ریزر ماسک صورت هوشمند با میکروفون و نورپردازی کروما معرفی کرد

چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
در جریان CES 2021، ریزر از نمونه‌ی اولیه ماسک N95 با قابلیت پخش صدا و نورپردازی کروما رونمایی کرد که ویژگی‌ها و ظاهر آینده‌نگرانه‌ی آن توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.
تبلیغات

ریزر مدعی است هوشمند‌ترین ماسک جهان را تولید کرده؛ ماسک قابل استفاده‌ی مجدد N95 موسوم به پروژه‌ی هیزل (Project Hazel). این پروژه در حال حاضر طرح مفهومی با پوسته‌ی بیرونی براق است که از پلاستیک بازیافتی ضد ‌آب و ضد ‌خش ساخته شده است و شفافیت آن، لب‌خوانی و تماشای حالت‌های مختلف صورت را امکان‌پذیر کرده است.

به‌ گفته‌ی ریزر، تولید ماسک در این شرکت که در حوزه‌ی تولید تجهیزات حرفه‌ای بازی فعالیت دارد، چندان عجیب نیست؛ زیرا بعد از همه‌گیری کرونا، دست‌ کم یک خط تولید را به ساخت بیش از یک میلیون ماسک جراحی یک‌بار مصرف در سال ۲۰۲۰ اختصاص داده است.

به گزارش Verge، قیمت و تاریخ عرضه‌ی این ماسک که ریزر آن را از نوع N95 معرفی کرده، هنوز مشخص نیست؛ اما هنوز از سازمان غذا و دارو، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری یا سازمان ایمنی و بهداشت شغلی، تأییدیه و گواهینامه‌ کسب نکرده است. البته ریزر برای تولید ماسک با تیمی از متخصصان پزشکی و دانشمندان در حال همکاری است. 

تماشا در یوتیوب

قابلیت‌ اصلی این ماسک در دو ناحیه‌ی دایره‌ای‌شکل اطراف دهان قرار دارد که برای تهویه‌ی دم و بازدم استفاده می‌شوند و به آن ظاهری شبیه ماسک گاز آینده‌نگرانه می‌دهند. ریزر مدعی است Project Hazel از ونتیلاتورهای دیسکی فعال برای فیلتر کردن هوای دم و CO2 بازدم استفاده خواهد کرد. این شرکت اضافه می‌کند که این ماسک قابلیت فیلتر ۹۵ درصد از ذرات معلق در هوا، از جمله ویروس COVID-19 و سایر عوامل بیماری‌زای رایج را خواهد داشت. 

این ونتیلاتورها قابل جدا شدن و شارژ هستند. ریزر همچنان درمورد جزئیات دو فاکتور بسیار مهم به توافق نرسیده است؛  این ونتیلاتورها تا چه زمانی مؤثر هستند و ریزر از چه طریقی به کاربر هشدار می‌دهد زمان تعویض آن‌ها فرا رسیده است. به‌گفته‌ی یکی از سخنگوهای این شرکت، طول عمر این ونتیلاتورها هنوز در حال آزمایش است و به پیش‌بینی ریزر، هنگامی که فیلترها باید تعویض شوند، کاربر از طریق اپلیکیشن موبایل مطلع خواهد شد.

طرح مفهومی ماسک N95 هوشمند ریزر

قرار است میکروفون‌ها و تقویت‌کننده‌های تعبیه‌شده در ونتیلاتورها صدا را از داخل ماسک به بیرون پخش و از نامفهوم شدن صدا جلوگیری کنند. بااین‌حال، هنوز ویدیویی از عملکرد این میکروفن‌ها در دست نیست و طبق گفته‌ی ریزر، این شرکت در حال همکاری با تیمی از مهندسان صدای تی‌ان‌ایکس است تا  بلندی صدای بلندگوها را تنظیم کنند.

پروژه هیزل ریزر - ماسک N95 هوشمند

ریزر ادعا می‌کند پروژه‌ی Hazel با وجود همه‌ی تکنولوژی و وزن سنگین‌تر آن نسبت به ماسک‌های معمولی، راحت است و کاربر را اذیت نمی‌کند. این ماسک با محافظ سیلیکونی دور بینی و چانه را فرا می‌گیرد و اندازه‌ی ماسک قابل تنظیم و برای اکثر افراد مناسب است.

ماسک Project Hazel با میکروفن و نورپردازی کروما مناسب دنیای گیمرها است 

اما قابلیتی که به این ماسک ظاهری مدرن و آینده‌نگرانه می‌دهد، نورپردازی LED «کروما» است. هر کدام از دایره‌ی‌های کناری ماسک که نقش تهویه و تقویت‌کننده‌ی صدا را ایفا می‌کنند، می‌توانند به رنگ دلخواه کاربر درآیند. زمان که هوا تاریک شد، مجموعه‌ای از LED-های رنگی به‌طور خودکار ناحیه‌ی نزدیک دهان را روشن می‌کند تا افراد متوجه حرکت لب‌ها شوند. 

ریزر در نظر دارد برای هر ماسک Project Hazel، کیف شارژ بزرگی ارائه دهد تا ماسک را هنگامی که از آن استفاده نمی‌شود، با نور فرابنفش استریل کند؛ البته این طرح مانند سایر ویژگی‌های این ماسک هنوز در مرحله‌ی مفهومی است.

بدون نمایش زنده از طرز کار این ماسک، یا تاریخ عرضه، قیمت و شارژدهی، این پروژه احتمال دارد در حد یک پوچ‌افزار باقی بماند یا هنگام عرضه قیمت بسیار بالایی داشته باشد. در ضمن، مسئله‌ی سروصدای فن و حرارت باتری باید به‌گونه‌ای برطرف شود تا استفاده از ماسک در فضای عمومی به مدت طولانی امکان‌پذیر باشد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات