تیم کوک و نتیجه 5 سال حضور او در Apple

چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
تقریبا پنج سال از تکیه‌زدن تیم کوک بر صندلی مدیر عاملی اپل می گذرد. پس از کناره گیری استیو جابز در سال ۲۰۱۱، تیم کوک به این سمت رسید. با زومیت همراه باشید تا بر عملکرد وی در طی این ۵ سال گذشته نگاهی داشته باشیم.
تبلیغات

۲۴ آگوست سال ۲۰۱۱، تیم کوک که شخص استیو جابز او را به عنوان جانشین خود انتخاب کرده بود، به صورت دائمی مدیر عامل ارزشمندترین شرکت دنیا شد و تا امروز نیز در این سمت باقی مانده است.

پس از منتشر شدن گزارش مالی اپل از سه ماهه منتی به ۳۰ ژوئن، این شرکت باز هم پیش بینی ها را ناکام گذاشت و با رشد ۷ درصدی سهام خود جایگاه خود به عنوان پربازده‌ترین شرکت عرصه تکنولوژی حفظ کرد. اما درآمد و سود خالص اپل رو به کاهش است، فروش مهمترین محصول این شرکت یعنی آیفون نیز در سراشیبی سقوط قرار دارد و از زمان روی کار آمدن تیم کوک، اپل نتوانسته محصولی انقلابی را روانه بازار کند.

در ابتدا نگاهی به تغییرات سهام اپل در زمان مدیریت تیم کوک خواهیم داشت. سهام اپل در ۵ سال گذشته رشدی ۹۰ درصدی را به خود دیده است که برای یک شرکت در حوزه تکنولوژی بسیار عالی است، زیرا در مقایسه با ۵۰۰ شرکت بزرگ دیگر آمریکایی که رشد میانگین ۸۴ درصدی را تجربه کرده اند، در این بازه زمانی عملکرد بهتری داشته است. اما اپل با تجربه رشد ۴۶۰ درصدی رشد سهام قبل از دوره مدیریت کوک، کار را برای او و تیم مدیریتی اش بسیار سخت کرده است.

سهام اپل

اپل در حال حاضر به سهامداران خود سود سهامی می پردازد که قبل از دوره مدیریتی تیم کوک پرداخت نمی‌شد. اما ذخیره نقدی این شرکت تقریبا سه برابر شده و به چیزی در حدود ۲۳۰ میلیارد دلار رسیده است.

همچنین تیم کوک به دلیل تبدیل اپل به یک شرکت با وجهه عمومی مثبت و عمل به تعهدات زیست محیطی مورد تقدیر قرار می‌گیرد. پشتیبانی از حرکت های اجتماعی، کاهش تولید دی‌اکسید کربن و استفاده از انرژی خورشیدی از جمله اقدامات او در این راستا بوده است.

انرژی خورشیدی اپل

سود اپل در پنج سال گذشته دارای فراز و نشیب بسیاری بوده است، اما رشد سالانه این سود از زمان تصدی مدیریت توسط تیم کوک به صورت محسوسی کاهش پیدا کرده است تا آنجا که در آخرین گزارش مالی، رشد درآمد این شرکت منفی اعلام شد.

سود سالانه

اما دلیل این کاهش در سود سالانه اپل چه بوده است؟ کاهش فروش آیفون. آیفون به عنوان پرفروش‌ترین و درآمدزاترین محصول اپل نتوانست بار دیگر نجات‌بخش این شرکت باشد و در ۳ ماهه گذشته با کاهش فروش چشمگیری رو‌به‌رو بوده است.

کاهش فروش آیفون

همچنین در حالی که گوگل با اندروید در حال پیشتازی در بازار است، iOS و محصولات مبتنی بر آن شاهد کاهش سهم خود از بازار دستگاه‌های هوشمند هستد. اما این نکته نیز باید در نظر گرفته شود که اندروید مانند iOS پلتفرمی متحد و تک محصولی نیست و در طرح ها و شکل های گوناگون وارد بازار می شود.

سهم بازار گوشی های هوشمند

از آیپد نیز به عنوان پی‌سی آینده یاد می‌شد، اما همه چیز به خوبی پیش نرفت. در آمارهای سالانه تعداد دستگاه‌های فروخته شده به صورت تناوبی کمتر شده و ماه‌های گذشته نیز به همین منوال سپری شده است. حاشیه سود امن شرکت در این ماه‌ها به دلیل قیمت بالای iPad Pro بوده است.

فروش آیپد

مک نیز حال خوشی ندارد. همانند دیگر سخت افزارهای اپل، فروش Mac نیز در برآوردهای سالانه با کاهش رو‌برو بوده است.

فروش مک

با نگاهی به درآمد حاصل از تک‌تک محصولات اپل، می توان به این نتیجه رسید که هنوز هم اپل شرکتی بر مبنای آیفون است. تیم کوک و افراد تیم او در این ۵ سال از پردازش و ارایه محصولی سودده به بازار ناتوان بوده اند.

سود تک تک محصولات

در تمام کنفرانس ها، نشست ها و سمینارهاُ تیم کوک از خدمات صحبت می کرد. خدماتی مانند App Store ،iCloud ،Apple Music که برای تیم کوک و برنامه هایش در Apple ارزش خاصی داشتند. می توان گفت این بخش در سه ماهه اخیر رشد درآمدی داشته است، اما این رشد به صورت چشمگیر نبوده و بیشتر خود را مدیون نصب این نرم‌افزارها و سرویس‌ها بر روی ده‌ها میلیون آیفون جدید فروخته شده ددر دنیا است.

همچنین Apple Watch به عنوان تنها محصولی که در دوره مدیریت تیم کوک طراحی و به بازار عرضه شد، نتوانسته آن طور که باید و شاید در بازار غوغا به پا کند و فروش این محصول نیز در حال کاهش است.

کاهش سود خدمات

یکی از بزرگترین دستاوردهای کوک، بالابردن ضریب نفوذ اپل در چین بوده است. درآمد اپل در چین، به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای این شرکت، تا سال ۲۰۱۴ رشد چشمگیری داشت. اما از انتهای آن سال دوباره در سراشیبی سقوط افتاده و هنوز هم در حال کاهش است، تا آنجایی که در سه ماهه اخیر سود حاصل از بازار اروپا از چین بیشتر بوده است.

اپل در چین

همچنین بودجه دپارتمان تحقیق و توسعه اپل از زمان تصدی تیم کوک بر سمت مدیریت افزایش بسیاری داشته است. تیم کوک بیان داشته که این بودجه برای توسعه محصولات و خدماتی به کار می‌رود که در حال حاضر در بازار موجود نیستند و با نگاهی به ارقام سرمایه‌گذاری می‌توان یافت که اپل احتمالا محصولات و خدمات زیادی در راه دارد.

اما Apple این همه هزینه را دقیقا صرف چه چیزی می کند؟ خودرو؟ تلویزیون؟ هدست واقعیت مجازی؟ محصولات خانه هوشمند؟ محصولات مراقبت از سلامتی؟ در مورد تمام این محصولات و خدمات شایعه‌های بسیاری وجود دارد، اما اپل تا زمانی که از آماده بودن محصول و بازار برای ارائه یک محصول اطمینان نداشته باشد، آن را عرضه نمی کند.

در پایان مطمئنا تیم کوک به یک محصول، سرویس و یا هر چیز انقلابی دیگری برای اثبات خود در اپل نیاز دارد. او تا حدودی از پس کارها در اپل برآمده، اما آنچنان که باید و شاید نتوانسته در مسیر بهبود این شرکت و درآمدزایی برای آن قدم بردارد.

نظر شما در مورد دوره ریاست تیم کوک در اپل چیست و این شرکت را چگونه با گذشته مقایسه می کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات