امکان جابه‌جایی NFT بین بلاک‌ چین‌ های اتریوم و سولانا فراهم شد

یک‌شنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
شرکتی به نام Wormhole با ارائه پلتفرمی به نام Wormhole NFT Bridge پلی ارتباطی بین بلاک‌ چین‌ها ایجاد کرده است که از آن می‌توان برای جابه‌جایی NFT‌ها استفاده کرد.
تبلیغات

با اینکه بلاک چین اتریوم فضای کلکسیون‌های NFT را در دست دارد، سولانا در تلاش است تا با فراهم‌کردن هزینه‌های ناچیز و ترکنش‌های سریع‌ با این بلاک چین رقابت کند. به‌گزارش دیکریپت، تا چندی پیش امکان خرید NFTهای سولانا در بازارهای خریدوفروشی مانند OpenSea یا استفاده از کیف‌پول محبوب MetaMask برای خرید آن‌ها وجود نداشت و بلاک چین سولانا برای رقابت با بلاک چین اتریوم راه زیادی در پیش داشت. باوجوداین، حالا شرکتی به نام Wormhole پلتفرمی به نام Wormhole NFT Bridge را معرفی کرده است که با اتصال اتریوم و سولانا، راهی برای انتقال دارایی‌ها بین بلاک‌ چین‌های این دو رقیب را فراهم کرده است.

این پلتفرم پلی دوسویه است که می‌تواند NFTهای یک بلاک چین را به دارایی‌هایی سازگار با بلاک چین دیگر تبدیل کند و آن‌ها را در هر دو بلاک چین ارسال یا دریافت کند. به‌عنوان مثال، اگر بخواهید یک NFT سولانا را به اتریوم منتقل کنید و آن را در OpenSea بفروشید، این پل ابتدا NFT اصلی را با قرارداد هوشمند Wormhole سولانا فریز می‌کند و به‌جای انتقال آن از سولانا به اتریوم، نسخه جدیدی از آن را در شبکه اتریوم ایجاد می‌کند. NFT حاصل توکنی با استاندارد ERC-721 خواهد بود و مانند هر NFT بومی بلاک چین اتریوم قابل‌استفاده است.

NFT جدید را می‌توان هر لحظه با استفاده از قراردادهای هوشمند دوباره به استاندارد ERC-1155 در بلاک چین سولانا برگرداند و نسخه اصلی NFT را آزاد کرد. هندریک هافشتات (Hendrik Hofstadt)، از بنیان‌گذاران سرتوس وان (Certus One) و مدیر پروژه‌های ویژه در جامپ کریپتو (Jump Crypto) گفت:

کاربرانی که فقط در یک زنجیره فعال فعالیت می‌کنند، راهی برای دسترسی به NFTهای هیجان‌انگیز شبکه‌های دیگر را ندارند. پلتفرم Wormhole NFT Bridge این مشکل را حل می‌کند و به کاربران امکان می‌دهد NFTهای جدیدی که قبلا دورازدسترس بودند، به‌دست آورند یا از نقدینگی مارکت‌پلیس‌های زنجیره‌های دیگر استفاده کنند.

NFT مالکیت دارایی‌های دیجیتالی کمیابی مانند تصویرها یا ویدئوها یا بازی‌های ویدئویی را فراهم می‌کند و اتریوم پلتفرمی پیشرو برای آن‌ها است. از پروژه‌های محبوب NFTها می‌توان به کریپتوپانکس و آرت بلاکس و مارکت‌پلیس‌های مبتنی‌بر اتریوم مانند Opensea اشاره کرد. Dune Analytics، پلتفرم تحلیلی اکوسیستم اتریوم، حجم تراکنش‌های مارکت‌پلیس Opensea در این اکوسیستم را در آگوست ۲۰۲۱ (مرداد ۱۴۰۰)‌ بیش از ۳/۴ میلیارد دلار برآورد کرده است.

پل ارتباطی بین بلاک چین اتریوم و بلاک چین سولانا چه کاربردی دارد؟

مارکت‌پلیس‌هایی مانند Opensea در بلاک چین اتریوم وجود دارند که می‌توانند میزبان مجموعه‌های مستقر در بلاک چین سولانا، مانند Degenerate Ape Academy و Solana Monkey Business و Aurory باشند و آن‌ها را دراختیار خریداران بیشتری قرار دهند.

ممکن است برخی از کلکسیونر‌های اتریوم به داشتن برخی از NFTهای بلاک چین سولانا علاقه‌مند باشند و انتقال دارایی‌ از اتریوم به سولانا نیز نکته مثبتی داشته باشد. امکان جابه‌جایی NFTها بین بلاک‌ چین‌های اتروم و سولانا درکنار سرعت درخورتوجه و هزینه ارزان تراکنش‌ها در بلاک چین سولانا، این شبکه‌ را به قاتلی قدرتمند برای اتریوم تبدیل کرده است.

نمودار قیمتی یک‌ماهه رمزارز سولانا (شهریور و مهر ۱۴۰۰)

پروژه Wormhole اولین‌بار در اکتبر ۲۰۲۰ (مهر ۱۳۹۹) با تمرکز بر برنامه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) معرفی شد و سولانا نیز آن را به‌عنوان راهی برای مقایسه برنامه‌های اتریوم با زنجیره ثانویه مطرح کرد. یک هفته قبل از راه‌اندازی پل ارتباطی NFTها، این پروژه نسخه دوم اصلی Token Bridge خود را همراه با برنامه‌هایی برای افزودن پشتیبانی از بلاک چین‌های دیگری مانند بایننس اسمارت چین و Terra معرفی کرده بود.

راه‌اندازی نسخه دوم Token Bridge با رشد سریع اکوسیستم سولانا و افزایش استفاده از برنامه‌های مالی غیرمتمرکز و NFTها و افزایش ارزش رمزارز سولانا همراه بود. قیمت SOL در مدت دو هفته از ۳۵ دلار در ابتدای آگوست ۲۰۲۱ (مرداد ۱۴۰۰) به بیشترین حد خود، یعنی ۲۱۳ دلار، در اوایل سپتامبر ۲۰۲۱ (شهریور ۱۴۰۰) رسید. با‌این‌حال، خرابی اخیر شبکه سولانا روند این افزایش سرعت را کُند کرد و ارزش رمزارز سولانا را ۲۱ درصد کاهش داد. هافشتات درباره امکانات پلتفرم جدید Wormhole گفت:

تراکنش‌های ارزان و سریع بلاک چین سولانا تجربه کار با برنامه‌های غیرمتمرکز را در محیطی مشابه با وب 2.0 برای گروهی جدید از کاربران فراهم می‌کند. فکر می‌کنم در جهانی که زنجیره‌های مختلف هدف‌هایی مختلف را دنبال می‌کنند،‌ ایجاد این پل ارتباطی ارزشمند است.

از نظر شما کاربران زومیت، سولانا در رقابت با اتریوم پیروز خواهد شد؟ آیا ارزش رمزارز سولانا با راه‌اندازی پلتفرم جدید Wormhole افزایش خواهد یافت؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات