بیت کوین اهمیتی برای ایلان ماسک قائل نیست

پنج‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۳
مطالعه 4 دقیقه
انتقاد ایلان ماسک به بیت کوین و تعلیق پذیرش آن توسط تسلا باعث شد رمزارز مورد اشاره افت قیمتی شدیدی تجربه کند. به عقیده‌ی یک کارشناس، بیت کوین اهمیتی به ایلان ماسک نمی‌دهد.
تبلیغات

وقتی ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، از مصرف انرژی بیت کوین (Bitcoin) انتقاد کرد، قیمت این رمزارز با افت ۱۷ درصدی مواجه شد؛ بااین‌حال آمار نشان می‌دهد بیت کوین در حال بازیابی قیمت پیشین خود است. آن‌طور که کوین‌تلگراف می‌نویسد، بیت کوین که تا ۴۵۶۰۰ دلار افت کرده بود اکنون با قیمت بالای ۵۱۰۰۰ دلار معامله می‌شود و این یعنی توانسته بیش از نیمی از افت قیمت را جبران کند.

جنجال حول دیدگاه‌های اخیر ایلان ماسک و افت قیمت بیت کوین همچنان ادامه دارد. کارشناس کوین‌تلگراف با بیان سه دلیل اعلام کرده که اقدامات یک نفر نمی‌تواند تأثیر اساسی روی بیت کوین بگذارد؛ صرف‌نظر از اینکه آن فرد چقدر آدم مهم و تأثیرگذاری باشد. 

الگوریتم گواه بر کار اهمیتی به ایلان ماسک نمی‌دهد

الگوریتم گواه بر کار (PoW) بیت کوین در گذر زمان به ماینرها و سرمایه‌گذاران پاداش می‌دهد، چون سال‌ها تلاش این افراد در نهایت باعث قدرتمندتر شدن شبکه‌ی بیت کوین می‌شود. هرچه دوران بیت کوین بیشتر ادامه پیدا کند احتمالا از پای درآمدن آن در برابر یک حمله یا رها شدنش توسط طرفدارانش برای خرید رمزارزی دیگر کاهش می‌یابد.

دقیقا به همین دلیل است که بیت کوین با وجود داشتن رقبای زیاد در بازار ارز دیجیتال همچنان انتخاب اول بسیاری از کاربران محسوب می‌شود. بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند که هیچ‌یک از آلت کوین ها نمی‌توانند «بیت کوین بودن را مثل بیت کوین انجام دهند».

وقتی بحث‌ به ایلان ماسک می‌رسد، الگوریتم گواه بر کار به دلیل دیگری اهمیت پیدا می‌کند. صرفا به‌خاطر تغییر دیدگاه یک سرمایه‌گذار برجسته درباره‌ی بیت کوین و افت قیمت این رمزارز، ماینرها به خروج از شبکه و نقد کردن پول‌شان ترغیب نمی‌شوند. 

این جنبه از «اثر شبکه‌ای» بدین معنی است که کارهای ایلان ماسک در نهایت به نفع بیت کوین تمام می‌شود نه به ضرر این رمزارز. حتی تغییرات قیمت نیز نشان می‌دهد دیدگاه‌ها و جملات ایلان ماسک نمی‌تواند ماهیت و توانایی‌های بیت کوین را تغییر دهد. 

PlanB، سازنده‌ی مدل‌های انباشت به جریان (Stock to Flow) برای پیش‌بینی قیمت بیت کوین، می‌گوید: «چرا گواه بر کار برای بیت کوین حیاتی است؟ چون نودهای P2P برای فهمیدن معتبر بودن بلوک‌ها سراغ هش معتبر (PoW) می‌روند، بدون نیاز به سرور یا شخص ثالث مورد اعتماد». PlanB در ادامه می‌گوید: «بیت کوین بدون PoW، رمزارزی مرده محسوب می‌شود». 

نرخ هش بیت کوین / Bitcoin در تاریخ 13 می 2021

ترند قیمتی اهمیتی به ایلان ماسک نمی‌دهد

با وجود افت ناگهانی قیمت بیت کوین پس از سخنان ایلان ماسک، پرایس اکشن اخیر این رمزارز بیش‌ازپیش نشان می‌دهد بیت کوین بیشتر از اینکه به انتقادات حساسیت نشان دهد، در برابر آن‌ها مقاوم است. امروز قیمت بیت کوین تنها به مدت دو ساعت روند نزولی داشت؛ پس از این بازه‌ی زمانی، بیت کوین مجددا روند صعودی گرفت و سطوح قیمتیِ بالاتر را تصاحب کرد.

امسال چنین تغییرات قیمتی‌ای را چند بار مشاهده کرده‌ایم. تغییرات امروز هیچ ترند قیمتی بلندمدتی را نقض نمی‌کند. سطح پر اهمیتی که برای توصیف بول ران ۲۰۲۱-۲۰۲۰ از آن استفاده می‌شود EMA (میانگین متحرک نمایی) ۲۱ هفته‌ای بوده است. تحلیلگران بازارهای مالی پیش‌تر گفته‌اند این سطح در جریان افت قیمت بیت کوین کف قیمت را تعیین می‌کند؛ این سطح حتی در اوج بول ران پیشین سال ۲۰۱۷ نیز نگه داشته شد. 

این بار نیز ایلان ماسک در اقدام برای خارج کردن اندیکاتور از معامله، شکست خورد و افت قیمت بیت کوین به ۴۵۶۰۰ دلار در زمانی‌که این رمزارز به میانگین متحرک نمایی ۲۱ هفته‌ای رسید،‌ متوقف شد. 

تغییرات قیمت بیت کوین در تاریخ 13 می 2021

مصرف انرژی بیت کوین اهمیتی به ایلان ماسک نمی‌دهد

وقتی جنجال تب و تاب رسانه‌ایِ انتقادات ایلان ماسک از مصرف انرژی بیت کوین فروکش کند، مناظره‌ی گسترده‌تر درباره‌ی میزان سازگاری بیت کوین با محیط زیست ادامه پیدا خواهد کرد. اتهامات معمول در اکثر مواقع به‌عنوان دیدگاه‌هایی کوته‌فکرانه مورد بررسی قرار گرفته‌اند و مدرک محکمی برای اثبات آن‌ها وجود ندارد.

مایکل سیلر، مدیرعامل مایکرواستراتژی (هولدر بزرگ بیت کوین)،‌ در مصاحبه‌ای عمومی گفت ادعاهایی که بیت کوین را برای محیط زیست بد می‌دانند قبول ندارد. مایکل سیلر تصمیم تسلا برای توقف پذیرش بیت کوین را «غیر عادی» می‌داند و می‌گوید: «این تصمیم غیر عادی است چون انرژیِ اضافه‌ای در معامله‌ی بیت کوین استفاده نمی‌شود».

سیلر می‌گوید: «انرژی برای حفظ این شبکه‌ی دارایی رمزنگاری‌شده استفاده می‌شود و با درنظرگرفتن همه‌ی موارد، اثر خالص روی مصرف سوخت فسیلی در گذر زمان منفی خواهد بود».

همان‌طور که سیف‌الدین آموس، نویسنده‌ی کتاب محبوب «استاندارد بیت کوین»، گاهی اوقات در کتابش می‌نویسد، داشتن «اولویت زمان کم» به سرمایه‌گذاران بیت کوین امکان می‌دهد بفهمند رد کردن پول مشروع برای اهدافی نظیر آثار زیست‌محیطی در نهایت به انرژی تلف‌شده‌ی بیشتر در پول‌های نامشروع جایگزین منتهی می‌شود.

آموس در انتقاد به اسپیس ایکس، دیگر شرکت ایلان ماسک، گفته است: «اگر موشک‌ها و تولید باتری خود را به انرژی تجدیدپذیر بیشتری وابسته نکنید مثل یک منافق بزرگ کم‌تجربه به‌نظر خواهید رسید». آموس می‌گوید: «دنیا بسیار بیشتر از آنکه به موشک‌ها و خودروهای برقی شما که با یارانه‌ی دولتی تولید شده است نیاز داشته باشد، به پول مشروع نیاز دارد». 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات