چین قانون نیمه‌رساناهای آمریکا را غیر رقابتی می‌داند

جمعه ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰
مطالعه 4 دقیقه
اتحادیه‌های بازرگانی و تجاری چین اعلام کرده‌اند که لایحه‌ی Chips and Science Act ایالات متحده با اصول تجارت جهانی سازگار نیست و رقابت عادلانه‌ی سایر کشورها را دچار مشکل می‌کند.
تبلیغات

اتحادیه‌های بازرگانی و تجاری چین قانون نیمه‌رساناهای دولت آمریکا را مانعی دربرابر نوآوری جهانی و بهبود اقتصادی دانسته‌اند. همچنین، آن‌ها از جوامع تجاری خواسته‌اند اقداماتی جهت حفظ منافع خود و کاهش آثار قانون جدید ایالات متحده آمریکا انجام دهند.

لایحه‌ی Chips and Science Act که روز سه‌شنبه در آمریکا به‌تصویب رسید، به‌دنبال تقویت صنعت تولید نیمه‌رساناها در این کشور و روان‌کردن سرمایه‌ها به‌سمت تحقیق، توسعه، دانش و فناوری است. این لایحه شامل ۵۲٫۷ میلیارد دلار سرمایه و یارانه با هدف حمایت از تولید داخلی و تقویت ردپای این کشور در بخش‌های نوظهوری همچون نانوتکنولوژی، محاسبات کوانتومی و هوش مصنوعی است.

پس از امضای این لایحه توسط جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در این هفته، بازیگران متعدد دنیای تجارت آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری در بازار داخلی اعلام کردند. به‌گفته دولت بایدن، این سرمایه‌گذاری‌ها شامل تزریق ۴۰ میلیارد دلاری شرکت Micron به بازار تولید تراشه‌های حافظه‌های ذخیره‌سازی است که با ایجاد ۴۰ هزار شغل، سهم تولید حافظه‌ی آمریکا در جهان را طی ۱۰ سال آینده از ۲ درصد به ۱۰ درصد می‌رساند.

کوالکام و گلوبال فاندریز نیز از همکاری جدید خود پرده برداشته‌اند که شامل سرمایه‌گذاری ۴٫۲ میلیاردی با هدف گسترش سایت تولید تراشه‌ی گلوبال فاندریز در نیویورک می‌شود. کوالکام نیز اعلام کرده است که تولید داخلی نیمه‌رساناها را طی ۵ سال آینده تا ۵۰ درصد افزایش می‌دهد.

دولت آمریکا در حمایت از قانون جدید گفته که قانون جدید، رهبری این کشور بر دنیای فناوری را تقویت می‌کند که بنیان سایر بازارهایی مثل خودرو، سیستم‌های دفاعی و لوازم خانگی است.

به‌گفته‌ی کاخ سفید، درحالی‌که آمریکا مبدع نیمه‌رساناها بوده است، امروزه فقط ۱۰ درصد از سهم بازار را دراختیار دارد و تولید تراشه‌های پیشرفته‌ی این کشور نیز در حد صفر است. درعوض، کشورهای آسیای شرقی ۷۵ درصد از تولید را دردست گرفته‌اند. لایحه‌ی Chips and Science Act می‌تواند صدها میلیارد سرمایه‌ی خصوصی را‎ روانه‌ی تولید نیمه‌رساناها در آمریکا کند که برای دفاع ملی و بخش‌های حیاتی ضروری است.

دولت آمریکا معتقد است که قانون جدید حفظ و پیشرفت علمی و فناوری این کشور را تضمین می‌کند. گفتنی است درحالی‌که سرمایه‌گذاری فدرال در بخش تحقیق و توسعه در اواسط دهه ۱۹۶۰ میلادی حدود ۲ درصد از تولید ناخالص آمریکا را شامل می‌شده، این میزان در سال ۲۰۲۰ به یک درصد سقوط کرده است.

به‌گفته‌ی دولت بایدن، اگرچه رشد و شکوفایی اقتصادی طی ۴۰ سال اخیر در بعضی مناطق ساحلی به اوج خود رسیده است، سایر مناطق از این موهبت جا مانده‌اند. لایحه‌ی Chips and Science Act می‌تواند فرصت‌های علمی و فناوری را برای مناطق جامانده فعال کند.

رقابت ناعادلانه‌ی جهانی با قانون جدید آمریکا

بااین‌حال، چین معتقد است قانون جدید بایدن در زنجیره‌ی تأمین جهانی تراشه‌ها اخلال ایجاد می‌کند و تجارت بین‌اللملی را دچار مشکل می‌کند. وزارت بازرگانی چین ماه گذشته اعلام کرد که این لایحه حاوی مقرراتی است که فعالیت‌های معمول اقتصادی و تجاری و سرمایه‌گذاری فعالان تجاری چین را محدود می‌کند.

چین اعلام کرده است که اجرای این لایحه را رصد و اقدامات شدیدی را برای حفاظت از حقوق و منافعش اتخاذ می‌کند.

انجمن ترویج تجارت بین‌المللی چین و اتاق بازرگانی بین‌الملل این کشور نیز ضمن انتشار بیانیه‌ای مشترک در روز چهارشنبه مواضع انتقادی دولت چین را تکرار کرده و تأثیر قانون آمریکا در به‌تأخیر انداختن بهبود اقتصادی و نوآوری جهانی را خاطرنشان کردند.

به‌گفته‌ی روزنامه‌ی دولتی چین دیلی، قانون جدید با ایجاد رقابت ناعادلانه، به آمریکا در بازار تراشه‌ی جهانی امتیاز بیشتری می‌دهد.

اتحادیه‌های بازرگانی چین متقدند که این قانون به آمریکا امکان می‌دهد با اختصاص یارانه و ایجاد قوانین مالیاتی برای تولید تجهیزات در بازار کار جهانی نیمه‌رساناها تغییراتی اعمال کرده و شرکت‌ها را به ساخت کارخانه در آمریکا تشویق کند که تأثیرات مخربی بر شرکت‌های بین‌المللی چینی و آمریکایی دارد.

شرکت‌های چینی معتقدند چنین مقرراتی با اصول عدم تبعیض سازمان تجارت جهانی در تضاد است

آن‌ها افزودند چنین مقرراتی با اصول عدم تبعیض سازمان تجارت جهانی در تضاد است و کشورهای خاصی را هدف گرفته تا شرکت‌ها را مجبور به تغییر رویکرد توسعه‌ی جهانی خود کند.

اتحادیه‌های بازرگانی معتقدند اجبار به تولید فناور‌ی‌ها در آمریکا، مشارکت منصفانه در بازارهای بین‌المللی را محدود می‌کند. آن‌ها از جامعه‌ی تجارت جهانی خواسته‌اند با متحد شدن، آثار منفی قانون آمریکا را کاهش داده و اقداماتی برای صیانت از حقوق و منافع خود انجام دهند.

شرکت مشاوره‌ای PwC طی یادداشتی درباره‌ی لایحه‌ی Chips and Science Act آمریکا اظهار کرده است یارانه‌های ارائه‌شده توسط این قانون مشوق لازم را برای شرکت‌های تولید نیمه‌رسانا فراهم می‌کند تا به جذب افراد متخصص و تنوع‌بخشی به نیروی کار خود پرداخته و فرصت‌هایی را برای ایجاد تغییر در تولید دیجیتال و مهارت‌های لازم برای نیروی کار به‌وجود آورند. این اقدامات می‌تواند نقش مهمی در کاهش اندازه و مصرف انرژی تراشه‌ها ایفا کند و قدرت و عملکرد آن‌ها را نیز افزایش دهد.

باوجوداین، به‌گفته‌ی PwC، حمایت‌های مالی پیشنهادی در قانون آمریکا دارای محدودیت‌های جغرافیایی است و شرکت‌های واقع در چین و سایر کشورها که به‌عنوان خطر بالقوه امنیتی شناخته می‌شوند از دریافت و استفاده از این یارانه‌ها محروم هستند.

PwC به شرکت‌هایی که قصد بهره‌مندی از یارانه‌های قانون جدید آمریکا را دارند توصیه کرد عملیات‌های جهانی خود را ارزیابی کرده و مسائل کلیدی دخیل در تولید از جمله محدودیت‌های جغرافیایی این قانون در تولید و تحقیق و توسعه را درنظر بگیرند. همچنین، آن‌ها باید به‌دنبال شرکای جدیدی در زنجیره‌های‌ تأمین خود از جمله در مونتاژ نهایی، آزمایش و بسته‌بندی باشند و مقرون‌به‌صرفه بودن افزایش ظرفیت تولید خود در آمریکا را بررسی کنند.

به‌گفته‌ی PwC، قانون Chips and Science Act ممکن است برای شرکت‌های تولید نیمه‌رسانا فرصت‌هایی را فراهم کند ولی تحقق آن‌ها نیازمند بازنگری در رویکردهای جهانی و داشتن برنامه برای تحول دیجیتالی، مدیریت سرمایه‌ی پروژه و برنامه‌ریزی مالی است. تغییرات چشمگیر اخیر در بازار در کنار عدم قطعیت جغرافیایی، شرکت‌ها را ملزم می‌کند تا ارزیابی‌های دقیقی را درباره‌ی جایگاه خود در زنجیره ارزش نیمه‌رساناها و چگونگی ارتقای آن داشته باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات