هر آنچه از نسل بعدی صفحه‌کلید و ماوس اپل در بازطراحی آی‌مک انتظار داریم

جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
اپل قصد دارد در سال جاری میلادی نسخه‌ی بازطراحی‌شده آی‌مک مجهز به پردازنده اپل سیلیکون را معرفی کند؛ اما به راستی چه انتظاری از لوازم جانبی آن خواهید داشت؟ در ادامه با ما همراه باشید.
تبلیغات

اپل سال‌ها قبل از اینکه به شرکتی دو تریلیون دلاری و بسیار موفق تبدیل شود، دچار بحران‌های شدید مالی و حتی ورشکستگی بود؛ بنابراین، استیو جابز پس از بازگشت به اپل قصد داشت با تعطیلی برخی از خطوط تولیدی شرکت و تمرکز روی محصولات مصرفی برای عموم مردم، شرکت را دوبار احیا کند و این دقیقا جایی بود که آی‌مک G3 به میدان آمد. G3 که در اصل با نام آی‌مک (iMac) عرضه شد، دسته‌ای از رایانه‌های شخصی مکینتاش بود که قصد داشت با ارئه مشخصات مناسب و طراحی عامه پسند بازار مصرفی را به سمت خود سوق دهد.

معرفی کامپیوترهای آی‌مک در سال ۱۹۹۸ محل بحث و جدال بین مفسران، طرفداران مک و مخالفان اپل بود. نظرات در مورد تغییرات شدید اپل در سخت‌افزار مکینتاش خلاصه می‌شد. در آن زمان، اپل دچار یک سری شکست‌ها شده بود؛ زیرا مصرف‌کنندگان به‌طور فزاینده‌ای به‌جای مدل‌های پرفورمای اپل، ماشین‌های وینترال (رایانه‌های شخصی ویندوز) را انتخاب می‌کردند. بسیاری از افراد در صنعت تصور می‌کردند که اپل بین رقبا محصور شده است و به‌زودی مجبور خواهد شد فروش رایانه‌های خود را با یک رابط سفارشی که در بالای یک یا چند پایگاه بالقوه سیستم‌عامل مانند Taligent و Solaris یا Windows 98 ساخته شده است، آغاز کند. در این میان، کامپیوترهای آی‌مک به‌عنوان فرشته‌ی نجات اپل برای گذار از مشکلات، کار خود را به خوبی انجام دادند و آینده‌ای درخشان را برای این شرکت پایه‌گذاری کردند.

نمایی از استیو جابز و آی‌مک G3

برخلاف تصور مردم نام آی‌مک و کلا پیش‌وند «i» برای اولین‌بار به وسیله‌ی کن سگال کارمند آژانس تبلیغاتی L.A (لُس آنجلس) و حساب‌دار ارشد اپل به استیو جابز پیشنهاد شد. پس از مرگ جابز، سگال ادعا کرد که جابز مَک‌مَن (MacMan) را برای نام‌گذاری دسته‌ی جدید کامپوترهایش انتخاب کرده بود؛ اما پس از اینکه سگال آی‌مک را دو بار به وی پیشنهاد داد، این نام پذیرفته شد. سگال می‌گوید که پیش‌وند «i» مخفف اینترنت است و همچنین محصول را به‌عنوان یک وسیله‌ی شخصی و انقلابی نشان می‌دهد. گفتنی است که بعدا اپل پیش‌وند «i» را در سرتاسر خطوط سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مصرفی‌اش همچون آی‌بوک، آی‌پاد، آیفون، آیپد و نرم‌افزارهای مختلفی مانند مجموعه آی‌لایف و آی‌ورک و پخش‌کننده رسانه و فروشگاه آی‌تونز به‌کار برد.

طراح مفهومی از آی‌مک بازطراحی‌شده

با گذار از تاریخچه‌ی مختصر آی‌مک و تأثیر انکارناپذیر آن در آینده‌ی اپل، این محصول اخیرا پس از مدت‌ها غیبت در کانون توجهات قرار گرفته است. نه‌تنها انتظار داریم یک طراحی مجدد گسترده در اواخر سال جاری انجام شود؛ بلکه به رسم نوستالژی گفته می‌شود غول دنیای فناوری قصد دارد رنگ‌های مختلف که زمانی نماد آی‌مک G3 بودند را در کالبدی جدید احیا کند و به‌نوعی به ریشه‌هایش باز گردد. جدا از تغییرات ظاهری، آی‌مک به تحولات اساسی در ایجاد و بهبود ارتباط با کاربران نیاز دارد و این دقیقا جایی است که اهمیت ماوس و صفحه‌کلید، اصلی‌ترین دستگاه‌های ارتباطی کاربر با دنیای کامپیوتر مشخص می‌شود. حال در این مقاله با استناد به گزارش دیجیتال‌ترندز، قصد داریم تمامی موارد و جوانبی را که از ماوس و صفحه‌کلید آی‌مک بعدی انتظار می‌رود، به اشتراک بگذاریم.

حسگر تاچ‌آیدی مک‌بوک پرو

این روزها، یک عنصر مهم تقریبا در هر دستگاه اپل تعیین هویت و اعتبار کاربر است. آیفون و آیپد پرو دارای سیستم تشخیص چهره‌ی بیومتریک موسوم به فیس آی‌دی (Face Id) هستند. در نقطه‌ی مقابل، مک‌بوک‌ها و برخی آیپدها به حسگر اثر انگشت تاچ آی‌دی (Touch ID) آراسته شده‌اند. اما سؤال اصلی این است که آی‌مک چه؟ جواب بسیار واضح است؛ زیرا آی‌مک سال‌ها است که تغییرات بنیادی به خود ندیده و گویی که در گوشه‌ای تاریخ درخشان و گذشته‌ی خود باقی مانده است. ادغام دکمه‌ی تاچ‌آیدی در صفحه کلیدهای مک‌‌بوک پرو و مک‌بوک ایر نشان می‌دهد که اپل از ایده‌ی استفاده تاچ‌آیدی روی صفحه‌کلید آی‌مک آگاه است. بااین‌حال، انجام این کار در آی‌مک مستلزم ادغام چیزی شبیه به تراشه امنیتی T2 در صفحه‌کلید است تا از ارسال اثر انگشت شما ازطریق امواج جلوگیری کند. ما می‌دانیم که اپل حداقل در حال بررسی این ایده است و در سال‌های اخیر چندین پتنت مرتبط را به ثبت رسانده است؛ بنابراین، امید می‌رود نسل بعدی کامپیوترهای آی‌مک از این قابلیت پشتیبانی کنند.

به‌طور کلی، افزودن حسگر تاچ‌آیدی به آی‌مک با مسدود کردن دسترسی شخصی که رمز ورود شما را می‌داند، امنیت آن را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. شاید دلیل اینکه ما هرگز تاچ‌آیدی را در آی‌مک ندیده‌ایم، این باشد که اپل در حال کار روی یک فرم احراز هویت بسیار مطمئن‌تر، یعنی فیس‌آیدی است. در نهایت، گزارش‌ها نشان می‌دهد فیس‌آیدی ممکن است سال ۲۰۲۲ به آی‌مک افزوده شود؛ اما اگر هرگز به نتیجه نرسد، تاچ‌آیدی یک ضرورت خواهد بود.

مجیک کیبورد اپل رنگ اسپیس گری

گذشته از امنیت، یک جنبه‌ی اساسی‌تر از صفحه‌کلید کامپیوتر همه‌کاره‌ی کوپرتینونشین‌ها، به تغیرات خود کلیدها مربوط می‌شود. درحال‌حاضر، هنوز نمی‌توانید یک صفحه‌کلید رسمی اپل را کلیدهای دارای نور پس‌زمینه خریداری کنید. این ممکن است مشکل بزرگی به نظر نرسد؛ اما اگر در شرایط کم نور کار کنید یا بخواهید به سرعت کلیدها را پیدا کنید، قطعا استفاده از نور پس‌زمینه می‌تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. مطمئنا، ویژگی مذکور ممکن است روی عمر باتری تأثیر بگذارد؛ اما از آنجا که ما با کامپیوتر غیرقابل‌حمل و خانگی طرف هستیم، می‌توان صفحه‌کلید را به برق متصل کرد. افزون‌براین، تعداد زیادی از تولیدکنندگان صفحه‌کلیدهایی با نور پس‌زمینه تولید می‌کنند که هنوز هم می‌توانند باتردهی مناسبی را ارائه دهند؛ بنابراین چرا بزرگ‌ترین شرکت فناوری در جهان این کار را انجام ندهد؟

مسئله دیگر که غول دنیای فناوری می‌تواند آن را بهبود دهد، کلیدهای جهت دار است. اپل عادت وحشتناکی دارد که کلیدهای بالا و پایین را روی دکمه‌های کوچک سوار کند و پیدا کردن آن‌ها با لمس بسیار دشوارتر می‌شود. نکته‌ی امیدوارکننده این است که اپل به اشتباه خود در این زمینه پی برده و آن‌ها را در مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی به ترتیب طبیعی T شکل بازگردانده است. بااین‌اوصاف، زمان آن فرا رسیده است که صفحه‌کلید آی‌مک نیز با این تغییر همراه شود و قطعا این ویژگی کوچک تجربه‌ی کاربری را بهبود خواهد داد.

نمایی از آیپد پرو و کامپیوتر آی‌مک

آخرین چیزی که می‌خواهیم در صفحه‌کلید جدید ببینیم، جفت‌شدن چند دستگاه به‌صورت هم‌زمان با آن است. با نگاهی به سیاست‌های اپل، علاقه‌ی این شرکت به ارتقای اکوسیستمش انکارناپذیر است؛ پس چه راهی بهتر از اینکه به شما امکان دهد صفحه‌کلید آی‌مک خود را با چندین دستگاه اپل جفت و روی تمامی آن‌ها تایپ کنید. این امر باعث نمی‌شود که شما مجبور شوید مجیک کیبورد گران‌قیمت را برای آیپد خود بخرید. باز هم، این کاری است که بسیاری از شرکت‌های دیگر توانسته‌اند انجام دهند و زمان آن فرا رسیده است که اپل سرانجام خود را عقب بکشد و این قابلیت مفید را ارائه دهد.

مجیک ماوس اپل / Magic Mouse

در‌حالی‌که صفحه‌کلید جدید به توجه و بهبودهای زیادی نیاز دارد، مجیک ماوس نیز با شرایط ایده‌آل هنوز فاصله دارد. یک ماوس خوب درگاهی برای لذت‌بردن از قابلیت‌های رایانه است و به همان‌گونه که گوشی‌های هوشمند و صفحات حساس به لمس متکی هستند، کامپیوترها نیز از ماوس برای ارتباط با کاربر بهره می‌گیرند. همان‌طور که می‌دانید اپل اولین ماوس تجاری جهان را به بازار عرضه کرد و در توسعه‌ی نشانگر ماوس پیش‌قدم بود؛ بنابراین، چه شرکتی بهتر از اپل می‌تواند این بخش را متحول و بهبود دهد؟ متاسفانه غول دنیای فناوری مدت‌ها است که ماوس خود را تغییر نداده است و حتی مجیک ماوس ۲ نیز با وجود بهبودهایی همچانان با تکامل فاصله و به تغییرات بنیادی زیادی احتیاج دارد. با الهام از قابلیت صفحه‌کلید، قابلیت جفت‌شدن چند دستگاه به ماوس می‌تواند یک شروع عالی باشد.

سال‌ها پیش، مجیک ماوس اپل فقط به داشتن یک دکمه بدنام بود و گاها کاربران کامپیوترهای شخصی (PC) آن را به دلیل نداشتن کلیک راست تمسخر می‌کردند. خوشبختانه آن روزها گذشته است؛ اما همچنان مجیک ماوس فقط دو دکمه دارد. البته این به‌معنی ضعف آن تلقی نمی‌شود؛ زیرا اپل با تعبیه حسگرهایی در سطح مجیک ماوس و بهره‌گیری از ژست‌های حرکتی، تجربه‌ی دل‌پذیری را ارائه می‌دهد. بااین‌حال، مجیک ماوس برای تمامی کارها و اشخاص مناسب نیست. برای مثال، گیمرها معمولا به دکمه‌های فیزیکی بیشتری روی ماوس نیاز دارند و حتی استفاده از چند دکمه‌ی فیزیکی شاید مکان مناسبی برای ادغام حسگر تاچ‌آیدی باشد.

تصویری از استیو جابز و جانی آیو

مسئله‌ی مهم این است که اپل هنوز در سایه‌ی استیو جابز و جانی آیو و تقاضای بی‌امان آن‌ها برای مینیمالیسم (سادگی) گرفتار است. این میراث به طریقی دیگر در مجیک ماوس خود را نشان می‌دهد. طراحی آن مطمئنا به نظر صاف و روان و دوست داشتنی می‌رسد؛ اما درواقع، یک کابوس ارگونومیک است. وقتی محصولات شما باعث نارضایتی کاربران می‌شود، می‌دانید که زمان تغییر رسیده است. سحر و جادوی ماوس اپل باید به فرم بسیار راحت‌تری تغییر شکل یابد؛ البته شکل محدب‌تر نباید با ژست‌های حرکتی تداخل داشته باشد که درحال‌حاضر یکی از برترین نقاط فروش مجیک ماوس محسوب می‌شود. همچنین، انتظار می‌رود چندین ژست حرکتی دیگر روی ماوس اعمال شود. به‌عنوان مثال، در شرایط کنونی هیچ راهی برای باز کردن لانچ‌پد یا نمایش دسکتاپ وجود ندارد. این دو مورد از مفیدترین حرکات ترک‌پد مک‌بوک‌ها هستند و ما دوست داریم که کوپرتینویی‌ها آن را به مجیک ماوس نیز اضافه کنند.

با استناد به گزارش‌های اخیر و توجه زیادی که آی‌مک به خود جلب کرده است، امید می‌رود که اپل اهداف زیادی را برای بهبود این محصول درنظر گرفته باشد و گمان می‌رود به‌طور گسترده‌ای رایانه رومیزی‌اش را بازطراحی کند. اما تغیرات اساسی نمی‌تواند فقط روی آی‌مک متمرکز باشند؛ زیرا لوازم جانبی آن نیز برای یک تجربه عالی به همان اندازه مهم هستند. همان‌طور که تغییر پردازنده‌های سفارشی M1 اپل مشاهده کردیم، ما در حال ورود به دوره جدیدی برای کامپیوترهای مک هستیم.

مک‌بوک پرو قرار است در اواخر سال جاری میلادی با دو مدل ۱۴ و ۱۶ اینچی و یک بازطراحی عمده مواجه شود و از سوی دیگر، آی‌مک نیز همین تغییرات را به خود خواهد دید و مدل ۲۴ و ۲۷ اینچی با انبوهی از قابلیت‌های جدید به‌روز خواهند شد. بهبود آی‌مک به‌ویژه لوازم جانبی آن، نشان می‌دهد که اپل همچنان به کاربران دسکتاپ خود اهمیت می‌دهد و از قرار معلوم، دلایل زیادی برای خوش‌بینی وجود دارد. اپل تمایل دارد هنگام طراحی مجدد کامپیوترهای مک خود، بهبودهای زیادی را اعمال کند و احتمالا این‌بار نیز از قاعده مستثنی نخواهد بود.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی بازطراحی آی‌مک چیست و چه انتظاری از لوازم جانبی آن خواهید داشت؟ 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات