کارمزد خدمات بانکی از آذرماه افزایش می‌یابد

شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
بانک مرکزی با درخواست بانک‌ها، از اوایل آذرماه کارمزد خدمات بانکی را افزایش می‌دهد. بر این اساس، درآمد سالانه بانک‌ها حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان بیشتر می‌شود.
تبلیغات

پس از ماه‌ها درخواست بانک‌ها برای افزایش کارمزد خدمات بانکی، در نهایت بانک مرکزی از اوایل ماه آذر، کارمزدها را افزایش می‌دهد. با افزایش کارمزد خدمات بانکی، سالانه حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان به درآمد بانک‌ها اضافه می‌شود.

طبق ابلاغیه‌ی بانک مرکزی به تمامی بانک‌های کشور، کارمزد عملیات کارت به کارت از ۵۰۰ به ۶۰۰ تومان به ازای هر یک میلیون تومان افزایش می‌یابد و در صورت افزایش هر یک میلیون تومان در فرایند کارت به کارت، معادل ۲۴۰ تومان به این مبلغ افزوده می‌شود؛ این مبلغ پیش از این ۲۰۰ تومان بود.

صدور انواع کارت مغناطیسی بانکی از ۲ هزار و ۳۰۰ تومان به ۳ هزار تومان و صدور کارت هوشمند از ۵ هزار تومان به ۶ هزار تومان افزایش می‌یابد. دریافت موجودی کارت از خودپرداز که پیش از این ۱۰۰ تومان بود، ۱۲۰ تومان خواهد بود که در صورت دریافت حساب ۱۰ گردش آخر، ۲۴۰ تومان محاسبه می‌شود. کارمزد اعلام ۱۰ گردش آخر کارت شناسایی ۱۵۰ تومان و دریافت حضوری و غیر حضوری قبوض به ترتیب ۲۴۰۰ و ۱۲۰ تومان خواهد بود.

صدور رمز جدید انواع کارت بانکی معادل هزار تومان هزینه خواهد داشت؛ کارمزد تغییر حساب اصلی کارت ۳ هزار تومان و ارتباط هر حساب جدید با کارت ۱۸۰۰ تومان تعیین شده است. احراز هویت مشتریان و استعلام از ثبت‌ احوال دارای کارمزد ۲۰۰ تومانی و درصورت استعلام براساس عکس ۸۰۰ تومان خواهد بود. هزینه‌ی ارسال پیامک برای اطلاع از وضعیت حساب بانکی معادل ۳۰ تومان به اضافه‌ی هزینه‌ی پیامک و حق اشتراک سالیانه خواهد بود.

طبق مصوبه‌ی جدید کارمزدها، کارمزد صدور دسته‌چک از آذرماه به ازای هر برگ، از ۱۲۰ تومان به ۲۰۰ تومان افزایش می‌یابد. ارائه‌ی صورت‌حساب سال جاری برای هر صفحه ۶۰۰ و برای سال‌های گذشته، به ترتیب ۶۰۰ و ۷۲۰ تومان هزینه دارد؛ این هزینه پیش‌تر، ۵۰۰ و ۶۰۰ تومان بود.

بانک مرکزی اعلام کرده است که برای دریافت کد بورسی از شعب بانکی ۵ هزار تومان دریافت خواهد شد. طبق مصوبه‌ی بانک مرکزی، کارمزدهای اعلامی متضمن حداکثر نرخ‌های قابل وصول از کاربران بانکی است و بانک‌ها برای خدمات خود نباید بیشتر از این میزان از مشتریانشان کارمزد دریافت کنند. بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیر بانکی می‌توانند به‌منظور رقابت با یکدیگر، حداکثر ۳۰ درصد کمتر از کارمزدهای مصوب دریافت کنند و برای افراد تحت پوشش بهزیستی و مستمری‌بگیران و مددجویان کمیته امداد، حداکثر ۱۰۰ درصد کارمزدها را ببخشند.

خدمات پایا و ساتنا چیست و کارمزد آن چگونه خواهد بود؟

پایا سیستم تبادل اطلاعات بانکی است که به بانک‌ها اجازه می‌دهد تمامی تبادلات بین بانکی مشتریان خود را به‌صورت الکترونیکی انجام دهند. با پیاده‌سازی این سامانه، ارائه‌ی خدمات ازطریق اینترنت میسر می‌شود و بانک‌های عضو آن می‌توانند بنا به درخواست مشتری، در حساب‌های سایر بانک‌ها واریز یا برداشت وجه انجام دهند. همچنین امکان حواله الکترونیکی پول از حسابی در یک بانک به حسابی در بانک دیگر (بین بانکی) فراهم می‌شود و مشتریان می‌توانند پول را از حساب خود به حسابی در بانک دیگر به‌صورت الکترونیکی حواله کنند.

کارمزد انتقال وجه بین‌بانکی پایا با مصوبه‌ی بانک مرکزی، یک‌صدم مبلغ تراکنش با کف ۲۰۰ تومان و تا سقف ۲ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود. 

ساتنا سامانه‌ای الکترونیکی است که به‌صورت انفرادی و آنی، تسویه و پردازش تراکنش‌های بین بانکی و دستور پرداخت‌های فوری انجام می‌دهد. مشتریان بانک ملی می‌توانند با استفاده از این سامانه مبالغ بیش از ۱۵ میلیون تومان به حساب خود یا سایر افراد در سایر بانک‌ها منتقل کنند. کارمزد انتقال وجه بین‌بانکی ساتنا ۲ صدم درصد مبلغ تراکنش تا سقف ۲ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

در ابلاغیه‌ی بانک مرکزی اشاره‌ای به تغییر کارمزدهای شبکه الکترونیکی پرداخت شاپرک نشده است و افتتاح حساب بدون هزینه و کارمزد خواهد ماند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات