بلومبرگ: اپل آی‌مک‌های آینده را به فیس آی‌دی مجهز خواهد کرد

دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
گفته می‌شود اپل قصد دارد طی چند سال آینده کامپیوترهای آی‌مک را به حسگر تشخیص چهره سه‌بعدی فیس آی‌دی مجهز کند و استفاده از این فناوری را در تمامی محصولاتش گسترش بدهد.
تبلیغات

سال ۲۰۱۷ اپل در رویداد معرفی آیفون ۸ طرفداران خود را با شعار معروف One More Thing غافلگیر و به ‌مناسبت دهمین سال معرفی گوشی‌های محبوب خود، از آیفون X (آیفون ۱۰) رونمایی کرد. گوشی یادشده برخلاف آیفون ۸ و ۸ پلاس، از طراحی تمام‌صفحه و ویژگی فیس آی‌دی (Face ID) برای تشخیص هویت کاربران استفاده می‌کند. دیری نپایید که آیپد پرو نیز در سال ۲۰۱۸ با بازطراحی کامل، به فیس آی‌دی مجهز شد و گمان می‌رفت محصول بعدی که به این فناوری مجهز می‌شود، به احتمال زیاد آی‌مک‌ خواهد بود؛ اما غول دنیای فناوری آی‌مک ۲۴ اینچی بازطراحی‌شده را با اتکا به حسگر تاچ آی‌دی تعبیه‌شده در صفحه‌کلید رونمایی و روانه‌ی بازار کرد.

اپل‌اینسایدر با استناد به گفته‌های مارک گِرمن از بلومبرگ، گزارشی تدوین کرده است که نشان می‌دهد اهالی کوپرتینو قصد دارند در نهایت، فیس آی‌دی را نه‌تنها به کامپیوترهای مک، بلکه در تمامی محصولات مصرفی پایین‌رده نظیر آیفون SE گسترش بدهند. فناوری فیس آی‌دی از مجموعه حسگرهای ساطع‌کننده‌ی پالس‌ مادون قرمز تشکیل شده است که به کاربر امکان می‌دهد با اسکن صورت، قفل آیپد یا آیفون را باز کند. این روش بسیار آسان و سریع است؛ اما در برخی موارد مانند استفاده از ماسک، به محصول جانبی دیگر نظیر اپل واچ احتیاج خواهد بود؛ ازاین‌رو گفته می‌شود اپل احتمالا آیفون‌های آینده را به تاچ آی‌دی مجهز مخواهد کرد تا به‌نوعی تکمیل‌کننده فیس آی‌دی باشد. گِرمن در این باره می‌گوید:

تاچ آی‌دی به‌منظور تأمین امنیت کاربران و به‌عنوان گزینه‌ای جایگزین و ارزان‌تر برای فیس آی‌دی، بخش مهمی از محصولات اپل، به‌ویژه برای مدل‌های پایین‌رده محسوب می‌شود؛ اما انتظار دارم سرانجام این روند تغییر کند. امسال این اتفاق نخواهد افتاد؛ اما من شرط می‌بندم ظرف چند سال آینده فیس آی‌دی در کامپیوترهای مک ارائه خواهد شد. من انتظار دارم تمامی آیفون‌ها و آیپدها نیز در آن بازه زمانی به فیس آی‌دی منتقل شوند. از بین بردن ناچ و تعبیه حسگرهای مورد نیاز برای فیس آی‌دی در زیر نمایشگر، به تمایز دستگاه‌های گران‌قیمت اپل کمک می‌کند. حسگر تشخیص چهره دو ویژگی اصلی شامل امنیت و واقعیت افزوده برای اپل به ارمغان می‌آورد؛ درحالی‌که تاچ آی‌دی فقط مورد اول را ارائه می‌دهد.

گِرمن در گذشته گزارش داده بود که اپل در حال برنامه‌ریزی برای تعبیه حسگر فیس آی‌دی در آی‌مک بازطراحی‌شده ۲۰۲۱ است؛ اما ظاهراً استفاده از این فناوری در کامپیوتر یادشده به تأخیر افتاده است. نمایشگر لپ‌تاپ‌های مک به‌طور قابل توجهی نازک‌تر از آیفون‌ و آیپد  و متناسب کردن حسگرهای لازم برای فیس آی‌دی در این ضخامت اندک بسیار دشوارتر است.

در این گزارش آمده است که اپل برای تعبیه حسگرهای TrueDepth در زیر نمایشگر، ناچ را حذف خواهد کرد؛ این در حالی است که مینگ‌چی کو، تحلیلگر نام‌آشنای محصولات اپل، معتقد است این شرکت سال آینده در آیفون ۱۴ از یک حفره به‌جای ناچ استفاده  خواهد کرد و شاید سری آیفون ۲۰۲۳ را به نمایشگر بی‌حاشیه و بدون ناچ مجهز کند که البته تغییر مؤلفه‌های طراحی در نمای جلویی آیفون در ظرف یک سال کمی دور از انتظار به نظر می‌رسد.

گفته می‌شود اپل در حال کار روی نسل بعدی آی‌مک ۲۷ اینچی است که می‌تواند به تراشه M2X (یا هر اسم دیگری) مجهز شود. این آی‌مک احتمالا نمایشگر بزرگ‌تر با حاشیه‌های کم‌تر خواهد داشت و از طراحی مشابه با آی‌مک ۲۴ اینچی بهره خواهد گرفت. شواهد نشان می‌دهد که تراشه جدید قدرت پردازشی این محصول را در مقایسه با نسل گذشته به‌طور در خور توجهی افزایش می‌دهد و ظاهراً به‌عنوان بخشی از SOC، غول دنیای فناوری از یک GPU بسیار قوی ۱۶ تا ۳۲ هسته‌ای استفاده خواهد کرد.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با اپل به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات