجام‌شده در شمال اسپانیا، اشیای غیرمعمولی کشف شده است که به‌نظر می‌رسد، توسط نئاندرتال‌ها ساخته شده باشند.
تبلیغات

 در میان اشیای کشف‌شده، دو ابزار چوبی وجود دارد که ۹۰ هزار سال قدمت دارند، اشیای به‌تازگی کشف‌شده، قدیمی‌ترین ابزارهای چوبی از نوع خود هستند که تاکنون پیدا شده‌اند. موضوع حیرت‌انگیز در مورد کشف جدید این است که این ابزارها توسط هومو ساپینس‌ها ساخته نشده‌اند، بلکه توسط عموزاده‌های قدیمی‌تر ما یعنی نئاندرتال‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند. به‌گفته‌ی پژوهشگران مرکز پژوهش‌های ملی تکامل انسان در اسپانیا، نئاندرتال‌ها در سایت باستان‌شناسی اران بالتزا در شبه‌جزیره ایبری، به‌مدت چندین هزار سال ساکن بوده‌اند.

بر اساس تاریخ‌گذاری‌های انجام‌شده به روش تابناکی، قدمت اشیای یافت‌شده در سایت باستان‌شناسی اران بالتزا به ده‌ها هزار سال قبل تا دوران پارینه‌سنگی میانی باز می‌گردند. اواخر دوران پارینه‌سنگی میانی از ۳۰۰ هزار تا ۳۰  هزار سال قبل، همان زمانی است که نئاندرتال‌ها ساکن اروپا بودند. نئاندرتال‌ها پیش از انقراض بین ۳۰ تا ۴۰ هزار سال قبل، هزاران سال در اروپا و قسمت‌هایی از غرب آسیا سکونت داشتند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که این ابزارهای ۹۰ هزار ساله برای انجام کارهای مختلفی توسط نئاندرتال‌ها به کار می‌رفته‌اند

این ابزارها بسیار نادر هستند. چوب ماده‌ی آلی است که تجریه می‌شود و ابزارهای چوبی مرتبط به تاریخ انسان‌های اولیه، اغلب به این جهت از بین رفته‌اند و ما هیچ اطلاعی از ابزارهای آن‌ها نداریم. در واقع، این دست ابزارهای ساخته‌شده از چوب، تنها در محیط‌های خاصی، همچون رسوبات آب‌گرفته‌ی اران بالتزا امکان سالم ماندن را دارند. تنها یکی از دو ابزاری که در این سایت باستان‌شناسی کشف شد، توسط تیمی از پژوهشگران به‌رهبری ژوزه بایسون گاریزار مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفته است. بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که سایش نوک این ابزار احتمالا برای بیرون کشیدن مواد غذایی از زیر خاک، ساخت چاله برای روشن کردن آتش و بیرون کشیدن سنگ از زیر خاک مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

ابزاهای چوبی نئاندرتال‌ها

پژوهشگران در مقاله‌ی خود نوشتند:

شواهد مستقیم و غیرمستقیم کمی وجود دارد که نشان دهد چوب نقش مهمی در سازگاری‌های فنی نئاندرتال‌ها دارد. چوب به‌اندازه کافی حالت انعطافی دارد تا بتواند به شکل‌های مختلفی در بیاید، ساخت چنین ابزارهایی از سنگ غیرممکن است، همچنین کار کردن با استخوان بسیار دشوار است.

پژوهشگران با بررسی دقیق سطوح چوب نتیجه‌گیری کردند که این چوب متعلق به تنه‌ی درخت سدار بوده است و به دو نیم بریده شده است. پژوهشگران تصور می‌کنند که این چوب با آتش سوزانده شده تا سخت شود و برای رسیدن به شکل دلخواه، با استفاده از ابزاری سنگی تراشیده شده است.

اگرچه ابزارهای چوبی استفاده شده توسط نئاندرتال‌ها نادر هستند؛ اما کاملا ناشناخته هم نیستند. ابزارهای چوبی که برای شکار به کار می‌رفته است، در سال ۱۹۹۵ در آلمان کشف شد. این ابزارهای چوبی حدود ۳۰۰ هزار سال قدمت‌گذاری شده‌اند. همچنین مقاله‌ای اوایل سال جاری منتشر شد که شواهدی از ابزار های چوبی ۱۷۱ هزار ساله را در توسکانی ایتالیا را نشان می‌داد. اما ابزارهای جدیدی که در سایت باستان‌شناسی اران بالتزا کشف شده‌اند، شواهدی مبنی بر استفاده از ابزارهای چوبی در دوره‌ی میان‌سنگی در سراسر اروپا را نشان می‌دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات