اوراکل برای مدیریت داده‌ها، بلاک‌چین را ازطریق قابلیتی جدید به‌ارمغان می‌آورد

چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
اوراکل با هدف مدیریت داده‌ها، به‌رایگان قابلیتی مبتنی‌بر بلاک‌چین برای کاربران پایگاه‌های داده‌ی همگرا معرفی کرده است که امنیت آن ازطریق رمزنگاری تأمین می‌شود.
تبلیغات

با اینکه بلاک‌چین (Blockchain) برای اعتماد و شفافیتی شناخته‌شده است که در جریان‌‌های کاری چندجانبه به‌ارمغان می‌آورد، تغییرناپذیری داده‌های لازم برای موفقیت در کسب‌وکار را نیز می‌تواند تضمین کند. به‌گزارش کوین‌تلگراف، شرکت اوراکل (Oracle) با درک این موضوع، به‌رایگان قابلیتی با هدف مدیریت داده‌ها برای کاربران پایگاه‌های داده‌ی همگرا معرفی کرده است که امنیت آن از‌طریق رمزنگاری تأمین می‌شود.

خوان لوآیزا، معاون اجرایی در بخش فناوری‌های پایگاه داده‌ی ضروری برای کسب‌وکار در اوراکل، در مصاحبه با وب‌سایت یادشده گفته است کاربران فناوری‌های بلاک‌چین اغلب به تمامی قابلیت‌های این پیاده‌سازی‌ها نیازی ندارند. پیچیدگی معرفی پشته‌ای کاملا جدید فناوری در محیط IT (فناوری اطلاعات) می‌تواند بسیار دشوار باشد.

بلاک‌چین برای محافظت از داده‌ها مفید است

با‌توجه‌به آنچه گفته شد، اوراکل به‌واسطه‌ی رمزنگاری قابلیتی ایمن برای مدیریت داده‌ها ایجاد کرده است که در پایگاه داده‌ی اوراکل از «جداول بلاک‌چین» بهره می‌برد. این ویژگی متفاوت از پلتفرم بلاک‌چین اوراکل است که روی پروژه‌ی Hyperledger Fabric ساخته شده و اغلب برای مدیریت زنجیره‌ی تأمین استفاده می‌شود. در‌مقابل، جداول بلاک‌چین اوراکل جداول تغییرناپذیری هستند که به‌صورت ویژه برای محافظت از داده‌های سازمانی در‌برابر تغییرات غیرقانونی طراحی شده‌اند.

همان‌گونه که در مطلب اوراکل در وب‌سایت این شرکت اشاره شده، پیاده‌سازی این قابلیت از‌طریق دسته‌ای از هش‌های رمزنگاری امکان‌پذیر شده است. جداول تغییرناپذیر ردیف‌هایی از داده‌ها را درون چندین زنجیره سازمان‌دهی می‌کنند. درست همچون شبکه‌ی بلاک‌چین در رمزارزها هر ردیف، به‌جز ردیف اول در زنجیره به ردیف پیشین متصل شده است. در مرحله‌ی بعد، هش براساس داده‌های آن ردیف و مقدار هش ردیف پیشین در زنجیره، به‌صورت خودکار روی ضمیمه محاسبه می‌شود. برچسب‌های زمانی نیز برای هر ردیف هنگام درج داده‌ها ثبت می‌شود.

طبق گفته‌های لوآیزا، هنگامی‌که کاربران به نوعی مدیریت داده نیاز دارند که در‌برابر دست‌کاری مصون باشد و حاضر نیستند سیستم‌های حسابرسی را بین چندین سازمان توزیع کنند، با جداول بلاک‌چین می‌توانند از پایگاه داده‌ی اوراکل استفاده کنند. علاوه‌براین، جداول بلاک‌چین روی مدل سازمان غیرمتمرکز متکی نیستند. لوآیزا دراین‌باره گفت:

قصد نداریم مشکل جریان‌های کاری چندجانبه‌ی غیرمتمرکز را رفع کنیم؛ اما درعوض، فناوری جدیدی ارائه می‌کنیم که ایده‌ی بلاک‌چین را درون پایگاه داده‌ی اوراکل ادغام می‌کند. این فناوری تضمین می‌کند اپلیکیشن‌های رایج سازمانی فقط به تغییراتی کوچک نیاز دارند. برای ارائه‌ی بلاک‌چین به آحاد مردم، می‌کوشیم این فناوری را با تمامی ویژگی‌هایی ترکیب کنیم که اوراکل امروزه ارائه می‌دهد.

لوآیزا به‌ویژه توضیح داد هدف جداول بلاک‌چین اوراکل، محافظت از داده‌های لازم برای موفقیت در کسب‌وکار از تغییر یا حذف است. او گفت:

این ویژگی دربرابر افرادی که ممکن است قانونی به پایگاه داده دسترسی پیدا کنند (مقام‌های داخلی فاسد سازمان‌ها یا مجرمانی که از مدارک سرقت‌شده استفاده می‌کنند) یا غیر‌قانوعی (هکرها) از داده‌ها محافظت می‌کند.

او افزود این قابلیت به‌عنوان لایه‌ی محافظتی اضافی درکنار ویژگی‌های متداولِ امنیت داده‌ای کار خواهد کرد که در پایگاه داده‌ی اوراکل ارائه می‌شوند. با درنظرگرفتن این حقیقت که رخنه‌های امنیتی در پایگاه‌های داده مسئله‌ای بسیار متداول است، چنین راهکاری می‌تواند به‌طور ویژه‌ مفید باشد. براساس گزارش Risk Based Security، شرکت فعال در زمینه‌ی ارائه‌ی داده، بین ژانویه و سپتامبر ۲۰۲۰ حدودا ۳۶ میلیارد سند پایگاه داده در‌معرض خطر بوده‌اند.

جداول بلاک‌چین اوراکل / Oracle

مسائلی که باید در نظر گرفته شود

لوآیزا خاطرنشان کرد کاربران پایگاه داده‌ی 19c اوراکل درحال‌حاضر نیز از قابلیت جداول بلاک‌چین اوراکل بهره‌مند هستند. ناگفته نماند پایگاه داده‌ی 19c امروزه بین کاربران سازمانی بسیار محبوب است. او توضیح داد مشتریان کنونی از جداول بلاک‌چین برای محافظت از اطلاعات تماس، عناوین مالکیت، تراکنش‌ها، انتقال داده، سیستم‌های ثبت اطلاعات و صورت‌حساب‌ها استفاده می‌کنند. او اعتقاد دارد:

این جداول به مشتریان امکان می‌دهد در کاربری‌هایی که چندین سازمان یا مدل‌های سازمان غیرمتمرکز را شامل نمی‌شود، از ویژگی‌های بلاک‌چین برای جلوگیری از دست‌کاری و مقابله با انکار موضوعات توافق‌شده استفاده کنند.

جداول بلاک‌چین اوراکل روشی هوشمندانه برای استفاده از مزیت‌های بلاک‌چین در پایگاه داده‌ی امن است

ممکن است نکات ذکرشده صحیح باشند؛ اما هنگام استفاده از بلاک‌چین برای ذخیره‌ی داده‌های حیاتی کسب‌وکار، باید جنبه‌های منفی را نیز در نظر گرفت. لیور لامش، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار GK8، شرکتی امنیتی در حوزه‌ی بلاک‌چین، در گفت‌وگو با وب‌سایت کوین‌تلگراف گفت سازمان‌هایی که اطلاعات حساس را روی بلاک‌چین ذخیره می‌کنند، از آسیب‌پذیری نهفته در مرحله‌ی نهایی این فرایند باید آگاه باشند. او افزود:

هنگامی‌که کلید خصوصی سازمان را دراختیار دارید، دارایی‌های مبتنی‌بر بلاک‌چین آن در دستانتان است. بنابراین، انتقال پایگاه داده‌ی شرکت روی بلاک‌چین تا زمانی فوایدی خواهد داشت ‌که در مراحل نهایی با بیشترین استانداردهای امنیت سایبری محافظت شود.

لوآیزا درباره‌ی نکته‌ی لامش خاطرنشان کرد این خطر هنگام مهاجرت از پایگاه داده به سیستم ثبت رویداد یا مدل سازمان غیرمتمرکز مشهود است. بااین‌حال، او تصریح کرد اوراکل به مشتریان توصیه نمی‌کند هنگام استفاده از جداول بلاک‌چین چنین کاری را انجام دهند. 

لوآیزا اعلام کرد قابلیت‌های امنیتی اوراکل رمزگذاری شفاف داده‌ها، فایروال پایگاه داده، صندوق پایگاه داده، سیستم امنیتی برچسب‌زنی و بازویرایش داده‌ها را شامل می‌شود. او افزود:

شما می‌توانید این ویژگی را نه به‌عنوان مکانیسمی جایگزین برای پایگاه داده، بلکه به‌عنوان لایه‌ی امنیتی دیگری در پایگاه داده‌ی اوراکل در نظر بگیرید.

یااین‌حال، ممکن است مشتریان سازمانی هنوز درباره‌ی چگونگی حذف داده‌ها پس از واردکردن آن‌ها در جداول بلاک‌چین کنجکاو باشند. به‌گفته‌ی لوآیزا، سازمان‌ها می‌توانند برای مدت‌ لازم به‌منظور پابرجاماندن داده‌ها محدودیت زمانی تعیین کنند. او گفت:

به‌صورت پیش‌فرض، داده‌ها تا ابد تغییرناپذیر هستند؛ اما کسب‌وکارهایی وجود دارند که پس از سه ‌ماه یا یک‌ سال با حذف داده‌های نه‌چندان معتبر یا غیرضروری مشکلی ندارند. کاربران نمی‌توانند داده‌های جدول بلاک‌چین را تا زمان اتمام محدودیت زمانی حذف کنند.

آیا بلاک‌چین سازمانی این‌گونه به‌نظر می‌رسد؟

با اینکه جداول بلاک‌چین اوراکل روشی هوشمندانه برای استفاده از مزیت‌های بلاک‌چین در پایگاه داده‌ی امن است، این قابلیت با راهکارهای رایج سازمان متمرکز روی غیرمتمرکزسازی در چندین نهاد تفاوت بسیاری دارد. اگرچه برخی قابلیت‌های ارائه‌شده‌ی سازمانی در حوزه‌ی بلاک‌چین اخیرا با شکست روبه‌رو بوده‌اند، فناوری اوراکل می‌تواند عملکرد بسیار راضی‌کننده‌ای داشته باشد. اگر اثبات شود راهکار جدید این شرکت مؤثر است، احتمال دارد سازمان‌ها استفاده از بلاک‌چین را نه به‌صورت پیاده‌سازی کامل، بلکه به‌عنوان میان‌افزار آغاز کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات