تی موبایل به دنبال تصاحب اسپرینت به مبلغ ۲۴ میلیارد دلار است

یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
دو اپراتور مخابراتی بزرگ تی موبایل و اسپرینت در حال رسیدن به توافقی بزرگ در حوزه ارتباطات برای ادغام با یکدیگر هستند.
تبلیغات

شرکت آمریکایی تی-موبایل و صاحبان آلمانی آن، در حال مذاکره برای خرید اپراتور اسپرینت و ادغام این دو با یکدیگر هستند؛ رویدادی که می‌تواند به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین رخدادهای سال‌های اخیر در حوزه ارتباطات شناخته شود. بر اساس گفته‌های منابع ناشناس، ارزش این توافق در حدود ۲۴ میلیارد دلار خواهد بود. طبق جزئیات این توافق‌نامه، شرکت مادر تی-موبایل یعنی Deautche Telekom Ag، حدود ۴۲ درصد از سهام اسپرینت به همراه ۶۹ درصد حق رأی را در هنگام ادغام دو اپراتور، مالک خواهد شد.

رقم بسیار بالای ۲۴ میلیارد دلار می‌تواند ارزش اسپرینت را به ۶.۱۰ دلار به ازای هر سهم برساند. البته این مقدار ممکن است بر اثر نوسان‌های مالی بازار تغییر کند؛ زیرا سهام‌داران قبلی، سهم جدیدی در شرکت ادغام‌شده با نسبتی ثابت دریافت خواهند کرد. پیش از اعلام جزئیات این توافق ارزش هر سهم اسپرینت به ۵.۵۶ دلار سقوط کرد؛ اما پس از واکنش مثبت به شرح کامل توافق‌نامه، قیمت آن به ۶ دلار بازگشت. در گذشته نیز گفتگوهایی برای توافق بر سر ادغام این دو اپراتور صورت گرفته بود. به نظر می‌رسد مذاکره‌های اخیر پس از چندین هفته در حال دست یافتن به هدف است. آخرین بار این دو شرکت در ۵ ماه پیش بر سر میز نشستند که نتیجه‌ای در پی نداشت؛ زیرا توافقی در نحوه ادغام و کنترل ساختارهای نهاد جدید وجود نداشت.

با این حال ممکن است بار دیگر شاهد انصراف هر دو طرف از ادغام با یکدیگر باشیم. در حال حاضر اسپرینت و تی-موبایل هیچ یک حاضر به انتشار بیانیه خبری یا توضیحاتی در مورد مذاکره خود نشدند. هم‌چنین شرکت آلمانی مالک تی-موبایل که بیش از ۶۳ درصد از سهام این اپراتور را در اختیار دارد، از صحبت درباره این مسئله سر باز زده است.

مشکل دیگر مربوط به مالکیت هر دو اپراتور است که در دست سرمایه‌گذاران غیر آمریکایی قرار دارد. ۸۵ درصد از سهام اسپرینت در اختیار SoftBank Group Corp است که مرکز آن در شهر توکیو قرار دارد. با ادغام این دو اپراتور بزرگ، تعداد بازیکنان اصلی عرصه ارتباطات در ایالات متحده به سه عدد کاهش خواهد یافت. با این حال پس از انتشار گزارشی از سوی خبرگزاری رویترز مبنی بر احتمال دست‌یابی به توافق در هفته آینده، ارزش هر دو شرکت افزایش پیدا کرده است. این مقدار افزایش برای اسپرینت ۱۰ درصد و برای تی-موبایل ۲.۵ درصد اعلام شده است.

در این میان نظر وزارت دادگستری و کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده نیز برای شکل‌گیری این نقل و انتقال مهم است. چهار سال پیش درخواست رئیس سافت‌بانک برای ادغام دو اپراتور از سوی این کمیسیون رد شد؛ زیرا دولت آمریکا معتقد بود که کاهش تعداد سرویس‌دهندگان از چهار به سه اپراتور موجب ایجاد اختلال و از بین رفتن تعادل در بازار رقابتی خواهد شد. طی چند وقت اخیر توافق‌های بسیار دیگری نیز توسط دولت فدرال آمریکا برهم خورده است. از جمله آن‌ها می‌توان به خرید Time Warner توسط AT&T و تصاحب کوالکام توسط برودکام اشاره کرد. دولت آمریکا نگرانی‌ بسیاری درباره سلطه سایر کشورها بر اقتصاد و فناوری این کشور از جمله چین دارد و به همین دلیل از شکل‌گیری توافق‌های بین‌المللی انحصارطلبانه جلوگیری می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات