حل مشکل Write Protected فلش مموری در ویندوز 10

پنج‌شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۰
مطالعه 23 دقیقه
در این مقاله به آموزش رفع خطای Write Protection ویندوز ۱۰ در حافظه‌های جانبی می‌پردازیم.
تبلیغات

آیا تا به حال در زمان کپی فایل یا فرمت یک فلش مموری با پیغام خطای disk is write protected مواجه شده‌اید؟ ممکن است این وضعیت درست زمانی که به یک کارت حافظه نیاز دارید برای شما دردسرساز شود. برای رفع خطای Write Protection می‌توانید از یکی از روش‌های معرفی شده در این آموزش استفاده کنید.

فهرست مطالب

خطای Write Protection چیست و چرا نمایش داده می‌شود؟

خطای Write Protection زمانی اتفاق می‌افتد که می‌خواهید فایلی را به یک دستگاه حافظه مانند فلش مموری یا کارت حافظه SD که در برابر نوشتن داده‌های جدید محافظت شده منتقل کنید یا فایلی را ویرایش کنید که در حال حاضر درون آن است.

خطای write protection

حافظه‌های جانبی ممکن است به‌دلایل متعددی در وضعیت محافظت در برابر نوشتن داده‌های جدید قرار داشته باشند؛ مالک دستگاه می‌تواند ویژگی read-only را خودخواسته فعال کند تا از محتوای درون آن محافظت کند؛ از سوی دیگر، گاهی به‌خاطر ویروس‌ها یا ابزارهای رمزنگاری چنین وضعیتی پیش می‌آید.

علت هرچه باشد، نباید سریعا اقدام به فرمت دستگاه خود کنید. می‌توانید Write Protection را به چند روش حذف کنید.

کلید قفل روی دستگاه را بررسی کنید

بعضی از دستگاه‌های حافظه دارای یک کلید قفل فیزیکی هستند که می‌توان وضعیت Write Protection را با جابه‌جایی آن فعال یا غیرفعال کرد. این کلید در کارت‌های حافظه SD بیشتر دیده می‌شود. اولین اقدام پس از مشاهده پیغام خطای Write Protection، بررسی قفل فیزیکی دستگاه است.

قفل فیزیکی فلش
قفل فیزیکی کارت حافظه

اگر حافظه شما دارای قفل سخت‌افزاری است، پس از مشاهده خطا، دستگاه را از کامپیوتر جدا کنید و کلید قفل را به وضعیت غیرفعال تغییر دهید و دوباره دستگاه را به کامپیوتر متصل کنید. اگر حافظه شما دارای این قفل باشد، احتمالا مشکل برطرف شده است. اگر همچنان با این اخطار مواجه می‌شوید یا دستگاهتان قفل فیزیکی ندارد، از روش بعدی استفاده کنید.

استفاده از ابزار DiskPart

در سیستم عامل ویندوز می‌توانید از ابزار DiskPart برای رفع این مشکل استفاده کنید. در این روش به استفاده از دستورهای CMD نیاز دارید. اگر با نوشتن دستورها آشنایی ندارید، جای نگرانی نیست، فقط مطابق مراحل زیر عمل کنید.

برای شروع، اگر تعداد زیادی حافظه جانبی به کامپیوتر متصل کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که در صورت امکان آن‌ها را جدا کنید. این کار به پیشگیری از اشتباه در انجام فرایند رفع Write Protection کمک می‌کند.

در ادامه، مطمئن شوید که ویندوز، حافظه شما را شناسایی کرده است. برای این کار، پس از اتصال حافظه به یک درگاه سالم، به This PC (یا File Explorer) بروید و به دنبال آن بگردید. در تصویر زیر، حافظه Write Protect شده، USB DRIVE (G:) نام دارد.

بررسی درایو فلش در this pc

همچنین پیشنهاد می‌کنیم که ظرفیت حافظه‌ی مورد نظر را ببینید و به یاد داشته باشید. در این مثال، حافظه ۳٫۶۷ گیگابایت ظرفیت دارد.

پس از اطمینان از شناخته‌شدن دستگاه، به ابزار DiskPart نیاز داریم. DiskPart یک ابزار داخلی ویندوز است و نیازی به نصب کردن ندارد. شما می‌توانید با کلیک روی دکمه‌ی استارت و تایپ عبارت diskpart و زدن کلید Enter، ابزار را فراخوانی کنید.

فراخوانی diskpart

پس از مشاهده این اخطار روی گزینه Yes کلیک کنید.

پیغام تایید diskpart

پس از انجام مرحله‌ی قبل، باید پنجره‌ی ابزار DiskPart را مانند تصویر زیر مشاهده کنید.

diskpart

در ابزار DiskPart، دستور زیر را وارد کنید و سپس کلید Enter را بزنید.

list disk

دستور list disk، تمام حافظه‌های متصل به کامپیوتر شما را نمایش می‌دهد. در لیست disk‌-ها به شماره‌ی دستگاه‌ها نگاه کنید. با استفاده از این شماره می‌توانید حافظه مورد نظر را انتخاب کنید. در مثال پیش‌رو ۳ حافظه به کامپیوتر متصل شده؛ Disk 0 و Disk 1 با ظرفیت‌های چند صد گیگابایتی، حافظه‌های اصلی و دائمی کامپیوتر هستند و Disk 2 با ظرفیت ۳۷۶۸ مگابایت، فلش مموری مورد نظر ما است.

دستور list disk

در انتخاب دیسک مورد نظر دقت کنید. انتخاب دیسک اشتباه می‌تواند منجر به پاک شدن اطلاعات آن حافظه (که ممکن است حافظه اصلی کامپیوتر شما باشد) شود. در خط بعدی، دستور زیر را تایپ کنید. به جای #، شماره‌دیسک حافظه‌ی مورد نظر را وارد کنید.

select disk #

در مثال ما این عدد ۲ است. سپس کلید Enter را فشار دهید. در صورتی که مرحله را به درستی انجام داده باشید، با پیغام Disk # is now the selected disk مواجه می‌شوید.

دستور select disk

مرحله‌ی بعد ضروری نیست، ولی پیشنهاد می‌کنیم آن را انجام دهید. دستور زیر را وارد کنید و سپس Enter را بزنید.

attributes disk

نتایجی که ظاهر می‌شوند، نشان‌دهنده‌ی وضعیت حافظه هستند. دومین خط از این اطلاعات به Read-only بودن دستگاه اشاره دارد.

دستور attributes disk

در صورت نمایش Yes در مقابل این بخش، دستگاه در برابر نوشتن و ویرایش محتوای جدید محافظت شده است.

در مرحله آخر با وارد کردن دستور زیر و زدن Enter، وضعیت را به No تبدیل می‌کنیم.

attributes disk clear readonly

در صورت اجرای درست مرحله با پیغام attributes cleared successfully روبه‌رو می‌شوید.

دستور attributes disk clear readonly

برای اطمینان از انجام درست فرایند، یک‌بار دیگر دستور attributes disk را اجرا کرده و وضعیت Read-only را بررسی کنید. اگر فرایند به‌درستی اجرا شده باشد، باید عبارت No را مقابل آن ببینید.

دستور attributes disk 2

اگر این عبارت را دیدید، فرایند به پایان رسیده است و می‌توانید با تایپ دستور exit از ابزار diskpart خارج شوید.

exit

حالا باید بتوانید بدون دیدن اخطار Write Protection فایل‌های خود را به حافظه‌ی مورد نظر منتقل و ویرایش کنید.

استفاده از ویرایشگر رجیستری

کاربرانی که کمی حرفه‌ای‌تر هستند می‌توانند از ویرایشگر رجیستری یا Registry Editor استفاده کنند. اگر با ویرایشگر رجیستری آشنایی ندارید، این روش را توصیه نمی‌کنیم، زیرا امکان دارد به سایر رجیستری‌های سیستمی آسیب بزنید و با مشکلات بزرگتری مواجه شوید. ولی اگر گزینه‌ی دیگری ندارید، ما این روش را به ساده‌ترین شکل توضیح می‌دهیم.

حافظه‌ی مورد نظر را به کامپیوتر متصل کنید. روی دکمه‌ی استارت کلیک کنید و عبارت regedit را تایپ کنید و کلید Enter را بزنید.

فراخوانی registry

پس از دیدن اخطار زیر، گزینه‌ی Yes را انتخاب کنید.

تایید registry

در این حالت باید پنجره‌ی Registry Editor روی صفحه باز شود.

registry

در بخش چپ پنجره‌ی Registry Editor به مسیر زیر بروید یا این آدرس را در کادر نوار بالای پنجره کپی کنید و کلید Enter را بزنید.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control

زیرِ فولدر Control به دنبال فولدری با نام StorageDevicePolicies بگردید. در صورتی که این فولدر وجود نداشت، باید به‌صورت دستی آن را ایجاد کنید.

روی فولدر Control کلیک راست کنید و در منوی بازشده، ماوس را روی New ببرید و روی گزینه‌ی Key کلیک کنید.

ساخت فولدر storage device policies

نام فولدر ایجادشده را StorageDevicePolicies بگذارید.

تعیین نام فولدر storage device policies

روی فولدر StorageDevicePolicies کلیک کنید و سپس در بخش سمت راست پنجره، کلیک راست کنید. ماوس را روی New ببرید و روی DWORD (32-bit) Value کلیک کنید.

ساخت dword جدید

نام DWORD جدید را WriteProtect بگذارید.

تعیین نام dword writeprotect

حالا روی WriteProtect دوبار کلیک کنید و مقدار عددی را به 0 تغییر دهید.

تعیین مقدار عددی dword writeprotect

در نهایت کامپیوتر را ریستارت کنید. پس از روشن‌شدن کامپیوتر باید بتوانید فایل‌های خود را بدون دیدن اخطار Write Protection به حافظه‌ی مورد نظر منتقل و ویرایش کنید.

در صورتی که روش‌های بالا مشکل را برطرف نکرد، احتمالا Write Protection توسط یک کاربر انسانی روی حافظه اعمال‌نشده و علت آن بدافزار یا مشکل در firmware دستگاه است. در این شرایط مجبور به format حافظه خواهید شد و تمام اطلاعات روی آن را از دست خواهید داد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم پیش از اقدام به فرمت، اطلاعات حافظه مورد نظر را روی یک حافظه دیگر (مانند حافظه کامپیوتر یا یک حافظه جانبی دیگر) کپی کنید.

فرمت دستگاه حافظه با استفاده از ابزارهای داخلی ویندوز

احتمال کمی وجود دارد که بتوانید حافظه Write Protect شده را با ابزارهای داخلی ویندوز فرمت کنید و احتمالا با پیغام خطای The disk is write protected مواجه می‌شوید. ولی این روش‌ها ساده‌تر و کم خطرتر از روش‌های بعدی هستند، بنابراین ارزش امتحان کردن را دارند.

فرمت حافظه با استفاده از فایل اکسپلورر

برای فرمت با File Explorer به This PC بروید و روی درایو حافظه مورد نظر کلیک راست کنید. از منوی باز شده، روی گزینه‌ی Format کلیک کنید.

انتخاب فرمت از کلیک راست

در پنجره باز شده، در بخش File system، درصورتی که حافظه بیش از ۴ گیگابایت ظرفیت دارد گزینه‌ی NTFS، درصورتی که فلش را علاوه‌بر ویندوز در سیستم عامل مک استفاده می‌کنید گزینه‌ی exFAT و در صورتی که ظرفیت حافظه کمتر از ۴ گیگابایت بود، گزینه‌ی FAT32 را انتخاب کنید.

بخش Allocation unit size را بدون تغییر رها کنید. در بخش Volume label نام دلخواهتان برای حافظه را تایپ کنید. سپس در صورتی که گزینه‌ی Quick Format تیک نخورده بود، روی آن کلیک می‌کنیم. در انتها روی دکمه‌ی Start کلیک می‌کنیم.

تنظیمات پنجره فرمت

پس از مشاهده‌ی پیغام زیر، روی OK کلیک کنید.

پیغام تایید فرمت

اگر فرایند با موفقیت انجام شود، پیغام Format Complete ظاهر خواهد شد.

پیغام تکمیل فرمت

ولی احتمالا با پیغام The disk is write protected مواجه می‌شوید.

پیغام خطای فرمت

فرمت حافظه با استفاده از Disk Management

روی دکمه‌ی استارت کلیک و عبارت diskmgmt.msc را تایپ کنید و سپس کلید Enter را بزنید.

فراخوانی disk managment

با این کار ابزار Disk Managment ویندوز باز می‌شود. در بخش پایین پنجره‌ی باز شده، حافظه‌ی مورد نظر را پیدا کنید و روی آن کلیک راست کنید. از منوی بازشده گزینه‌ی Format را انتخاب کنید.

انتخاب فرمت از disk managment

در پنجره‌ی باز شده، در بخش Volume lable نام دلخواهتان را برای حافظه تایپ کنید. در بخش File system، یکی از گزینه‌ها را مطابق نیازتان انتخاب کنید (توضیحات این بخش در روش فرمت با فایل اکسپلورر گفته شد). Allocation unit size را روی حالت Default رها کنید. تیک Perform a quick format را فعال کنید. در انتها روی دکمه‌ی OK کلیک کنید.

تنظیمات فرمت disk managment

پس از مشاهده‌ی پیغام زیر، روی OK کلیک کنید.

تایید فرمت disk managment

در صورت انجام موفقیت‌آمیز فرایند، حافظه فرمت می‌شود.

تکمیل فرمت disk managment

در صورتی که گزینه‌ی Format در ابتدای فرایند غیرفعال بود، امکان استفاده از این روش وجود ندارد.

غیرفعال بودن فرمت disk managment

در صورتی که مدت گارانتی حافظه هنوز به پایان نرسیده است، توصیه می‌کنیم از انجام مراحل بعد صرف نظر کرده و حافظه را برای رفع اشکال به مرکز پشتیبانی ارسال کنید.

استفاده از ابزارهای معرفی شده در روش‌های بعد می‌تواند باعث آسیب دائمی به دستگاه حافظه شما شود. زومیت مسئولیتی در مورد آسیب ایجاد شده برای دستگاه شما به عهده ندارد.

هشدار: روش‌های زیر تنها برای فلش مموری‌های USB قابل استفاده هستند و نباید از آن‌ها برای فرمت و ریکاوری کارت‌های حافظه (SD، MicroSD و ...) استفاده کرد.

فرمت فلش مموری با استفاده از ابزار شرکت سازنده

بعضی از شرکت‌های سازنده، ابزار‌هایی برای فرمت و تعمیر محصول خود ارائه می‌کنند که ممکن است مشکل را برطرف کند. بعضی از این ابزارها به‌صورت آنلاین در سایت شرکت سازنده و تنها پس از وارد کردن شماره سریال دستگاه قابل استفاده هستند، بنابراین فقط به آدرس دسترسی به بعضی از ابزار‌ها در وب اشاره می‌کنیم.

فرمت یا فلش کردن فلش مموری با استفاده از ابزارهای شرکت سازنده تراشه کنترلر

شرکت‌های سازنده‌ی تراشه‌ی کنترلر (Controller Chip) فلش مموری، ابزار‌هایی برای برنامه‌نویسی و فرمت محصولاتی که با تراشه آن‌ها تولید می‌شوند ارائه می‌کنند. این ابزارها شامل ابزارهای فرمت و ابزارهای تولید انبوه هستند.

کارخانه‌های تولیدکننده‌ی فلش مموری، پس از ساخت بُرد و نصب قطعات سخت‌افزاری، باید محصول خود را برنامه‌نویسی کنند. برای این منظور از ابزارهای تولید انبوه یا Mass Production Tools، نرم‌افزارهایی سطح پایین (low-level) و کم حجم استفاده می‌شود تا تعداد زیادی از محصولات به‌طور هم‌زمان برنامه‌نویسی شوند.

ابزارهای تولید انبوه توسط شرکت‌های سازنده تراشه یا فلش مموری در دسترس عموم قرار نمی‌گیرند و منبع انتشار آن‌ها نامشخص است. ممکن است نرم‌افزار‌های ارائه شده در روش زیر حاوی بدافزار باشند؛ بنابراین استفاده از این روش را با مسئولیت خود و تنها زمانی که هیچ‌کدام از روش‌های بالا مشکل فلش مموری شما را برطرف نکرد و تنها در صورتی که مدت گارانتی دستگاه شما به پایان رسیده باشد، امتحان کنید. زومیت مسئولیتی در قبال آسیب ایجاد شده برای دستگاه شما بر عهده ندارد.

با تمام تفاسیر، روش فرمت با ابزارهای سازنده‌ی تراشه توسط کاربران بسیاری در وب استفاده شده است و در صورت انجام درست، معمولا بدون آسیب به فلش مموری و کامپیوتر منجر به بازیابی موفق دستگاه می‌شود. از این روش برای بازیابی فلش‌هایی که توسط کامپیوتر شناسایی نمی‌شوند نیز می‌توان استفاده کرد.

غنی‌ترین منبع برای دسترسی به ابزارهای یادشده و آموزش آن‌ها، سایت usbdev.ru است. آموزش‌های این سایت به زبان روسی نوشته شده‌اند؛ ولی می‌توانید با استفاده از ابزار مترجم داخلی مرورگر‌ها، مطالب را به زبان انگلیسی یا فارسی ترجمه کرده و از آن‌ها استفاده کنید.

سایت usbdev_ru به روسی

توجه کنید که ترجمه انگلیسی سایت در هر مرورگر ممکن است کمی با سایر مرورگر‌ها متفاوت باشد. در این مقاله از مرورگر Microsoft Edge استفاده کرده‌ایم.

ترجمه سایت usbdev_ru به انگلیسی

پیدا کردن مشخصات تراشه کنترلر

برای شروع فرایند به اطلاعات تراشه کنترلر نیاز دارید. برنامه‌های شخص ثالث مختلفی برای نمایش اطلاعات وجود دارند. یکی از آن‌ها Flash Drive Information Extractor است که می‌توانید آن را از این لینک دانلود کنید.

روی فایل zip دانلود شده کلیک راست کنید و از منوی بازشده گزینه‌ی Extract All را بزنید.

انتخاب extract all از راست کلیک فایل usbinfo

مسیر مورد نظرتان برای Extarct را انتخاب کنید (به صورت پیش‌فرض در مسیر فایل زیپ Extract می‌شود). تیک Show extracted files when complete را فعال کرده و سپس روی دکمه Extract کلیک کنید.

پنجره extract فایل usbinfo

تمام حافظه‌های جانبی متصل به کامپیوتر به جز فلش مموری مورد نظر را جدا کنید. سپس در فولدر usbdriveinfo، برنامه GetFlashInfo را باز کنید. در پنجره باز شده، روی دکمه Get USB Flash Drive Information کلیک کنید.

پنجره flash drive information extractor

پس از لحظاتی اطلاعات فلش مموری شما نمایش داده می‌شود و می‌توانید مشخصات اصلی مانند Controller که مدل تراشه کنترلر فلش مموری است، Flash ID و VID و PID و ... را یادداشت کنید.

نمایش اطلاعات در flash drive information extractor

پیدا کردن ابزار مناسب کنترلر با استفاده از سایت usbdev.ru

برای پیدا کردن ابزار مناسب، باید راهنما‌های موجود در usbdev.ru را به دقت مطالعه کنید. می‌توانید این کار را با مطالعه راهنما‌های موجود در بخش Main Articles شروع کنید.

با دقت در عبارت مدل کنترلر که در مرحله‌ی قبل به‌دست آورده‌ایم، نام شرکت سازنده‌ی تراشه را در ابتدای آن می‌بینیم. در این مثال سازنده تراشه، شرکت Silicon Motion است که به اختصار SMI نوشته می‌شود. با مراجعه به بخش Utility Selection Guides می‌توانید راهنمایی‌های مورد نیاز برای انتخاب ابزار مناسب تراشه‌ی فلش مموری خود را مشاهده کنید. در مثال پیش‌رو روی گزینه SMI کلیک می‌کنیم.

انتخاب smi از utility selection guide

در این صفحه (یا صفحه راهنمای انتخاب ابزار سایر سازنده‌های تراشه)، مجموعه ابزارهای موجود برای رفع مشکلات فلش مموری به ترتیب سادگی استفاده معرفی شده‌اند. معمولا اولین پیشنهاد‌ها ابزارهای فرمت و ریکاوری هستند که با چند کلیک به‌طور خودکار فلش مموری شما را تعمیر می‌کنند. برای مثال برای تراشه‌های SMI در اولین گام، استفاده از ابزار Transcend SMI JetFlash Online Recovery توصیه شده است.

لینک ابزار Transcend Jetflash

برای استفاده از این ابزار به اتصال به اینترنت نیاز دارید و تمام فرایند آنلاین و بدون دخالت کاربر انجام می‌شود.

ابزار Transcend Jetflash

در بسیاری از موارد این ابزارها مشکل فلش مموری را حل می‌کنند و نیازی به ابزارهای فلش تراشه کنترلر نیست؛ ولی اگر مشکل پا بر جا بود، باید ابزار تولید انبوه مناسب تراشه‌ی فلش مموری خود را با راهنمایی‌های موجود در سایت پیدا کنید. رابط کاربری و مراحل استفاده‌ی بسیاری از این ابزارها شبیه به یکدیگر است؛ ولی در جزئیات تفاوت‌هایی با هم دارند. امکان آموزش تمام ابزارها در مقاله‌ی پیش‌رو وجود ندارد و شما باید متناسب با مشخصات فلش مموری خودتان مراحل را انجام دهید.

برای تکمیل آموزش، مراحل استفاده از ابزار SMI MPTool را مرور می‌کنیم که مناسب تراشه‌ی SM3255 AB در فلش مموری مورد استفاده در این مقاله است.

ابتدا از بخش Instructions for the Programs، گزینه‌ی SMI MPTool را انتخاب می‌کنیم.

انتخاب smi mptool از بخش Instructions for the Programs

در صفحه باز شده لینک صفحه دانلود ابزار SMI MPTool قرار داده شده است.

لینک smi mptool

در صفحه دانلود ابزار، با فشردن هم‌زمان کلید‌های Control و F کیبورد، مدل کنترلر خود را جستجو کرده و جدیدترین نسخه‌ی موجود را دریافت کنید.

سرچ ورژن mptool مناسب برای چیپ

فایل دریافتی را از حالت فشرده خارج کرده و فایل sm32Xtest.exe را اجرا کنید. مراحل را مطابق آموزش سایت usbdev.ru انجام دهید و پارامتر‌ها را دقیقا مانند آموزش انتخاب کنید.

در نهایت، اگر مراحل را به درستی انجام داده باشید، با پیغام OK مواجه می‌شوید و firmware کنترلر شما از نو نوشته می‌شود. در این صورت مشکل Write Protection نیز برطرف خواهد شد.

انتقال فایل بعد از حل write protection

مشکل اکثر فلش مموری‌ها با این روش حل می‌شود ولی در صورت عدم موفقیت، برای نجات فلش مموری راه‌های پیچیده‌تری نیز وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را در سایت usbdev.ru پیدا کنید.

امیدواریم بتوانید با استفاده از آموزش‌های این مقاله مشکل حافظه Write Protect شده خود را حل کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات