حذف کارت بانکی فیزیکی با تعریف کارت‌ بانکی در تلفن همراه

چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
بانک مرکزی در حال اجرای پروژه‌ای برای تعریف کارت‌ بانکی در تلفن همراه و مجازی‌ کردن بانک‌ها در آینده‌ای نزدیک است.
تبلیغات

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با حضور در برنامه‌ی «سلام صبح بخیر» شبکه ۳ صدا و سیما، از روال مجازی ‌کردن بانک‌های کشور و تعریف کارت بانکی در گوشی تلفن همراه سخن گفت.

به‌گفته‌ی مهران محرمیان، بانک بدون شعبه یا نئوبانک طی یک تا دو سال آینده در ایران راه‌اندازی می‌شود. محرمیان می‌گوید: «هم‌اکنون در آسیا ۱۱ نئوبانک فعال هستند و ما نیز در ایران در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای ایجاد بانک بدون شعبه هستیم.» به‌گفته‌ی معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، در نئوبانک تمامی خدمات بانکی به‌صورت مجازی انجام می‌شود و دیگر برای انجام فعالیت‌های بانکی نیازی به مراجعه به شعبه نیست.

محرمیان همچنین خبر داد که بانک مرکزی در حال استانداردسازی خدمات بانکداری باز است و در صورت استاندارد شدن خدمات بانکداری، باز بانک‌ها می‌توانند برخی از خدمات خود را ازطریق واسط‌های نرم‌افزاری دراختیار فین‌تک‌ها قرار دهند. او اضافه کرد که ترکیب خدمات با سایر صنایع باعث شکل ‌دادن خدمت بهتری به کاربران می‌شود.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی همچنین اظهار کرد که بانک مرکزی در حال بررسی پروژه‌ای است که در آن کارت بانکی فیزیکی حذف شود و اطلاعات مورد نیاز مشتری به گوشی تلفن همراه منتقل می‌شود تا دیگر نیازی به حمل آن نباشد. به‌گفته‌ی محرمیان: «امکان یکپارچه‌ شدن یا تعریف کارت‌های مختلف روی یک کارت وجود دارد؛ اما به ‌دلیل مسائل کسب وکاری، این کار از سوی بانک‌ها، چه در ایران و چه در کشورهای دیگر اجرایی نشده است.»

مهران محرمیان با بیان اینکه دو فناوری هوش مصنوعی و کلان داده (Big Data) تحول بانکداری جهانی را رقم زده‌اند، اضافه کرد که در فناوری هوش مصنوعی، درگاه‌های بانکی و تحلیل و پردازشی که در ادارات مرکزی بانک‌ها انجام می‌شود، به‌صورت هوشمند است؛ برای مثال می‌توان برای احراز هویت از این فناوری استفاده کرد.

محرمیان همچنین با اشاره به نتیجه‌ی اجرا شدن طرح اجباری رمز دوم پویا، اظهار کرد که اکنون وقوع جرایم در حوزه‌ی فیشینگ تا حد زیادی کاهش یافته است: «برخی جرایم به صفر رسید و برخی دیگر حدود ۹۰ الی ۹۵ درصد کاهش داشت.» معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی خطاب به مردم توصیه کرد که نرم‌افزار موبایل‌بانک و آدرس وب‌‎سایت و درگاه ورودی اینترنت بانک را ازطریق گوگل یا سایر جستجوگرها جست‌وجو نکنند؛ چرا که امروزه سوءاستفاده‌های بسیاری از این موضوع می‌شود و کلاهبرداران با ایجاد صفحه‌ی جعلی درگاه پرداخت، حساب مردم را خالی می‌کنند. در همین راستا، محرمیان توصیه می‌کند که مردم از محل‌های امن، آدرس‌های دقیق اینترنت بانک را دریافت کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات