فاست (Faucet) رمزارز؛ درآمد قطره‌ای بدون سرمایه

سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
مطالعه 11 دقیقه
مانند ایردراپ رمزارز، مشارکت در فاست (Faucet) ارز دیجیتال از دیگر روش‌های کسب درآمد بدون سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی رمزارز است.
تبلیغات

Faucet (فاست خوانده شود) رمزارز روشی آسان مانند ایردراپ ارز دیجیتال به‌ شمار می‌رود که امکان کسب رایگان رمزارز را برای کاربران فراهم می‌کند. این فرایند به کاربران امکان می‌دهد تا با انجام برخی فعالیت‌ها مثل تماشای ویدئو، مقداری رمزارز دریافت کنند. در این مقاله قصد داریم چیستی فاست و بایدها و نبایدهای مشارکت در آن را بررسی کنیم؛ همچنین مقدار سود احتمالی کاربر را محاسبه می‌کنیم. مثل همیشه زومیت را همراهی کنید.

در سال ۲۰۲۱ راه‌های متفاوتی برای افزایش دارایی‌های رمزارزی وجود دارد. می‌توانید رمزارز خریداری یا مبادله کنید یا با هولد کردن سرمایه به سود مورد نظر برسید. در کنار این روش‌ها، فرایندهایی مثل ایردراپ و فاست طراحی شدند که به کاربران فعال، رمزارز پاداش می‌دهند و در مقابل بازار هدف کسب‌وکارشان را وسعت می‌بخشند.

از نظر تئوری رمزارز رایگان وجود دارد؛ البته در اینجا رایگان منظور دریافت رمزارز بدون سرمایه‌گذاری است و کاربر باید در ازای دریافت آن در فعالیت‌هایی مشارکت داشته باشد و ارزشمندترین دارایی‌اش یعنی زمان را در اختیار استارتاپ‌ها قرار بدهد.

فاست رمزارز چیست

فاست رمزارز به‌طورکلی به مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌ها یا وب‌سایت‌هایی گفته می‌شود که مقدار خیلی کمی رمزارز را در مقابل انجام فعالیت‌های کاربران به آن‌ها اهدا می‌کنند. این فرایند با نام فاست شناخته می‌شود؛ زیرا به قطره‌هایی که از شیر آب چکه می‌کنند، شباهت دارد. کلمه انگلیسی Faucet در لغت به‌ معنی شیر آب و به‌صورت تمثیلی نمایانگر پاداش‌های اندکی است که به آدرس کیف پول کاربران ارسال می‌شوند.

به‌طور خلاصه، کاربر برای دریافت رمزارز رایگان باید مثل ایردراپ، زمان خود را مبادله کند و در فعالیت‌هایی از جمله تماشای تبلیغات، تماشای ویدئوی محصولات، پاسخ به پرسشنامه، کلیک کردن روی لینک یا تکمیل کپچا مشارکت کنند.

فاست رمزارز قطعا طرح‌واره‌ای برای کسب فوری ثروت نیست و هرچه فعالیت آسان‌تر باشد، به همان نسبت پاداش کم‌تر خواهد بود. بیشتر وب‌سایت‌های ارائه‌دهنده‌ی فاست، حداقل مبلغ قابل پرداخت را به‌عنوان پاداش اهدا می‌کنند و پاداش کاربران به ازای هر وظیفه‌ای که تکمیل کنند، به آدرس کیف پول آنلاین آن‌ها روی وب‌سایت فاست واریز می‌شود؛ بنابراین کاربران زمانی می‌توانند پاداش اهدایی را برداشت کنند که مانده‌ی حسابشان به حداقل مبلغ قابل برداشت برسد. در بهترین حالت، معتبرترین فاست‌های رمزارز در عرض یک روز به حداقل مبلغ قابل برداشت می‌رسند؛ اما اغلب اوقات ممکن است بیشتر از یک هفته زمان لازم باشد.

هدف فاست رمزارز

رمزارزها در سال گذشته دوران پرسروصدایی پشت سر گذاشتند؛ اما هنوز آن‌چنان که باید در نقشه‌ی ذهنی افراد جای خود را مشخص نکردند و برای اکثر افراد در سراسر جهان مختصات کور و مبهمی دارند که رفته‌رفته در حال شفاف شدن است. هدف نهایی پشت فاست رمزارز مثل ایردراپ و ICO، معرفی و بازاریابی برای استارتاپ و رمزارز جدید است تا سرانجام بتواند بستر را برای سرمایه‌گذاری کاربران در آن استارتاپ مهیا کند. اهدای رمزارز رایگان مشابه با ارائه‌ی تِستِر در بازاریابی Tradeshow Marketing است و به افراد امکان می‌دهد با دارایی‌های دیجیتال به‌ شکل مؤثری آشنا شوند تا در مراحل بعدی برای تبدیل‌ شدن به سرمایه‌گذار آمادگی بیشتری داشته باشند.

سازوکار فاست رمزارز

عملکرد فاست رمزارز همان‌طور که گفته شد در اصل بر پایه‌ی تکمیل وظایف آسان، به‌علاوه‌ی مشارکت در برخی فعالیت‌های ثابت است. همچنین، وب‌سایت برگزارکننده فاست علاوه بر مشخص کردن مبلغ رمزارز، می‌تواند زمان خاصی را برای کاربران تعیین کند تا در آن بازه‌ی زمانی امکان مطالبه‌ی پاداش را داشته باشند، زیرا این مسئله به وب‌سایت اجازه می‌دهد کاربر فعال را از غیرفعال تشخیص دهد.

ابتدا کاربران باید در فاست رمزارز ثبت‌ نام کنند و اطلاعات لازم را به همراه آدرس کیف پولشان در اختیار برگزارکننده قرار بدهند. توصیه‌ی امن برای مشارکت در فرایندهای رایگان رمزارز به‌کارگیری ایمیل اختصاصی و حساب‌های کاربری مجزا از حساب شخصی است تا در صورت درز اطلاعات هویتی یا هرگونه حمله‌ی احتمالی، خاطرتان آسوده باشد و هزینه‌ی جبران‌ناپذیری متحمل نشوید.

سپس، با تکمیل اولین وظیفه روی وب‌سایت، پاداش کاربر روی کیف پول میکروی اختصاصی او منتقل می‌شود. این کیف پول‌ها مشابه کیف پول‌های سنتی هستند که قابلیت جمع‌آوری مبالغ اندک رمزارز دارند. در اغلب فاست‌های رمزارز کیف پول مایکرو بلافاصله بعد از ثبت‌ نام کاربر به‌صورت خودکار ایجاد می‌شود؛ اما ممکن است در برخی موارد نیاز باشد کاربر برای فعال‌سازی آن اقدام کند.

در نهایت، به‌ محض اینکه کیف پول میکرو به حداقل مبلغ قابل برداشت برسد، پاداش‌های کاربر به آدرس کیف پول اصلی ارسال خواهند شد. تراکنش‌های ارسال رمزارزها به کیف پول مطمئن ممکن است با کارمزد باشد یا بدون دریافت کارمزد و باز هم رایگان انجام شود.

فاست بیت‌کوین

فاست بیت کوین / Bitcoin Faucet

فاست بیت‌کوین توسط گوین اندرسون، توسعه‌دهنده‌ی ارشد نرم‌افزار کلاینت بیت‌کوین در سال ۲۰۱۰ (۱۳۸۸ شمسی) معرفی شد که در ازای تکمیل تعداد کمی وظیفه، ۵ بیت‌کوین به کاربر پاداش می‌داد! هدف اصلی این فرایند معرفی و گسترش آگاهی درباره‌ی بیت‌کوین و فناوری فوق‌العاده‌ی بلاک چین بود؛ زیرا در آن زمان رمزارز مفهوم امروزی را نداشت و کم‌تر کسی اطلاعی از قابلیت‌های آن داشت. بیت‌کوین نخستین رمزارز ارائه‌دهنده‌ی فاست بود و بعد از محبوبیت آن سایر ارزهای دیجیتال نیز از این روش بهره‌مند شدند.

دیگر دلیلی که باعث شد فاست بیت‌کوین رایگان راه‌اندازی شود، محدودیت در انجام مبادلات در روزهای ابتدایی ظهور رمزارزها بود. در آن زمان به‌طورکلی هیچ مبادله‌ای در کار نبود؛ بنابراین، خرید بیت‌کوین دشوار بود. درنتیجه‌ی محدودیت مبادله، اهدای بیت کوین رایگان به افراد بهترین روش برای جذب آن‌ها به این اکوسیستم به شمار می‌رفت؛ زیرا ریسک مالی نداشت و فقط کاربر باید زمان خود را صرف تکمیل فعالیت‌ها می‌کرد.

فاست بیت‌کوین در حال حاضر سیستم پاداش‌دهی است که به ازای حل کردن کپچا، کلیک کردن روی لینک و سایر فعالیت‌های مشابه، کم‌ترین مقدار بیت کوین با نام ساتوشی را به کاربران اهدا می‌کند. هر ساتوشی برابر با یک میلیونم یک واحد بیت کوین (۰/۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین) است. البته، تعداد بیت کوین رایگانی که هر فاست ارائه می‌کند متفاوت است، برخی وب‌سایت‌ها نرخ خوبی دارند و برخی دیگر اصلا به‌صرفه نیستند، بماند که برخی وب‌سایت‌ها نیز خلف وعده می‌کنند.

معرفی وب‌سایت‌های فاست رمزارز

در ادامه تعدادی از وب‌سایت‌های ارائه‌دهنده‌ی فاست را معرفی می‌کنیم. در این وب‌سایت‌ها ممکن است با فاست رمزارزهای مختلف مواجه شوید و بتوانید با تکمیل وظایف ضروری پاداش خود را دریافت کنید.

  • وب‌سایت Ethereum-faucet.org به ازای حل کردن کپچا توکن اهدا می‌کرد؛ علاوه بر این، با عضویت در وب‌سایت امکان مشارکت در قرعه‌کشی‌های دوره‌ای وجود داشت که در حال حاضر دوره‌ی فاست‌های آن به پایان رسیده است.
  • وب‌سایت Allcoins.pw فاستر رمزارز و مشارکت در فاست‌های آن رایگان است؛ اما برای بازی کردن باید حق عضویت بپردازید.
  • وب‌سایت Firefaucet.win راه‌های زیادی برای کسب توکن‌های ETH ارائه می‌کند که شامل استخراج از طریق مرورگر و تکمیل کپچا می‌شوند.
  • وب‌سایت Dutchy CORP دیگر وب‌سایت ارائه‌دهنده‌ی اتریوم رایگان است که به ازای تکمیل کپچا و بازی کردن، توکن پاداش می‌دهد.
  • وب‌سایت Faucet Crypto پلتفرمی است که در آن می‌توان توکن بیت کوین کش و سایر رمزارزها را دریافت کرد. برای دریافت بیت کوین کش باید روی تب «Ready to Claim» کلیک کنید. این تب هر ۴۰ دقیقه بارگذاری می‌شود.
  • وب‌سایت Konstantinova دیگر فاستری است که امکان دریافت بیت کوین کش، لایت کوین، اتریوم، دوج کوین، ترون و... را برای کاربر فراهم می‌کند؛ اما پاداش کاربران به‌صورت خودکار به وب‌سایت faucetpay.io ارسال می‌شود. این وب‌سایت اجازه می‌دهد که کاربران ۵۰ بار در روز و در هر ۵ دقیقه پاداشی به ارزش ۰/۰۰۰۰۰۱۲۱ بیت کوین کش دریافت کنند.
  • وب‌سایت Monerofaucet.info در هر پاداش بین ۰/۰۰۰۰۰۵ تا ۰/۰۲۵ توکن مونرو اهدا می‌کند که کاربران می‌توانند هر ۶۰ دقیقه آن را دریافت کنند.
  • وب‌سایت Pipeflare.io از کوین ZEC پشتیبانی می‌کند و کاربر هر روز می‌تواند با ایجاد یک حساب کاربری و تکمیل کپچا پاداشی به ارزش تقریبی ۰/۰۰۰۰۵ ZEC دریافت کند و بدون حداقل مبلغ قابل برداشت، هرچه دریافت کرد به کیف پول اصلی خود ارسال کند.
  • وب‌سایت Globalhive.io امکان دریافت Zcash را فراهم می‌کند و کاربران می‌توانند هر ۲۰ ساعت به‌طور میانگین تا مبلغ ۰/۰۰۰۰۳۱ ZEC به‌صورت مستقیم در کیف پول خود دریافت کنند.
  • وب‌سایت Xcolander.com فاست‌هایی دارد که چندین رمزارز شناخته‌شده مثل ترون را به کاربران اهدا می‌کند.
  • وب‌سایت Free-tron.com پلتفرمی جذاب است که به کاربر شانس برنده شدن تا ۳۰۰ دلار توکن ترون می‌دهد. برای دریافت فاست ترون فقط باید حساب کاربری ایجاد کنید و شانس خود را هر یک ساعت امتحان کنید. حداقل تعداد توکن قابل برداشت ۱۰ TRX است؛ اما نکته‌ی در خور توجه کارمزد صفر برای برداشت و انتقال پاداش است.

وب‌سایت معتبر CoinMarketCap نیز گاهی اوقات برنامه‌های ارائه‌ی توکن رایگان دارد. برای مثال چندین نمونه از فاست‌هایی که در گذشته برگزار کرده است شامل رمزارزهای 1inch، Kava، Band Protocol بود.

نکات مهم در هنگام استفاده از فاست‌ها

نکته ۱: یکی از نکات ضروری برای مشارکت در فاست رمزارز این است که غالبا نیاز به ایجاد حساب کاربری دارند؛ بنابراین، حتما از ایمیل مجزا برای ایجاد حساب کاربری استفاده کنید.

نکته ۲: اکثر وب‌سایت‌های فاست معتبر به استفاده از ابزار تغییر آی‌پی و پروکسی حساسیت دارند و اجازه نمی‌دهند کاربری که با وی‌پی‌ان وارد وب‌سایت شده است، اقدام به دریافت پاداش کند؛ زیرا استفاده از ابزار تغییر آی‌پی این شک را به همراه دارد که کاربر ممکن است ربات یا اسپم باشد.

آی‌پی مسدود / Banned IP

نکته ۳: دقت داشته باشید که تمام فاست‌های رمزارز معتبر نیستند و توصیه‌ی اکید داریم که قبل از مشارکت در آن‌ها با تحقیق و مطالعه‌ی بیشتر آن‌ها را اعتبارسنجی کنید و هرگز فایلی را از وب‌سایت‌ها دانلود و نصب نکنید تا احتمال آلوده شدن دستگاهتان به بدافزارها را به حداقل برسانید.

نکته ۴: مراقب پیشنهادهای وسوسه‌انگیز باشید و روی آن‌ها بیشتر تحقیق کنید. در این مقاله نگرش کلی و منطقی در مورد یک فاست منطقی و معتبر ارائه شده است؛ بنابراین هشیار باشید.

تشخیص کلاهبرداری فاست رمزارز

هر جا فرصت باشد، افراد سودجو و فرصت‌طلب مثل قارچ ظاهر می‌شوند. حوزه‌ی فاست رمزارز با توجه به رایگان بودن و جذابیتی که برای افراد دارد، از این موضوع مستثنا نیست و می‌تواند مجالی برای کلاهبرداری باشد. در ادامه برخی نشانه‌های اساسی و معمول کلاهبرداری فاست رمزارز را معرفی کنیم تا بتوانید به‌راحتی آن‌ها را تشخیص دهید.

کلاهبرداری در فاست رمزارز فقط شامل هدر رفتن زمان کاربران نمی‌شود؛ زیرا بعضی از وب‌سایت‌های فاست رمزارز آن‌چنان مهندسی اجتماعی کارکشته‌ای دارند که طعمه‌های خود را فریب می‌دهند و آن‌ها را قانع می‌کنند تا مقدار کمی پول در حساب کاربری سپرده‌گذاری کنند تا بتوانند اجازه‌ی لازم برای مشارکت در تکمیل فعالیت‌های آسان مثل انجام بازی را کسب کنند و در نهایت رمزارز «رایگان» دریافت کنند! اما وقتی پاداش‌هایشان به حداقل مقدار قابل برداشت برسد، نقل‌وانتقال انجام نمی‌شود.

معمول‌ترین فاست‌هایی که روش فوق را به کار می‌برند، فاست‌های کیف پول هستند. برخلاف فاست‌های مرسوم کیف پول، فاست‌های جعلی کیف پول، کاربر را اغوا می‌کنند تا توکن‌های خود را به کیف پول مشخصی منتقل کنند و بعد از انتقال رمزارزها، امکان برداشت از کیف غیرفعال می‌شود.

در برخی دیگر از کلاهبرداری‌های فاست رمزارز به‌قدری سرعت کسب کوین پایین است که در عمل کاربر هرگز نمی‌تواند به حداقل مبلغ قابل برداشت برسد و فقط زمانش را هدر می‌دهد. برای مثال به چند نمونه از فاست رمزارزهای کلاهبرداری توجه کنید:

فاست کلاهبرداری QoinPro

این فاست کلاهبرداری رمزارز بسیار پیچیده بود که چندین سال فعالیت داشت. وب‌سایت QoinPro در سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۲ شمسی) راه‌اندازی و در BitcoinTalk نیز رونمایی شد؛ اما روش کار این فاست کلاهبرداری چگونه بود؟

کاربران ابتدا حساب کاربری ایجاد می‌کردند و بعد از آن چند مأموریت انجام می‌دادند و پاداش به‌صورت روزانه به کیف پولشان واریز می‌شد؛ اما زمانی‌که کاربر قصد داشت پاداش‌ها را به کیف پول معتبری منتقل کند با بن‌بست مواجه می‌شد.

شکایات در شبکه‌های اجتماعی بالا گرفت و مدیران QoinPro را وادار کرد تا وب‌سایت را غیرفعال کنند. البته، تیم کلاهبرداران QoinPro مدعی شدند که وب‌سایت برای اعمال به‌روزرسانی از دسترس خارج شده است و به‌زودی در تاریخ ۲۵ می سال ۲۰۱۸ در دسترس قرار می‌گیرد؛ اما این اتفاق هرگز رقم نخورد.

وب‌سایت ClaimBTC.com

در مثال دیگر می‌توان به ClaimBTC.com اشاره کرد. این وب‌سایت مملو از تبلیغات است و ادعا می‌کند که به کاربران جدید اعتباری به ارزش ۲۵ یورو می‌دهد. روش کار این کلاهبرداری چگونه است؟

کاربر بعد از باز کردن حساب کاربری باید ۵ یورو حساب خود را شارژ کند، سپس می‌تواند اعتبار شرط‌بندی اهدایی به مبلغ ۲۵ یورو را مطالبه کند. در مرحله‌ی بعدی باید اعتبار شرط‌بندی خود را آزاد کند. سپس، اعتبار شرط‌بندی کاربر بلافاصله بعد از تسویه‌حساب شرط‌بندی‌ها در دسترس قرار می‌گیرد. در نهایت بعد از اینکه حساب به حداقل مبلغ قابل برداشت مقرر برسد، کاربر امکان برداشت خواهد داشت؛ اما درواقع فرایند طور دیگری طی می‌شود.

کاربران در وب‌سایت BitcoinTalk درباره‌ی این روش کلاهبرداری شکایاتی مطرح کردند. ظاهر حتی یک هفته بعد از رسیدن به حداقل مبلغ معین، کاربران امکان برداشت از حساب نداشتند. از سویی دیگر، برخی کاربران گفتند بدون هیچ دلیلی توسط پلتفرم مسدود شدند و حتی پشتیبان وب‌سایت پاسخی به آن‌ها نداده است.

تنها راه جلوگیری از قرار گرفتن در چنین شرایطی و طعمه شدن این است که در جامعه‌ی کاربران رمزارز فعال باشید و به گفت‌وگو بپردازید، هیچ پولی در حساب‌های نامعتبر نگه‌داری نکنید و به حساب هیچ‌کدام از سایت‌ها پول یا رمزارزی واریز نکنید، اگر وب‌سایتی به شما وعده‌های غیر قابل ‌باور داد، به آن شک کنید و با حساسیت بیشتری قدم بردارید و به خاطر داشته باشید که هیچ راه میان‌بری برای ثروتمند شدن نیست.

جمع‌بندی

مشارکت در فاست رمزارز قطعا مناسب افراد کارکشته‌ی دنیای رمزارز نیست و بیشتر مناسب کسانی است که تازه پا به این عرضه گذاشتند و از این طریق بهتر می‌توانند امکان ادغام در فضای ارز دیجیتال را برای خود فراهم و در عین حال شانس خود را امتحان کنند و چند توکن رایگان نیز به دست آورند. آینده مشخص نیست؛ شاید چند توکن بی‌ارزش امروز در آینده تبدیل به مبلغ هنگفتی شد. حساب کنید ۵ بیت کوین سال ۲۰۱۰ چقدر ارزش داشته است و امروز داشتن ۵ بیت کوین بدون سرمایه‌گذاری، چقدر سودآوری دارد.

در این مقاله چندین وب‌سایت ثالث معرفی شدند که فقط و فقط جنبه‌ی اطلاع‌رسانی داشتند و زومیت هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال محتوای آن‌ها ندارد. قرار دادن آدرس وب‌سایت‌ها فقط به‌منظور آشنایی کاربران است و بر تأیید و توصیه‌ی زومیت دلالت ندارد. برای استفاده از وب‌سایت‌های معرفی‌شده بهترین گزینه این است که تحقیق صورت بگیرد. این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی زومیت نیست. خطر از‌ دست‌ دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، تصمیم نهایی را خود اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر‌ عهده بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات