توافق‌ اپل با توسعه‌دهندگان؛ قوانین جدید اپ استور جایگزین پرداخت درون برنامه‌ای

یک‌شنبه ۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
سیاست‌های جدید اپل به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد در مورد گزینه‌های خرید خارج از اپ استور به کاربران اطلاع بدهند.
تبلیغات

اپل مدتی است به دلیل سیاستهایش در قبال اپ استور بهصورت موشکافانهای زیر نظر دستگاههای نظارتی و کمیتههای ضد انحصار قرار گرفته است. چندی پیش این شرکت قدم بزرگی برای کاهش تنشهای ایجادشده برداشت و کارمزد اپ استور را برای توسعهدهندگانی با درآمد سالانهی کمتر از یکمیلیون دلار، از ۳۰ به ۱۵ درصد کاهش داد. در جدیدترین مورد، غول دنیای فناوری قدمی دیگر به این سمت برداشته و امتیازات جدیدی برای توسعهدهندگان ایجاد کرده است.

تغییرات جدید شامل گزینه‌های خرید خارج از اپ استور و سایر امتیازات نظیر پرداخت ۱۰۰ میلیون دلار به توسعه‌دهندگان کوچک است که در واقع مربوط به حل‌و‌فصل شکایت دو توسعه‌دهنده برنامه در سال ۲۰۱۹ می‌شود. اپل و توسعه‌دهندگانی که از این شرکت شکایت کردند، اخیراً با طرح درخواستی از قاضی فدرال خواسته‌اند توافق‌نامه را تأیید کند. این پرونده در دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده آمریکا و برای حوزه شمالی ایالت کالیفرنیا است.

طبق این گزارش، کوپرتینوییها موافقت کردهاند که دستورالعملهای اپ استور را بازبینی کنند تا توسعهدهندگان بتوانند در خارج از برنامه خود، از جمله از طریق ایمیل و سایر خدمات ارتباطی، در مورد روشهای خرید غیر از خرید درون برنامهای با مشتریان ارتباط برقرار کنند. تغییرات یادشده میتوانند برای توسعهدهندگان بسیار مفید و حائز اهمیت باشد؛ زیرا با توجه به اطلاع مشتریان از گزینههای پرداخت جایگزین، آنها میتوانند از پرداخت کمیسیون اپل اجتناب کنند و علاوه بر این، فشار رقابتی بر اپل اعمال کنند تا قیمتها را تنظیم کند.

البته باید به این نکته توجه داشت که توافقنامه مذکور به توسعهدهندگان اجازه نمیدهد در مورد برنامههای خرید غیر از اپ استور در داخل برنامههایشان به کاربران اطلاع بدهند؛ بنابراین لازم است چنین ارتباطی خارج از برنامهها انجام شود. توسعهدهندگان میتوانند با مشتریان با استفاده از آدرس ایمیل و شماره تلفنهای بهدستآمده در برنامههای خود تماس برقرار کنند و نحوه خرید اشتراک و سایر محتوای دیجیتال را از وبسایت یا منابع دیگر به آنها اطلاع بدهند.

اپل در حال حاضر به توسعه‌دهندگان اجازه نمی‌دهد از اطلاعات تماس (ایمیل، شماره تلفن و ...) که در یک برنامه به‌دست‌آمده برای تماس با پایگاه کاربری خود خارج از برنامه استفاده کنند که به‌طور مؤثر توسعه‌دهندگان را از هشدار به مشتریان خود در مورد گزینه‌های پرداخت دیگر جلوگیری می‌کند؛ اما توافق‌نامه پیشنهادی این محدودیت را برمی‌دارد و این کار را برای همه برنامه‌ها امکان‌پذیر می‌کند. هنوز مشخص نیست اپل در آینده‌ی نزدیک این تغییر را ایجاد خواهد کرد یا منتظر تصویب و اجرای توافق  خواهد ماند. نکته‌ی دیگر این است که در توافق‌نامه هیچ اشاره‌ای به اپ استور مک نشده است که شاید دلیل قوانین متفاوت اپل در این بخش و بارگیری برنامه‌ها از فروشگاه‌های نرم‌افزاری ثالث باشد.

اپ استور اپل / Apple App Store

اپل در بیانیه مطبوعاتی این توافقنامه را تأیید و خاطرنشان کرده است که به توسعهدهندگان اجازه میدهد از ارتباطات مانند ایمیل برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد روشهای پرداخت خارج از برنامه iOS خود استفاده کنند. طبق روال معمول، توسعهدهندگان در صورت خرید در خارج از اپ استور کمیسیونی به اپل پرداخت نمیکنند. همچنین گفته میشود در وهله اول کاربران باید به ارتباط رضایت بدهند و حق انصراف دارند.

توافقنامه یادشده در حقیقت میتواند یک موفقیت برد- برد برای اپل و توسعهدهندگان باشد. مزایای اپل این است که توسعهدهندگان به‌صراحت با مناسب بودن ساختار کمیسیون اپل موافق هستند و این شرکت را از هرگونه ادعا، اعتراض، استدلال یا نظریهای مبنی بر متحمل شدن هزینههای اضافه در طول دوره بر اساس کمیسیونهای اپل در بارگیریهای پولی یا خریدهای درون برنامهای محتوای دیجیتال از طریق اپ استور، مبرا میکند. غول فناوری کوپرتینو اعلام کرده است که تعداد امتیازهای در دسترس توسعهدهندگان برای اشتراک، خریدهای درون برنامهای و برنامههای پولی را از کمتر از ۱۰۰ به بیش از ۵۰۰ افزایش میدهد.

اپل استدلال میکند که مطمئن است در دادگاه پیروز میشود و شواهد ثابت میکند که شیوههایی که در این مورد و موارد دیگر مورد اعتراض قرار میگیرد، قانونی و به دلایل ضرورتهای تجارت از جمله حفاظت از مالکیت معنوی اپل و محافظت از امنیت و حریم خصوصی مشتریان موجه هستند؛ اما اپل ترجیح میدهد به جای درگیری با توسعهدهندگان، با آنها همکاری کند و این توافق از هزینهها و ایجاد پروندههای دیگر جلوگیری خواهد کرد.

همانطور که در ابتدا گفته شد، این امتیاز در شرایطی رخ میدهد که اپل با فشارهای دستگاههای نظارتی روبهرو است. برای مثال، دیوان عالی ایالت متحده آمریکا قوانینی را بررسی میکند که میتواند اپل را مجبور به بارگذاری جانبی برنامهها در iOS و ایجاد مجوز فعالیت به فروشگاههای ثالث نرمافزاری کند. این لایحه با عنوان برنامههای باز، توسط سناتورهای آمریکایی ریچارد بلومنتال، مارشا بلکبرن و امی کلوبوچار پیشنهاد شده است. بلومنتال در بیانیهای توافقنامه جدید را دلیل قدرتمندی توصیف کرده است که نشان میدهد خفقان اپل و گوگل در بازارهای نرمافزاری کاملاً خودخواهانه است. وی در ادامه میگوید:

این یک گام مهم رو به جلو است؛ اما طیف وسیع و گسترده‌ای از سوءاستفاده‌ها و شیوه‌های بازار را که هنوز در بازارهای اپلیکیشن رایج است، اصلاح نمی‌کند. حرکت امروز فقط بر شتاب می‌افزاید و بیشتر سوء‌استفاده‌های ضد رقابتی در بازار برنامه‌ها را آشکار می‌کند. وضعیت موجود تا زمانی که قوانین واضح و قابل اجرا برای فعالیت‌های اپل و گوگل وجود نداشته باشد، باقی خواهد ماند.
مفهومی از نبرد حقوقی اپیک گیمز و اپل

اپل همچنین در حال جدال با اپیک بر سر حذف بازی فورتنایت از اپ استور است‌. این شرکت مرداد سال گذشته فورتنایت را به‌‌ دلیل تنشهایی با اپیک گیمز از اپ استور حذف کرد. حذف فورتنایت از اپ استور در حالی صورت گرفت که اپیک گیمز برای پرداخت نکردن کارمزد ۳۰ درصدی اپل، از درگاه پرداخت خود در بازی فورتنایت استفاده میکرد و بهنوعی قوانین اپل را دور زد. اپل برای تلافی فورتنایت را از اپ استور کنار گذاشت و در بیانیهای، دلیل این کار را نقض قوانین فروشگاهش اعلام کرد. اکنون ائتلافی از اپیک گیمز و شرکتهای دیگر مانند اسپاتیفای و مچ گروپ، توافقنامه اپل با توسعهدهندگان را «جعلی» خطاب کردهاند و در بیانیهای میگویند:

توافق‌نامه پیشنهادی جعلی اپل چیزی بیشتر از تلاش مأیوس‌کننده برای اجتناب از قضاوت دادگاه‌ها و قانون‌گذاران در سراسر جهان نیست. این پیشنهاد هیچ راه حلی برای مشکلات ساختاری و اساسی پیش رو توسعه‌دهندگان، بزرگ و کوچک ارائه نمی‌دهد و در حقیقت، نوآوری و رقابت در اکوسیستم برنامه را تضعیف می‌کند.اجازه توسعه‌دهندگان برای برقراری ارتباط با مشتریان خود در مورد قیمت‌های کمتر در خارج از برنامه‌هایشان، امتیاز نیست و کنترل کامل اپل بر بازار برنامه‌ها را بیش از پیش نشان می‌دهد. در صورت تأیید این توافق‌نامه‌، سازندگان برنامه همچنان از برقراری ارتباط در مورد قیمت‌های پایین‌تر یا ارائه گزینه‌های پرداخت رقابتی در برنامه‌های خود محروم خواهند بود. ما با حرکات پوچ مماشات نخواهیم شد و مبارزه خود را برای پلتفرم‌های دیجیتال عادلانه و باز ادامه می‌دهیم.

اپل همچنین موافقت کرده است که مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار به صندوق کمک به توسعهدهندگان کوچک پرداخت کند. این جامعه متشکل از حدود ۶۷ هزار توسعهدهنده است که بین سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ کمتر از یک میلیون دلار درآمد داشتهاند. گفته میشود توسعهدهندگان بر اساس سطح درآمدشان از فروش برنامهها در از اپ استور، مبالغ را دریافت میکنند. از قرار معلوم، کمترین پرداختی ۲۵۰ دلار است که ۵۱ درصد از افراد واجد شرایط را شامل میشود. حداقل مبلغ پرداختی برای توسعهدهندگانی که بیش از ۱ میلیون دلار در طول بازه یادشده کسب کردهاند، تا ۳۰ هزار دلار افزایش مییابد؛ اما ظاهراً حدود ۹۵ درصد از توسعهدهندگان واجد شرایط حداقل پرداختی بین ۲۵۰ تا ۲۰۰۰ دلار دریافت میکنند.

علاوه بر این، اپل موافقت کرده است که برخی از سیاست‌های فعلی خود را برای حداقل سه سال پس از توافق حفظ کند. این شامل قیمت کمیسیون مشاغل کوچک است که به مشاغل با درآمد زیر یک میلیون دلار سالانه اجازه می‌دهد که ۱۵ درصد حق کمیسیون به اپل پرداخت کنند. افزون بر این، غول دنیای فناوری اعلام کرد که موافقت می‌کند که نتایج جست‌وجو اپ استور همچنان بر اساس ویژگی‌های عینی مانند بارگیری‌ها، رتبه‌بندی ستاره‌ها، ارتباط متن و نشانه‌های رفتار کاربر باشد.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات