خودرو خودران گوگل اواخر ماه جاری راهی جاده ها می‌شوند

دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
ویمو (Waymo) استارتاپی که به عنوان بازوی فعال گوگل در حوزه‌ی خودروهای هوشمند سال گذشته از این کمپانی جدا شد، مینی ون‌های خودرانش را اواخر ژانویه ۲۰۱۷ راهی خیابان‌ها می‌کند.
تبلیغات

گوگل سال گذشته تیم توسعه‌ی خودروهای هوشمندش را به‌عنوان استارتاپی که ۶ سال از عمر آن گذشته، از بدنه‌ی اصلی کمپانی جدا کرده است و از آن پس این استارتاپ تحت نام وِیمو (Waymo) به‌صورت مستقل فعالیت می‌کند. این کمپانی در جریان برگزاری نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۱۷ اعلام کرد ناوگان خودروهای خود را که متشکل از مینی‌ون‌هایی  پاسیفیکای کرایسلر است، اواخر ژانویه سال جاری راهی جاده‌ها می‌کند.

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، این مینی‌ون‌ها راهی خیابان‌های مانتن‌ویو، کالیفرنیا، فنیکس، آریزونا و هر مکان دیگری می‌شوند که پیش‌تر شاسی‌بلندهای خودران لکسوس در سال‌های گذشته، هزاران کیلومتر در آن برای توسعه‌ی هرچه بیشتر سیستم خودران گوگل طی کرده‌‌اند. ویمو برای اولین بار در جریان برگزاری نمایشگاه خودروی دیترویت، خودروی خودران خود را رونمایی کرد که برای اولین بار پس از اعلام توافق گوگل با فیات کرایسلر در می ۲۰۱۶ اتفاق افتاده است.

نکته‌ای که در مورد مینی‌ون‌های جدید خودران ویمو حائز اهمیت است، توسعه‌ی تمام قابلیت‌های هوشمند این خودروها توسط ویمو است. ویمو اعلام کرده که برای اولین بار این خودروهای هوشمند قابلیت خودران بودن خود را با استفاده از سنسور‌ها، دوربین‌ها و فناوری مسیریابی توسعه داده که توسط خود کمپانی تولید شده است. پیش از این گوگل شماری از فناوری‌های مورد نیاز برای استفاده در خودروهای هوشمندش را از سایر شرکت‌های فعال در این بخش تهیه می‌کرد.

خودکفایی ویمو این امکان را در اختیارش قرار می‌دهد تا علاوه بر کنترل بیشتر روی مینی‌ون‌های خودران و به‌صورت کلی خودروهای خودران خود، قیمت را نیز به مقدار بسیار زیادی کاهش دهد. جان کرافسیک، مدیرعامل ویمو در این خصوص اعلام کرد که برای مثال با توسعه‌ی سنسور‌های LIDAR به‌صورت داخلی، این کمپانی بیش از ۹۰ درصد از هزینه‌هایش را برای تهیه این ماژول کاهش داده است. از این‌رو می‌توان نتیجه گرفت که اگر این سنسور‌ها در سال ۲۰۰۹ برای گوگل بیش از ۷۵,۰۰۰ دلار تمام می‌شد، حال ویمو تنها ۷,۵۰۰ دلار برای توسعه‌ی هر یک خرج خواهد کرد.

البته نباید از این موضوع غافل شد که هزینه‌ی توسعه‌ی سنسور‌های لیدار نیز در سال‌های اخیر بسیار کاهش یافته است. در هر صورت نباید از تولید سخت‌افزار با مشخصات دلخواه به‌صورت داخلی غافل شد که یک امکان بسیار کاربردی است. ویمو اعلام کرده که دو نوع سنسور لیدار شامل نوع کوتاه‌ برد و بلند برد را توسعه داده است. با استفاده از این دو نوع سنسور می‌توان افراد و اشیاء را در کنار خودروهای عبوری در فاصله‌ی دور و نزدیک شناسایی کرد.

ویمو به این نکته اشاره کرده است که با وجود تولید قطعات مورد نیاز به‌صورت داخلی، برنامه‌ای برای تبدیل‌شدن به یک تأمین‌کننده‌ی قطعات ندارد. ویمو در نظر دارد رابطه‌ی خود با تولیدکنندگانی نظیر کرایسلر و هوندا را برای تأمین ناوگان خودروهای هوشمند حفظ کند.

اخیرا شایعاتی منتشر شده که امکان همکاری کرایسلر و ویمو برای ارائه‌ی سرویس اشتراکی خودروهای هوشمند را برای رقابت با کمپانی‌هایی نظیر اوبر و لیفت مطرح کرده است. انتظار می‌رود در صورت ارائه‌ی چنین سرویسی شاهد استفاده از سرویس نقشه‌ی Waze گوگل باشیم. جان کرافسیک اعلام کرد که ویمو گوشه چشمی نیز به سایر حوزه‌های مرتبط با خودروهای هوشمند نظیر سرویس تاکسی، حمل و نقل، نقل و انتقال شخصی و حوزه‌های این‌چنین دارد.

ویمو در ابتدای دسامبر سال ۲۰۱۶ از بدنه‌ی گوگل جدا شد. گوگل اعلام کرد که برنامه‌هایش برای توسعه‌ی خودروی هوشمند را کنار گذاشته و در حال بازنگری در برنامه‌هایش برای تولید سخت‌افزار و نرم‌افزار مورد نیاز در خودروهای هوشمند است. البته شاید هنوز زود باشد تا در مورد کنار گذاشتن برنامه‌ی توسعه‌ی خودروهای بدون پدال و فرمان توسط گوگل اظهار نظر کرد، اما جان کرافسیک به‌روشنی گفته است که ویمو یک تولیدکننده‌ی خودرو نیست و این کمپانی در پی توسعه‌ی سیستم رانندگی خودران برای خودروها است.

مینی ون هوشمند ویمو

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات